Vurderinger for PC til å spille musikk fra

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva skal du med clock-sync på en spdif-utgang som ikke er myntet på studio? Utgangen er ellers klokket ut med 2 krystaller for henholdsvis 44.1/48khz-baserte frekvenser. Vanlige PCI(e)-kort bruker stort sett en PLL og bedritne jitter-verdier da de stort sett baserer seg på ekstern clock sync, men det spiller ingen rolle, for dem er ikke tiltenkt brukt til vanlig avspilling av lyd. Men jeg kan garantere at hvilket som helst integrert lydkort ikke er i nærheten av en en billig asynkron xmos-usb-løsning.

edit: svar til bx
Tror man skal være varsom med å garantere uten målinger og klare spesifikasjoner. Og helst en blindtest da. Men jeg skal prøve og sammenligne. ;)
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Mig veterligen finns det ingen dator tilverkare som gjort en dator för att spela musik på. Min uppfattning är att alla datorer levererar skitljud.
Självklart finns det svindyra ljudkort och annat godis man kan använda.
En musik dator kan bli hur dyr som helst om man skall köra löpet fullt ut.

Kör du från dator till dac så prässar du in ljudet till din dac och den gör sitt bästa för att spela upp den informationen som kommer.

Kör du andra vägen.
Altså låter din dac hämta införmationen får du ett annat resultat.
Alla vi här inne pratar ut från vårt eget perspektiv och plånbok. (Inklusive mig) vilket gör att vissa älskar mac andra windows.
Att tro du kan få ett fantastiskt ljud ur en Nuc har jag svårt att tro.
Att du redan har ett visst hifi intresse är klart då du redan lagt en del pengar på en Hegel.

Det finns garanterad personer som säger det blir ett superljud ur datorhögtalare för 350:- kronor
allt handlar om vilka referanser vi har.
En kollega till mig kör med Mark Levinsson och förbjöd mig att spela MP3 på hans stereo. :) så alla är vi olika


jag rekomenderar att du laddar ner boken "file based audio" till din ipad. Iphone eller annat media och sedan läser den. (Ja ni andra får också läsa den)

i den står det mycket pros & kons. Saker att tänka på så du kan få ut bästa möjliga ljud ur din hifi anläggning.

även att läsa ljudtemas guide för hur du kan enkelt göra för att få bättre prestanda ur din dator
LJUDTEMA

läs boken. Gör optimeringen på din befintliga dator. Se om du är nöjd med resultatet eller du vill ha mer.

Lycka till.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Hva skal du med clock-sync på en spdif-utgang som ikke er myntet på studio? Utgangen er ellers klokket ut med 2 krystaller for henholdsvis 44.1/48khz-baserte frekvenser. Vanlige PCI(e)-kort bruker stort sett en PLL og bedritne jitter-verdier da de stort sett baserer seg på ekstern clock sync, men det spiller ingen rolle, for dem er ikke tiltenkt brukt til vanlig avspilling av lyd. Men jeg kan garantere at hvilket som helst integrert lydkort ikke er i nærheten av en en billig asynkron xmos-usb-løsning.

edit: svar til bx
Tror man skal være varsom med å garantere uten målinger og klare spesifikasjoner. Og helst en blindtest da. Men jeg skal prøve og sammenligne. ;)
Næ..dette er jo like grisesikkert som at man IKKE får bedre lyd ved å henge opp diverse "Ebony Pendulum" eller annen snakeoil i lytterommet. Men du får nå teste i vei.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mig veterligen finns det ingen dator tilverkare som gjort en dator för att spela musik på. Min uppfattning är att alla datorer levererar skitljud.
Det finnes plenty av ordinære PC-er med fine lydkort pakket inn i stilige kabinetter, og med semi-proprietære operativsystemer og brukergrensesnitt som selges av "high end" hifiprodusenter, og som kundene lovpriser som ekstremt vellydende.

Det er ingen grunn til at en PC som digitalkilde ikke skal lyde like bra som et CD-drivverk, hvis den støyer brukbart lite. (elektrisk og mekanisk)
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Var kanske lite hårt att skriva "skitljud" :) (jag använder ju själv en dator) men en dator är byggd från grunden för att leverera beräkningar MIPS O FLOPS. Sedan kan man bygga på med highend grafikkort och även ljudkort.
Så ett standard hovedkort med inbyggd ljudkort levererar ju ett bra ljud för vad det kostar (kanske 1% av hovedkortets kostnad, bara en vild gissning. Så en preamp för 25:- levererar ju mycket per krona :))
har du någon länk där jag kan se någon dator som är byggd för ljud optimering? Så tar jag gärna del av era erfarenheter i ämnet.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja. jeg lurte på det for en tid tilbake, og fikk noen tips her:

http://www.hifisentralen.no/forumet/datahja-rnet/65833-helt-stillega-ende-pc-med-pent-utseende.html

"high end"-greier har også blitt diskutert, men jeg mener altså at disse produktene også kun er sminkede PC-er, som altså gjør jobben like bra. Spesielt hvis man bruker en ekstern DAC mellom kilde og forsterker. Skal se om jeg finner noen tråder om dette også.

Edit: Det begyner bl.a. en diskusjon her:

http://www.hifisentralen.no/forumet...-hjemmelaget-musikk-server-4.html#post1635157
 
Sist redigert:

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Tja. jeg lurte på det for en tid tilbake, og fikk noen tips her:

http://www.hifisentralen.no/forumet/datahja-rnet/65833-helt-stillega-ende-pc-med-pent-utseende.html

"high end"-greier har også blitt diskutert, men jeg mener altså at disse produktene også kun er sminkede PC-er, som altså gjør jobben like bra. Spesielt hvis man bruker en ekstern DAC mellom kilde og forsterker. Skal se om jeg finner noen tråder om dette også.

Edit: Det begyner bl.a. en diskusjon her:

http://www.hifisentralen.no/forumet...-hjemmelaget-musikk-server-4.html#post1635157
mmm. Jo vi kan göra allt för att undanröja så mycket stöj som möjligt med extern power, ssd disk osv.
Kvar har vi ff samma hovedkort som ikke är gjort for musik.
Tex kontakten mellom en highend usbkabel och datamaskinen. Det är fortsatt bare "skit" och ikke noe som är gjort för musikk.
Da burde usb kontakten ha 24karat guld legering för bästa möjliga connection.

Vill ikke kaste sten i glass hus da jag också kör en pc föra tt lyssna på musik. Men mener bare vi har preamps osv för massor av pengar och sedan finns det ingen riktig highend pc som är gjort för musikk :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vill ikke kaste sten i glass hus da jag också kör en pc föra tt lyssna på musik. Men mener bare vi har preamps osv för massor av pengar och sedan finns det ingen riktig highend pc som är gjort för musikk :)
Poenget er at den ikke behøver være det, så lenge den er tyst. Bitperfect datastrøm er identisk uansett hvilken PC (eller noe annet) den kommer fra.
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Da burde usb kontakten ha 24karat guld legering för bästa möjliga connection.
Jasså, hvorfor?
så du får optimal kontakt mellan din dyra usb kabel och datorn.

Vi är många som har guld kontakter på våra kablar. Men är det ikke guld på ena sidan känns det som det är att kaste pengarna i sjön.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det fine med det meste datautstyr er at enten virker det eller ikke. Det er ikke musikk som går igjennom en USB kabel, det er datapakker. Men du ville ha en high-end nettverkskabel også husker jeg :)
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Vill ikke kaste sten i glass hus da jag också kör en pc föra tt lyssna på musik. Men mener bare vi har preamps osv för massor av pengar och sedan finns det ingen riktig highend pc som är gjort för musikk :)
Poenget er at den ikke behøver være det, så lenge den er tyst. Bitperfect datastrøm er identisk uansett hvilken PC (eller noe annet) den kommer fra.
Jag är också inne på att det är digitalt med ettor och nollor. Med startbitar och stopbitar i en dator. Men i en preamp är det fina kablar in och inte i våra datorer.

Jag tänker såhär.

Om jag har hörtalare och högtalarkablar. Monosteg och preamp för låt oss säga 10 milloner. (Nej jag har inte det haha)

sätter jag dit en cd spelare för 500.000 får jag ett visst ljud.

Sätter jag dit en dator jag byggd efter alla konstens regler bör ljudet bli bra mycket sämre än cd spelaren.
Eller tänker jag fel?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Eller tänker jag fel?
Ja, gitt at begge leverer samme datastrøm, og spiller gjennom samme, eller i alle fall en like god, dac.

En CD-spiller til 100.000 med en god innebygget dac låter selvsagt bedre enn en svindyr PC med bare et SB16-lydkort.

Det kan selvsagt variere, men i prinsippet er det slik.
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Det fine med det meste datautstyr er at enten virker det eller ikke. Det er ikke musikk som går igjennom en USB kabel, det er datapakker. Men du ville ha en high-end nettverkskabel også husker jeg :)
haha jo det stämmer. Har köpt en supra nätverkskabel som jag kommer testa ikväll.
Till usb är jag osäker på om det är datapakker som går. I nettverket är det helt klart datapakker.
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Eller tänker jag fel?
Ja, gitt at begge leverer samme datastrøm, og spiller gjennom samme, eller i alle fall en like god, dac.

En CD-spiller til 100.000 med en god innebygget dac låter selvsagt bedre enn en svindyr PC med bare et SB16-lydkort.

Det kan selvsagt variere, men i prinsippet er det slik.
kanon vi är överens.

Hur i hela världen kan vi då få vår flac music att låta lika bra som en cd spelare för 100.000 :confused:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Koble PC-en (eller hva du nå streamer fra) til en DAC som låter like bra som den i CD-spilleren til 100.000,-

(Ikke at prisen betyr så mye lenger, i slike prisklasser.)
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Koble PC-en (eller hva du nå streamer fra) til en DAC som låter like bra som den i CD-spilleren til 100.000,-

(Ikke at prisen betyr så mye lenger, i slike prisklasser.)
ja det är en möjlighet .

Jag försöker bli av med min pc och streama från nas till dac. Och låta dac göra jobbet så dac hämtar info från nas och inte tvärt om så nas trycker ut info till dac.

På såvis har jag fått för mig jag kan få bästa möjliga ljud till vettiga pengar.
Kör Primare I32 med mm30 kort som har nettverksspiller i sig.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En NAS alene kan ikke spille noe. Med mindre den har software for å spille musikkfilene, muligheter for å kontrollere avspillingen og en utgang for å sende datastrømmen til DAC-en.

Det du vil ha er en streamer - f.eks. en Sonos-boks eller en Squeezebox - i nettverket ditt, koblet til DAC-en, som streamer filer fra NAS-et. ...Eller en boks som er både streamer og DAC. (Type Logitech Transporter o.l)

Men det vil fremdeles funke tilsvarende som det PC-en gjør nå.
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
En NAS alene kan ikke spille noe. Med mindre den har software for å spille musikkfilene, muligheter for å kontrollere avspillingen og en utgang for å sende datastrømmen til DAC-en.

Det du vil ha er en streamer - f.eks. en Sonos-boks eller en Squeezebox - i nettverket ditt, koblet til DAC-en, som streamer filer fra NAS-et. ...Eller en boks som er både streamer og DAC. (Type Logitech Transporter o.l)

Men det vil fremdeles funke tilsvarende som det PC-en gjør nå.
min I32 fungerer som en sonos eller annan nettverksspiller.
Och jo det blir på samme måte som att spela från en pc. Det är där jag tror det blir bedre ljud än att köra via pcn.
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Till usb är jag osäker på om det är datapakker som går. I nettverket är det helt klart datapakker.
Vel, du trenger ikke være usikker :) USB - Communication.
Dette er ikke noe hokus-pokus men igjen, kjøp slangeolje om det gjør at du sover bedre :)
hahaha nu är jag säker på det är datapakker på usb också.
Och jo det är som du skriver. Jag sover bättre med en nettverkskabel för 400 än en för 45.
Vet du vart jag kan köpa slangeolje? :)
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Slangeolje får du på Biltema. Står i samme hylle som sleggefett og kalverogn. :cool:
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
...
Da burde usb kontakten ha 24karat guld legering för bästa möjliga connection.
...
Så vidt jeg vet følger det av spec for USB at kontaktflatene skal være gullbelagt kobber, uten at det nødvendig vis har noe som helst å si for lydkvaliteten.

mvh
KJ
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg bruker ein pacard bell pc til 4000 kr og spille musikk i fra , jeg bruker usb kabel ned til dac og kabel videre til forsterker. Og jeg opplever ingen støy osv , lyden er er perfekt for mitt bruk. Man trenger ikke og kjøpe pc til 15000 kr for og få bra lyd. Men der er lurt med ein dac i mellom :)
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Har selv bare hatt krav om at pc skal ha optisk spdif, og bruker kun det for å sørge for at det er blir et skille mellom pc og anlegg.
Mange dacer støtter også høyere oppløsning via optisk kontra USB.
 
Topp Bunn