WAV vs. FLAC

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
670
Antall liker
468
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Hei

Driver å teste ut en Squeezebox og bruker EAC (Exact Audio Copy) til å rippe CD'er.

Synes det fungerer greit å lagre i wav. men vil gjerne ha synspunkter på om flac er 'bedre'.

Om jeg har forstått det riktig er begge ukomprimert men det synes som om noen foretrekker flac?

Comments?

Kom gjerne med tips om DAC, trådløst eller kabel osv.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Begge er lossless
WAV er ukomprimert
FLAC er komprimert, tar således ca 60% av plassen til wav
Begge kan problemløst tilbakeføres til CD-standard uten kvalitetsforringelse.
FLAC støtter i tillegg tagging (som Ogg Vorbis comment), hvilket Wav i utgangspunktet ikke gjør.
Noe forenklet, men FLAC er imo dagens beste alternativ. ITunes har ikke vært så glad i FLAC, men det kan ha endret seg.

Bernt K
 

mags

Medlem
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
47
Antall liker
0
Som formater er begge lossless, men der wav er ukomprimert er flac det ikke. I praksis er kanskje tagging av flac noe letter enn wav - utfra hva jeg har kunnet finne ut trenger man ofte noen "workarounds" for å få dette til å fungere med wav, der det finnes en mengde software som støtter dette for flac.

Bruker selv SB Duet med flac over trådløst nettverk gjennom en Benchmark DAC1. Er veldig fornøyd med denne løsningen. Har også testet med kablet kobling, men merket ingen forskjell i lydkvalitet. I perioder kan det være noe lavere stabilitet på det trådløse nettet, og mistenker at det kan forårsakes av interferens/crosstalk mellom mitt og naboenes nett (selv om den nærmeste er femten meter unna) hvis vi havner på samme kanal.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
så nettopp en begrunnelse for hvorfor wav låter bedre enn flac på computer audio asylum
og det var ikke hype men en teknisk forklaring
gb koster ikke noe lenger så hvorfor ikke
mvh
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Har du en link til tråden med den tekniske forklaringen på hvorfor wav låter bedre enn flac?

Jørgen
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
På en måte er det jo korrekt.....det er bare det at en må noen år tilbake i tid for å finne en prosessor som er sløv nok til ikke å klare jobben. En Pentium II hadde gjerne vært litt i tregeste laget (?), men hvor mange av dem har overlevd? Jeg husker i alle fall at en 750MHz Pentium III dekodet FLAC med bravur sånn i 2001/2 en gang. Nå har forsåvidt FLAC lagt på seg litt siden da, men langt fra i samme fart som prosessorkraften har økt.

Uansett, FLAC er vel mer eller mindre de facto standard for lossless komprimering i dag og det er vanskelig å se at det skulle være noe poeng i å bruke noe annet.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Hvis dekodingen går for sakte blir resultatet støy og dropouts, ikke marginalt dårligere lydkvalitet.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Bach_Man skrev:
Hvis dekodingen går for sakte blir resultatet støy og dropouts, ikke marginalt dårligere lydkvalitet.
Nettopp!
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Skal jo noe til da. Kan ikke huske å ha opplevd verken støy eller dropouts i noen fil jeg noensinne har kodet til FLAC. Om man bedriver (de)komprimering av store filer, kompilering av programmer, behandler store bilder eller tilsvarende prosessorintensive oppgaver ved siden av, så kanskje, men litt sunt vett er vel alt som skal til for å unngå slike problemer.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Svært god! :D

Ikke verst denne heller:

"For the lonely iPod running at much lower speed, it would have even more problems with the lossless files."

Eh...siden mitt bibliotek består av utelukkende av ALAC og FLAC er det også det jeg oppdaterer min ipodTouch med. Har aldri støtt på et eneste lite problem med playback på den, og lyden er svært bra i de riktige hodetelefoner.

Du ska høre mye! ;)

O.
OS skrev:
LMC skrev:
"Slow computers cannot decode the Lossless fast enough and therefore do not sound as good".

Den var god!

mvh,
OS
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
670
Antall liker
468
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Oki, takk for svar og tips.

Får håpe det er DAC'n i squezzeboxen som ikke leverer varene helt,
for det låter noe tamt. Skal teste ut andre DAC's så får vi se hva det bringer til bordet ;)
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Er Slimserver bedre enn Foobar(uten oppdatert aiso-driver) ?
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
ØivindJ skrev:
Er Slimserver bedre enn Foobar(uten oppdatert aiso-driver) ?
Det blir som å sammenligne hammer og sag. Vanskelig å si når de er laget til hvert sitt bruk.
 
M

marsboer

Gjest
ØivindJ skrev:
Er Slimserver bedre enn Foobar(uten oppdatert aiso-driver) ?
Slimserver er ingen lydavspiller slik som foobar. Det eneste den gjør er å fasilitere musikkavspilling via en frontend som f.eks squeezebox, transporter eller softsqueeze (tror det var det software versjonen het)
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Ble godt fornøyd uansett. Foobar grisebanket i alle fall den gamle dvd spillern(som drivverk). :)
 
T

tangenAVdesign

Gjest
Apropos FLAC.... finnes det CD-brenneprogrammer som kan lage en audio-CD fra FLAC-filer uten å gå via WAV først?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Flac plugin i Nero funker finfint til akkurat det.
http://www.bitburners.com/category/software/audio/nero-audio-plugins/

Litt usikker på hvor du legger filen, men gjort riktig er det bare å dra flac filene over og brenne.
Ape og mp3 plugin likeså...


EDIT: Skal visstnok legges inn i mappen:
C:\Program Files\Common Files\Nero\AudioPlugins

Dersom det er default innstallasjon av Nero.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
tangenAVdesign skrev:
Apropos FLAC.... finnes det CD-brenneprogrammer som kan lage en audio-CD fra FLAC-filer uten å gå via WAV først?
Ja det er mange som kan det. Selv pleier jeg å bruke Foobar, men jeg mener den forventer at Nero er installert. Nero alene går greit også. WinAmp er lett å bruke.

Men et veldig greit og gratis alternativ er:

CDBurnerXP
 
M

marsboer

Gjest
Nyere versjoner av Nero støtter FLAC out-of-the-box mener jeg å huske.
 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
670
Antall liker
468
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Fant på loftet en gammel Audio Alchemy DDE 1.1 DAC om noen husker disse?

Koblet denne til Squezze'n og det låt faktisk ikke så ueffent ;)
 

G ok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.08.2007
Innlegg
61
Antall liker
8
tangenAVdesign skrev:
Apropos FLAC.... finnes det CD-brenneprogrammer som kan lage en audio-CD fra FLAC-filer uten å gå via WAV først?
Burrrn er et slikt program, som er veldig enkelt å bruke og tar de fleste formater.
Du kan brenne med 1 gangs hastighet, som vel ikke går med nero. Gratis er det og ;D
 
Topp Bunn