Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.968
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Takker! Fikk med meg at du hadde den på test………du kjøpte den kanskje også (var det den gule saken 🤔). Rullet du litt rør og sammenlignet med dem den var levert med?
    Nei, den gule var 518iA med 845 rør. Er flere år siden jeg hadde 216, men mener å huske at den ikke hadde like «romantisk» rørlyd med sine kt88 effektrør som den rimeligere lm211iA hadde med sine EL34.
    Kan ikke huske om jeg byttet noe rør på den…, men husker såpass at jeg likte forsterkeren godt og det var bare nysgjerrighet på andre forsterkere som var årsak til salg. 😊

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Nei, den gule var 518iA med 845 rør. Er flere år siden jeg hadde 216, men mener å huske at den ikke hadde like «romantisk» rørlyd med sine kt88 effektrør som den rimeligere lm211iA hadde med sine EL34.
    Kan ikke huske om jeg byttet noe rør på den…, men husker såpass at jeg likte forsterkeren godt og det var bare nysgjerrighet på andre forsterkere som var årsak til salg. 😊
    Takker! Høres bra ut. Hvis jeg ikke klarer å lokke litt godlyd ut fra den på mine høyttalere, får jeg kompensere manglende «romantikk» med rødvin og glød fra rørene 😆

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    20.802
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    8
    Grattis med med LM 216🥳.

Har hatt flere LM før - aldri 216 - og sitter nå på en Mini 218. Synes at de alltid gir grisemye god lyd for pengene. Trodde faktisk at du hadde handlet den høyst interessante 84iA som lå ute på Finn (med ett av mine favorittrør el84)..

Forresten. Om du blir lei av å bytte på ht-kabler, så kan du gjøre som meg, og handler inn en kjekk amp-switch fra Dynaco. Vi latkuker må jo tipse hverandre om slike ting☺

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Grattis med med LM 216🥳.

Har hatt flere LM før - aldri 216 - og sitter nå på en Mini 218. Synes at de alltid gir grisemye god lyd for pengene. Trodde faktisk at du hadde handlet den høyst interessante 84iA som lå ute på Finn (med ett av mine favorittrør el84)..

Forresten. Om du blir lei av å bytte på ht-kabler, så kan du gjøre som meg, og handler inn en kjekk amp-switch fra Dynaco. Vi latkuker må jo tipse hverandre om slike ting☺
    Takker. Var en sånn jeg egentlig var ute etter, men ble ikke enig med Mala. 12W og sub out hadde vært akkurat hva jeg trenger. Blir sikkert ikke så gærent med denne heller, og får heller bruke samme subløsningen som jeg i dag benytter med Ayre forsterkeren. Har også inntrykk av at LM er bang for the buck 😊

Snakket litt med ChatGPT om den amp switchen. Roboten påsto at det kunne gå galt med Ayre forsterkeren (på noe greier som jeg ikke husker i farten), og anbefalte at jeg sjekket med Ayre først. Blir nok en vanlig oppkobling. Tenker at når jeg først skifter amp så går det litt tid før jeg skifter tilbake, og det er god plass hos meg bak racket til å bytte på noen ledninger.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Der var min nye gamle rørforsterker i hus. Tyngre og større enn jeg hadde trodd (22,5 kg og i tillegg en plastpose med rør). En eier siden den var ny, og selger var så hyggelig og seriøs at jeg faktisk tror på ham når han sier de nye rørene kun er brukt maks 200-300 timer. Ingen hast med å koble den opp. Oddetallsfanatikeren kommer om halvannen time, og jeg må bruke tiden frem til da med å ha klar dårlige unnskyldninger hvis han ikke liker lyden på loftet. Vil jo heller ikke at noen skal høre rørforsterkeren for da kan ikke jeg lyge uhemmet over hvor bra den låter.

IMG_2701.jpeg

gismo

Finnskogen❤️
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    46.625
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Gratulerer med den i hus, men skjønnet du ventet med oppkobling? Smart triks trur je😎🤣
    Et musikk tips dere burde spille i kveld, låter godt her på mine sorte damer på stylter, burde også låte flott på dine større og litt lavere sorte gudinner👌🎶
    Kos dere masse😍

IMG_8349.jpeg

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Blir spennende å hør hva han oddetallsduden mener om dette. Lyden din og lyd-idealet ditt er noe som faller i smak her i hvert fall.
    Han skriver vel et par ord kjenner jeg ham rett, men føler det blir litt feil ovenfor kona å be dem stoppe på Hardangervidda for å legge ut noe 😆

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Det er lett å kjøpe greier til haifaien. Verre er det å finne ut hvor det skal plasseres for å koble det opp mest mulig praktisk til resten av anlegget. Hvor den nye gamle rørforsterkeren skal plasseres er derfor nå i prosess.

Et alternativ og det letteste er å sette den mellom høyttalerne og kjøpe meg en rimelig streamer/DAC. Det koster ikke mange kronene å skaffe seg en Wiim Pro Plus, og den får gode skussmål…………jaffal ift prisen. Jeg har testet Ayre DACen og Auralic streameren min mot annet utstyr, og hørt til dels store forskjeller, og er derfor skeptisk til å koble opp mot en Wiim når jeg noen meter bortenfor har noe som ville fått rørforsterkeren til å låte bedre. På den annen side hadde sikkert en Wiim fungerte mer enn godt nok hvis jeg ikke sammenligner dem opp mot hverandre. En annen utfordring er at Pelsdotten svinser rundt i dette området, og rørforsterkeren er absolutt noe jeg ikke ønsker han skal stikke snuten borti når den er påslått.

IMG_2697.jpeg

Det andre alternativet er å ommøblere i racket. Rørforsterkeren må da ha øverste hylle til venstre eller høyre. Da blir det venstre da mine 6m lange høyttalerkabler er akkurat litt for korte til å nå bort til høyre hylle. Det medfører at Streamer og Ayre DAC må skifte plass med CD spiller og Stello DAC. Ved bruk av rørforsterkeren må jeg da selvfølgelig koble høyttalerkablene over fra Ayre forsterkeren samt nappe ut balanserte signalkabler fra DACen og skifte til ubalanserte fra den til rørforsterkeren. Liker egentlig ikke sånn hassel, men på den annen side har jeg bra med plass på baksiden av racket til kabelbytter og når jeg først bytter kommer jeg nok til å bruke rør/transe forsterkeren en stund før jeg bytter tilbake.

IMG_2699.jpeg

Store i-lands utfordringer som må løses på Foldnes for tiden 😆

gismo

Finnskogen❤️
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    46.625
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Tøffe tak der vest skjønner je, men dagan må jo brukes tell noe😉
    Uansett hvor du plasserer den, den må jo ha luft og holdes langt unna wowse- snuter🐶
    Den vil nok få et rettsmessig blikkfang samme hvor den står, flott sak👌🎶

IMG_8361.jpeg

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Valget sto mellom å gjøre noe med i-lands utfordringen eller nok en dag med høytrykksspyleren.
    I-lands utfordringen vant, og jeg er nok mer fornøyd med det enn hva min kone blir når hun kommer hjem i ettermiddag 😊

Alt av kabler demontert og oppkoblet igjen med mer kabelhygiene enn hva som var tilfelle tidligere. Selvfølgelig stakk Murphy en tur innom. Ett sett for lite av mine balanserte kabler fra Fana Audio og ett sett balanserte som var for kort etter flyttingen. Den som var for kort ble byttet med ett par Mogami kabler jeg hadde liggende, og det jeg manglet ble løst ved at jeg nappet ut Stello DACen og legger den på Finn. Man er da løsningsorientert 😆

Som vanlig hjertet i halsen når alt ble koblet inn igjen, men heldigvis virker alt som før 😊

IMG_2711.jpeg

Nå gjenstår å få opp rørforsterkeren, men jeg sitter så godt og Raga Rockers spiller så bra 😆

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Hva med og sette tyttebæret i skammekroken?😂passer ikke så godt inn med plasterfargen på veggene🤭.
    Vis vedlegget 1214128
    Er egentlig ikke uenig. Vinyl er tross alt for dem som har utgått på dato, men den sleipe innehaveren av hjørnesteinsbedriften Foldnes Ø&B trenger den for å teste plater en gang iblant 😆

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Nå er jo Najad tilgjengelig hos OHC, så da er det vel bare å bytte den ut :cool:
    Så det og var selvfølgelig like før jeg hev meg på kjøp-knappen, men med tanke på at de kun hadde deler til å lage et lite antall spillere ble jeg bekymret for fremtidig reservedelsproblematikk, og avsto 😆

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Vinyl utgått på dato, mens rør forsterker er ikke det?🫢 Logiske brist her altså 🤢
    Neida. Rørforsterker for lyd er selvfølgelig helt meningsløst, og er en anakronistisk greie for gamle gubber. Hva den primært skal gjøre er altså utgått på dato, men sekundært gir den lys og varme og har derfor fremdeles sin berettigelse på mørke, kalde og traurige kvelder 😆

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    81.427
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg har sagt flere ganger tidligere.
    Har man gått mange nok runder, og i dypet av seg selv, så ender man før eller senere opp med røramp i oppsettet og spille kvalitetskøntri på vinyl.
    Det er i dette triangelet man med høyest frekvens får hårene til å reise seg på underarmen.
    😎🤠
    Jeg vet mange er uenige, men det er sånn det er.
    De som ikke har havnet der har gjort noen feiltrinn, eller har bare ikke gått mange nok runder ennå til å vite sitt eget beste. 😜
    Dum, spira, spero ! 😄

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Da får det være nok for i dag.

IMG_2712.jpeg

I mangel av hvite hansker brukte jeg de hvite skinnhanskene fra diverse ball på Sjøkrigsskolen når jeg håndterte rørene 😆

IMG_2713.jpeg

Tilkobling får bli i morgen eller en annen dag…………etter at jeg har lest bruksanvisningen (som heldigvis er tynn) 😊

gismo

Finnskogen❤️
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    46.625
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Se der du, itte dårlig men ingen lyd ennå skjønner jeg? Men fin på den plassen da👌

Når du koblet til å begynner å spille…. Husk at da må ekslusivt øl og GT byttes ut med rødvin og stearinlys oppe på loftet🍷🕯
    Da er den mandige gamle gode Karmana vekke for oss😎😅🤣

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Finner ikke hvilket punkt jeg skal justere bias til i manualen, og ChatGPT surrer bare (som vanlig) 😡

IMG_2715.jpeg

Noen som vet……..

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.968
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10

Pilen skal peke på den midterste av de tre sorte prikkene. Står et stykke ned i linken jeg viser til her.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43

Pilen skal peke på den midterste av de tre sorte prikkene. Står et stykke ned i linken jeg viser til her.
    Takker! Det passer godt med hva jeg trodde. Har du peiling på hva den fjerde prikken helt til høyre betyr?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Det spilles på rørforsterker 😊

Tung og virker solid bygget og skrudd sammen, hvilket også gjelder den snertne lille fjernkontrollen.
    Dønn tyst.
    Bias var enkelt å justere.
    Kun testet på triodedrift, og en rask sammenligning med en låt.
    Fornøyd med at jeg kun trenger å koble over høyttalerkablene fra Ayre når jeg skal bruke den.
    Har ikke testet med subber innkoblet, men krysser fingrene for at jeg kan bruke samme innstillinger.

Hadde forventet en liten degradering av lyden og jaffal litt mindre kontroll nedover i frekvens. Førstinntrykk; det låter helt latterlig bra!!! Hvordan en 12 år gammel forsterker til pølsepris kan låte så skambra er for meg en gåte (ok, rørene er oppgradert)……og også litt skummelt.

IMG_2716.jpeg

Da er det bare å spille videre og vente på problemer og at den første forelskelsen går over 😆😊

gismo

Finnskogen❤️
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    46.625
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Spennende, fint å høre du har krefter og kontroll nok også?
    Kanskje litt anderledes om du presser den litt volum? Beholder den overskuddet da også så blir jeg imponert!! Men nå har jo du talere som spiller bare du pustet på dem da😅🤣
    Stå på💪🎶

gismo

tob

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.12.2013
    Antall liker
    72
    Sted
    5235 Rådal
    Torget vurderinger
    2
    Fornøyd med at jeg kun trenger å koble over høyttalerkablene fra Ayre når jeg skal bruke den.
    Det finnes også forsterkerswitch/høyttalerswitch.
    Da er det bare å skru på en bryter for bytte av forsterker mot samme høyttalerpar.
    1786020143444.png

Vedlegg

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Spennende, fint å høre du har krefter og kontroll nok også?
    Kanskje litt anderledes om du presser den litt volum? Beholder den overskuddet da også så blir jeg imponert!! Men nå har jo du talere som spiller bare du pustet på dem da😅🤣
    Stå på💪🎶

gismo
    Krefter har den i massevis på mine høyttalere. Komfortvolumet mitt er rundt kl 9 på volumhjulet i triode-modus. Kontroll har den på mine lyttenivå, men merker at det «mudrer» seg til nedover i frekvens når jeg drar på skikkelig høyt.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Det finnes også forsterkerswitch/høyttalerswitch.
    Da er det bare å skru på en bryter for bytte av forsterker mot samme høyttalerpar.
    Takk for tipset. Fikk det samme av The Gunner for et par dager siden. ChatGPT var skeptisk for Ayre ampen min:

«Mange Ayre-effektforsterkere har balanserte/flytende høyttalerutganger og skal ikke brukes med switchbokser som har felles jord mellom kanalene. Ayre advarer spesifikt mot høyttalerswitcher med common ground.»

Sier ikke meg så mye annet enn at det ikke er løp og kjøp uten å ha sjekket det mer opp. Litt tøy og bøy med å flytte høyttalerkablene fra den ene til den andre forsterkeren går fint 😊

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    20.832
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk du gode mann for at jeg fikk komme på besøk!
    Har synset litt, borte hos meg selv.

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.574
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Takk du gode mann for at jeg fikk komme på besøk!
    Har synset litt, borte hos meg selv.

mvh
    ……..og da får jeg klippe inn svaret mitt her 😊

Takk for et veldig godt innlegg! Du er flink med ord, og det er selvfølgelig ingenting av det du skriver som skaper tenners gnissel hos meg 😊…….og du har helt rett ift salige HCS. La Rosita har benyttet EMS elementer i mine høyttaler. Mener å huske de er spesiallaget for La Rosita, men det er vel sånn de fleste høyttalerprodusenter påstår 😊

Veldig hyggelig å treffes igjen. Kjekt å lytte med deg og veldig hyggelig å snakke sammen. Vi er vel begge litt «undrende» med noen klare oppfatninger, og skriver og tenker litt mer i sand enn vi meisler i stein…..eller noe sånt 😊 Det bør være en klar ambisjon om at det ikke går seks år til neste gang, og da kan du jo nå få sammenlignet Ayren med en relativt gammel rørforsterker 😊

……..og et lite tillegg:

Tror hovedgrunnen til at det låter ålreit hos meg er at jeg benytter greiene du gav meg i Hilversum litt alternativt 😆😄

IMG_2702.jpeg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    20.802
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    8
    Angående switch: man har seff ikke begge forsterkere på samtidig, men kun den som brukes. Den andre er avslått, om det fortsatt er uklart.

Har du prøvd LM i ultralineær drift, om det mudres til i triode? Hva skjer da?

Sånn går det når man har ht som krever mange watt for å våkne 😜😂

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn