Høyttalere Vurderer høyttalerbytte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hei. Ja, som overskriften sier så vurderer jeg nå å skifte ut mine KEF Reference 207/2, etter 3 lykkelige års samboerskap. Men akk.... til hva???????

    Jeg kikker og leser til øyet blir vått, men må ærlig innrømme at svært lite av det markedet har å tilby gir særlig appetitt. Høye tynne obelisker med hva jeg vil kalle jenteroms-elementer til priser langt opp i både 100 og 200 000-kronersklassen er bare NEI hos meg. Hvor ble det av kassevolumet og 12-15-tommerne (joa, JBL og Cervin Vega er jo å få tak i, vet det...)? Innafor highend er jo omtrent alt i denne slanke (les anorektiske) kategorien om dagen. Vil ikke folk ha bass lenger?

    Alt jeg har skrevet så langt er naturligvis satt på spissen, men jeg må likevel innrømme at jeg synes denne moderne måten å bygge høyttalere på er lite imponerende, og gir mest inntrykk av å heller ønske å matche verdens øvrige trend der minimalisme og "kul"-faktor er større enn å fokusere på maksimalt lydmessige kvaliteter. For mye av dette MÅ da for pokker låte heller tynt og langt unna det en ekte fullrange gjør. Nei, jeg har ikke vært rundt i butikkene og hørt på særlig mange høyttalere enda, for bare utseendet får meg til å heller skotte bort på mine røslige 207`er, og kjenne på at de kanskje bør få stå der de står... Se bare på dagens KEF Reference, høye tynne fliser med latterlig små elementer. Nei uff...

    Men dette er jo et forum med et hav av kompetanse og mye folk med astronomisk større erfaring enn meg, så da stiller jeg omsider det aktuelle spørsmålet; - hva er en fornuftig, bra og lydmessig oppgradering ifht til mine KEF Reference 207/2, ut fra følgende preferanser?

    - Gode allroundegenskaper, da jeg er omtrent altetende ifht sjangere.
    - God dynamikk, detaljert lydbilde og god spredning (ettersom jeg ikke alltid sitter i sweetspot).
    - Bra trøkk i mellombassen og gode dypbass-egenskaper, gjerne et godt stykke ned på 20-tallet.
    - Budsjett skal ikke overstige 120000.-

    Forsterkeriet består av McIntoch C53 og Mc601.

    Av de få alternativene jeg har kikka litt på er Piega Classic 80.2 (i største fysiske laget) og T+A`s nye Criterion S2200 CTL (denne virker svært lovende)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Vil ikke alt under 120K bli en nedgradering av de du allerede har? Prisene har jo økt mye i det siste og man betaler mer for mindre.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Ja, som overskriften sier så vurderer jeg nå å skifte ut mine KEF Reference 207/2, etter 3 lykkelige års samboerskap. Men akk.... til hva???????

    Jeg kikker og leser til øyet blir vått, men må ærlig innrømme at svært lite av det markedet har å tilby gir særlig appetitt. Høye tynne obelisker med hva jeg vil kalle jenteroms-elementer til priser langt opp i både 100 og 200 000-kronersklassen er bare NEI hos meg. Hvor ble det av kassevolumet og 12-15-tommerne (joa, JBL og Cervin Vega er jo å få tak i, vet det...)? Innafor highend er jo omtrent alt i denne slanke (les anorektiske) kategorien om dagen. Vil ikke folk ha bass lenger?

    Alt jeg har skrevet så langt er naturligvis satt på spissen, men jeg må likevel innrømme at jeg synes denne moderne måten å bygge høyttalere på er lite imponerende, og gir mest inntrykk av å heller ønske å matche verdens øvrige trend der minimalisme og "kul"-faktor er større enn å fokusere på maksimalt lydmessige kvaliteter. For mye av dette MÅ da for pokker låte heller tynt og langt unna det en ekte fullrange gjør. Nei, jeg har ikke vært rundt i butikkene og hørt på særlig mange høyttalere enda, for bare utseendet får meg til å heller skotte bort på mine røslige 207`er, og kjenne på at de kanskje bør få stå der de står... Se bare på dagens KEF Reference, høye tynne fliser med latterlig små elementer. Nei uff...

    Men dette er jo et forum med et hav av kompetanse og mye folk med astronomisk større erfaring enn meg, så da stiller jeg omsider det aktuelle spørsmålet; - hva er en fornuftig, bra og lydmessig oppgradering ifht til mine KEF Reference 207/2, ut fra følgende preferanser?

    - Gode allroundegenskaper, da jeg er omtrent altetende ifht sjangere.
    - God dynamikk, detaljert lydbilde og god spredning (ettersom jeg ikke alltid sitter i sweetspot).
    - Bra trøkk i mellombassen og gode dypbass-egenskaper, gjerne et godt stykke ned på 20-tallet.
    - Budsjett skal ikke overstige 120000.-

    Forsterkeriet består av McIntoch C53 og Mc601.

    Av de få alternativene jeg har kikka litt på er Piega Classic 80.2 (i største fysiske laget) og T+A`s nye Criterion S2200 CTL (denne virker svært lovende)
    Er du interissert i brukt så er det jo litt enklere :)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Vil ikke alt under 120K bli en nedgradering av de du allerede har? Prisene har jo økt mye i det siste og man betaler mer for mindre.
    Du har sikkert et poeng der. Samtidig er jo mine KEF 12-13 år gamle, og jeg liker i allefall å tro at utviklingen kanskje har resultert i at det bør finnes noe i det prisleiet som kan overgå disse. De T+A'ene jeg nevnte er jo innafor budsjettet, og virker som sagt veldig spennende. Men de må først komme til røysa her, så man får sett og hørt de. Ellers er man jo også åpen for pent brukte saker. Først vil jeg gjerne ha noen flere alternativer, så får tida vise.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Revel ville jeg sjekket ut men 328be modellen strekker seg litt for drøyt i pris.

    Du har da "state of the art" allerede da ;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg hadde sittet stille i båten hvis ikke pengene brenner hull i lomma da ;) . Du har hatt de du har i 3 år og det burde bety at du trives med lyden.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Revel ville jeg sjekket ut men 328be modellen strekker seg litt for drøyt i pris.

    Du har da "state of the art" allerede da ;)
    Jo takk du, jeg er jo egentlig svært fornøyd med de. Meeen, hobbyen må jo rulle videre, og det er spennende å prøve noe nytt etter 3 år.

    Revel er notert 🙂
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Du har sikkert et poeng der. Samtidig er jo mine KEF 12-13 år gamle, og jeg liker i allefall å tro at utviklingen kanskje har resultert i at det bør finnes noe i det prisleiet som kan overgå disse.
    Ikke godt å si. Trevirke, spoler og papp har vel ikke endret seg så mye? :)
    Det beste er nok å ta seg noen runder for lytting ja. Men føler man oppgraderingsspøkelset komme så baller det jo fort på seg.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Du har sikkert et poeng der. Samtidig er jo mine KEF 12-13 år gamle, og jeg liker i allefall å tro at utviklingen kanskje har resultert i at det bør finnes noe i det prisleiet som kan overgå disse. De T+A'ene jeg nevnte er jo innafor budsjettet, og virker som sagt veldig spennende. Men de må først komme til røysa her, så man får sett og hørt de. Ellers er man jo også åpen for pent brukte saker. Først vil jeg gjerne ha noen flere alternativer, så får tida vise.
    LEGACY FOCUS og AUDIO SOLUTIONS FIGARO XL kan du jo ta en titt på
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    JBL-DV4367WX_Pair_RT-1605x1605px.png


    JBL med 15" bass, ca. 150 k kr.

    Eller litt mindre med 12" Ø Audio

    last ned (2).jpeg


    Disse to eksemplene er vel av de få butikk høyttalere som også har litt smekk i midbass.
    Noe de fleste produsenter i dag har nedprioritert i sine design.

    Skal du ha fullrange lyd som også har bra smekk i midbass og ikke koster det samme som en ny vanlig bil, må du nok mekke dem sjøl.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Var litt der trådstarter er for noen år tilbake.
    Fant ut at et bytte dengang vill bare resultert i "samme" lyd, men bare mer, eller kanskje litt bedre.
    Gjorde et drastisk bytte til horn fra AG, og fluewatt forsterkere. Har vel ikke sett meg tilbake siden.
    Vurderer nå og dra det enda litt lenger med litt DIY horn.
    Blir aldri lei smekk og dynamikk fra horn, det er sterkt vanedannende.
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    445
    Antall liker
    687
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Harbeth, graham, spendor... eller sonus faber?
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Ja, som overskriften sier så vurderer jeg nå å skifte ut mine KEF Reference 207/2, etter 3 lykkelige års samboerskap. Men akk.... til hva???????

    Jeg kikker og leser til øyet blir vått, men må ærlig innrømme at svært lite av det markedet har å tilby gir særlig appetitt. Høye tynne obelisker med hva jeg vil kalle jenteroms-elementer til priser langt opp i både 100 og 200 000-kronersklassen er bare NEI hos meg. Hvor ble det av kassevolumet og 12-15-tommerne (joa, JBL og Cervin Vega er jo å få tak i, vet det...)? Innafor highend er jo omtrent alt i denne slanke (les anorektiske) kategorien om dagen. Vil ikke folk ha bass lenger?

    Alt jeg har skrevet så langt er naturligvis satt på spissen, men jeg må likevel innrømme at jeg synes denne moderne måten å bygge høyttalere på er lite imponerende, og gir mest inntrykk av å heller ønske å matche verdens øvrige trend der minimalisme og "kul"-faktor er større enn å fokusere på maksimalt lydmessige kvaliteter. For mye av dette MÅ da for pokker låte heller tynt og langt unna det en ekte fullrange gjør. Nei, jeg har ikke vært rundt i butikkene og hørt på særlig mange høyttalere enda, for bare utseendet får meg til å heller skotte bort på mine røslige 207`er, og kjenne på at de kanskje bør få stå der de står... Se bare på dagens KEF Reference, høye tynne fliser med latterlig små elementer. Nei uff...

    Men dette er jo et forum med et hav av kompetanse og mye folk med astronomisk større erfaring enn meg, så da stiller jeg omsider det aktuelle spørsmålet; - hva er en fornuftig, bra og lydmessig oppgradering ifht til mine KEF Reference 207/2, ut fra følgende preferanser?

    - Gode allroundegenskaper, da jeg er omtrent altetende ifht sjangere.
    - God dynamikk, detaljert lydbilde og god spredning (ettersom jeg ikke alltid sitter i sweetspot).
    - Bra trøkk i mellombassen og gode dypbass-egenskaper, gjerne et godt stykke ned på 20-tallet.
    - Budsjett skal ikke overstige 120000.-

    Forsterkeriet består av McIntoch C53 og Mc601.

    Av de få alternativene jeg har kikka litt på er Piega Classic 80.2 (i største fysiske laget) og T+A`s nye Criterion S2200 CTL (denne virker svært lovende)
    Tekton har jo veldig mye spennende. Kommer litt an på hvor viktig WAF er, og om størrelse er ett problem. Er ikke nødvendigvis vakre, men liker du stilen er de kule å se på synes nå jeg....
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Årsaken til at du vil bytte er ikke helt klar, Fordi du har lyst på noe nytt eller ? Eller at det du har mangler noe? Eller du har hørt noe bedre?
    Vil du ha bedre lyd kan du sjekke ut Kii Audio, Dutch&Dutch eller Revels topp modeller. Men det du har er jaggu ikke dårlig. Prøv heller romkorreksjon....for 120k får du en Trinnov... og penger til overs til god vin....
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Årsaken til at du vil bytte er ikke helt klar, Fordi du har lyst på noe nytt eller ? Eller at det du har mangler noe? Eller du har hørt noe bedre?
    Som mcfolket sier:
    The only thing that beats your interest more than a new model
    is more cubic inches
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Hei. Ja, som overskriften sier så vurderer jeg nå å skifte ut mine KEF Reference 207/2, etter 3 lykkelige års samboerskap. Men akk.... til hva???????

    Jeg kikker og leser til øyet blir vått, men må ærlig innrømme at svært lite av det markedet har å tilby gir særlig appetitt. Høye tynne obelisker med hva jeg vil kalle jenteroms-elementer til priser langt opp i både 100 og 200 000-kronersklassen er bare NEI hos meg. Hvor ble det av kassevolumet og 12-15-tommerne (joa, JBL og Cervin Vega er jo å få tak i, vet det...)? Innafor highend er jo omtrent alt i denne slanke (les anorektiske) kategorien om dagen. Vil ikke folk ha bass lenger?

    Alt jeg har skrevet så langt er naturligvis satt på spissen, men jeg må likevel innrømme at jeg synes denne moderne måten å bygge høyttalere på er lite imponerende, og gir mest inntrykk av å heller ønske å matche verdens øvrige trend der minimalisme og "kul"-faktor er større enn å fokusere på maksimalt lydmessige kvaliteter. For mye av dette MÅ da for pokker låte heller tynt og langt unna det en ekte fullrange gjør. Nei, jeg har ikke vært rundt i butikkene og hørt på særlig mange høyttalere enda, for bare utseendet får meg til å heller skotte bort på mine røslige 207`er, og kjenne på at de kanskje bør få stå der de står... Se bare på dagens KEF Reference, høye tynne fliser med latterlig små elementer. Nei uff...

    Men dette er jo et forum med et hav av kompetanse og mye folk med astronomisk større erfaring enn meg, så da stiller jeg omsider det aktuelle spørsmålet; - hva er en fornuftig, bra og lydmessig oppgradering ifht til mine KEF Reference 207/2, ut fra følgende preferanser?

    - Gode allroundegenskaper, da jeg er omtrent altetende ifht sjangere.
    - God dynamikk, detaljert lydbilde og god spredning (ettersom jeg ikke alltid sitter i sweetspot).
    - Bra trøkk i mellombassen og gode dypbass-egenskaper, gjerne et godt stykke ned på 20-tallet.
    - Budsjett skal ikke overstige 120000.-

    Forsterkeriet består av McIntoch C53 og Mc601.

    Av de få alternativene jeg har kikka litt på er Piega Classic 80.2 (i største fysiske laget) og T+A`s nye Criterion S2200 CTL (denne virker svært lovende)
    Skal du bytte ut de mot noe som er i nærheten til din pris bør du nok tenke brukt.
    Hvis du er veldig fornøyd med lyden du har hadde jeg droppet å bytte de.
    Av ting å kikke på får å få noe helt annerledes kan du kikke på Tannoy.
    Ellers har du Piega som du har nevnt og ikke minst toppmodellene til B&W.
    Samt Dynaudio C4, AvantGarde Acoustic Zero, Kef Blade.
     

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    159
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker du en mer detaljert lyd må du over på beryllium og keramiske elementer; f.eks Revel og Marten. Men med budsjett på 120.000,- blir det å gå på kompromiss med membranareal ift det du har idag.
    Ville i stedet beholdt høyttalerne og supplert med state of the art subwoofere. Min erfaring er at selv fullrange høyttalere profiterer med subwoofere. Gir en ekstra dimensjon i lyden
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ofte jeg kommer på tanken å anbefale egne høyttalere, men akkurat i dag skal jeg bruke en av mine tre anbefalinger på akkurat de jeg selv benytter. Jeg synes egentlig at T+A Criterion S2200 CTL er litt i overkant sultne for dine krav, du bør nok lete etter høyere effektivitet, egentlig.

    Men først:
    Quadral Aurum Vulkan. Brutalitet av en annen verden. Kraftfulle råtasser, bassen er nærmest i en klasse for seg. Enormt headroom. Passer glimrende med McIntosh
    Audiovector. Litt usikker på prisnivået her, men kan du finansiere SR6, kjør på!
    Doxa 8.2. Overraskende kommunikative, levende og, ikke minst, effektiv, lett last.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Caron: Spesielt 8.2 burde funke der. Men også ProAc/Spendor har fine modeller til rørbestykka "tronics"
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Jøss, dette var overveldende respons, tusen takk alle sammen for gode tilbakemeldinger, her har jeg mye å reflektere videre over 😀.

    Jeg kommer tilbake med flere kommentarer i morra, nå er det lørdagskveld med mat, pils, cocnac og musikk i lag med fruen.

    Ha en fortreffelig kveld 🙂
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ikke ofte jeg kommer på tanken å anbefale egne høyttalere, men akkurat i dag skal jeg bruke en av mine tre anbefalinger på akkurat de jeg selv benytter. Jeg synes egentlig at T+A Criterion S2200 CTL er litt i overkant sultne for dine krav, du bør nok lete etter høyere effektivitet, egentlig.

    Men først:
    Quadral Aurum Vulkan. Brutalitet av en annen verden. Kraftfulle råtasser, bassen er nærmest i en klasse for seg. Enormt headroom. Passer glimrende med McIntosh
    Audiovector. Litt usikker på prisnivået her, men kan du finansiere SR6, kjør på!
    Doxa 8.2. Overraskende kommunikative, levende og, ikke minst, effektiv, lett last.
    Heisann. Takker for gode forslag, som alle er interessante. Quadral og Doxa får jeg jo evt følge med på om dukker opp på brukten, og som du skrev; - Audiovector SR6 lå litt over hva jeg i utgangspunktet har tenkt prismessig (skjønt slike ting har jo lett for å havne i annen rekke når/hvis "må ha"-objektet plutselig står der og forfører :D).

    Men har du hørt/testet den nye Criterion-serien til T+A? Mener du virkelig at en følsomhet på 89dB (S2200) blir for tungt å drive for MC 601 (om jeg ikke misforsto "... for sultne for dine krav")? Jeg spiller omtrent aldri direkte grisehøyt, har vel knapt nok hatt nålene særlig over 60 på meterne, og 600 W er jo dobbelt av hva produsenten oppgir. KEF`ene mine er forøvrig 91dB. Jeg synes jo også det er interessant med transmisjonslinje, som vel er en radikalt større garanti for ekte dypbass enn de aller fleste bassreflekser (?). Sammenlikningsgrunnlaget mitt her er da tida med IMF TLS80. Den lå jo på 86 dB, og den gangen spilte jeg med en skarve Cambridge A840, uten snev av problemer. Tilbake til T+A, den forrige utgaven av S2200 (110) var jo direkte brutal på dette området, men også vannvittig stor fysisk, så når den nye S2200 nå kommer med tilnærmet samme mål som forrige nest største modell (210) fant jeg denne meget interessant. Og pen synes jeg jo den er også, noe jeg vel ikke helt vil si om Doxa, sjøl om lyden naturligvis er det aller viktigste. En annen ting er jo såklart hvorvidt de passer sammen med McIntosh rent lydmessig, har du noen formening om det?
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Heisann. Har sett litt grundigere over alle forslagene som har kommet nå, og forstår jo at dette må tenkes nøye over, og brukes god tid på. Jeg innser i utgangspunktet at mine nåværende KEF`er slett ikke gjør skam på seg ifht mange av forslagene, og at utviklingen neppe har ført til de helt store grunnlagene for utskiftning.

    Det hele koker nok ned til ren nysgjerrighet på å få noen nye kreasjoner inn i stua, og det vet man jo kan slå ut mange veier når førsteinntrykket og gleden av ny blank lakk, treverk og eyecandy har roet seg, og man virkelig begynner å sammenlikne med det man husker og var godt vant med rent lydmessig. For jeg er jo aldeles ikke misfornøyd, med noe faktisk! Jo, dypbass-egenskapene kunne vært bedre. Men de ivaretas jo på en helt glimrende måte av mine to Definitive Technology Super Cube`s, på tilsammen 3,6 kW, romkorrigert med DSPeaker Dual-core. Så pokker ikke noe å klage på der heller... :oops:
    Ellers har jeg egentlig svært lite å sette fingeren på, ut over dette: "hadde jo vært gøy å prøve noe annet" 🙄

    Så neste skritt nå blir rett og slett å få hjem ett eller to alternativer på test, og ut fra det vurdere grundig om det er noe jeg anser som såpass mye bedre at jeg med god samvittighet lar 207`ene vandre ut døra. For den samvittigheten sitter temmelig dypt og inderlig i både hjerte og sinn, så vi får se. Det blir spennende, eller kanskje ikke...
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Heisann. Har sett litt grundigere over alle forslagene som har kommet nå, og forstår jo at dette må tenkes nøye over, og brukes god tid på. Jeg innser i utgangspunktet at mine nåværende KEF`er slett ikke gjør skam på seg ifht mange av forslagene, og at utviklingen neppe har ført til de helt store grunnlagene for utskiftning.

    Det hele koker nok ned til ren nysgjerrighet på å få noen nye kreasjoner inn i stua, og det vet man jo kan slå ut mange veier når førsteinntrykket og gleden av ny blank lakk, treverk og eyecandy har roet seg, og man virkelig begynner å sammenlikne med det man husker og var godt vant med rent lydmessig. For jeg er jo aldeles ikke misfornøyd, med noe faktisk! Jo, dypbass-egenskapene kunne vært bedre. Men de ivaretas jo på en helt glimrende måte av mine to Definitive Technology Super Cube`s, på tilsammen 3,6 kW, romkorrigert med DSPeaker Dual-core. Så pokker ikke noe å klage på der heller... :oops:
    Ellers har jeg egentlig svært lite å sette fingeren på, ut over dette: "hadde jo vært gøy å prøve noe annet" 🙄

    Så neste skritt nå blir rett og slett å få hjem ett eller to alternativer på test, og ut fra det vurdere grundig om det er noe jeg anser som såpass mye bedre at jeg med god samvittighet lar 207`ene vandre ut døra. For den samvittigheten sitter temmelig dypt og inderlig i både hjerte og sinn, så vi får se. Det blir spennende, eller kanskje ikke...
    Hei. Jeg kjøpte et sett Fyne 704 hos Stereofil, greit de har en veiledende pris på 150K, men noe så heidundrende bra høytalere skal du lete lenge etter, bass nesten under kjellergulvet, veldig bra spredning, jeg får heller ikke alltid benyttet meg av sweetspot, veldig plasseringsvennlig og trenger overhode ikke disse meterne rundt seg, tro meg, jeg har skubbet disse rundt og testet. Flytta subben fra Sonus Faber, Gravis2 opp til stue anlegget da den ble totalt borte. Disse 704 har dobbel 12 tommere og de har en lillebror 703 med dobbel 10 som er langt innafor ditt budsjett. I disse sikkert vanskelige Korona tider må jeg tro det er et potensielt prutings monn i butikkene.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hei. Jeg kjøpte et sett Fyne 704 hos Stereofil, greit de har en veiledende pris på 150K, men noe så heidundrende bra høytalere skal du lete lenge etter, bass nesten under kjellergulvet, veldig bra spredning, jeg får heller ikke alltid benyttet meg av sweetspot, veldig plasseringsvennlig og trenger overhode ikke disse meterne rundt seg, tro meg, jeg har skubbet disse rundt og testet. Flytta subben fra Sonus Faber, Gravis2 opp til stue anlegget da den ble totalt borte. Disse 704 har dobbel 12 tommere og de har en lillebror 703 med dobbel 10 som er langt innafor ditt budsjett. I disse sikkert vanskelige Korona tider må jeg tro det er et potensielt prutings monn i butikkene.
    Takk for forslaget ditt, men 704 blir nok litt for voldsomme i størrelsen. 703 har jeg forsåvidt kikka på, men føler liksom de blir litt for like Tannoy DC10Ti, som jeg har hatt før. Men slett ikke umulig at jeg tar en tur og lytter på de likevel.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    I disse coronatider har det aldri gått så bra, noen gang! for hifisjapper.
    Hei. Ja valuta gjorde noen byks, prisene føyk i været det vet vi, men det jeg tenkte på og viste til om prutning var jo selvfølgelig lagerført varer før prisene føyk i været😇
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Spendor fungerer fint utenfor sweetspot!
    Spendor D9.2 går ned til 27 Hz. Masse trøkk og oppløsning. Allrounder.
    Satt ned på Mala:
     

    jonkpaul

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    154
    Antall liker
    106
    Sted
    Solbergelva, 3057
    Torget vurderinger
    3
    Von schweikert vr4sr eller høyere må jo kunne få fart i foten. Støtter også forslaget om T+A, har selv hatt noen eldre T+A tb160 og de spilte fett (dog i lavere prisklasse- så det lover bra)
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    206
    Antall liker
    179
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Hei. Ja, som overskriften sier så vurderer jeg nå å skifte ut mine KEF Reference 207/2, etter 3 lykkelige års samboerskap. Men akk.... til hva???????

    Jeg kikker og leser til øyet blir vått, men må ærlig innrømme at svært lite av det markedet har å tilby gir særlig appetitt. Høye tynne obelisker med hva jeg vil kalle jenteroms-elementer til priser langt opp i både 100 og 200 000-kronersklassen er bare NEI hos meg. Hvor ble det av kassevolumet og 12-15-tommerne (joa, JBL og Cervin Vega er jo å få tak i, vet det...)? Innafor highend er jo omtrent alt i denne slanke (les anorektiske) kategorien om dagen. Vil ikke folk ha bass lenger?

    Alt jeg har skrevet så langt er naturligvis satt på spissen, men jeg må likevel innrømme at jeg synes denne moderne måten å bygge høyttalere på er lite imponerende, og gir mest inntrykk av å heller ønske å matche verdens øvrige trend der minimalisme og "kul"-faktor er større enn å fokusere på maksimalt lydmessige kvaliteter. For mye av dette MÅ da for pokker låte heller tynt og langt unna det en ekte fullrange gjør. Nei, jeg har ikke vært rundt i butikkene og hørt på særlig mange høyttalere enda, for bare utseendet får meg til å heller skotte bort på mine røslige 207`er, og kjenne på at de kanskje bør få stå der de står... Se bare på dagens KEF Reference, høye tynne fliser med latterlig små elementer. Nei uff...

    Men dette er jo et forum med et hav av kompetanse og mye folk med astronomisk større erfaring enn meg, så da stiller jeg omsider det aktuelle spørsmålet; - hva er en fornuftig, bra og lydmessig oppgradering ifht til mine KEF Reference 207/2, ut fra følgende preferanser?

    - Gode allroundegenskaper, da jeg er omtrent altetende ifht sjangere.
    - God dynamikk, detaljert lydbilde og god spredning (ettersom jeg ikke alltid sitter i sweetspot).
    - Bra trøkk i mellombassen og gode dypbass-egenskaper, gjerne et godt stykke ned på 20-tallet.
    - Budsjett skal ikke overstige 120000.-

    Forsterkeriet består av McIntoch C53 og Mc601.

    Av de få alternativene jeg har kikka litt på er Piega Classic 80.2 (i største fysiske laget) og T+A`s nye Criterion S2200 CTL (denne virker svært lovende)
    Hva med legacy focus ellet heco dreiklang? 🙂
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ble fart på salget av KEF`ene gitt, annonsert i går, solgt i dag.... Registrerer at T+A er lite aktuelt her på sentralen, tross stor utbredelse på kontinentet og gode omtaler i utenlandsk presse, why?? Joda, jeg tror jeg vet, men det lar jeg ligge.

    Well, det er ikke første gangen jeg agerer kjerringa mot strømmen med godt hell, og også denne gangen skal jeg pinadø gå motstrøms og hamle meg inn på ukjent territorium, rett og slett fordi jeg til en viss grad liker spenning og litt uforutsigbarhet. Men dog ikke verre enn at jeg faktisk stoler på folk også utenfor vår egen landegrense, og at det som fremkommer i fora og presse der er verdt å ta med i betraktningen i like stor grad som her hjemme.

    Så nå bestiller jeg et par T+A Criterion S2200 CTL, og lar det stå til... Disse har i utgangspunktet alt jeg ønsker av en høyttaler, de er passe store fysisk, har passe membranareal, er transmisjonslinje (som jeg meget godt husker mye positivt om fra IMF-tida), har god spredning, god bunn, god mid og topp, og en absolutt grei pris. Og de er slett ikke så verst pene heller, selv om de er høye og firkanta, da de også har en viss bredde og avrunda kanter, og i mitt tilfelle high gloss carbon-fiber finish :)

    Men uansett, takk for alle forslag og anbefalinger. De er aldeles ikke neglisjert og glemt, og det er angrefrist ute og går her, så hvem vet....

    Jeg blir etter hva jeg forstår første eier av disse høyttalerne her til lands, så jeg kommer selvfølgelig tilbake med bilder og beskrivelse av lytteinntrykk etterhvert.

    God lørdag :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn