De nye KEF R3, R4 eller R5 ?
Sist redigert:
Nei, selvsagt ikke. Ville bare poengtere det, siden noen later til å tro at i små rom må man bruke mikroskopiske stativhøyttalere.Sikkert. Men ryggmarksrefleksen min er ikke å anbefale størst mulig høyttaler i et rom på 10 kvm. Men er mulig jeg tar feil.Tja... Lydtrykket er luft som flytter seg, og da tenker jeg jo at det samme lydtrykket burde skape samme problemer fra en liten som fra en stor høyttaler, og gjør de ikke det, er det noe som mangler fra den ene høyttaleren, slik at problemet ikke trigges.
De stående bølgene (rommoder) er jo der uansett?
Jeg har ikke prøvd all verdens, men jeg fikk også beskjed om at RF63 aldri ville funke i rommet mitt, (som er 17 eller 24 kvm. alt etter som hvordan man ser det, og med lav takhøyde) men det funker som fjell, det. Også med en sub i tillegg.
Det er jo bare èn ting man må her i livet, og det er å dø. Inntil den dagen kommer kan man seff bruke hvafaenslags forskjellige størrelse høyttalere i et hvilket som helst rom de får plass i, men det er ikke sikkert det er optimalt var på en måte det jeg ville fram til.Nei, selvsagt ikke. Ville bare poengtere det, siden noen later til å tro at i små rom må man bruke mikroskopiske stativhøyttalere.Sikkert. Men ryggmarksrefleksen min er ikke å anbefale størst mulig høyttaler i et rom på 10 kvm. Men er mulig jeg tar feil.Tja... Lydtrykket er luft som flytter seg, og da tenker jeg jo at det samme lydtrykket burde skape samme problemer fra en liten som fra en stor høyttaler, og gjør de ikke det, er det noe som mangler fra den ene høyttaleren, slik at problemet ikke trigges.
Jeg har ikke prøvd all verdens, men jeg fikk også beskjed om at RF63 aldri ville funke i rommet mitt, (som er 17 eller 24 kvm. alt etter som hvordan man ser det, og med lav takhøyde) men det funker som fjell, det. Også med en sub i tillegg.![]()
Har prøvd, er ikke min smak.
Blir Larsen 6 for spesiell?
Hvis ikke, er det en høyttaler jeg synes er lett å like - nær sagt uansett hva du parer den med.
mvh
Proffen
Bassen kan justeres.D.T. 9000 serien ser ut til å ha innebygd sub med forsterker som gir ganske mye og lav bass, er ikke så glad i de laveste basstoner og ihvertfall ikke mye bass. Tørr,slagkraftig og rask bass er bra.
Definitive Technology 9000 serienPylon kan være ett alternativ å sjekk ut, Neat er for sær i utseendet pluss att jeg aldri har hørt en bånddiskant som har falt i smak.
Det er korrekt, men det er flere sider ved det. Om du benytter fysisk mindre høyttalere, oppnår du i det minste at du får et mye større spillerom med hensyn til plassering, og dermed større muligheter til justering i forbindelse med romreflekser og subjektivt opplevd dybde i lydbildet. Det er ikke nødvendigvis slik at alle store høyttalere overlader rommet, men man opplever oftere at noe sånt skjer, om man setter inn en høyttaler med stor evne til å flytte mye energi.Nei, selvsagt ikke. Ville bare poengtere det, siden noen later til å tro at i små rom må man bruke mikroskopiske stativhøyttalere.Sikkert. Men ryggmarksrefleksen min er ikke å anbefale størst mulig høyttaler i et rom på 10 kvm. Men er mulig jeg tar feil.Tja... Lydtrykket er luft som flytter seg, og da tenker jeg jo at det samme lydtrykket burde skape samme problemer fra en liten som fra en stor høyttaler, og gjør de ikke det, er det noe som mangler fra den ene høyttaleren, slik at problemet ikke trigges.
Jeg har ikke prøvd all verdens, men jeg fikk også beskjed om at RF63 aldri ville funke i rommet mitt, (som er 17 eller 24 kvm. alt etter som hvordan man ser det, og med lav takhøyde) men det funker som fjell, det. Også med en sub i tillegg.![]()
Høyttalere man kan spille skikkelig høyt på lenge uten å bli sliten i øra er ofte de samme høyttalere som spiller skikkelig innestengt og kjedelig på "normale" lyttevolum.
Budsjett?
mvh
Proffen
Og den spiller like bra både på høyt og lavt volum ?Jeg gikk selv tilbake til høyttalermerket (Acoustic Energy) som funket godt for meg for 25 år siden. Det fungerer godt i dag også. Ikke perfekt, men det tenker jeg ikke over når jeg spiller musikk. Tror det handler mye om voicing og balanse mellom forskjellige parametre. Skulle jeg valgt noe annet på stående fot, tror jeg det måtte blitt Harbeth M30-monitoren. Har dog bare hørt den i butikk, men den virket som en skikkelig god høyttaler.
Kan man si noe om hva og hvorfor det eventelt er sånn..... ?Noen ganger ja, noen ganger nei.
Høyttalere man kan spille skikkelig høyt på lenge uten å bli sliten i øra er ofte de samme høyttalere som spiller skikkelig innestengt og kjedelig på "normale" lyttevolum.
Sånne settinger handler kanskje ikke alltid bare om høyttalerne. Det er gjerne et samspill med forsterkeriet. Noen høyttalere trenger litt turtall for å våkne, men det krever mange ganger at forsterkeren er i stand til å levere varene. Andre høyttalere er enklere å drive, men hvis de blir presset for hardt av en litt for pinglete forsterker, kan det bli "hardt".....Kan man si noe om hva og hvorfor det eventelt er sånn..... ?Noen ganger ja, noen ganger nei.
Man kunne jo risikert å lært noe hvis man forstod sammenhengen her......![]()
Nei, alt er vel ganske relativt. Jeg pakket dog vekk JBL-horna/DIY-systemet da jeg trives bedre med stativhøyttalere som gjør jobben veldig bra på lave og middlere nivåer. Man må nesten definere hva som høyt og lavt volum. Jeg lytter ytterst sjelden til musikk med peakverdier særlig over 90dB i lytteposisjon (C-veid). Holder man seg under det, bør disse mer normalt store høyttalerne gjøre jobben greit.Og den spiller like bra både på høyt og lavt volum ?Jeg gikk selv tilbake til høyttalermerket (Acoustic Energy) som funket godt for meg for 25 år siden. Det fungerer godt i dag også. Ikke perfekt, men det tenker jeg ikke over når jeg spiller musikk. Tror det handler mye om voicing og balanse mellom forskjellige parametre. Skulle jeg valgt noe annet på stående fot, tror jeg det måtte blitt Harbeth M30-monitoren. Har dog bare hørt den i butikk, men den virket som en skikkelig god høyttaler.
Enig, det blir komplekst både i forhold til selve anlegget og ytelser der, men også i forhold til lytterom og akustikk når man beveger seg mye oppover desibel-skalaen.Nei, alt er vel ganske relativt. Jeg pakket dog vekk JBL-horna/DIY-systemet da jeg trives bedre med stativhøyttalere som gjør jobben veldig bra på lave og middlere nivåer. Man må nesten definere hva som høyt og lavt volum. Jeg lytter ytterst sjelden til musikk med peakverdier særlig over 90dB i lytteposisjon (C-veid). Holder man seg under det, bør disse mer normalt store høyttalerne gjøre jobben greit.Og den spiller like bra både på høyt og lavt volum ?Jeg gikk selv tilbake til høyttalermerket (Acoustic Energy) som funket godt for meg for 25 år siden. Det fungerer godt i dag også. Ikke perfekt, men det tenker jeg ikke over når jeg spiller musikk. Tror det handler mye om voicing og balanse mellom forskjellige parametre. Skulle jeg valgt noe annet på stående fot, tror jeg det måtte blitt Harbeth M30-monitoren. Har dog bare hørt den i butikk, men den virket som en skikkelig god høyttaler.
Skal man over det, begynner det å dra på seg med både størrelse, pris og kompleksistet hvis det skal låte bra.
Å skulle spille lavt, samtidig som høyttalerne er "våkne" og ikke lukker seg, vil nok kreve en del av forsterkeren det og!Å spille lavt krever jo veldig lite av forsterkeren , likevel låter mange høyttalere ganske lukket ved lavt volum og åpner seg mer ved mer pådrag..... kan det tilskrives forsterkeren da?
Jeg tror det handler om et bevisst valg fra høyttaler-konstruktørens side. Man må optimalisere ved et visst volum og det er meget forskjellig fra Ht til Ht.....
Man må finne "sitt volum" og velge Ht utfra det tror jeg.......
Kan man si noe om hva og hvorfor det eventelt er sånn..... ?Noen ganger ja, noen ganger nei.
Man kunne jo risikert å lært noe hvis man forstod sammenhengen her......![]()
Både ja og nei, vil jeg hevde. Jeg liker mine AE-høyttalere fordi de låter helt ålreit på lave volum. Eller engasjerende, om man vil. Det krever ikke nødvendigvis mange watt eller denslags. Men en god forsterker er ikke å forakte. Ei heller en god kilde. Nå er AE en mindre fabrikant (med god historikk). Siste skuddet er vel de aktive stativerne som høster lovord. Har ikke hørt dem selv, men var nær ved å kjøpe dem før AE-2ene plutselig lå på bruktbørsen - og de er sjeldnere enn hønsetenner.Å skulle spille lavt, samtidig som høyttalerne er "våkne" og ikke lukker seg, vil nok kreve en del av forsterkeren det og!Å spille lavt krever jo veldig lite av forsterkeren , likevel låter mange høyttalere ganske lukket ved lavt volum og åpner seg mer ved mer pådrag..... kan det tilskrives forsterkeren da?
Jeg tror det handler om et bevisst valg fra høyttaler-konstruktørens side. Man må optimalisere ved et visst volum og det er meget forskjellig fra Ht til Ht.....
mvh
Proffen
Jaja, det finnes vel endel feilkonstruerte forsterkere i omløp der ute..........Å skulle spille lavt, samtidig som høyttalerne er "våkne" og ikke lukker seg, vil nok kreve en del av forsterkeren det og!Å spille lavt krever jo veldig lite av forsterkeren , likevel låter mange høyttalere ganske lukket ved lavt volum og åpner seg mer ved mer pådrag..... kan det tilskrives forsterkeren da?
mvh
Proffen
Har du kikket på Amphion sine høyttalere, Lgrons?
De har jo noen gulvstående som ikke er så hakkandes galne, og prisen er ikke avskrekkende
mvh
Proffen
Egentlig kun toppmodellen i 700-serien som utmerker seg, men den er jo fin. Kan likevel ikke sammenlignes med 800-serien. Hørte nettopp Dynaudio contour 60, flott høyttaler, men fussy på plassering og amp. Ikke noe problem på den største Hegelen dog. Litt tung i sessen på Hegel 160, for å illustrere. Kresen nå, men vi snakker tungdrevet. To porter bak var også en utfordring. Til 80 lapper ville jeg heller valgt b&w 804 d3, med port foran, men nå begynner det jo å koste litt...??????. Dessuten er det en smaksak, flott høyttaler Contour 60 også! Og 40!
Med det budsjettet, kommer du vel ikke utenom Dali Mentor 8, etter mine erfaringer med Mentor 5 kan du ikke bomme med de, med rett forsterker. Skulle jeg kjøpt Dali igjen sjøl, hadde Mentor 8 vært på toppen av lista. Bruktpriser rundt 15k, finnes i sort og kirsebær i alle fall.![]()
De spiller bra men ikke på 10 kvm, nærmere 30 kvm så hørtes det langt bedre ut.Har ikke lest hele tråden, men har noen her foreslått Ø Audio?
Vis vedlegget 513069
Mange har fordommer mot 12" som går langt opp i mellomtonen, men dette her er spesielle elementer med kvaliteter som ligger over gjennomsnittet.