Wadia 830

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Hallo der ute, er det noen som har erfaring med Wadia 830 Cd-spiller.
 
K

kiwi

Gjest
Hørte noen timer på den i uken som var, den ble da kjørt rett ned på en Bel Canto rørforsterker og Merlin høytallere, konklusjonen etter 2 timer med lytting var ganske samstemt på oss som lyttet at den spiller veldig åpent og fint ,samt hadde bra dynamikk og var ganske varm i klangen. Vi synes den spillte utrulig bra når vi også tenkte på hvor gammel den er :)
Hallo der ute, er det noen som har erfaring med Wadia 830 Cd-spiller.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Har ikke noen hukommelse av lytteinntrykket, men kanskje denne artikelen fra Sterophile kan hjelpe?

http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/156/index.html.

Jeg kommer nå 'aldri' til å velge noe annet enn Wadia til Redbook avspilling, så der har du min preferanse.

Har ikke personlig erfaring med denne (i eget anlegg), men den er sikkert veldig lik de dyrere. Lydmessig har Wadia en ganske heftig bunn og en bra tilstedeværelse og nærhet gjennom hele mellomtonen. Du får veldig lett en skikkelig ståpå lyd med masse trøkk og fart. Passer kanskje best sammen med litt slanke sluttrinn så det ikke blir for mye av det gode.

Eneste ankepunktet er etter min mening toppen, som ikke er direkte dårlig, men heller ikke helt på høyde med nye dyre cd-spillere.

830 har samme software og filter som 850, men har billigere mekanikk (Pioneer drivverk i stedet for Teac VRDS, billig fjernkontroll osv).
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
og visstnok også samme power, men et rimeligere chassis og et håpløst lite display. Går an å få kjøpt en dyrere og bedre fjernkontroll, spør om dette om du vurderer en brukt.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
heisann!

var interessert i en byttehandel med denne spilleren i sin tid da jeg trodde den skulle være alfa omega (til prisen). tok med meg min egen cd-spiller for å sjekke styrkeforholdet.

resultatet ble at wadia-eieren ville ha spilleren min og tilbød meg 10k i tillegg - noe jeg ikke akepterte og har den dag fortsatt accuphase.

skal nevnes at spillerene ble koblet opp mot krell effekt og ap ht - direktedrevet.

christian
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal jeg raskt beskrive hvordan jeg opplever den (og flere Wadia'er med den), så vil jeg fremholde at den er crisp, dyp, fargerik og organisk i klangen, og plasserer deg laangt bak i salen. Allikevel har den masse kraft og uttrykk i presentasjonen.

Dette er ikke en "edge-of-the-seat" lydkilde, nær sagt det motsatte; en kilde som på en "cool" måte lar deg få overblikket over lydscenarioet fra et fugleperspektiv heller enn å dra deg midt inn blant artistene..

Dette er et spørsmål om personlige preferanser; selv kunne jeg i grunnen på enkelte (særlig noen klassiske) musikkstykker godt like denne presentasjonen, som på sett og vis kanskje minner meg om Karl Bøhms måte å formidle Mozart på, for å bruke en allegori..
I siste instans blir det litt for "fjernt" og kjedelig, med respekt å melde, etter mine egne personlige preferanser; jeg synes bedre om kilder med mer intimitet, rytmisk understreking og intens nerve.. men det er meg, og andre kan godt ha det motsatte syn, og jeg forstår det godt.

Mvh Vidar P
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
kiwi; det hørtes ut som du beskriver 830 jeg nettop solgte til Brian... stemmer det? i såfall er han fortsatt fornøyd? fikk ikke prata så mye med han, nevnte på han venta på graaf'ene.. ;D
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Skal jeg raskt beskrive hvordan jeg opplever den (og flere Wadia'er med den), så vil jeg fremholde at den er crisp, dyp, fargerik og organisk i klangen, og plasserer deg laangt bak i salen. Allikevel har den masse kraft og uttrykk i presentasjonen.

Dette er ikke en "edge-of-the-seat" lydkilde, nær sagt det motsatte; en kilde som på en "cool" måte lar deg få overblikket over lydscenarioet fra et fugleperspektiv heller enn å dra deg midt inn blant artistene..

Dette er et spørsmål om personlige preferanser; selv kunne jeg i grunnen på enkelte (særlig noen klassiske) musikkstykker godt like denne presentasjonen, som på sett og vis kanskje minner meg om Karl Bøhms måte å formidle Mozart på, for å bruke en allegori..
I siste instans blir det litt for "fjernt" og kjedelig, med respekt å melde, etter mine egne personlige preferanser; jeg synes bedre om kilder med mer intimitet, rytmisk understreking og intens nerve.. men det er meg, og andre kan godt ha det motsatte syn, og jeg forstår det godt.

Mvh Vidar P

Kjenner meg ikke helt igjen her, men har lest om denne "langt bak i salen" presentasjonen et par ganger før. Jeg har aldri opplevd dette selv, og kjenner heller ingen andre med Wadia som har fått til dette. Jeg tror dette må bero på andre forhold, høyttalerplassering matching med andre komponenter etc.

Intimitet, rytmisk understreking og intens nerve er helt klart ting jeg forbinder med Wadia, ihvertfall gjelder dette de dyrere Wadiaproduktene.

Fugleperspektiv med Wadia? Det må være noe helt feil med oppsettet ditt!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Langt bak i salen stemmer ikke i mitt oppsett (CJ MF2500 og MS5) -snarere en meget nærværende og plastisk plassering i rommet. For alle del; jeg behøver ikke argumentere for at jeg har verdens beste oppsett, men akkurat dette stemmer ikke. Interessenter i Bergensområdet er velkommen til en lytt, bare legg in medling til meg på forumet.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Wadia 830 er jo og ganske mod-bar med gode resultater vet jeg.
Solid maskin. Lyttetretthet er ikke med i vokabularet til den maskinen.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
For å si som i Grease: "Tell me more"
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Du vil ha link?

http://www.greatnorthernsound.com/

Jeg er ikke sikker. Men mener å huske at det er bl.a folk fra teamet
til wadia som står bak disse modsa.
Så dette er "as good as it gets"


Jeg mener bestemt at de fremdeles kan yte en 830 modifisering.
Selv om den spillern har noen år på nakken.
 

Svein_Erik

Fersking
Ble medlem
12.02.2004
Innlegg
1
Antall liker
0
Hei!

Jeg hadde en på lån for noen år siden. Mitt inntrykk da var at den har en enormt åpent og luftig lyd. Helt flott. Men de er blitt gammel etter hvert og bør selges billig brukt.

Svein Erik
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det lyder jo ikke dårligere fordi om det blir gammelt. Så lenge det virker sier nå jeg.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg ser du har en Spectral dmc pre erato.
Hvordan låter den?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kjøpte den brukt etter omfattende AB-testing mot en EC 4.7. Står med min Sony DVD/SACD, PA-7 og Beethoven i stua. Syntes den lød betraktelig mer dynamisk og engasjerende, EC ble litt blek (lød riktignok veldig søtt i toppen) og snill. Dette er riktignok 2-3 år siden, men minnes at jeg den gang syntes den fikk musikken ut i rommet i det oppsettet på en annen måte enn 4.7. Men jeg bøyer meg helt for de som sier at med annen matching osv; og jeg har en del ugjort med det oppsettet enda men har utsatt det til ungene er ute av stua, den blir mest bruk til tokanals DVD og litt musikk foeløpig. Det er vel fare for at noe av elektronikken nede i kejlleren havner i stua og enda tyngre saker der nede.....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fugleperspektiv med Wadia? Det må være noe helt feil med oppsettet ditt!
Fugkeperspektiv var ikke så lett å skjønne, kanskje feil ord. Jeg mener jo å snakke om overblikk og stort format i lyden.. høres det bedre ut for deg  :p

Dette er mine generelle inntrykk av Wadia cd-spillere fra minst 4 systemer de har vært brukt i, beskrevet for å bistå trådstarter med mine inntrykk... ikke noen bombe da at dette med et stort perspektiv (langt bak i salen) også har vært omtalt i presse ved mange anledninger.

Jeg sier ikke at det er noe gærnt med de, det var et forsøk på å subjektivt beskrive den spillestil jeg vanligvis hører med disse spillerne, stort, åpent, fargerikt og litt fjernere enn mange... selvsagt relativt til de spillere jeg ellers hører på, ikke minst UK spillere som f.eks Naim.. hvor perspektivet er mye nærmere; litt som å skru på zoom'en på et kamera slik jeg hører det.

Det er forresten ikke noe gærnt med mitt eget system heller. Ikke mer enn noen få måneder siden det var en stor Wadia der; "husklangen" til produsenten var ikke vanskelig høre.

Mvh Vidar P
 
K

kiwi

Gjest
Jada det stemmer og han synes den låter bra :)
kiwi; det hørtes ut som du beskriver 830 jeg nettop solgte til Brian... stemmer det? i såfall er han fortsatt fornøyd? fikk ikke prata så mye med han, nevnte på han venta på graaf'ene.. ;D
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Fugkeperspektiv var ikke så lett å skjønne, kanskje feil ord. Jeg mener jo å snakke om overblikk og stort format i lyden.. høres det bedre ut for deg :p

Mvh Vidar P
Enig. Vi hører nok det samme.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig. Vi hører nok det samme.
Jeg er nok sikker på at vi hører det samme dersom du hadde hørt denne 830 i et kjent system, men man må jo ta høyde for forskjellige preferanser; ikke minst på dette nivået hvor forskjellige hifiprodukter paradoksalt nok begynner å låte nokså forskjellige fra hverandre..

Mvh Vidar P
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Nytt fra Wadia...

http://www.wadia.com/news/news_main.htm
" New Power Supply Upgrade Now Available! --

The p Upgrade for the Wadia 830 / 301CD enhances the already stunning sonic capability of these units. Isolated paths are used to separately address and dramatically improve both the digital and the analog power supplies of the main decoding circuit. Reserve capacitance is significantly increased and power line isolation and filtering are both improved by an order of magnitude.

The results – extended low frequency performance, improved micro and macro dynamics, blacker backgrounds, and an expanded soundstage with pinpoint three dimensional images. The p upgrade offers truly exciting improvement at a cost effective price."

Dette kan sikkert gjøres hos forhandler her i noruego!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Ja... Oslo hifi center fører wadia iallefall. Kanskje andre og.
Jeg vet ikke.
 
Topp Bunn