Wagner/ Ringen på Tidal for en nybegynner

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Hei Wagnerkjennere.
Jeg forstår det slik at Operaen skal sette opp hele Ringen (hva er korrekt uttrykk for dette?) til neste år eller noe sånn. Da er det vel fornuftig å forberede seg.

Det er ikke lett å finne frem til klassisk musikk i Tidal for en nybegynner (til tross for at Wimp i sin tid brukte klassisk musikk og anbefalinger/ redaksjonelt arbeid som salgsargument). Dermed er HFS trolig løsningen:

Hva er deres anbefaling for fremgangsmåte for å sette seg inn i denne operaen/ komposisjonen, og hva skal jeg lete etter på Tidal?

Takk for hjelp!
hvego
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Finner du den nyeste utgivelsen (2022) av Solti og Wienerfilharmonikernes banebrytende innspilling på Decca fra 1958-1966?
Alternativt er Karajans (også) studiosett som kom litt senere. Jeg foretrekker Solti, mest fordi produsent John Culshaw forsøkte - og lyktes godt synes jeg - å gjøre det visuelle i opera om til en aural opplevelse.
Ringen er korrekt det.
Les denne tråden. Ikke bare Ringen, men annen Wagner også:
Ingen har gjort Ringens synopsis bedre enn Anna Russell!

Til slutt: Ringetonen på telefonen min er Boulez' innspilling av denne:
Jepp, dette er nettopp Solti og Wienerfilharmonikerne i en film som heter The Golden Ring fra innspillingen av Götterdämmerung. Du finner den også på Youtube. :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stemmer. Slik ser coveret ut på den nyeste remasteren. Rekkefølgen skal være Das Rheingold - Die Walküre - Siegfried - Götterdämmerung.

Anbefaler deg å skaffe produsent John Culshaws bok Ring Resounding om innspillingen(e). Det er mange som mener at Soltis Ring er innspillingshistoriens viktigste.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Stemmer. Slik ser coveret ut på den nyeste remasteren. Rekkefølgen skal være Das Rheingold - Die Walküre - Siegfried - Götterdämmerung.

Anbefaler deg å skaffe produsent John Culshaws bok Ring Resounding om innspillingen(e). Det er mange som mener at Soltis Ring er innspillingshistoriens viktigste.
Her er en av svakhetene med strømming: Det er begrenset hva jeg får frem av i formasjon. Denne innspillingen er i Tidal en rekke spor, 54 i tallet, og starter med «Welch Licht leuchtet dort?». Er det starten på Das Rheingold?
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Oi. Spennende innspilling ja, @Valentino stereobildet forandrer seg. Det tror jeg ikke jeg har opplevd før. Dette blir en spennende fortsettelse, men nå må jeg rive meg løs fra godstolen og jobbe litt…
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.717
Antall liker
3.861
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Welch Licht er starten på Götterdämmerung. Rheingold begynner med Weia! Waga! Woge du Welle.. og utarter etterhvert.
Siegfried: Zwangfolle Plage, Walküre: Wes' Herd diess auch sei...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nettopp! Det er starten på Götterdämmerung. Tidal sorterer sikkert enkeltoperaene alfabetisk og så sporene i riktig rekkefølge under der. Prøv å søke enkeltoperaene:
1 Das Rheingold
2 Die Walküre (som åpner med verdens første og fremdeles et av de beste metallriffene)
3 Siegfried
4 Götterdämmerung

De tre nornene i Welch Licht... beveger seg litt omkring på "scenen", det er platået med rutenett bak orkesteret. Sangerne hadde instruksjoner i notene: Syng dette på A4, så beveger du deg til C3...
1700213388810.png

Bildet er fra innspillingen av Das Rheingold. Her ser du alle mikrofonene de hadde (Ikke mange. Sjekk Decca-treet over dirigent Solti), alt ble mikset i sanntid til to spor). Det står en solisttil venstre på "rutenettet" (han til høyre med slips tror jeg er sufflør/medprodusent), og helt bakerst et barnekor som synger vettskremte Nibelungen.
 
Sist redigert:

patro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
499
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
En annen innfallsvinkel er å få grep om den ganske merkelige historien, samt persongalleriet og ledemotivene. For min del er disse motivene en veldig viktig del av opplevelsen, både på plate og i salen, det setter liksom i gang noe underbevisst når de kommer, et slags ordløst drama inne i det hele.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om ledemotiver og sånn. Deryck Cooke var også med under innspillingen:
Velg Explore. Klikk Play-knappen i hvert eksempel og høyre piltast for å komme videre, evt. sveip høyre på telefon/brett.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Haha. Det er bra intro!

«Dessverre» er jeg endt opp på et hotell i Hellas, og er vekk fra musikk ut måneden, så jeg fikk ikke mer enn en liten smak. Men (!) jeg ble gira på å lytte mer, og har lagret Solti-innspillingen(e) under «favoritter» i strømmedingsen min, så nå er loddet kastet!
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Det var gøyale 2 minutter og 30 sekunder. En vill historie! Flere nybegynnerspørsmål:
Hvem har skrevet historien? (Eller er det kanskje gamle historier som musikken er komponert til?)
Er historien noe man også liker, eller er det kombinasjonen musikk og drama som her fenger?
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.113
Man har god tid til å sette seg inn i Ringen før den settes opp i Oslo. Den første operaen settes opp i 2026, og den sammenhengende Ringen er planlagt i 2028, tror jeg.
For egen del er det begrenset hvor mye jeg gidder å sette meg inn operaer. Mye sprøyt, men litt kjennskap øker unektelig utbyttet. Wagner har den fordelen at musikken egentlig er minst like viktig og sterk som temaet, og bygger opp under det på mesterlig vis. Men Ringen er jo litt artig.
Det symfoniske står uansett meget godt på egen hånd for hans del, en egenskap han perfeksjonerte gjennom hele livet. Den siste operaen hans, Parsifal, har jeg aldri brydd meg om å sette meg inn i. En god innspilling av den er en laang aften med inderlig, sart og dyp (og likevel enkel) musikk som aldri slutter å stige.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.511
Antall liker
8.052
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvem har skrevet historien? (Eller er det kanskje gamle historier som musikken er komponert til?)

Ringen bygger på germanske/nordiske legender, i tillegg til Nibelungenlied, et episk dikt fra middelalderen. Det var i grunnen det jeg har å komme med, siden jeg kjenner legendene/mytene, men kun har uhyre overfladisk kjennskap til musikken.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Wagner skrev alle tekstene sine selv, oftest med basis i myter eller tidligere skrifter. Det er ikke mange operakomponister som også er/var tekstforfattere.
Jeg fascineres nok mer av musikken enn historien. Det er noen "hits" inni der. Jeg elsker åpningen og codaen i Das Rheingold, og jeg får frysninger av Flagstads (ja hun ja!) Wotan Gemahl, erwache! i Soltis innspilling hver eneste gang. Riff-starten på Walküre har jeg nevnt, Winterstürme og Du bist der Lenz er vakre sanger. Valkyrierittet kan alle. Helikoptermusikk, ikke sant? I Siegfried er det kanskje lyden av til sammen 16 horn av ulike slag som fascinerer meg mest, i Götterdämmerung når Hagen kaller inn styrkene, og hele tredje akt.

Det gikk kanskje litt fort i svingene med Sydney SO, så her er en oversikt over de som er med:
1700504693645.png
 
Sist redigert:

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har også tenkt meg den manndomsprøven i 2026.
Tror det er først da den Norske Opera skal sette opp det hele. Var så heldig å komme over en spesial utgave fra Decca som kom i 1971 tror jeg, på vinyl.
Det er solti sine innspillinger.
Der er det med en introduksjon på tre plater av en Deryck Cooke. Ikke kommet o gang ennå men vinteren er lang
 

oal

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.11.2007
Innlegg
711
Antall liker
1.578
Torget vurderinger
3
Haha. Det er bra intro!

«Dessverre» er jeg endt opp på et hotell i Hellas, og er vekk fra musikk ut måneden, så jeg fikk ikke mer enn en liten smak. Men (!) jeg ble gira på å lytte mer, og har lagret Solti-innspillingen(e) under «favoritter» i strømmedingsen min, så nå er loddet kastet!
Solti innspillingen(e) er helt fantastiske!!!
Bare å glede seg!!😊☀
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Det berømte Valkyrierittet åpner 3. akt av Die Walküre. Man må liksom se for seg åtte slike som farer over himmelen og lander på slagmarken for å frakte de døde heltene til Valhall:
1700507262852.png

Peter Nicolai Arbo, Valkyrjen. Nasjonalmuseet.

The Metropolitan har en fantastisk scenemaskin og med den har de fått til det tøffeste Valkyrierittet jeg har sett:
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Soltis Ring ligger kronologisk på Tidal med tittelen: Wagner: Ring Cycle - Solti - Laget av James Cordoso Shaeffer.
Omtalt som 178 låter ;) - med en spilletid på 14 timer 35 minutter og 46 sekunder !!! En ekstra bonus med Soltis
versjon av ringen: Her får man Kirsten Flagstad i Rheingold - og Birgit Nilson i Valkyrien, Sigfried og Gøtterdemmerung...
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Valkyrerittet er jo som mange vet også brukt i en ikke helt ukjent film scene. En mer moderne og makaber slagmark
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.063
Torget vurderinger
2
Hiver meg på her, har det litt på samme måten som trådstarter. Glad i opera, men har gjennom årene stort sett holdt meg til Italienerne. Planene i Bjørvika har inspirert også meg til å sette meg inn i verket slik at jeg kan stille forberedt. Om ikke annet for å erte folk i lunsjen med at Tolkien har rappa alt sitt fra Hitlers favorittkomponist. Det går i Solti her også, men jeg sliter litt med Siegfried. Jeg har lest at Neidlinger berømmes for å bringe fram karakteren til Alberich, men for meg blir det mye knirking og sutring og de går jo rundt i skauen og syter i timesvis! Kanskje jeg må finne en annen Siegfried-versjon å studere.

Kan vi drømme om Lise Davidsen med hjelm og brynje i 2026 ?

Mener @Valentino linket denne for en tid tilbake, morsom og litt grundigere:

 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.725
Antall liker
9.351
Sted
Trondheim
Jeg så ringen i Bayreuth i 2002. Litt spesielt å oppleve den der.

Jeg er svak for Karajan i Rhingullet, og Böhms liveinnspilling i Bayreuth i 1967 av Valkyrien, men har egentlig ingen spesielle favoritter.
Scenen der ringen smis i Rhingullet er utrolig dramatisk i Karajans innspilling, og James King er superb som Siegmund i Böhms Valkyrie-innspilling.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hallo @hvego! Har Rhindøtrene lagt sin elsk på deg? Vil du komme opp og puste litt?
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Jeg ble litt skremt av de krigerske valkyriene altså! Jeg er endelig kommet meg hjem fra ferietur men har drukna meg selv litt i arbeid og øh…. krangling med kona (ærlighet varer lengst her på hfs), så jeg har ikke hatt mulighet til å sette meg ned og dykke inn i godsakene. Jeg gleder meg til litt ordentlig volum og tekst(oversettelse) for hånden!
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.725
Antall liker
9.351
Sted
Trondheim
Og på Apple Music har du Solti, Böhm, Janowski, Thielemann, Karajan, Barenboim, Levine, Boulez, van Sweden, Kempe, Krauss, Knappertsbusch og Furtwängler organisert i fortløpende avspilling.

Velg hvilken du vil ha, trykk på Play, og så sitter du der i 15 t uten å måtte bevege en muskel ;)
 
Topp Bunn