Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, de er kanskje utstyrt med litt stutt-tynne attributter oppi der :cool:;)

Nok snuskepreik. Må snart komme meg ut å kjøpe noen gamle plater :)
    Vinyl har blitt pop i Karmana huset skjønner jeg :)

O
    Ekorngenet var nok ikke helt dødt, det hadde bare gått i dvale :D

Hanket inn en 70-80 plater til mindre enn prisen for en av de billigste til Analogue Productions :) Har ikke til hensikt å fylle opp hyllene med ræl, men rundt halvparten er plater jeg av nostaligiske grunner har lyst å spille (og kanskje beholde). Resten er nok fort på vei ut igjen.

1AF7C34A-26EC-4624-8CD3-13AA28B8FF2F.jpg

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    19.826
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nå er han i gang. Platevasker ønskes ser jeg :). Og vipps så blir det ny pickup, arm, drivverk, RIAA osb :). Grattis! Og velkommen tilbake.
    Takker, Trond! Tror ikke du skal holde pusten :) Er mer ment som en greie for min gamle far, men selvfølgelig litt gøyalt for meg også :)
    Ehemmm :rolleyes:
    :mad::mad::mad:;)

68B99B91-7F12-4296-819B-8CE17FDD3334.jpg

Sklei visst litt ut, ja ;) men noe skal en jo ha å pusle med :)

Selv om troverdigheten er i fritt fall, vil jeg hevde at vinyl er og vil forbli sekundærkilde hos meg. Det har forøvrig lite med lydkvalitet å gjøre. Hvilken av kildetypene som er best synes jeg kun er håret mer interessant enn kabeldebatter å diskutere. Koser meg med vinylen, og ikke minst får jeg eksersert det gamle ekorngenet. Gøyalt å samle litt nøtter igjen :D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Etter litt platespilling, begynte dagen med en boligmesse. Greit nok det, men bedre er after-boligmessen med øl, musikk og et sideblikk på OL.

Leser denne boken for tiden. Ikke vanskelig å strekke linjene mot rock’n’roll med den tittelen. Lou Reed har også uttalt at denne boken var inspirasjonen for hans klassiker, selv om han utvidet persongalleriet og stedet på låten. Skandaløs norsk tittel (og oversettelsen er heller ingen fryd), men det er vel vanskelig å få oversatt A Walk on the Wild Side med litt schwung :)

9DDACD82-14ED-4914-9A43-F3506AA4CF27.jpg

Har ellers sortert og begynt å spille på den siste haugen med gamle plater som kom inn døren. Gav først to plater med Olav Stedje et forsøk, men heldigvis fungerte de ikke nå heller (god lyd forresten). Deretter var det to plater med Arve Tellefsen. Den folkeplaten som skues på bildet var litt for muzak for meg, men et dobbeltalbum av ham med Yehudi Menuhin og Royal Philharmonic Orchestra får nok oppholdstillatelse.

Har allerede sortert ut vel halvparten, plater jeg ikke engang gidder å spille. Er vel en 40 igjen, og det blir vel ikke mer enn vel 20 som får midlertidig permanent oppholdstillatelse. Gjøkkje nokke det :)

367EF9BE-F91D-408F-8319-D3E5E0D1A751.jpg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.417
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    hmm, hva er en boligmesse?

En tilstelning der man har et stort antall boliger på utstilling? Der man kan bla litt og eventuelt kjøpe seg et krypinn?
    Eller er det en religiøs kosestund for åndelig disponerte hus og leiligheter?

Ha en god helg, forøvrig.:)

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    hmm, hva er en boligmesse?

En tilstelning der man har et stort antall boliger på utstilling? Der man kan bla litt og eventuelt kjøpe seg et krypinn?
    Eller er det en religiøs kosestund for åndelig disponerte hus og leiligheter?

Ha en god helg, forøvrig.:)
    Forståelig. Da mye har å gjøre med utsiden og hagen er det lite dokker på Løkka har å gjøre på boligmesser. En interiørmesse med plysj og duftlys utstillinger slår vel bedre an der :D

Fortstt god helg til deg, united :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig langt fra at alt glitrerer i platebunken jeg nylig hanket inn. Disse skal i ut-av-huset-bunken, men heldigvis drysser det litt John Cougar (M), BJH, BTO, Santana, Supertramp og slikt rette veien innimellom :)

1AE23375-08D0-4246-8FEB-418DAAD99509.jpg

Dro forresten en halv Sluket forleden. Nevnte for en stund siden her i tråden at musikken var flyttet ett pekk eller to mot venstre i lydbildet. Lurte derfor på om høyre øret var helt i vater. Har selvfølgelig flyttet litt på høyttalere, lyttestol og meg selv den siste tiden, uten å få helt skikk på stereoen. Småfrustrerende for å si det litt mildt. Safet derfor inn en spyling av ørene når jeg likevel måtte innom doktoren. Fikk litt greier ut av høyreøret, og nå er stereoperspektivet fjellstøtt :D Definitivt min all-time-best-tweak ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Der er det bare og hive innpå :)

O
    Hadde egentlig tenkt å skrive grrrrrr, for jeg trodde du skrev hive seg innpå (dansegulvet). Heldigvis ble misforståelsen oppdaget, og glasset heves noenlunde dannet mot øst for folkeskikken :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Marcus og Martinus er greia i dag, ser jeg. :)
    Sliter litt der når det gjelder vinylen, men kjører Tina Turner og har Kylie Minogue og Jennifer Rush i bakhånd ;)
    Trodde Tidal var ditt go to media, siden du stadig påstår at vinyl er et sekundærmedia for deg. Å bruke fravær av en artist i vinylsamlingen er ikke et valid argument for deg, dessverre.
    Ser den, men når man har en rigid personlighet fortsetter man ufortrødent med den kilden man holdt på med, uavhengig av små humper i veien ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ekorn-genet får godt med føde, og det er bra. Kjøp av musikk døyver gjerne lysten på bokser og dippedutter.. Skifte av fokus kan en si.. :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ekorn-genet får godt med føde, og det er bra. Kjøp av musikk døyver gjerne lysten på bokser og dippedutter.. Skifte av fokus kan en si.. :)
    Har nettopp lagt inn bestilling på en liten bunke musikk fra Discogs, både vinyl og sølvskiver. :)
    Siden damene ser etter melkemannen, er det ikke mer enn rett og riktig at vi gutta kikker etter postmannen :D Er et par nye plater i pipelinen, en bunke enkle og doble plastcover og et smykke av et NOS headshell. Lever heldigvis ikke evig :)

Hvor mye ligger frakten på når du/dere kjøper plater på Discogs?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.144
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Streaming, Anakronisme og Fjas fra Hilversum til den Royale bukten.

Veldig langt fra at alt glitrerer i platebunken jeg nylig hanket inn. Disse skal i ut-av-huset-bunken, men heldigvis drysser det litt John Cougar (M), BJH, BTO, Santana, Supertramp og slikt rette veien innimellom [emoji4]

Vis vedlegget 481249

Dro forresten en halv Sluket forleden. Nevnte for en stund siden her i tråden at musikken var flyttet ett pekk eller to mot venstre i lydbildet. Lurte derfor på om høyre øret var helt i vater. Har selvfølgelig flyttet litt på høyttalere, lyttestol og meg selv den siste tiden, uten å få helt skikk på stereoen. Småfrustrerende for å si det litt mildt. Safet derfor inn en spyling av ørene når jeg likevel måtte innom doktoren. Fikk litt greier ut av høyreøret, og nå er stereoperspektivet fjellstøtt [emoji3] Definitivt min all-time-best-tweak ;)
    For de av dere som zoomet inn på bildet av de utstøtte for å se etter snacks, kan jeg varmt anbefale den platen øverst på høyresiden «It bites» mener jeg huske at den heter. Flott progish album. [emoji4]

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har nettopp lagt inn bestilling på en liten bunke musikk fra Discogs, både vinyl og sølvskiver. :)
    Siden damene ser etter melkemannen, er det ikke mer enn rett og riktig at vi gutta kikker etter postmannen :D Er et par nye plater i pipelinen, en bunke enkle og doble plastcover og et smykke av et NOS headshell. Lever heldigvis ikke evig :)

Fra fem euro for CD og oppover. Frakt står i enhver selgers informasjon, så det finner du lett ut. Men i det siste har det vært mye porto på ni euro, så jeg kommer til å kjøpe mindre på nett i framtiden. Det blir i alle fall færre impulskjøp av en CD jeg leser om på nett, eller som jeg plutselig kommer på at jeg savner. Porto er avhengig av hvilket land du bestiller fra.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    19.826
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Trikset er å finne en selger som har flere plater du har lyst på, så blir det ikke så dyrt per plate.
    Det blir jo dyrere totalt, men pyttsann ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig langt fra at alt glitrerer i platebunken jeg nylig hanket inn. Disse skal i ut-av-huset-bunken, men heldigvis drysser det litt John Cougar (M), BJH, BTO, Santana, Supertramp og slikt rette veien innimellom [emoji4]

Vis vedlegget 481249

Dro forresten en halv Sluket forleden. Nevnte for en stund siden her i tråden at musikken var flyttet ett pekk eller to mot venstre i lydbildet. Lurte derfor på om høyre øret var helt i vater. Har selvfølgelig flyttet litt på høyttalere, lyttestol og meg selv den siste tiden, uten å få helt skikk på stereoen. Småfrustrerende for å si det litt mildt. Safet derfor inn en spyling av ørene når jeg likevel måtte innom doktoren. Fikk litt greier ut av høyreøret, og nå er stereoperspektivet fjellstøtt [emoji3] Definitivt min all-time-best-tweak ;)
    For de av dere som zoomet inn på bildet av de utstøtte for å se etter snacks, kan jeg varmt anbefale den platen øverst på høyresiden «It bites» mener jeg huske at den heter. Flott progish album. [emoji4]
    Leste på nettet før jeg jeg spilte den at det skulle være ålreite greier. Progish er vel ikke førstevalg hos meg, men den snurret og gikk kun som bakgrunnsmusikk. Må vel kanskje gi den et nytt forsøk etter varme anbefalinger øst for folkeskikken :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Fra fem euro for CD og oppover. Frakt står i enhver selgers informasjon, så det finner du lett ut. Men i det siste har det vært mye porto på ni euro, så jeg kommer til å kjøpe mindre på nett i framtiden. Det blir i alle fall færre impulskjøp av en CD jeg leser om på nett, eller som jeg plutselig kommer på at jeg savner. Porto er avhengig av hvilket land du bestiller fra.
    Trikset er å finne en selger som har flere plater du har lyst på, så blir det ikke så dyrt per plate.
    Takker for svar! Det var vel det jeg tenkte. Det er vel da greiest med Finn og lokale sjapper, med Discogs som et godt alternativ hvis det er noe litt mer spesielt jeg er ute etter :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker for svar! Det var vel det jeg tenkte. Det er vel da greiest med Finn og lokale sjapper, med Discogs som et godt alternativ hvis det er noe litt mer spesielt jeg er ute etter :)
    Finn.no? Det svarer seg ikke i forhold til Discogs. Porto innad i Norge er stort sett like dyr som fra Belgia eller Østerrike. Lokale sjapper kan svare seg, men det er fordi det ikke blir noen porto. Men det er klart at når porto blir ni euro for en CD så svarer nok Finn seg, men de samme som annonserer på Finn annonserer nok også på Discogs. En av de platene på vinyl som snart er på vei kommer fra en norsk selger.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Finn.no? Det svarer seg ikke i forhold til Discogs. Porto innad i Norge er stort sett like dyr som fra Belgia eller Østerrike. Lokale sjapper kan svare seg, men det er fordi det ikke blir noen porto. Men det er klart at når porto blir ni euro for en CD så svarer nok Finn seg, men de samme som annonserer på Finn annonserer nok også på Discogs. En av de platene på vinyl som snart er på vei kommer fra en norsk selger.
    Helt klart. Etter å ha send pakker rundt på kontinentet (og hjem for den saks skyld) de siste årene er det vel særdeles få som ikke er billigere enn Posten. Greiest med lokale kjøp. Tror likevel jeg skal holde meg unna bulkkjøp av plater fremover. Siste bunken var mye ræl, og tilstanden på flesteparten av platene reflekterer prisen til selger :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spør du pent kan jeg sende deg et par skiver av Boney M... Viktig å ha noen referanser for god musikk.. 8)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart. Etter å ha send pakker rundt på kontinentet (og hjem for den saks skyld) de siste årene er det vel særdeles få som ikke er billigere enn Posten. Greiest med lokale kjøp. Tror likevel jeg skal holde meg unna bulkkjøp av plater fremover. Siste bunken var mye ræl, og tilstanden på flesteparten av platene reflekterer prisen til selger :)
    Betalte nettopp for to CD-er fra UK, Maggot Brain og Free Your Mind... And Your Ass Will Follow. Porto fra UK kom på £ 5.50 og selve diskene 11. Rimeligere porto får du ikke innad i Norge uten å droppe jewel case, som endel selgere oppgir som en mulighet for å få ned portokostnadene.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spør du pent kan jeg sende deg et par skiver av Boney M... Viktig å ha noen referanser for god musikk.. 8)
    Tror du har mest glede av Boney M, selv får jeg for tiden mest fot for musikken i serien Damnation :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her er invoice fra vinylskiven jeg kjøpte i dag. Venter invoice fra en kanadisk selger som har Eyes From The Heart til en hyggelig pris på vinyl. Den skal han sende på tirsdag, så da får vi en direkte sammenligning mellom Canada og Norge pt.

direct to dish.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Her er invoice fra vinylskiven jeg kjøpte i dag. Venter invoice fra en kanadisk selger som har Eyes From The Heart til en hyggelig pris på vinyl. Den skal han sende på tirsdag, så da får vi en direkte sammenligning mellom Canada og Norge pt.

Vis vedlegget 481501
    Det strømmer inn fra alle verdenshjørner skjønner jeg. Med gammel Frode Thingnæs må man vel gå over bekken for å hente vann :) Selv har jeg ikke noe forhold til musikken hans, men mener å huske han til stadighet var kapellmester for underholdningsprogram på NRK og så var han vel sammen med en blond syngedame som siden meldte overgang til Ole Paus. Skummelt hvordan hjernen holder på uvesentligheter ;)

Mine erfaringer med forsendelser fra Canada tilsier at de er de eneste som kan konkurrere med Posten på ublue priser.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Et problemet med forsendelseskostnader er at mange selgere bevisst kalkulerer inn en del av salgssummen i disse, og det blir vanskelig å sammenligne. Det kan skille flere hundre prosent faktisk. Så har du ohså Ebay's system med "all inclusive" som en del benytter, kan også drive kostnadene opp.

I jobbsammenheng her i Oslo bruker jeg budbiler - selv om jeg ikke er en stor kunde med mange kjøringer daglig så betaler jeg ikke mer enn 95,- for en standard tur, pakke inntil 20 kg. Du får ikke sendet en fyrstikkeske via Posten/Bring for de pengene, med mindre du banker'n flat og sender som brev!

Litt snodig når en kjøper ting fra utlandet, og får det levert hjem på døren til en kostnad som er rimeligere enn en intern postforsendelse i Oslo. Riktignok er vi et høykostland med gjennomsnittlige lønnskostnader 40% over f.eks. Tyskland, men uansett.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den jeg hadde bestilt og betalt var fra en selger som heter Sandem, så det er nok en norsk kar. Det er Keith Jarrett på vinyl jeg venter på porto fra den kanadiske posten for. Blir det for drøyt så hopper jeg av og avbestiller. USA er vel drøyest på porto mellom utlandet og Norge, derfra bestiller jeg kun i nøden. Når det kommer til konkurranse med posten så begynner flere av de europeiske å vise grådighetskultur som matcher og kanskje overgår de norske utgiftene.

Men det er ikke verre enn å sjekke selgers shipping fees. Det står stort sett i annonsen via ei lenke. Den kanadiske selgeren visste ikke, så han måtte sjekke på postkontoret først. Det er et dobbeltalbum så det bør ikke koste mer enn et enkelt, og blir porto det dobbelte av selve albumet så takker jeg høflig nei.

srtorp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Antall liker
    1.251
    Torget vurderinger
    11
    Helt sikkert Jon Sandem, får plate liste av han over alt han har en gang i blant. Veldig mye Norsk. Send meg pm med mail adresse, så kan jeg videre sende den liste jeg har fra oktober.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn