Vurdering lydkvalitet på aktuelle utgivelser på VINYL som kan handles for tiden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Savner en tråd hvor man kan beskrive lydkvalitet på kjøpte vinylplater. Både anbefalinger og advarsler. Gjerne aktuelle utgaver som er å få tak i platesjappene nå - gjerne om de også er i "nice price" segmentet. Nye eller reissues.

    Og et sted å spørre når man er i kjøpe modus.

    Leste Vipas omtale om Peter Gabriels Secret World Live - slikt er fint å vite - negativt for denne.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Det er veldig mange gode vnylutgivelser. Her er noen eksempler jeg tenkte på umiddelbart.

    Jazz:

    Så å si alle utgivelsene til Tone Poets, Blue Note Classics (begge mastret av Kevin Gray), og Acoustic Sounds Verve. Craft-utgivelsene av Chet Baker. Miles Davis-utgivelsene på Mofi er etter hvert vanskelig å få tak i, men mange er veldig bra.

    Indie reissue:

    PJ Harvey reutgivelsene har vært bra.

    Pop/rock:

    50 års jubileumutgivelsene til Grateful Dead, American Beauty og førstealbumet. Begge er mastret av Chris Bellman.

    Beach Boys på Analogue Productions (de aller fleste er veldig bra)

    Jane's Addiction - Ritual De Lo Habitual (30 års jubileumutgivelsen)

    Kate Bush reutgivelsene får man fortsatt tak i, synes de er bra.

    Mono-utgivelsene til Rhino av Ray Charles er rimelige og relativt bra. Rhino har også git ut fine pressiner av Aretha Franklin. Fortsatt mulg å få tak i.

    Dire Straits på Mofi er bra (spesielt Communique synes jeg)

    Tom Petty reutgivelsene er mastret av Chris Bellmann.

    Hiphop:

    Mofi-utgivelsen av Run-DMC - Raising Hell er veldig bra.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Jeg har handlet en del av David Bowies 2016-2018 remasters/reissues, alle låter bra i varierende grad, kanskje litt tam versjon av Scary Monsters - mens Station to Station låt veldig bra.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Kevin Gray har også mastret nyutgivelse av Astral Weeks av Van Morrison. Han har også stått bak Rhinos utgivelse av Remain In Light av Talking Heads (har ikke den selv, men leser at mange skryter av den).

    XTC har også nylig kommet på fine reutgivelser.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Når jeg skaffet platespiller for et år siden etter et opphold på 20 år var forventingene store - så jævla fint å slippe alle de overkomprimerte digitale utgivelsene, finnes band jeg liker som ikke har gitt ut noe på cd, som egentlig går an å høre på. Vinyl blir redningen! Men....

    Noe av det første jeg handlet var denne boksen:



    The Killers - Career Box

    Ble lang i trynet, for det låter ikke særlig bra. Prøvde mange ganger, men kom aldri lenger enn en låt eller to før jeg satte på noe annet.

    Men de siste par dagene har jeg "tvunget" meg til å lytte gjennom alle utgivelsene i boksen. Først det negative - de fleste albumene er litt lavt innspilt, samtidig er de særdeles plaget av rillestøy - en elendig kombinasjon - i tillegg til at de er heftig overkomprimert - absolutt de verste vinylene jeg har (av ca 400 stk) - men jeg har ikke så mange utgivelser som er så nye.

    Så det positive - Battle Born albumet kommer her som eneste i en 2x33 rpm utgave av studioalbumene og har lav rillestøy i tillegg til høyere innspillingsnivå - en perfekt kombinasjon - i tillegg er den ikke så komprimert som de andre og er ganske hifi når musikken ikke er så utfordrende. Live albumet fra Royal Albert Hall er heller ikke så komprimert som de andre.

    Men vinylplatene er allikevel et hakk bedre enn cdene (Battle Born mye bedre) - for å bli fornøyd og spille de mer, ville jeg hatt noen hakk til bedre.

    En av få klare bomkjøp for min del. Dyr var den også :p
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Forslag:
    For oversiktens skyld kan man poste ETT album om gangen. Da er det bedre muligheter for å kunne gjøre seg nytte av folks erfaring og anbefalinger.
    Gjerne med coverbilde og omtale eller en link. Nummer på utgaven er også aktuelt.
    Det trenger ikke være så detaljert, men her er et eksempel :
    e3c2887197d3a3009aae303bded9f40d-image.jpeg
    melody-gardot-my-one-and-only-thrill-2lp-45rpm-180g-vinyl-org-numbered-limited-edition-rti-201...jpg

    MELODY GARDOT ; My One and Only Thrill.
    2LPX45 på selskapet ORG.
    ORG 161

    Denne har mye bedre kvalitet enn den ordinære utgivelsen. Jeg vil si at det er en av de mest vellydende platene jeg har.

     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Forslag:
    For oversiktens skyld kan man poste ETT album om gangen. Da er det bedre muligheter for å kunne gjøre seg nytte av folks erfaring og anbefalinger.
    Gjerne med coverbilde og omtale eller en link. Nummer på utgaven er også aktuelt.
    Det trenger ikke være så detaljert, men her er et eksempel :
    Vis vedlegget 706205
    Vis vedlegget 706206

    MELODY GARDOT ; My One and Only Thrill.
    2LPX45 på selskapet ORG.
    ORG 161

    Denne har mye bedre kvalitet enn den ordinære utgivelsen. Jeg vil si at det er en av de mest vellydende platene jeg har.

    Fantastisk album :) hennes beste imo

    mvh
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Forslag:
    For oversiktens skyld kan man poste ETT album om gangen. Da er det bedre muligheter for å kunne gjøre seg nytte av folks erfaring og anbefalinger.
    Gjerne med coverbilde og omtale eller en link. Nummer på utgaven er også aktuelt.
    Det trenger ikke være så detaljert, men her er et eksempel :
    Vis vedlegget 706205
    Vis vedlegget 706206

    MELODY GARDOT ; My One and Only Thrill.
    2LPX45 på selskapet ORG.
    ORG 161

    Denne har mye bedre kvalitet enn den ordinære utgivelsen. Jeg vil si at det er en av de mest vellydende platene jeg har.

    Kunne gjerne tenkt meg den utgaven - hvor finnes den å kjøpe?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    John Martyn's Solid Air reutgivelse på Universal (ARHSLP003), half-speed mastret i Abbey Road studio er meget vellykket reutgivelse.

    Ellers er selskaper som Speakers Corner nærmest garantert suksess (alle jeg har i alle fall).
    Music on Vinyl er også blitt bra etterhvert.....
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kunne gjerne tenkt meg den utgaven - hvor finnes den å kjøpe?
    Dette var bare ment som et eksempel på hvordan vi kan få bedre oversikt, men det viktigste er vel å omtale ei plate om gangen.
    Likevel hjelper det med coverbilde, slik at en kan sile ut det som ikke er interessant.

    Plata er å få kjøpt flere steder.
    Her bl.a.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Dette var bare ment som et eksempel på hvordan vi kan få bedre oversikt, men det viktigste er vel å omtale ei plate om gangen.
    Likevel hjelper det med coverbilde, slik at en kan sile ut det som ikke er interessant.

    Plata er å få kjøpt flere steder.
    Her bl.a.
    For en pris... jeg tenkte mest på "normale" utgaver med god/dårlig lyd år jeg startet tråden - typisk å få gode råd når man surfer innom Platekompaniet eller Big dipper osv. særdeles bra hvis gode utgaver for eksempel er på nice price eller tilbud. Men kanskje viktigst er at de er aktuelle - at de er tilgjengelige når innlegget skrives.

    Dyre spesialutgaver finnes det en del tråder om. Samtidig er ditt tips veldig bra å vite om.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Savner en tråd hvor man kan beskrive lydkvalitet på kjøpte vinylplater. Både anbefalinger og advarsler. Gjerne aktuelle utgaver som er å få tak i platesjappene nå - gjerne om de også er i "nice price" segmentet. Nye eller reissues.

    Og et sted å spørre når man er i kjøpe modus.

    Leste Vipas omtale om Peter Gabriels Secret World Live - slikt er fint å vite - negativt for denne.
    Bra tiltak!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Forslag:
    For oversiktens skyld kan man poste ETT album om gangen. Da er det bedre muligheter for å kunne gjøre seg nytte av folks erfaring og anbefalinger.
    Gjerne med coverbilde og omtale eller en link. Nummer på utgaven er også aktuelt.
    Det trenger ikke være så detaljert, men her er et eksempel :
    Vis vedlegget 706205
    Vis vedlegget 706206

    MELODY GARDOT ; My One and Only Thrill.
    2LPX45 på selskapet ORG.
    ORG 161

    Denne har mye bedre kvalitet enn den ordinære utgivelsen. Jeg vil si at det er en av de mest vellydende platene jeg har.

    Tiltredes.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Ett tips kan være å sjekke Discogs før man kjøper. Scroller man ned på siden så finner man gjerne kommentarer fra andre brukere. Som for eksempel denne utgivelsen som jeg kjøpte for noen uker siden.

     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Denne fikk jeg i dag og den er veldig bra (lavt støygulv, fin dynamikk) uten å være altfor dyr. Pluss at alle må jo ha denne på LP uansett:
    1616006450803.png


    :) PS: Mobile Fidelity Sound Labs, Limited ed.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Og denne er suveren synes jeg, utrolig stemmeopptak og kul bass. Men det blir mye flying fram og tilbake med 2LPx45.
    1616008563981.png


    Oppdatert info: Min er Analogue Productions Special Ed. 2x45 som var ganske dyr ja og vanligvis ikke verd det etter min mening. Nå har jeg ikke hørt "standardutgaven" (399,-) men denne er i hvert fall veldig, veldig bra:
    Noen tar jo helt av i reviewene som er publisert på platekompaniet-linken over, lurer litt på om den kan være SÅÅ mye bedre en standardutgaven men veldig, veldig bra, det er den :cool:
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vanlige reutgivelser (ikke audiofile) er en omfattende jobb å få oversikt over, så denne tråden er ett bra tiltak. Bruker mye tid på discogs og steve hoffman forum før ei reutgivelse havner i handlekurven. Men er mye bra der til en billig penge. Har ingen gode tips her og nå.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Jeg har handlet inn alle studioalbumene av Uriah Heep fra debuten i 1970 til Head First fra 1983 - disse 2015 reissue/remasterne som nå selges på nice price. Demons and Wizards var vel en 2018 remaster tror jeg.

    Noen av de:


    Jeg har dessverre ikke noen tidligere utgaver å sammenligne med. Men de er stort sett fra bra til veldig bra. Debuten lider litt av sibilanter på slutten på side 2, men er usikker på om denne noen gang har vært bedre. Den svakeste er nok Abominog - men den har vel bestandig vært dårlig.

    Har en gammel Greatest Hits cd å sammenligne med og vinylplatene er mye bedre på de utvalgte låtene.
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    3.924
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Det er veldig mange gode vnylutgivelser. Her er noen eksempler jeg tenkte på umiddelbart.

    Jazz:

    Så å si alle utgivelsene til Tone Poets, Blue Note Classics (begge mastret av Kevin Gray), og Acoustic Sounds Verve. Craft-utgivelsene av Chet Baker. Miles Davis-utgivelsene på Mofi er etter hvert vanskelig å få tak i, men mange er veldig bra.

    Indie reissue:

    PJ Harvey reutgivelsene har vært bra.

    Pop/rock:

    50 års jubileumutgivelsene til Grateful Dead, American Beauty og førstealbumet. Begge er mastret av Chris Bellman.

    Beach Boys på Analogue Productions (de aller fleste er veldig bra)

    Jane's Addiction - Ritual De Lo Habitual (30 års jubileumutgivelsen)

    Kate Bush reutgivelsene får man fortsatt tak i, synes de er bra.

    Mono-utgivelsene til Rhino av Ray Charles er rimelige og relativt bra. Rhino har også git ut fine pressiner av Aretha Franklin. Fortsatt mulg å få tak i.

    Dire Straits på Mofi er bra (spesielt Communique synes jeg)

    Tom Petty reutgivelsene er mastret av Chris Bellmann.

    Hiphop:

    Mofi-utgivelsen av Run-DMC - Raising Hell er veldig bra.
    Kate Bush remaster utgivelsene må man styre unna. Dårlig, ullen lyd. Mye fra Rhino er heller ikke bra.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    3.924
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har handlet inn alle studioalbumene av Uriah Heep fra debuten i 1970 til Head First fra 1983 - disse 2015 reissue/remasterne som nå selges på nice price. Demons and Wizards var vel en 2018 remaster tror jeg.

    Noen av de:


    Jeg har dessverre ikke noen tidligere utgaver å sammenligne med. Men de er stort sett fra bra til veldig bra. Debuten lider litt av sibilanter på slutten på side 2, men er usikker på om denne noen gang har vært bedre. Den svakeste er nok Abominog - men den har vel bestandig vært dårlig.

    Har en gammel Greatest Hits cd å sammenligne med og vinylplatene er mye bedre på de utvalgte låtene.
    Jeg har dessverre kjøpt noen av disse 2015-utgivelsene også. De er ikke bra. Ullen og komprimert lyd.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    3.924
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Savner en tråd hvor man kan beskrive lydkvalitet på kjøpte vinylplater. Både anbefalinger og advarsler. Gjerne aktuelle utgaver som er å få tak i platesjappene nå - gjerne om de også er i "nice price" segmentet. Nye eller reissues.

    Og et sted å spørre når man er i kjøpe modus.

    Leste Vipas omtale om Peter Gabriels Secret World Live - slikt er fint å vite - negativt for denne.
    Det er veldig bra at du startet denne tråden.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Jeg har dessverre kjøpt noen av disse 2015-utgivelsene også. De er ikke bra. Ullen og komprimert lyd.
    Auda, men som nevnt, jeg har ikke noen tidligere utgaver å sammenligne med. Men sammenlignet med mye 70 talls rock som Deep Purple, Led Zeppelin osv - så låter disse Uriah Heep ganske bra - imo. Litt uenig med deg om Kate Bush også - hennes remastere synes jeg låter bra og er ikke overkomprimerte.

    Men setter pris på andre synspunkter (y)

    Hvilke av de Uriah Heep synes du var verst? Kanskje jeg får ta en nærmere sjekk :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    AREP_43328__55255__01152009124733-9391.jpg
    Neil Young : Live at Massey Hall 1971.
    MEGET godt konsertopptak hvor man fornemmer stemningen i salen, og en ung Neil Young som tester ut låter som senere blir klassikere. På et godt anlegg er det veldig nære som om du og Young er i samme rommet. Tidsmaskin.
    Koster 499 kr, men er dobbel 180 gram.

     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Dette var bare ment som et eksempel på hvordan vi kan få bedre oversikt, men det viktigste er vel å omtale ei plate om gangen.
    Likevel hjelper det med coverbilde, slik at en kan sile ut det som ikke er interessant.

    Plata er å få kjøpt flere steder.
    Her bl.a.
    He he, ditt engasjement er berømmelig, men glem å diktere hvordan ting legges inn. Det lever sitt eget liv. Det er min erfaring i tråder som dette...
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    WEB_Image_rgm1070_-1925451480.jpeg
    Tom Tom Club er et side prosjekt fra Talking Heads medlemmer Tina Weymouth og Chris Frantz. Musikken er spretten og rytmisk, og opptaket har svært god dynamikk og luftighet. Typisk bruktpris er ca 100 kroner for et godt eks. Den fåes også ny i limitert repress, til 369kr. Den har jeg ikke sjøl. Originalt låter den i alle fall morsomt bra, mye pga at albumet er spilt inn i Compass Point Studio, Nassau, Bahamas.

    Stort sett alt jeg har hørt som kommer fra Compass Point låter godt.
    Nevner kort; Roxy Music: Avalon, Grace Jones: Night Clubbing, John Martyn: Sapphire, The B52s: The B52s, Black Uhuru: Red. AC/DC: Back in Black.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    He he, ditt engasjement er berømmelig, men glem å diktere hvordan ting legges inn. Det lever sitt eget liv. Det er min erfaring i tråder som dette...
    Hehe😊. Jeg har glemt det allerede.
    Det var likevel ikke ment som et diktat, men mer en hjelp for å holde oversikt, og at man slapp å lese det som en ikke finner interessant. Det var altså sagt i beste mening. Jeg ser at folk har ulike ønsker vedr struktur og innhold, (eller manglende sådan), så tråden skal selvfølgelig få leve sitt eget liv. 😊
    Mvh
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Kate Bush remaster utgivelsene må man styre unna. Dårlig, ullen lyd. Mye fra Rhino er heller ikke bra.
    Vel, uenig med Kate-vurderingen din. De blir også rost av mange brukere på Steve Hoffman-forumet. Men originalutgivelsene er selvsagt også bra, men kan være vrient å finne strøkne brukte eks.

    Ja, Rhino er varierende. Men mange er veldig bra også (og rimelige).
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg har dessverre ikke noen tidligere utgaver å sammenligne med. Men de er stort sett fra bra til veldig bra. Debuten lider litt av sibilanter på slutten på side 2, men er usikker på om denne noen gang har vært bedre. Den svakeste er nok Abominog - men den har vel bestandig vært dårlig.
    Er det ikke helt utrolig hvor dårlig Abominog låter? Det er nesten så man skulle undre seg på om produsenten gikk inn for verst mulig lyd. Men vet du om LP er bedre enn CD der? Eller streaming, for den saks skyld?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Er det ikke helt utrolig hvor dårlig Abominog låter? Det er nesten så man skulle undre seg på om produsenten gikk inn for verst mulig lyd. Men vet du om LP er bedre enn CD der? Eller streaming, for den saks skyld?
    Jeg har faktisk en 2005 cd-utgave av Abominog - og den er like dårlig.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Disse 3 har jeg nylig plukket opp på nice price, anbefales ikke:



    Joe Bonamassa - The Ballad of John Henry
    Mike Oldfield - The Songs of Distant Earth
    Mike Oldfield - Voyager

    Problemet med de er at de er for lange, for en 1x33 rpm versjon, rundt en time, 30 min på hver 33 side. Nivået har blitt senket (høyere støy) og dynamikken er mindre enn den kunne vært. Disse burde vært utgitt på 2x33 rpm.

    Jeg fant en 2x33 rpm utgave av Joe Bonamassa albumet på Amazon.com - som jeg har bestilt, er spent!!
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Vel, uenig med Kate-vurderingen din. De blir også rost av mange brukere på Steve Hoffman-forumet. Men originalutgivelsene er selvsagt også bra, men kan være vrient å finne strøkne brukte eks.

    Ja, Rhino er varierende. Men mange er veldig bra også (og rimelige).
    Og bare for å eksemplifisere poenget. Denne er mastret av Kevin Gray og gitt ut av Rhino. De er nok utsolgt på Big Dipper, men det ligger mange på Discogs f.eks.

    IMG_1356.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vel, uenig med Kate-vurderingen din. De blir også rost av mange brukere på Steve Hoffman-forumet. Men originalutgivelsene er selvsagt også bra, men kan være vrient å finne strøkne brukte eks.

    Ja, Rhino er varierende. Men mange er veldig bra også (og rimelige).

    Ditto her, jeg synes mine fem-seks KB-reutgivelser absolutt låter veldig bra og det samme gjelder flere Rhino-utgivelser, uten at jeg i farten husker hvilke.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Det er nok et album som hadde kommet godt ut av en remastering :)
    Jeg tror cden er en remaster, jeg får ta en liten shootout en dag - mellom den og vinylen. Men husker den som ikke særlig bra.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok et album som hadde kommet godt ut av en remastering :)
    Jeg har lest her at mange skyr unna remaster-plater fordi de kategorisk tror de er dårligere enn originalen. Dette er en villfarelse. Det finnes ingen regel for hvilke utgaver som er best. Man må bare lese og undersøke før man kjøper. Evt prøve ulike utgaver sjøl.
    Det er som defacto sier, at enkelte album kommer godt(bedre) ut av en remastering.
    Strengt tatt er vel dette også hensikten fra produsenten i utgangspunktet.
    Men at det skjer med vekslende hell, det er sant.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Flere "issues" i dette....... og........ om det er en "remaster" eller en "igjen-master", som jeg forstår som at vi starter med den originale masteren, det være
    sig tape eller digital, og starter fra "scratch" med at producere nyt for CD/LP
    Vi kender dem, som kann: Kevin Gray, Bernie Grundman, Doug Sax m.fl., der kan vi (nesten) være sikre på, at resultatet bli´r bedre med dagens
    teknologi.
    Standard digitale remasters, utført av noen som bare "skruer på knapper" uten respekt for kunstnerens oprindelige produkt bli´r sjeldent bra,
    og dem finnes der desværre riktig mange av.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hehe😊. Jeg har glemt det allerede.
    Det var likevel ikke ment som et diktat, men mer en hjelp for å holde oversikt, og at man slapp å lese det som en ikke finner interessant. Det var altså sagt i beste mening. Jeg ser at folk har ulike ønsker vedr struktur og innhold, (eller manglende sådan), så tråden skal selvfølgelig få leve sitt eget liv. 😊
    Mvh
    … og har allerede, etter under 40 innlegg blitt "uoversiktlig" - og kommer garantert til å utvikle seg til enda mer i den retning.
    Hadde man klart å forholde seg til den "malen" du skisserte (étt innlegg pr plate) - uten at flere i etterkant skulle inn å kommentere og sitere innleggene osv, kunne det blitt en "wiki" - og man kunne fått den "klistret". Men denne tråden ender nok opp på linje med x-antall tilsvarende tråder som har blitt startet tidligere.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    … og har allerede, etter under 40 innlegg blitt "uoversiktlig" - og kommer garantert til å utvikle seg til enda mer i den retning.
    Hadde man klart å forholde seg til den "malen" du skisserte (étt innlegg pr plate) - uten at flere i etterkant skulle inn å kommentere og sitere innleggene osv, kunne det blitt en "wiki" - og man kunne fått den "klistret". Men denne tråden ender nok opp på linje med x-antall tilsvarende tråder som har blitt startet tidligere.
    Litt uenig i det. Vi har hatt flere tråder før hvor vi har kjørt mer en og en med bilde, og de har også "dødd ut". Jeg er i hvert fall mest opptatt av gode tips, og det er jeg uavhengig av om tipsene kommer fra en person samlet i ett enkeltinnlegg eller fordelt på flere enkeltposter. Med eller uten bilde er også irrelevant, for meg i hvert fall. Men en fordel om man får nok info til at rett utgivelse kan spores opp.

    Det handler mer om å jevnlig bidra og å prøve å holde seg unna metadiskusjoner om tråden (som du og jeg gjør nå).

    Edit: Diskusjoner om pressingene er helt uunngåelig for her er det ulik smak, ulikt, utstyr og ulik lyttehistorikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn