Vurderer platespiller, men hva skal jeg velge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Musical Fidelity Roundtable kan jo være et alternativ. Les om den på hjemsiden her på Hfs.
    Sjekkes opp. Hadde i grunnen slått fra meg ProJect (som står bak denne og nå Musical Fidelity) pga kommentarer rundt om på motor issue og noen mener di har litt slarkete oppbygging.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Motorproblemene ligger tilbake i tid og har blitt sett på og ordnet ifølge P-J selv.
     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Det er også en mulighet å tenke noe virkelig billig brukt, og så finne ut om vinyl er noe for deg.

    For tiden snurrer jeg plater på en Technics SL-7 - den kostet meg 300 kroner. Jeg var riktig nok både tålmodig og heldig, fikk tak i den på finn, kjøpte den sammen med ett skrøpelig stereoanlegg for 1000,- og solgte bare videre de andre komponentene.
    Poenget mitt er - etter litt kjærlighet - gir SL-7 meg minst like spilleglede som min Rega P3. P3 er oppgradert etter alle kunstens regler, (subplatter, pickup, matchende ekstern RIAA) og totalpris nærmer seg nok 20.000.
    Det er nødvendigvis ikke slik at slankere bankkonto alltid gir bedre lyd.
     

    S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Kan være det blir litt endringer i planen etter en del lesing. Har fått mer og mer tro på DD spiller (selv om jeg ikke liker utsende). Skal se på en SL1200 Mk2 i helgen og satser på den er fin stand. Har noen en formening om hva en sånn bør ligge på? Om det blir handel tenkte jeg å kanskje kjøpe en Nagaoka MP110, noen som har erfaring med denne komboen?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    S-Line: 1200 Mk2? Mellom tre- og fem tusen for en i god stand. Nagaoka MP110 funker , den, men vil du ha virkelig topp lyd fra disse, sett på en Ortofon ;)
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Kan være det blir litt endringer i planen etter en del lesing. Har fått mer og mer tro på DD spiller (selv om jeg ikke liker utsende). Skal se på en SL1200 Mk2 i helgen og satser på den er fin stand. Har noen en formening om hva en sånn bør ligge på? Om det blir handel tenkte jeg å kanskje kjøpe en Nagaoka MP110, noen som har erfaring med denne komboen?
    Før PLX 1000, hadde jeg rega med Nagaoka MP110. En veldig fin PU som gir en lyd som er lett å like. Meget god.

    Ikke hørt denne på PLX 1000 dessverre. (PLX 1000 er lydmessig veldig lik SL1200, muligens ett lite knepp opp i følge Stereophile review)
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    S-Line: 1200 Mk2? Mellom tre- og fem tusen for en i god stand. Nagaoka MP110 funker , den, men vil du ha virkelig topp lyd fra disse, sett på en Ortofon ;)
    Stereophile setter forrøvrig AT-VM95SH ett hestehode før Ortofon M2 Black, og det til under 1/2 pris.

    AT-VM95SH Blir min neste PU.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    3fsshifi: Og det er fair nok- hvis du vil ta grooven noe ned, til fordel for mer klassisk LP-sound. Amerikanere har en tendens til å ville det. Se bare på McIntosh...Som en stor, svampete Cadillac.. Komfortabel som få, men ikke akkurat noen "Hot Hatch"..Ortofon kombinerer stram nordisk stil, liv, lek og eksplosiv dynamikk. Japan gjør det på eget vis...og de to har samme type slip. Men RUNDT den nåla er forholdene NOE bedre i den danske konstruksjonen, imo..Jeg er personlig svært glad i den danske tilnærminga, og det er Technics også :coffee: Enkelte valg bare er...Fordi de skal være sånn. Technics og Ortofon er ett av disse ;) Men så skal det jo sies at også Nagaoka har en lang historie med Technics, ettersom de har produsert pickups for dem i en årrekke. Så man HAR andre "logiske valg" på12xx også. Som den MP200 ChrisAndre her bruker på sin.. Det man velger skal gjenspeile hvem man er.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    58.496
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Kan være det blir litt endringer i planen etter en del lesing. Har fått mer og mer tro på DD spiller (selv om jeg ikke liker utsende). Skal se på en SL1200 Mk2 i helgen og satser på den er fin stand. Har noen en formening om hva en sånn bør ligge på? Om det blir handel tenkte jeg å kanskje kjøpe en Nagaoka MP110, noen som har erfaring med denne komboen?
    Ikke en dum idè å tenke direktedrevet. Potensielt sett mindre greier å justere, ikke minst slipper du å bli nevrotisk på rpm, wow og flutter, hvis spilleren er av rimelig god kvalitet - og der bør en 1200 være mer enn god nok. Så kan du spare lydnevrosene til å jakte ned de gode pressingene, platevask, oppbevaring etc etc. Eller bare gi f, spille plater og la vinyl være vinyl - et sjarmerende medie med sine begrensninger og utfordringer (som jeg liker, foretrekker selv sort gull foran streamzzzzz)
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Jeg vil anbefale deg å prøve en Technics. Det er meget solide spillere. Prøve dem med en Audio Technica pick up.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.197
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Eneste du skal være opmærksom på...... Er hastigheden stabil?
    Varierer den i hastighed, er der normalt kun et fix: Skifte skydepotmetret til hastighedsjustering. Rens virker ikke.
    Det er kontaktpunkterne til kulbanerne på potmetret som svigter.
    Det er så også tæt på den eneste feil du får på SL-1200/1210.
    Finder du en til en "fin pris", så "go for it" :)

    Du har fået mange bud på pickupper.
    Der er ikke noget der hedder AT-kombo eller Ortofon-kombo.
    Du skal slet og rett gå efter en pickup, hvis compliance passer til armen.
    Derefter er din helt personlige smag, hvilken du velger :)
     

    S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Takk for alle som gidder å komme med innspill/kommentarer!
    Har slått fra meg den SL1200'en etter å studert bilder litt nærmere og den var nok litt overpriset.
    Har kikket en del mer på DD spillere i dag, og har blitt mer og mer begeistret for konseptet, alt fra eldre Luxman, Technics, Pioneer osv til nye Reloop Pioneer (som foreslått her), Denon, Audio Technica, osv.
    Pioneer har fått en del bra tilbake meldinger, men jeg klarer ikke helt å like Pioneer (vet ikke hva det er, men sånn er der).
    En spiller som fanget meg litt når jeg kikket rund er Reloop 7000Mk2. Vet noen her om det er noe stor forskjell på denne og Turn 5? Ser mistenkelig like ut på papiret. Tenkte om denne med en OK PU kunne være en grei og relativt rimelig start for å se om jeg blir gira på vinyl.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Takk for alle som gidder å komme med innspill/kommentarer!
    Har slått fra meg den SL1200'en etter å studert bilder litt nærmere og den var nok litt overpriset.
    Har kikket en del mer på DD spillere i dag, og har blitt mer og mer begeistret for konseptet, alt fra eldre Luxman, Technics, Pioneer osv til nye Reloop Pioneer (som foreslått her), Denon, Audio Technica, osv.
    Pioneer har fått en del bra tilbake meldinger, men jeg klarer ikke helt å like Pioneer (vet ikke hva det er, men sånn er der).
    En spiller som fanget meg litt når jeg kikket rund er Reloop 7000Mk2. Vet noen her om det er noe stor forskjell på denne og Turn 5? Ser mistenkelig like ut på papiret. Tenkte om denne med en OK PU kunne være en grei og relativt rimelig start for å se om jeg blir gira på vinyl.
    Pioneer plx 1000 med Nagaoka mp-200 er gull.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    S-Line: Gi den Reloopen (Turn 5) en Ortofon, så er den knallfin, den!! Veldig solid, holder i årevis og responderer bra på oppgradering av RIAA.

    HeyHo: Fordi Pioneerens nøytrale signatur må varmes opp litt..
     
    Sist redigert:

    S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Da vurdere jeg en litt under 2 år gammel Reloop Turn 5 med 2m Bronze. Noen som har en formening om hvor mye den kan være verdt?
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    426
    Antall liker
    122
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Da vurdere jeg en litt under 2 år gammel Reloop Turn 5 med 2m Bronze. Noen som har en formening om hvor mye den kan være verdt?
    En fin spiller som låter bra. Byttet pu fra ortofon Red til At- VM 95SH. Tror jeg betalte litt under 5000,- for min.
     

    S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    En fin spiller som låter bra. Byttet pu fra ortofon Red til At- VM 95SH. Tror jeg betalte litt under 5000,- for min.
    Takk for svar.
    Den jeg vurderer har Bronze og ikke Red, så tenker at jeg kanskje kjøre denne først. Skal være lite brukt.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Nypris med 2M Bronze er 11.490,- da, så 7-8000,- er muligens en kurrant pris om den er lite brukt/godt behandlet
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Det ligger/lå(?) en hvit Rega RP3 m/Goldring 1042 hos Mala for 5K, den har potensiale....


    mvh
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det ligger/lå(?) en hvit Rega RP3 m/Goldring 1042 hos Mala for 5K, den har potensiale....


    mvh
    Nemlig, eller en WB The Circle med ACT.5 til 10k på børsen her. Et veritabelt kupp, imo.
     

    S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Da har jeg utvidet søket enda litt. Vurderer også en Dual 604 som er nyoverhalt og en OM10 pu. Ikke akkurat den ouen jeg har lyst på, men spilleren virker ok ut. Noen som har formeninger om Dual 604? Eventuelt hva kan fornuftig pris være?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    S-Line: Jeg ville selv styrt langt unna den Dualen hvis alternativene så ut som oven beskrevet. Skjør mekanikk, begrenset PU-utvalg...Typisk maskin fra 70-tallet, litt Lenco over den hva gjelder valg. Shure, for eksempel...
     

    S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Takk for advarsel. Da tror jeg at jeg dropper den. Jeg får fortsette tenkningen og letingen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    S-Line: Eller se på Rega..
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Dual 704 har ikke skjør mekanikk eller begrenset muligheter for pu-valg (hvor tar du det fra, Auditor?) Det er en kvalitetsspiller som har en kvalitetsarm med 1/2-tomsfeste som passer de aller fleste PU.

    Den er helt forskjellig fra en typisk Lenco.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Dual 704 har ikke skjør mekanikk eller begrenset muligheter for pu-valg (hvor tar du det fra, Auditor?) Det er en kvalitetsspiller som har en kvalitetsarm med 1/2-tomsfeste som passer de aller fleste PU.

    Den er helt forskjellig fra en typisk Lenco.
    Hm, hva med 604 som jeg tenkte på, vet du noe om den?
     

    kleine freiheit

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2018
    Innlegg
    111
    Antall liker
    81
    Har hatt Dual 701, 704 og 604.
    604 har en annen motor og mangler høydejustering på tonearmen.
    Armen har en effektiv masse på ca 12g, det samme som f.eks en Technics SL-1210 og nesten det samme som Regas armer.
    Passer på det aller meste av pickuper.

    Har hatt Rega Planar 2, RP3, P3-24, og P25.

    Dual er gode spillere som ikke må frykte sammenligning med Rega, og har fordelen med avtakbar pickup-feste. Lett å bytte hvis flere pickuper.
     

    S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Har hatt Dual 701, 704 og 604.
    604 har en annen motor og mangler høydejustering på tonearmen.
    Armen har en effektiv masse på ca 12g, det samme som f.eks en Technics SL-1210 og nesten det samme som Regas armer.
    Passer på det aller meste av pickuper.

    Har hatt Rega Planar 2, RP3, P3-24, og P25.

    Dual er gode spillere som ikke må frykte sammenligning med Rega, og har fordelen med avtakbar pickup-feste. Lett å bytte hvis flere pickuper.
    Kan du si noe om lyden i 604 vs RP3 eller planar 2?
     
    Sist redigert:

    kleine freiheit

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2018
    Innlegg
    111
    Antall liker
    81
    Hei,
    De var ikke i bruk under samme betingelser, men jeg har opplevd Dual med sine DD-motorer som mindre støyende og med jevnere hastighet. Har hatt en del sure pianotoner med Rega.

    Armene er fleksible og gjør jobben.
    Man må være obs på at kontaktflaten mellom pickupholder og arm kan oksidere og evt kan trenge en omgang med glassfiberpenn el.l.

    Bonus med f.eks. 604 er autostopp og armheving:)
     

    S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Da ser det ut som jeg har fått meg spiller. Skal hente en Pro-Ject 2Xperience SB i dag eller i morgen. Så da ble belte drift og ikke DD. Blir spennede og prøve.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    l
    Consept black var mitt valg. Fruen mente at det ville ta seg godt ut i stua med kombinasjonen lyst treverk/sort. Passer godt inn i helheten i stua med såpevasket eik i en del møbler og interiørdetaljer. Nei, jeg skal ikke såpevaske platespilleren :cool:. Lyden i denne, til tross for kjipeste pu er så god at jeg har sett lyset :LOL: Vis vedlegget 689534
    Intressant att välja skivspelare efter vad frun tycker som passar in, inte efter vad som presentera mest behagligt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn