Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bah, jeg sutrer fordi jeg fortjener å gjøre det. Men jeg er ikke slave av vinyl, greia er bare det at mye av den musikken jeg liker er på det formatet hos meg.

Og Evo er evig godgutt, ja. Ikke mange som kan herje med karaoke i nabolaget og de fremdeles elsker han.:eek:
    Hvem liker ikke karaoke??? :)

O
    Kjenner jeg har litt på hjertet, men tenker det er best å holde kjeft slik at jeg ikke åpner for et par sider i tråden om karaoke ;)

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.769
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Bah, jeg sutrer fordi jeg fortjener å gjøre det. Men jeg er ikke slave av vinyl, greia er bare det at mye av den musikken jeg liker er på det formatet hos meg.

Og Evo er evig godgutt, ja. Ikke mange som kan herje med karaoke i nabolaget og de fremdeles elsker han.:eek:
    Hvem liker ikke karaoke??? :)

O
    Kjenner jeg har litt på hjertet, men tenker det er best å holde kjeft slik at jeg ikke åpner for et par sider i tråden om karaoke ;)
    Hehe,kan være lurt det K :)

O

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har heldigvis ikke høyttalere her på jobben!

Må kanskje likevel få sjekket dette ut når jeg kommer hjem. Jeg har et godt forhold til debutplaten til Toto, men mener Africa er et gjennomspilt og maltraktert makkverk som sikkert har skylden for mange tvangsinnleggelser innenfor psykiatrien (takk til kommersielle radiokanaler :mad:). En hver skråling fra noen tullinger på Africa har potensiale til å gjøre noe positivt med den låten :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Karaoke er den tonedøve SATAN's straff for oss som er glad i musikk :mad::mad::mad: Min egen versjon av Helvete er en nyttårsfest med 50 kinesere, rikelig med børst og et helsikes karaokeanlegg & nowhere to go.....

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.769
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Karaoke er den tonedøve SATAN's straff for oss som er glad i musikk :mad::mad::mad: Min egen versjon av Helvete er en nyttårsfest med 50 kinesere, rikelig med børst og et helsikes karaokeanlegg & nowhere to go.....
    Kunne ikke være mere enig i det,Sluket. Jobbet som dørvakt på Zinatra på Aker Brygge i 2 år etter det får jeg nerveproblemer bare Jeg ser en karaoke bar.

O

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ellers vil jeg nevne at det finnes et par særdeles gode
    LIVE-DVD med ToTo som er tatt opp på 2000 tallet.

M

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    LOL

Karaoke har da ingenting med musikk å gjøre! Det er en sosial greie, så ikke ta det så alvorlig. Jeg var også negativt, men så kom jeg på:-"If you can't beat 'em, then join 'em!". Hvorfor bare sitte der og være offer? Ta igjen, ffs>:D! Har vært på karaoke mange ganger, helst i private rom, der man kan drikke, røyke, gaule, og herje som man vil. Her er undertegnende i rosa skjorte sammen med noen andre i Vietnam sist sommer. Kl var 02.30 og vi var rimelig påseilet alle mann;).

27264989_10156321127692994_1441795076_o.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvem faen var det som nevnte karaoke første gangen i tråden :mad: Jo det var karen i rosa skjorte :mad: Jaja, minuspoengene kompenseres med stram kar og flott bilde. Vi er even :)

Forøvrig enig at karaoke er en sosial greie. Da kan det faktisk være sjarmerende i små doser. Verre blir det når karaokesangeren oppriktig mener, og skal vise at verden har gått glipp av en fantastisk artist. Ikke bra!!!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

M
    Her er vi nok på litt forskjellige planeter, sundkoien. Hørte mye på de to første platene, og så datt jeg fullstendig av lasset. Fant faktisk platen deres med coversanger, Through the Looking Glass, i den lille CD-samlingen min (hvordan den har fått innpass der er meg en gåte). Spiller den nå, og platen underbygger egentlig mine værste fordommer. Flinkiser, men blottet for sjel. Har en haifai-kamerat som digger, Toto. Heldigvis har vi også musikalsk common ground :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vel hjemme etter dagstur til Oslo. Pissregn og et føre som fremmer «gamle damers vals med brudd på lårbenshals» i Tiggerstaden. Med slikt ekstremvær er det vel liten tvil om hva som fokuseres på forsidene i nyhetene i dag :cool:

Fikk akkurat mail fra PU-doktoren i England etter at de har undersøkt min Rohmann. Fremdeles virker de dønn seriøs med rapporter, vedlegg og alternativer. Tror jeg er i gode hender. Ny cantilever og diamant må til, men resten av PUen er i god form. Koster heller ikke skjorten, så dette var gode nyheter :)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    44.614
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Vel hjemme etter dagstur til Oslo. Pissregn og et føre som fremmer «gamle damers vals med brudd på lårbenshals» i Tiggerstaden. Med slikt ekstremvær er det vel liten tvil om hva som fokuseres på forsidene i nyhetene i dag :cool:

Fikk akkurat mail fra PU-doktoren i England etter at de har undersøkt min Rohmann. Fremdeles virker de dønn seriøs med rapporter, vedlegg og alternativer. Tror jeg er i gode hender. Ny cantilever og diamant må til, men resten av PUen er i god form. Koster heller ikke skjorten, så dette var gode nyheter :)
    Godt det ordner seg,ha en fin kveld :)

mvh

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2

M
    Her er vi nok på litt forskjellige planeter, sundkoien. Hørte mye på de to første platene, og så datt jeg fullstendig av lasset. Fant faktisk platen deres med coversanger, Through the Looking Glass, i den lille CD-samlingen min (hvordan den har fått innpass der er meg en gåte). Spiller den nå, og platen underbygger egentlig mine værste fordommer. Flinkiser, men blottet for sjel. Har en haifai-kamerat som digger, Toto. Heldigvis har vi også musikalsk common ground :)
    Helt enig med deg ang sjel på mye av det som er studio produsert fra - 90 og framover..
    Det er nettopp derfor disse konsertene på DVD er så unike, her er det variasjon og "jamming" til gangs.

Porcaro, Lukather og co var jo nettopp studiomusikere som fant sammen og dannet ToTo, så det henger nok ved..

M

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er jo jevnt og trutt tung platespillerekspertise innom tråden. Legger derfor ut rapporten fra PU-doktoren. Håper noen av dere kan komme med synspunkter på hvilken av de to alternativene jeg bør velge, og ikke minst hvorfor?

CARTRIDGE EXAMINATION REPORT
    Date : 24/01/2018

Dear Mr. Zachariassen,

Model: Ortofon Rohmann Serial No 71749

Having carried out a detailed examination of your cartridge confirm as follows:

Coils: 11 ohms - good
    Suspension: - Good
    Cantilever: Aluminium – badly damaged, replace
    Diamond: Badly worn.

Recommendation: We carry out a complete overhaul to include cleaning internally, removing magnetic particles about coil former, remove damaged cantilever and replace with either aluminium or sapphire together with Paratrace profile diamond.

Cantilever options and pricing as follows:

A – Aluminium cantilever together with low mass Paratrace profile diamond @ GBP £291.00

B – Low mass white sapphire cantilever together with ul;tra low mass Paratrace profile diamond
    @ GBP £ 330.00

Please confirm if you wish to proceed.

Payment: Will be requested on completion of necessary work and final auditioning,

Delivery: 3-4 weeks.

Packaging: Plastic box. Guard - No

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.668
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo jevnt og trutt tung platespillerekspertise innom tråden. Legger derfor ut rapporten fra PU-doktoren. Håper noen av dere kan komme med synspunkter på hvilken av de to alternativene jeg bør velge, og ikke minst hvorfor?

Dear Mr. Zachariassen,

Recommendation: We carry out a complete overhaul to include cleaning internally, removing magnetic particles about coil former, remove damaged cantilever and replace with either aluminium or sapphire together with Paratrace profile diamond.

A – Aluminium cantilever together with low mass Paratrace profile diamond @ GBP £291.00

B – Low mass white sapphire cantilever together with ul;tra low mass Paratrace profile diamond
    @ GBP £ 330.00

Payment: Will be requested on completion of necessary work and final auditioning,

Flotte greier, og ikke overmåte dyrt. Nå må du bare gå i deg selv og finne ut om finmotorikken din virkelig tåler en safirkantilever. :cool:

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Dear Mr. Zachariassen,

@ GBP £ 330.00

Flotte greier, og ikke overmåte dyrt. Nå må du bare gå i deg selv og finne ut om finmotorikken din virkelig tåler en safirkantilever. :cool:

mvh
    Hehe, kan love deg at den tanken allerede er tenkt ;)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.628
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gå for Safir - ødelegger du den kjøper du bare aluminium neste gang og understøtter små og viktige firmaer for vinylnerder. Småpenger dette, får knappest en subwooferkabel for den summen:p

Final

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gå for Safir - ødelegger du den kjøper du bare aluminium neste gang og understøtter små og viktige firmaer for vinylnerder. Småpenger dette, får knappest en subwooferkabel for den summen:p

Final
    Men, hvorfor og hvordan er safir bedre enn aluminium :confused:

Rohmann original er aluminium. Kanskje derfor en ide å fortsette med det hvis jeg skal så nærmt originalen som mulig :confused:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.668
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Final

Rohmann original er aluminium. Kanskje derfor en ide å fortsette med det hvis jeg skal så nærmt originalen som mulig :confused:
    Safir og bor er lettere og stivere enn aluminium, og skal i teorien gi bedre overføring av vibrasjonene fra nålen enn aluminium. Litt mindre robust, da, enn aluminium, men det tror jeg at du vet. :)
    Vet neimen ikke hvor mye det betyr i praksis. Vil nesten tro at selve nåleslipingen har mer å si rent lydmessig.

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Final

Safir og bor er lettere og stivere enn aluminium, og skal i teorien gi bedre overføring av vibrasjonene fra nålen enn aluminium. Litt mindre robust, da, enn aluminium, men det tror jeg at du vet. :)
    Vet neimen ikke hvor mye det betyr i praksis. Vil nesten tro at selve nåleslipingen har mer å si rent lydmessig.

mvh
    Takker! Robustheten er jeg ikke ukjent med når det gjelder safir, nei ;)

Prisen mellom de to alternativene er jo forsvinnende liten. Heller vel nå mot aluminium, siden det var det på den opprinnelige Rohmannen. Tenke, tenke :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvem faen var det som nevnte karaoke første gangen i tråden :mad: Jo det var karen i rosa skjorte :mad: Jaja, minuspoengene kompenseres med stram kar og flott bilde. Vi er even :)

Forøvrig enig at karaoke er en sosial greie. Da kan det faktisk være sjarmerende i små doser. Verre blir det når karaokesangeren oppriktig mener, og skal vise at verden har gått glipp av en fantastisk artist. Ikke bra!!!
    Du har åpenbart ikke opplevd undertegnede framføre glansnummeret Love Me iført Elvis-solbriller med sideburns. :cool:

02530.jpg

"Treat me like a fool, treat me mean and cruel, but love me..." ;D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Du har åpenbart ikke opplevd undertegnede framføre glansnummeret Love Me iført Elvis-solbriller med sideburns. :cool:

Vis vedlegget 477311

Ord blir så uendelig fattig ;)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.146
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Streaming, Anakronisme og Fjas fra Hilversum til den Royale bukten.

Utover denne filmsnutten fraskriver jeg meg all kjennskap til innholdet i filmen, aktørene og sysslene.
    Se på eget ansvar.
    [video=youtube;1HAYvtbIP3A]http://www.youtube.com/watch?v=1HAYvtbIP3video]

Filmen vil selvdestrukteres etter 10 visninger [emoji4]

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da er streamingen endelig tilbake. Den utskremte fra Altibox brukte 4-5 timer for å få orden på sakene, og deretter var det selvfølgelig litt småknoting med å få Auralic Aries i humør igjen. Nå senkes skuldrene, hus-whiskyen er jekket og jeg kjenner lett murring fra REL G2 i kroppen. Helg, o lykke :)

F7D2A59B-CCA8-43D6-BB1F-C35057674245.jpg

2

2xJ

Gjest
    RELativt ok med andre ord :cool:

Jaja... du skal få lykkeønskninger om en god helg for det MrT :cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det var vel ikke allverden av synspunkter på hvilken cantilever og diamant jeg burde velge. Sikkert forståelig. Det handler vel om mer eller mindre kvalifisert synsing som med mye annet innen haifai. Siden jeg på dette området definitivt driver ukvalifisert synsing, sendte jeg avgårde en mail til min PU doktor, Expert Stylus. Fikk raskt tilbakemelding fra sjefsdoktoren:

When designing a cartridge we try and ensure the cantilever and diamond mass are kept to a minimum. You will appreciate by reducing the mass will mean the cartridge will track at lower weights resulting in improved overall response, stylus and record wear. I therefore recommend you consider option B.

Dette gjorde at jeg relativt raskt bestemte meg for safir-utgaven. Siden jeg har pølsefingre, spurte jeg om det medfulgte deksel til PUen. Fikk som svar at den ville bli forsvarlig sendt, men de ikke var sikker på at de kunne skaffe passende deksel. Dette gjorde at jeg forandret til safir hvis de klarte å skaffe deksel, og aluminium hvis de ikke klarte å skaffe deksel. Dæven, vi offiserer har visst litt å gå på når det gjelder å ta selvstendige avgjørelser ;)

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Helgemorgen med kaffe og musikk, mens mørke går mot lys, er noe av det beste som finnes på denne årstiden :)

Nå spilles Wolf Larsen, finsk elektronika. Platen har absolutt sine sider, men hvorfor i alle dager snurrer dette hos meg? Jo, på grunn av den amerikanske singer/songwriteren Wolf Larsen, som jeg har nevnt tidligere. Hun gav ut et fantastisk album i 2011, men siden har det vært tyst. Litt lesing på tråden hennes viser at hun har en alvorlig sykdom, men er visst nå på bedringens vei og jobber videre med en oppfølger. Denne updaten var fra 2015, så det positive er vel kanskje ikke gjeldene fremdeles. I tilfelle veldig synd, da denne damen er usedvanlig talentfull! I mellomtiden kommer Tidal opp med den finske gruppen Wolf Larsen, så da er det i hvert fall Wolf Larsen som kvitrer fra fuglene i stuen :)

8BBDC9F1-61CE-48D5-8DD4-C26C5EBDB51E.jpeg

Jeg hadde begynt å gi opp den årlige Bergenfest her hjemme. I år revitaliseres festivalen kraftig i forhold til min musikksmak. Jeg har allerede billett til onsdagen med Nick Cave som headliner. I tillegg kommer den nye «supergruppen» til sure Sivert og jaggu kommer ikke gode gamle Sparks også (slippes stadig vekk nye navn). Jeg har lurt litt på om jeg også skal stille på tirsdagen med Queen of the Stone Age og nå melder de at Rival Sons kommer samme dag. I tillegg ble det nettopp meldt at Thåstrøm kommer på torsdagen. Alt tyder på en slitsom, men gøyal uke i juni :)

3321839A-8FE4-4322-9B06-22B22D5CA5B8.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Utover denne filmsnutten fraskriver jeg meg all kjennskap til innholdet i filmen, aktørene og sysslene.
    Se på eget ansvar.

Filmen vil selvdestrukteres etter 10 visninger :)
    Min erfaring er at når folk gjør sterke forsøk på å frasi seg ansvar for noe så er det de som er hovedansvarlige. ;)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.647
    Jøss, ja her er det bare å hive på seg festival joggeskoene, finne frem solbriller og bankkort og skride til verket Karmana :cool:
    Rival Sons ville jeg absolutt forsøkt å få med meg sammen med Nick Cave (som du klokelig har kjøpt billett til) og Thåstrøm.
    Konemor og jeg har sikret oss billetter til årets geriatriske konsertopplevelse i Halden (noen gode Jotun stenkast sydøst for vår ringe bolig) på Tons of Rock med Ozzy Osbourne den 20 juni :cool:

4 billetter til King Crimson 10 juli 2018 er også på inngående. Det gleder jeg i hvert fall til etter fjorårets råeste konsertopplevelse for min del.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.647

Vis vedlegget 477311

Ord blir så uendelig fattig ;)
    Jeg hadde ikke turt å vise meg offentlige med slike RPH (Ræv Pule Håndtak) :rolleyes:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.306
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jøss for en Bergenfest. Hvis man ikke kjenner sin besøkelsestid her, hvis man ellers ikke har bryllup eller begravelse, da ...
    Hadde nok hanka inn billett til QOTSA og Rival Sons, og Thåstrøm. Cave var bra i Oslo sist ble det sagt, så hvorfor ikke også i Bergen?
    Jeg har ikke sett noen av dem, men har andre planer, sjøl om jeg er både gift og i live så langt.

Hvorfor ikke Boron nålearm? Var ikke prisforskjellen ganske liten?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.871
    Torget vurderinger
    28
    Gikk glipp av det interessante spørsmålet i all karaokesvadaen.

Vanskelig å gi råd mht cantilever men selv hadde jeg nok helt mot aluminium da dette er det originale. Rohman har originalt noe varm, fyldig og litt romantisk karakter etter hva jeg husker fra kort lån. Dette er vel også er karaktertrekk ved aluminium selv om jeg har hatt flerfoldige Benz-pickuper med cantilever av bortom og nettopp den samme karakteren.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.306
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Min Cadenza Black har nålarm i boron. Den er mer nøytral enn kald eller varm.
    Om man vil ha en varmt lydende pick up kommer an på matching i anlegget.
    Det kan jo bikke feil den veien også. Noe som gir utslag i mindre detaljer og smekk.
    Mange hevder at man får de samme egenskaper ved å benytte safir, og det er lettere å framstille.
    (Noe som gjør det rimeligere enn boron)

Her på Vinyl Engine står det en del, som jeg ikke hadde lest da jeg stilte spørsmålet.

https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=19&t=89599

Tilslutt kanskje det er hipp, som happ, bortsett fra pris (?)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.871
    Torget vurderinger
    28
    Poenget mitt var ikke å anbefale varm pickup, det var mer å være tro mot utgangspunktet. Rohman er en legendarisk pickup og den var ment å prestere slik den var konstruert. Så skjønner jeg at en ombygging gjort utomhus vil gi noe annet enn utgangspunktet, bedre eller dårligere, garantert avhengig av smak og matching. Men, jeg tenker at man i utgangspunktet skal ha en begrunnelse for å fravike det som var designintensjonen.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jøss, ja her er det bare å hive på seg festival joggeskoene, finne frem solbriller og bankkort og skride til verket Karmana :cool:
    Rival Sons ville jeg absolutt forsøkt å få med meg sammen med Nick Cave (som du klokelig har kjøpt billett til) og Thåstrøm.
    Konemor og jeg har sikret oss billetter til årets geriatriske konsertopplevelse i Halden (noen gode Jotun stenkast sydøst for vår ringe bolig) på Tons of Rock med Ozzy Osbourne den 20 juni :cool:

4 billetter til King Crimson 10 juli 2018 er også på inngående. Det gleder jeg i hvert fall til etter fjorårets råeste konsertopplevelse for min del.
    Høres ut som dere også har noen gode musikkopplevelser i vente! Synd det er i fase med Bergensfest, ellers burde dette ha vært en ypperlig anledning for lufting av Tysklands-sleden :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn