Wavelet - AutoEQ app til Anroid telefoner

Thunderberg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.04.2017
Innlegg
85
Antall liker
46
Vil bare spre det glade budskap rundt denne appen - kan ikke se det allerede finnes en tråd om temaet her på forumet. Jeg har brukt appen daglig i et par uker nå og er meget tilfreds med det den leverer.

Kort fortalt er Wavelet en AutoEQ app hvor du registrerer hva slags hodetelefoner du har, så vil appen - hvis hodetelefonene er registrert i databasen - lage en automatisk EQ-profil som legger seg så nært opp til Harman kurven som mulig. Det er også mulig å importere EQ profiler dersom man ikke finner sine klokker i databasen. Videre er det mulig å justere litt på den automatiske EQ-profilen, legge inn sin egen profil, samt noen andre funksjoner. Basisfunksjonaliteten er gratis, mens det koster 55 kroner for å få tilgang til alt. Appen fungerer som en global EQ og kan brukes med både lokale filer, Tidal og Spotify.

Jeg har foreløpig brukt appen med Shure SE535 og AKG Y50 og er positivt overrasket over effekten. I mine ører merkbart bedre lyd i begge to etter å ha aktivert EQ. Mer luft og separasjon mellom instrumentene, mer detaljer og generelt et mer sammenhengende lydbilde. Jeg liker det, men smaken er som kjent som baken.

Vil dog anbefale folk å sjekke det ut da jeg opplever det som en kjapp og enkel måte å få mer ut av hodetelefonene mine på.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.357
Antall liker
35.091
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kan du legge ut bilde av ikonet, finner den ikke på play store.
 

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Innlegg
236
Antall liker
408
Screenshot_2021-01-15-18-28-50-296_com.android.vending.jpg

Sånn ser den ut den jeg fant.
Testet på mine reiseklokker,Marshall Major bluetooth 2,synes lyden ble veldig mye bedre med auto eq.
Mye klarere lyd,mindre bassboom i øvre bassområdet,mer og bedre diskant,klarere vokal.
Takk for tipset! 🙂
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Thunderberg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.04.2017
Innlegg
85
Antall liker
46
Kan virke som resultatet er litt avhengig av hvilke klokker man han. Søm nevnt i første innlegg opplevde jeg veldig gode resultater på Shure og Akg. Prøvde på et par NAD HP50 i går og der ble lyden dårligere.
 

blodskjegg

Medlem
Ble medlem
28.12.2018
Innlegg
13
Antall liker
4
Har brukt Wavelet en stund selv, liker den veldig godt!
I motsetning til f.eks Sonarworks (for Android), så gjør den ikke alle headsett "helt" like. Syns Sonarworks er kjempegod, men knotete Interface!! Samt litt.."livløs" lyd.

Wavelet er jo ikke full klaff på alle headsett, som du sier, men mange i lavere prisklasse har god effekt av det.
Jeg foretrekker f.eks PortaPro gjennom Wavelet's auto eq
(satt til ca 70-80% effektiv - en GENIAL feature btw, trinnløst velge mengde eq)
milevis foran f.eks Sennheiser HD 558, 598, 599 etc i "pure direct".. Som igjen er en smakssak :)
De samme Sennheiser'ene gjennom Wavelet låter jo enda bedre enn Porta Pro :)
 
Sist redigert:

blodskjegg

Medlem
Ble medlem
28.12.2018
Innlegg
13
Antall liker
4
(...btw Grado sr80e via Wavelet, gjennom Dragonfly Black - hoooly diver for en festlyd! Med bass :D)
 

Thunderberg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.04.2017
Innlegg
85
Antall liker
46
Har brukt Wavelet en stund selv, liker den veldig godt!
I motsetning til f.eks Sonarworks (for Android), så gjør den ikke alle headsett "helt" like. Syns Sonarworks er kjempegod, men knotete Interface!! Samt litt.."livløs" lyd.

Wavelet er jo ikke full klaff på alle headsett, som du sier, men mange i lavere prisklasse har god effekt av det.
Jeg foretrekker f.eks PortaPro gjennom Wavelet's auto eq
(satt til ca 70-80% effektiv - en GENIAL feature btw, trinnløst velge mengde eq)
milevis foran f.eks Sennheiser HD 558, 598, 599 etc i "pure direct".. Som igjen er en smakssak :)
De samme Sennheiser'ene gjennom Wavelet låter jo enda bedre enn Porta Pro :)

Sonarworks fungerer - slik jeg har forstått det - heller ikke som en "global eq" slik Wavelet gjør. Uansett hvor man spiller musikk fra så vil Wavelet fungere. Siden jeg bruker Tidal har jeg aldri fått testet ut Sonarworks.

Jeg bruker Wavelet daglig når jeg er på farten og er kjempefornøyd. Bass, detaljer, romfølelse og klang blir etter min mening mye bedre. Største svakheten er at vokal noen ganger kan bli litt unaturlig, men det avhenger for så vidt veldig av den originale miksen.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.015
Antall liker
4.358
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Ved nedlasting får jeg info at min Samsung Galaxy 7 Edge telefon er ikke kompatibel med Wavelet.
Hvilken telefon bør jeg satse på neste gang? ( Ikke Iphone).
 

Thunderberg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.04.2017
Innlegg
85
Antall liker
46
Ved nedlasting får jeg info at min Samsung Galaxy 7 Edge telefon er ikke kompatibel med Wavelet.
Hvilken telefon bør jeg satse på neste gang? ( Ikke Iphone).
Så rart. Skulle tro alle Android telefoner ville være kompatible.

Får du ikke startet appen i det hele tatt eller får du åpnet den, men ikke eq til å fungere? Hvis sistnevnte kan åpne appen, trykke på de tre knappene i høyre hjørne og velge Legacy Mode. Mulig ting vil fungere da.
 

Thunderberg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.04.2017
Innlegg
85
Antall liker
46
Er ikke så bevandret i hva som finnes til Iphone men Sound ID fra Sonarworks kan jo være et alternativ.
 
Topp Bunn