Webpris og butikk priser - Komisk rot?

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Antall liker
38
Torget vurderinger
11
Hei,

Jeg bestemte meg for å kjøpe en Logitech Harmony One universal fjernkontroll og tok selvfølgelig nettet i bruk for å finne rimeligste pris i nærheten av meg.

Bestemte meg for Lefdal som ligger i gangavstand fra der jeg bor, prisen på nettet (uten at det var spesifisert webpris, slik som Siba gjør). var
kr. 829,-, som i tillegg var det billigste jeg fant.

Da jeg troppet opp i butikken fikk jeg beskjed at den kostet 1.195,-. Selger var helt urokkelig, nettprisen var nettpris , det er en helt annen butikk.

Jeg gikk med uforettet sak. Hjemme logget jeg på Lefdal.com og bestilte varen til Kr. 829,-, benyttet meg av adgangen til å hente i nærmeste butikk. Varen kunne hentes om to timer.

Jeg troppet igjen opp i samme Lefdal butikk , hentet den samme varen (samme esken) i hyllen gikk og betalte mine 829,-.

Samme vare (fysisk eske) ligger i Lefdals verden i flere butikker, hvor i den ene den koster 1195,- og i den andre 829,-. Over 30% prisforskjell !!!

Selger kunne gi noen fornuftig forklaring. (Det er jo ikke noe fornuft i dette.)

EN advarsel til ALLE på hifisentralen er dog på sin plass.
HVIS DU SKAL HANDLE HOS LEFDAL - PASS PÅ AT DU ER I RETT BUTIKK!!

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.001
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg gjorde akkurat det samme og sparte noen hundrelapper :) Det eneste dumme var at bestillingen på nett bare varte i noen timer.

Vidar

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
37
Sted
Bergen
Hei

Sånn er det og man må ta konsekvensen av det. Mine eksempler fra Lefdal:

Nintendo DSI: Nett kr 999,- Butikk kr 1499,-

Sony BDP: Nett kr 999,- Butikk ca kr 1700,-

Dette for ca et år siden. Jeg bestilte på nett og hentet i butikk. Eller jeg betaler ca 80,- for å slippe å dra til Lefdal, men henter på Posten, som er nærmere.

E

N

nb

Gjest
Vicarious skrev:
Jeg bestilte en nespressomaskin på elkjop over nett og hentet i butikk. Bestillingen varer kun 24t.
Jeg trodde det bare var ut dagen, men mulig jeg husker feil (kjøpte en fryseboks på Elkjip på samme måten).

C

Cyber

Gjest
Men jeg må si det er noen ganske "hvasse" tilbud elkjøp har til tider. F.eks. endel surroundreceivere som ligger opp mot 5000 noen steder som andre har på tilbud til 3890,- f.eks. og så selger elkjøp for 2495,-. Jeg forstår ikke helt den, men de må vel tjene penger allikevel.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
nb skrev:
Vicarious skrev:
Jeg bestilte en nespressomaskin på elkjop over nett og hentet i butikk. Bestillingen varer kun 24t.
Jeg trodde det bare var ut dagen, men mulig jeg husker feil (kjøpte en fryseboks på Elkjip på samme måten).
Det dere mener er altså at man må hente den nettbutikkbestilte varen i den oppgitte fysiske butikken innen en viss tid (24 timer eller samme dag)?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Må hentes i butikk innen 24 t. ellers annuleres ordren. Så som regel passer det bedre for meg å betale 80 kr og hente den på posten etter noen dager når det passer.

Forøvrig virker hele dette opplegget med skille mellom fysisk butikk og nettbutikk rimelig paranoid. Det er muligens en måte å melke de mindre orienterte for noen ekstra kroner (ref bankkunden i en annen tråd), men alle med litt struktur er nå i stand til å gå i butikken for å teste produktet, bestille det i nettbutikken (gjerne fra en av testmaskinene i butikkens egen dataavdeling, eller fra mobil, så man slipper å stikke hjemom i mens) og så hente produktet.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
Expert: Villedende lagerstatus
Experts vevsider kan bl.a. vise lagerstatus for en vare i butikker (i ditt nærområde). Dette høres jo fortreffelig ut.

I august oppdaget jeg at disse opplysningene ikke stemmer. Jeg var interessert i en vare. Lørdag ca. kl. 17 (etter stengetid) var den ifølge vevsiden på lager i min nærmeste butikk. Mandag morgen var det til min overraskelse tomt. Jeg gikk allikevel til butikken fordi jeg håpet de i hvert fall hadde en utstillingsmodell jeg kunne se litt nærmere på. Det hadde de heldigvis. Jeg nevnte så mine observasjoner for ekspeditøren. Han svarte at vevsidenes lagerstatus ikke stemte med virkeligheten og ofte var meget villedende. Videre fortalte han at han hadde 6 eksemplarer av varen på lager. Det ble dermed handel den dagen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hver eneste gang dette har skjedd meg har jeg fått varen til "nettprisen". Problemet er muligens at selgere hos elkjøp får provisjon/bonus utregnet fra inntjening og ikke omsetning?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Da jeg kjøpte tv til min far opplyste selger på Elkjøp meg om at om jeg gikk inn på nett først og bestilte kunne jeg spare mye :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tviler på at den fysiske butikken hadde overlevd dersom de solgte alt til nettpriser.

Elkjøp (den fysiske butikken) har forøvrig prisgaranti mot en del nettbutikker. Så dersom du sier at den og den varen koster det og det hos f.eks Netshop, så må de gi deg samme eller litt bedre pris. Det gjorde jeg da jeg kjøpte Logitech Harmony One.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.128
Ja,ja, folk kjører milevis med bil og driter i vinkel for å spare 99 kroner ! ;D

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
Super skrev:
Ja,ja, folk kjører milevis med bil og driter i vinkel for å spare 99 kroner ! ;D
Ja, de glemmer ofte transportkostnadene.

A: "Vi handler i Sverige for der er det så billig"
B: "Ja, men det koster da en del å dra fra xxx til Sverige?"
A: "Jo, men vi tar det som en tur!"

Sic! ::)

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Michail skrev:
Jeg troppet igjen opp i samme Lefdal butikk , hentet den samme varen (samme esken) i hyllen gikk og betalte mine 829,-.

Samme vare (fysisk eske) ligger i Lefdals verden i flere butikker, hvor i den ene den koster 1195,- og i den andre 829,-. Over 30% prisforskjell !!!

Selger kunne gi noen fornuftig forklaring. (Det er jo ikke noe fornuft i dette.)
Fornuften i dette er at denne ordningen blir i stor grad brukt av folk som vet hva de vil handle og ordner alt på egenhånd. Jeg syntes nettopp dette er supert at vi som har satt oss inn i hva vi vil ha kan betale en lavere pris enn de som faktisk beslaglegger 1 time av selgerens arbeidstid for å få informasjon om forskjellige produktene før de bestemmer seg. At de har en slik ordning gjør jo av vi som bruker den slipper å sponse selgers tid til de som aldri kan bestemme seg. Rett og slett fantstisk og ikke minst meget rettferdig!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
EndreS skrev:
....... Eller jeg betaler ca 80,- for å slippe å dra til Lefdal,............
Det hadde jeg også gjort. Makan til møkkabutikk, finnes ikke service. Jeg har stått og ventet på en ekspeditør i 20 min. med pengene bokstavlig talt i hånden. Null respons.
Dessuten har de nøyaktig samme priser som Elkjøp.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Pink_Panther skrev:
Elkjøp og Lefdal er samme kjede. Hvorfor de må kalle noen butikker for Lefdal vet jeg ikke.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
limvingen skrev:
Pink_Panther skrev:
Elkjøp og Lefdal er samme kjede. Hvorfor de må kalle noen butikker for Lefdal vet jeg ikke.
På grensen til svindel. De prøver å innbille folk at Lefdal er billigere enn Elkjøp.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Tviler på at den fysiske butikken hadde overlevd dersom de solgte alt til nettpriser.
Uansett har jeg alltid fått gjennomslag for at Elkjøp gir prosgaranti mot sin egen nettbutikk.

Nå som de har fått sånn "bestill på nett, hent i butikk"-ordning, er det jo uansett mindre problematisk. For den saks skyld kan du jo bestille fra nettbutikken med mobilen mens du står der i butikken, hvis de velger å være vrange.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Alt er mulig ;D

Kjøpte i går en Integrert komfyr, Miele H 4312 B, i går hos Elkjøp Lørenskog.

Denne står nå på tilbud i ukens kundeavis til kr 4995,-. I kundeavisen sår det også at det er 20% rabatt på alt av innbyggingspruduker, men at dette ikke gjelder denne modellen. Når jeg kom på elkjøp, så selgeren at den var nedsatt fra kr 6500,- til kr 4995,-. Jeg hadde funnet en feil på nettprisen, som justerte ned prisen med yttligere 20%.

Nå er jeg den lykkelige eier av en Miele H 4312 B til k ;) kr 3996,-

Var dette et godt kjøp?

God helg ;)

Vedlegg

Topp Bunn