Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ender vel tidligere enn nødvendig opp med fyrstekake, mokkabønner, slumreteppe og Harry Belafonte på repeat

Nytraktet Blå Java med kremfløte, Benny Green på hifien og Samson's genuine Napoleonskake på porselenet.. og et godt ullpledd over mine ankelsvake ben! Samler krefter til Munchen, Karmis:D
    Ja, med de greiene du har vært gjennom den siste tiden, trenger du litt puss og stell før vi skal legge München i ruiner. Du har fremdeles litt tid på deg til å gjennomføre en skikkelig KTS.

Har forresten akkurat gått tom for kaffebønnene vi hadde med fra Nederlandene. Har jo troen på ganen din, og mente å huske at du hadde skrevet noe om Blå Java for en stund siden. Nappet derfor med meg en pose i fart forleden. Jeg antar det er forskjell på disse indonesiske bønnene for dette var kjedelige greier! :)

2

2xJ

Gjest
    Kaffe skal kjøpes fra et brenneri... og det skal stå på posen når det er brent.
    Da har du kontroll på når kaffen er på sitt beste.
    En bør jo ha en fancy maskin i tillegg til kapselmaskin.. :rolleyes:
    MEN om enn ikke tar det steget.. og sverger til Møkkamuster, så er ihvertfall en skikkelig kvern den beste investeringen....

Skal ikke mase mer om merke osv, men her er et veldig fint sted og handle kaffe, og utstyr..

https://temperato.no/en/

Og da evnt rett kvern :cool:

https://temperato.no/en/nettbutikk/espressomaskiner-og-kverner-hjemmebruk-mid20/kverner-mid21/rancilio-rocky-kaffekvern-uten-doserer-mid330-detaljer.html

Dette er bygd for å virke og vare... ingen skam og kikke på finn.no heller....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Belafonte i Carnegie Hall er ikke bare audiofil nytelse, det er også en underholdende aften i konsertsalen. :)
    Solar Energy Ray Brown svinger som juling og superduper lyd:D
    Det gjør den sikkert, men siden den ikke er på Tidal så får jeg ikke ta del i det i dag.
    Nå må du få sukatene ut av øynene og ristet i gang motoren mellom ørene, balubaen :cool: Begge finnes på Tidal :)
    Du fikk med deg lunchmenyen min, ja? Brilleglassene er pusset og albumet funnet. :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kaffe skal kjøpes fra et brenneri... og det skal stå på posen når det er brent.
    Da har du kontroll på når kaffen er på sitt beste.
    En bør jo ha en fancy maskin i tillegg til kapselmaskin.. :rolleyes:
    MEN om enn ikke tar det steget.. og sverger til Møkkamuster, så er ihvertfall en skikkelig kvern den beste investeringen....

Skal ikke mase mer om merke osv, men her er et veldig fint sted og handle kaffe, og utstyr..

https://temperato.no/en/

Og da evnt rett kvern :cool:

https://temperato.no/en/nettbutikk/espressomaskiner-og-kverner-hjemmebruk-mid20/kverner-mid21/rancilio-rocky-kaffekvern-uten-doserer-mid330-detaljer.html

Dette er bygd for å virke og vare... ingen skam og kikke på finn.no heller....

Skal forsøke å huske denne posten, men foreløpig får den helautomatiske De Longhien gjøre nytten. Ingen tvil om at kaffen blir bedre med skikkelig utstyr, men tror rett og slett jeg hadde gått drittlei med alle greiene som hører med til en mer barista-tilnærming. Det er evig nok med disse vinyl-greiene om jeg ikke skulle tatt den helt ut på kaffelagingen også :D Eller som det står skrevet i gamle testamentet; salige er de late......eller noe sånt ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

srtorp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Antall liker
    1.253
    Torget vurderinger
    11
    Begynner å bli vanskelig å komme seg ut av den platespiller-greien. Endte opp med en skikkelig haifai-samling i går. Skikkelig audiofile greier og mye på utsiden av min musikalske alfarvei. Jaja, hva den veien er begynner jeg egentlig å bli ganske usikker på likevel. Kom fra rock, og har endt opp med å sitte drømmende og lytte til Tord Gustafsen :mad:;) Ender vel tidligere enn nødvendig opp med fyrstekake, mokkabønner, slumreteppe og Harry Belafonte på repeat :mad:;)

Ang voksen da vil jeg anbefale denne sammen med Soular Energy, min julegave til meg selv (sammen med et par Blumenhofere) hilsen en på 47.
    IMG_2509.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør den sikkert, men siden den ikke er på Tidal så får jeg ikke ta del i det i dag.
    Nå må du få sukatene ut av øynene og ristet i gang motoren mellom ørene, balubaen :cool: Begge finnes på Tidal :)
    Du fikk med deg lunchmenyen min, ja? Brilleglassene er pusset og albumet funnet. :)
    Ja, og fikk med meg at det skrantet litt der nedi sør-fylket. God bedring! :)
    Takker! Føler meg faktisk bedre allerede, men det er ofte slik at når kvelden siger på så er formen ikke så ille som tidligere. Krysser fingre for at jeg føler meg fin i morgen så jeg får begynt på den bebudede snuingen av retningen i Krypten. Liker lyden på langveggen, men har en idé om at enda mer avstand til vegger og lik avstand til sidevegg kan gi meg noe enda større.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.321
    Torget vurderinger
    10
    Ender vel tidligere enn nødvendig opp med fyrstekake, mokkabønner, slumreteppe og Harry Belafonte på repeat

Nytraktet Blå Java med kremfløte, Benny Green på hifien og Samson's genuine Napoleonskake på porselenet.. og et godt ullpledd over mine ankelsvake ben! Samler krefter til Munchen, Karmis:D
    Ja, med de greiene du har vært gjennom den siste tiden, trenger du litt puss og stell før vi skal legge München i ruiner. Du har fremdeles litt tid på deg til å gjennomføre en skikkelig KTS.

Har forresten akkurat gått tom for kaffebønnene vi hadde med fra Nederlandene. Har jo troen på ganen din, og mente å huske at du hadde skrevet noe om Blå Java for en stund siden. Nappet derfor med meg en pose i fart forleden. Jeg antar det er forskjell på disse indonesiske bønnene for dette var kjedelige greier! :)
    Her er lite kaffetips. Har prøvd det meste og har virkelig fått smaken på denne Melitta kaffen som av alle ting de selger på Elkiip for betalbare penger. Bruker over en kilo i uka, så å bruke 1000kr kiloen for kaffe fra mikrobrennerier er utelukket. Faktisk så funker Melitta bønnene like bra om ikke bedre på Jura maskinen min:cool:

MEL830.jpg

vidarn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Kjære Karmana Tom: Du er for mye militær! Se på de elegante linjene og fargene da mann!! Jeg jobber i helsesektoren og forstår ALT om linjer og farger. Ehh ikke sikkert at kona er enig.. Men linjer og farger blir kanskje meningsbærende nå som du har stupt inn i vinylverden. Salige sjel, og takk for supervennlig og ryddig handel!

Småkulturell dag med besøk på kunstmuseum.

Mye ålreit, men loftet gav meg negativt hakeslepp!

Svæææært rom, men her har du veggene....

Vis vedlegget 474946

Vis vedlegget 474948

Vis vedlegget 474949

Midtpartiet av taket er monumentalt.

Vis vedlegget 474950

Det eneste som slo meg når jeg så bildene i dette fantastiske rommet var.....what the fuck! :)

2

2xJ

Gjest
    Det finnes mye ok kaffe derute, og når jeg ikke handler fra temperato, så går det mye i Lavazza bønner her, ofte Crema, kjøåpes i EU (les Sverige) til en helt ok pris.

Men 1000 kr kiloen er litt og dra på... på nevnte sted ligger vel snittet rundt 300, og det bør en koste på seg. :cool:
    Vi som tror vi har kontroll på noe så vanskelig som haifai... bør i det minste klare og lage en anstendig kopp kaffe :rolleyes:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.266
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med en haug bra grammafonplater.
    Nå har du etter hvert mange gode muligheter for å høre hva riggen er god for.
    Tenkte på deg da jeg så annonsen var fra Bergen.
    Tankenes kraft er stor.;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ang voksen da vil jeg anbefale denne sammen med Soular Energy, min julegave til meg selv (sammen med et par Blumenhofere) hilsen en på 47.
    Vis vedlegget 475306
    Hehe, ja det tilbehøret knuser nok møkkabønner og slikt med romslig margin :D Virkelig et kremanlegg du har fått deg, srtorp! Skulle gjerne lyttet til det en gang. Byr seg kanskje en anledning med tiden. Finnes jo kjent lokal ramp i området :cool::)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, og fikk med meg at det skrantet litt der nedi sør-fylket. God bedring! :)
    Takker! Føler meg faktisk bedre allerede, men det er ofte slik at når kvelden siger på så er formen ikke så ille som tidligere. Krysser fingre for at jeg føler meg fin i morgen så jeg får begynt på den bebudede snuingen av retningen i Krypten. Liker lyden på langveggen, men har en idé om at enda mer avstand til vegger og lik avstand til sidevegg kan gi meg noe enda større.
    Lykke til med både form og ommøblering av krypten, balubaen! Det er litt vanskelig å visualisere, da krypten din er sjeldnere avbildet enn de mest hemmelige deler av kongeriket :cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Her er lite kaffetips. Har prøvd det meste og har virkelig fått smaken på denne Melitta kaffen som av alle ting de selger på Elkiip for betalbare penger. Bruker over en kilo i uka, så å bruke 1000kr kiloen for kaffe fra mikrobrennerier er utelukket. Faktisk så funker Melitta bønnene like bra om ikke bedre på Jura maskinen min:cool:

Vis vedlegget 475311
    Takker for tips, JK! Ingen grunn til at jeg ikke skulle gjøre et forsøk med den der. Det var vel på forslag fra deg jeg byttet til Sotra Radio i bilen, og det har fungert riktig så bra :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det finnes mye ok kaffe derute, og når jeg ikke handler fra temperato, så går det mye i Lavazza bønner her, ofte Crema, kjøåpes i EU (les Sverige) til en helt ok pris.

Men 1000 kr kiloen er litt og dra på... på nevnte sted ligger vel snittet rundt 300, og det bør en koste på seg. :cool:
    Vi som tror vi har kontroll på noe så vanskelig som haifai... bør i det minste klare og lage en anstendig kopp kaffe :rolleyes:
    Erfaringer trukket fra haifai, tilsier at kaffe er et livsfarlig minefelt å diskutere, dypt integrert i selvbildet til den enkelte og umulig å enes om ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjære Karmana Tom: Du er for mye militær! Se på de elegante linjene og fargene da mann!! Jeg jobber i helsesektoren og forstår ALT om linjer og farger. Ehh ikke sikkert at kona er enig.. Men linjer og farger blir kanskje meningsbærende nå som du har stupt inn i vinylverden. Salige sjel, og takk for supervennlig og ryddig handel!

Småkulturell dag med besøk på kunstmuseum.

Mye ålreit, men loftet gav meg negativt hakeslepp!

Svæææært rom, men her har du veggene....

Vis vedlegget 474946

Vis vedlegget 474948

Vis vedlegget 474949

Midtpartiet av taket er monumentalt.

Vis vedlegget 474950

Det eneste som slo meg når jeg så bildene i dette fantastiske rommet var.....what the fuck! :)
    Hehe, her må vi foreløpig enes om å være uenig, vidarn ;) Jeg lover likevel å lytte til den audiofile musikken, og deretter prøve igjen ;) Skummelt hvis jeg da blir salig av visuell nytelse i det lokalet ;) Særdeles hyggelig handel, og jaggu har du ikke gjort det slik at jeg har fått kunstig motivasjon til å besøke min kusine :rolleyes::D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med en haug bra grammafonplater.
    Nå har du etter hvert mange gode muligheter for å høre hva riggen er god for.
    Tenkte på deg da jeg så annonsen var fra Bergen.
    Tankenes kraft er stor.;)
    Da må jeg bare takke for at studier innen parapsykologi har gjor det det mulig for at du via telepati kunne bevege meg i retning av, vidarn ;)

Ja, det skal ikke stå på platene når det gjelder å klemme godlyd ut av vinylriggen. For øyeblikket står det mest og faller på armen :mad::)

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.321
    Torget vurderinger
    10

Ser det er en stund siden jeg sjekket priser hos mindre brennerier, og kan virke som det er blitt mer edruelige priser rundt om og en kan få et kilo for rundt 350, men snittet er vel heller 4-500, og går en for de bedre brenneriene så blir det vel heller 5-600kr/kilo...
    Min egen erfaring etter å ha prøvd det meste så leverer merker som Lavazza og min nåværende favoritt Melitta like god kvalitet til langt lavere pris. Dette er vel å merke kjørt gjennom min Jura maskin.....
    Et paradoks er og at kaffen jeg lager hjemme (svart sterk amerikano) langt overgår det en får servert på kaffebarer (kjeder) som spretter opp alle veier:cool:

Ellers så selges Lavazza både hos Elkjøp og OBS her i Bergen....

M

medlem215396

Gjest
    Kaffe- Til hverdags, kvernet i Wilfa`n og filtrert i Moccamaster, fungerer denne strålende. Som med hi-fi er det alltid kompromisser :)

Rema kaffe Arabica.jpg

«100% Arabica. Arabicabønner gir en fyldig og aromatisk kaffe av ypperste kvalitet. Brenningsgrad middels.»

Panelets kommentar:
    Her er det gode råvarer! Solbæraktig duft og fruktig sødme i smaken. Veldig mørkbrent, dessverre. Det ødelegger en del. Men dette produktet skiller seg klart og positivt ut i denne kategorien kaffe.

Terningkast 5

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kaffe- Til hverdags, kvernet i Wilfa`n og filtrert i Moccamaster, fungerer denne strålende. Som med hi-fi er det alltid kompromisser :)

Vis vedlegget 475335

«100% Arabica. Arabicabønner gir en fyldig og aromatisk kaffe av ypperste kvalitet. Brenningsgrad middels.»

Panelets kommentar:
    Her er det gode råvarer! Solbæraktig duft og fruktig sødme i smaken. Veldig mørkbrent, dessverre. Det ødelegger en del. Men dette produktet skiller seg klart og positivt ut i denne kategorien kaffe.

Terningkast 5
    Hvor stod den testen på trykk? Det hender at jeg plukker opp den selv, rett og slett fordi det er en anstendig svartbrent kaffe. Jeg kjøper bare svartbrent, magen min tåler ikke særlig mye lysbrent kaffe lenger. Derfor har det de trekker for ingen betydning for meg. Det er faktisk den jeg drikker nå, i disse januarblakke dagene. Utover det har jeg brukt denne som standard dagligkaffe i fjoråret, men sist jeg var på Europris kunne jeg ikke se den i hyllene lenger.

kaffebnner-400-g.jpg

2

2xJ

Gjest
    Smaken er jo forskjellig, og folk må like hva dem vil for min del.

Men ferskbrente kaffebønner, og når da smaken har modnet ei ukes tid... og bønnene er på det beste....
    INGEN daglivare kaffe slår den smaken, JA det koster mer..... men det er etter MIN mening verdt hver krone.

Sant skal sies at jeg og har en Dolche Gusto maskin og bruker dem gule kapslene daglig på jobb, HELT ok det og.
    Men en skikkelig espresso på morgenen gjør noe med starten på dagen, i positiv forstand...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fant den her; kanskje ikke den mest seriøse kaffetesten, men etter min mening taler smaken for seg sjøl.

https://www.dagbladet.no/mat/stor-kaffetest-her-er-den-beste-traktekaffen/67395936
    Det var faktisk ferdigmalt traktekaffe den testen handlet om, og det forklarer det at de syntes den til Rema var for mørkbrent. For den er mørkbrent, og jeg ante ikke at den overhodet fantes som filtermalt. Og en vanlig filtermalt kaffe skal jo ikke være for mørk heller. Jeg har bare kjøpt den som hele bønner. Det er faktisk de rimeligste mørkbrente bønnene på markedet. Forøvrig bruker jeg også Dolce Gusto til den enkle kaffekoppen når jeg ikke tar meg tid til å brygge ei kanne. Om morgenen er jeg faktisk ikke så kresen, trenger egentlig ikke kaffe for å våkne til. Det er helst med ettermiddagskaffen at jeg blir skikkelig kresen, da kvernes bønner og det tilberedes med de av kunstens regler som jeg behersker.

srtorp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Antall liker
    1.253
    Torget vurderinger
    11
    Virker som du må putte inn noe med "kaffe" i dit nye nikk, Velkommen skal du være og en tredagers i Hamar må nok da settes av, vet om et par anlegg som setter mitt godt i skyggen.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Virker som du må putte inn noe med "kaffe" i dit nye nikk, Velkommen skal du være og en tredagers i Hamar må nok da settes av, vet om et par anlegg som setter mitt godt i skyggen.
    Hehe, nei, kaffe sorterer godt under «.....litt andre greier.....» :) Har fått med meg at Hamar har noen spennende oppsett. Det er jo mye forskjellig som er spennende å høre på, ikke minst de Blumenhoferne dine (jeg var jo nær ved å kjøpe i samme serien) og Octave som BB skryter av, som jeg har sett på messer, men aldri hørt. Hakkespetter har jo heller aldri vært noe å kimse av :)

2

2xJ

Gjest
    Klørne dine har blitt som seigmenn pga høy alder...

**Fyrstens fyrstekake, og andre greier...**

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.266
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, nei, kaffe sorterer godt under «.....litt andre greier.....» :) Har fått med meg at Hamar har noen spennende oppsett. Det er jo mye forskjellig som er spennende å høre på, ikke minst de Blumenhoferne dine (jeg var jo nær ved å kjøpe i samme serien) og Octave som BB skryter av, som jeg har sett på messer, men aldri hørt. Hakkespetter har jo heller aldri vært noe å kimse av :)
    Jeg skryter da ikke?

Å tala sænnt lyt vara lovli.;)

go hælj

:)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg skryter da ikke?

Å tala sænnt lyt vara lovli.;)

go hælj

:)
    Hehe, vi kan være enige om å kalle det rettet produktveiledning ;)

Jeg føler jeg på mange måter allerede har startet helgen. Klippfisklag i går og lutefisklag i kveld. Tror det blir en rolig lørdag!

Ha en fin helg i blåskogen :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har egentlig lite å melde, men jeg må jo forsøke å kontre kaffeslabberaset ;)

Små forberedelser foregår jevnlig frem mot tilbakekomsten av en forhåpentligvis velfungerende platespillerarm. Som hos mange andre på HFS, har lampe fra IKEA fått plass på alteret. Fin å se på, koster ingenting og kan skrus sammen uten bruksanvisning. Blir knapt bedre enn det :D

264BFC1E-2155-4D5C-BEA5-865A96FB273E.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.266
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    plater television.jpg

Velkommen i Jansjö-klubben:)
    Må være laget for oss med platespiller?

Mitt bidrag i kaffedebatten:

Fin balanse mht smak/kvalitet og økonomi.
    2_313623-293x500.jpg

Skånerost holder posisjonen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En ting er sikkert, svenskene kan kaffe bedre enn norske merker. Det er klart at lokale kaffebrennerier gjerne holder topp klasse hvor enn de er i den vestlige verden, men av de store produsentene som selges på supermarkeder står de svenske alternativene betydelig høyere i kurs enn de norske for meg. Det er strengt tatt kun den klassiske Evergood-en som holder en internasjonalt høy kvalitet, men den er nok for lys for meg.

Jeg har nok ingen topp kaffemaskin, så jeg bruker stort sett mokkakanne av typen Bialetti, ev. Bodum presskanne eller Eva Solo kaffebrygger. Det sørger for god kaffe uten bismak eller uønskede garvesyrer for meg. :)

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn