WBT vs fake "WBT"

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei; oppfordrer til å lese de to gode artiklene i serien "Playing the system" av Roy Gregory i de to siste nummerene av HiFi+.

Historien er kort oppsummert slik at da de (HiFi+) på en messe fikk en demonstrasjon av ekte Next Gen WBT-plugger og fake WBT-kopier, så trodde de knapt sine egne ører; den lydmessige forskjellen syntes de var dramatisk.

De adapterte ideen med å lage en enkel switch-mulighet, og satte seg ned i hjemmets lune ro for å dobbeltsjekke resultatene de opplevde på WBT sin demo. Samme resultat. Kopiene av Next Gen låt angivelig dramatisk mye dårligere enn originalene, og dårligere enn den billigste serien fra WBT (Economy Line).

Fornøyelige artikler, hvor det blir satt et svært etterlengtet og ikke akkurat positivt fokus på kopibransjen innen vår hobby.

Mvh Vidar P

N

nb

Gjest
Nå er jo "dramatisk" i høyeste grad et relativt begrep i denne hobbyen, men om noe så enkelt som to RCA(?) plugger skulle ha "dramatisk" mye å si, så må jo den ene av de være direkte defekt, feilkoblet eller noe i den retning.

Noe annet: Er kopibransjen stor innen HiFi? Kan ikke huske å ha sett så mye om det tidligere. På en annen side er det jo en opplagt bransje å drive med kopivirksomhet i, sikkert fantastiske marginer på en del ting og muligens er mange eiere lykkelig uvitende og hadde i mange tilfeller ikke hørt forskjell om de hadde originalen uansett. Tror jeg i alle fall.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Stor kopibransje? Nettopp derfor var det spennende å lese disse artiklene.

Nå er Roy Gregory og hans team noen av de mest erfarne hifientusiaster og -skribenter i bransjen, så jeg velger å tro at de ikke har feilkoblet noe, og at de har dobbeltsjekket dette noen ganger.

Her er det altså snakk om WBT vs billigkopier som utover utseendet ikke har noe til felles med WBT. Jeg tviler ikke på at dramatikken i forskjellene er relativ, som du sier, men det er grunn til uro når så til de grader seriøse og erfarne mennesker varsler om slike resultater.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dramatisk er nok ofte et overdrevet begrep innen vår hobby. Men det går da ann å bruke det....
De fleste av oss skjønner hva det betyr.

Kopier?
Det florerer som bare det innen vår bransje.
Som det gjør i foreks. klokkebransjen, tekstilbransjen, møbelbransjen etc. etc.

K

KindOfBlue

Gjest
Det kopieres ihvertfall komponenter (kondensatorer, osv.) så det holder - og slik at man skal bruke lupe og direkte sammenligning for å se forskjell. I noen tilfeller er selv fabrikanten i tvil. Har også sett en del eksempler på at kinesere har tatt lav-spec enheter og og pakket dem inn med fake ID/logo og tekniske spesifikasjoner på komponenten.

http://www.therawfeed.com/2008/02/chinese-theft-o-year-360000-fake.html

N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Stor kopibransje? Nettopp derfor var det spennende å lese disse artiklene.

Nå er Roy Gregory og hans team noen av de mest erfarne hifientusiaster og -skribenter i bransjen, så jeg velger å tro at de ikke har feilkoblet noe, og at de har dobbeltsjekket dette noen ganger.
Jeg tenkte at selve produktet hadde en eller annen defekt, på en annen side er det kanskje begresent hvor mange defekter en plugg kan ha og likevel fungere i det hele.

K

KindOfBlue

Gjest
Dette er jo som med bilbransjen.
Tror du på merkeprodusentens påstand om at du MÅ bruke originaldeler så tar du ett valg. Tror du på Biltemas påstand om at deres er like god har du tatt et annet valg.

Mercedes og andre bruker mye penger på å forsøke å dressere kundene sine til å kjøpe orignaldeler.

Forresten - skulle du forsøkt å bygge en bil med originaldeler fra Mercedes, Audi, osv -- ville bare delene kostet ca. fem ganger mer enn hva bilen koster gjennom forhandler, ferdig montert. Når det er sagt skal man absolutt være på vakt mot deler som ikke holder mål - bransjen er så kynisk at den til og med kopierer opp legemidler, dvs. middelet har ingen effekt, men forpakningen ligner, og folk dør som følge.

N

nb

Gjest
Grumpy skrev:
Takker! Fy fa... Fidelity er jo direkte sobert sammenlignet med denne lyrikken her. Om en plugg kan gjøre dette, hva kan man da oppnå med å bytte f.eks høyttalere ;)

Jaja.

Men til topic: Som sagt er jeg ikke overrasket over en stor kopibransje innen HiFi, jeg har bare ikke hørt om den. På en annen side skulle jo det tilsi at om det er fint mulig å lage noe som ligner, selge for top money til audiofile som blir lurt, så betyr det i alle fall to ting
- Det er null mystikk og hemmelig know-how i produktene, all den tid de lar seg kopiere
- Det er ikke de sedvanlige dramatiske forskjellene mellom kopi og original, eller burde jo garvede audiofile spotte/lytte en fake med den største enkelhet.

Jeg snakker da om kopier som i direkte forfalskninger, eller mener dere kopi som i form av "likt konsept".

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Pluggene var sikkert koblet feil. Feil fase, kansje ?

Pk

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
pks skrev:
Pluggene var sikkert koblet feil. Feil fase, kansje ?

Pk
skal en solid dose sløvhet for å få det til, på et par rca plugger..

regner med det var rca nextgen`ene det var snakk om .

S

slowmotion

Gjest
Jeg er virkelig imponert. Jeg klarer ikke høre forskjell på to forskjellige plugger som er i orden.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.804
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Grumpy skrev:
Grumpy; fin link. Men det er ikke den artikkelen jeg mener. De jeg snakker om er fra de to siste HiFi+, og er ikke en test, men i serien "Playing the system"... generelle betraktninger omkring hifi.

Mvh Vidar P
Rett nok VP ...fin lenke, men dårlig kvalitetssikring, ja. 

Det er vel heller dette utdraget som nærmer seg artikkelserien du viser til.

Comparison of WBT-0710 Cu, WBT-0110 Cu and the brand new banana WBT-0610 Cu against 'standard' and fakes!

BRISTOL) The set up allowed us to change interconnects and speaker terminals in turn - and each time the difference was clearly audible. But the real shock was going from the all-NextGen to the all-fake set up, a difference that can only be described as huge. The music went from interesting, engaging, intimate and enjoyable to a disjointed, grainly nasty and frankly rather unpleasant facsimile of itself. Indeed, it was hard to credit that this was the same track. And note that these were not fancy, high-priced cables in some super critical system.

MUNICH: Using the fake plugs and speaker terminals turned the music into a flat, two-dimensional collage ... compare that to the solid, three-dimensional, coherent whole presented by the NextGens and that's quite a shock.

CONCLUSION: Impressive stuff for just a couple of connectors!" (Roy Gregory)

slowmotion skrev:
Jeg er virkelig imponert. Jeg klarer ikke høre forskjell på to forskjellige plugger som er i orden.
Jeg er også litt der .....ironisk nok.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg synes dette er interessant. Noen som har bilder av fake-pluggen, slik at man kan se hvor store de fysiske likhetene er?
Dere som har lest artikkelen: Står det noe om de fysiske forskjellene? Slike ting som ulikt materialvalg etc?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg leste også denne artikkelen i HiFi+ og stiller meg litt undrende til det sensasjonelle resultatet.
WBT høyttaler terminaler finner man jo kopier av på ganske mange renomerte produkter, bla Warfendale og Kef bruker terminaler som ligner veldig på WBT sine.
Har også sett slike terminaler bakpå mange forsterkere. Såfremt kopiene også er lagd i kobber kan jeg ikke helt skjønne hva wbt gjør med sine terminaler som gjør at de låter så mye mer fantastisk enn en generisk høyttaler terminal.
Når det kommer til plugger så er det vel kanskje marginale forskjeller ute å går, noen sverger til høy masse, mens andre ønsker å eliminere bruken av metall til det mest nødvendige. Jeg har hatt kabler med begge filisofier hva plugger angår og utover det faktum at begge virket har jeg ikke noen meninger om pros & cons. Jeg registrer dog at wbt som før var tilhenger av svært så massive plugger nå har gått for et minimalist approach, jeg tror det er mer motivert av den høye kobberprisen på det internasjonale markedet enn at de nye pluggene er så fantastisk mye bedre enn de gamle.

N

nb

Gjest
En gammel klassiker til glede for nye lesere:

Audiomix skrev:
Les fidelity nr 21 fra side 20 og utover. Litt avhengig av bakgrunn og mengde sunn skepsis, må dette leses gjennom spesielle briller. Her er det mye T&T samlet. Eller ble det for mye tysk hvitvin under besøket? Jeg tviler ikke på at de omtalte pluggene er gode, men forklaringen på hvorfor og hvordan er jeg mer tvilende til. Når elektroner omtales som levende vesner, faller jeg litt av. Og hvor mye opp er en klasse i lydkvalitet? Prosenter og dB er begripelig, men en klasse? Det skrives om opplagte svakheter ved den opprinnelige RCA phono pluggen. Der er jeg helt enig. Helt ubegripelig at denne konstroksjonen har overlevd. Men å si at disse svakhetene skyldes "elektromagnetisk interferens og eddy current mellom jordingskransen og plusspinnen" kan ikke skyldes annet enn for mye tysk vin. Det sies videre at "det er enkelt å oppnå den standardiserte 75 ohms impedansen med Nextgen". Alle med to åpne øyer og en liten ide om hva som bestemmer impedansen vil se at dette er bare tull.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.451
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Litt OT kanskje, men hva skjer dersom man tilfeldigvis kommer til å kombinere WBT Nextgen sokler med Eischman Bullet plugger?

Er det ikke problematisk at kontaktarealet blir så knøttlite?

EDIT: Uuups - beklager de gigantiske bildene!

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Går nok helt fint. Eichmann skal visst komme med sine egne sokler også. WBT er jo en "kopi" av eichmann også da ;)

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hva med de billige kabelklemmene som er på internkablingen eller er det andre løsninger i highend markedet?
Siden det er lite kostnadseffektivt og lodde, bruker vel de fleste
klemmer av helt ordinær kvalitet, messing..
Kan nevne at jeg hørte stor forskjell på plugger/terminaler engang, forskjellene var til det bedre med 3 halve pils konsumert for så
og forandre karakter etter rundt en 6 halve. ;)

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
634
bambadoo skrev:
Går nok helt fint. Eichmann skal visst komme med sine egne sokler også. WBT er jo en "kopi" av eichmann også da ;)
Det har de vel gjort med PhonoPod?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja tenkte kun teknologisk tankegang med lite gods. Samle signalene i ett punkt...
Mener Keith Eichmann solgte seg ut og har startet sitt eget lille prosjekt kalt ETI?

Synes forøvrig at det er bra når andre "kopierer" evt lager sine egne avarter av gode ideer.

Topp Bunn