Mig veterligen finns det ingen dator tilverkare som gjort en dator för att spela musik på. Min uppfattning är att alla datorer levererar skitljud.
Självklart finns det svindyra ljudkort och annat godis man kan använda.
En musik dator kan bli hur dyr som helst om man skall köra löpet fullt ut.
Kör du från dator till dac så prässar du in ljudet till din dac och den gör sitt bästa för att spela upp den informationen som kommer.
Kör du andra vägen.
Altså låter din dac hämta införmationen får du ett annat resultat.
Alla vi här inne pratar ut från vårt eget perspektiv och plånbok. (Inklusive mig) vilket gör att vissa älskar mac andra windows.
Att tro du kan få ett fantastiskt ljud ur en Nuc har jag svårt att tro.
Att du redan har ett visst hifi intresse är klart då du redan lagt en del pengar på en Hegel.
Det finns garanterad personer som säger det blir ett superljud ur datorhögtalare för 350:- kronor
allt handlar om vilka referanser vi har.
En kollega till mig kör med Mark Levinsson och förbjöd mig att spela MP3 på hans stereo.
så alla är vi olika
jag rekomenderar att du laddar ner boken "file based audio" till din ipad. Iphone eller annat media och sedan läser den. (Ja ni andra får också läsa den)
i den står det mycket pros & kons. Saker att tänka på så du kan få ut bästa möjliga ljud ur din hifi anläggning.
även att läsa ljudtemas guide för hur du kan enkelt göra för att få bättre prestanda ur din dator
LJUDTEMA
läs boken. Gör optimeringen på din befintliga dator. Se om du är nöjd med resultatet eller du vill ha mer.
Lycka till.