Lyden hos TOMZ i Heltalrightigrunn......
Jeg fikk da gleden av å besøke Tom i hans flotte hjem i Hilversum denne helgen

Vi var forøvrig flere innlandsnisser der, men det blir en annen historie
I dette huset står det et meget flott anlegg, her er skinnende blanke Marten med ditto flotte Tannoy diskanten på toppen. Et habilt flott rack som har 2 stk sorte Naim bokser på toppen og nedover fylt opp med 3 meget tiltalende sorte bokser der det lyser diskré Karan i rødt mot deg. Alt styres via et nettbrett som seg helt tidsriktig bør gjøres i 2014

Tilhørende fjernkontroll for lyd er en metall-snusboks som var meget kul! Det digitale arkivet var omfattende og inneholdt noe for enhver smak. Det hele var mildt sagt dritlekkert
Lyden hos Tom var meget god og kunne lett høres på over lang tid, lytte tretthet er et fremmedord i dette huset.
Når man allikevel skal si noe om inntrykk på detaljer, som eier ønsket at vi skulle gjøre på et ærlig vis så blir det de små forskjeller som man trekker frem og som da helt naturlig har referanse i egen lyd/oppsett. Og da er det sånn at en fasit finnes heldigvis ikke og det ender opp i smak og egne ønsker om lyden i heimen. Det ene oppsettet spiller hverken bedre eller mer riktig enn det andre
Toppen hos Tom er oppløst og detaljert, den er ikke spiss men balanserer godt helt oppe i øvre sjiktet. Dynamikken er flott. Jeg er for gammal til å høre disse super diskantene men føler at de påvirker totalen på en god måte.
Mellomtonen er ren som kildevann, hurtig og dynamisk. Her kunne jeg like mine damestemmer

Selv om jeg kunne ønsket litt mere fylde i nedre mellomtonen, en aning litt mer fett på damene fra midjen og ned og de kunn kanskje ha tatt et skritt nærmere meg, jeg liker dem jo litt "nærgående" og åpne i min trange hule
Videre nedover var det en voldsom dynamisk hurtighet, det slo ned i gulvet både dypt og kontrollert med meget god og kraftig styring fra han Karan. Her kunne jeg også levd med litt mer fylde helt nede i bunnen men herregud....hvor flott det spilte!!
Stikkord må være god timing og nøyaktighet selv med 4 spillende elementer mot mine egne 2, hvor jeg opplever den delen som ypperlig og nærmest som en lydkilde.
Kan oppleve noe mere mylder av detaljer hos meg, men tror det kan være Weiss som graver noe dypere i kildematerialet enn hva Naim gjør.
Du har volum, enorm takhøyde og "ingen" bakvegg som gjør det litt enklere enn hos meg, det eneste kunne være et vindu på ene siden og blankt hardt gulv utenom ditt teppe om jeg skal pirke litt, men du spiller jo i din stue og dette er meget bra Tom

Et meget velspillende anlegg som spiller de fleste musikk sjangere på en overbevisende måte! Takk for tiden i sweetspot og litt rundt omkring

gismo