VTA-Benz

Y

ymir

Gjest
Hei

Bør tonerarmen senkes bak ved bruk av Benz (Ebony L),eller er dette noe som henger igjen fra tidligere tider?

Er andre innstillinger en vater smak og behag, mens vater er det som fabrikanten bruker når det lyttes hos de?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Jeg spiller med armrøret helt parallelt med skiva. Min Benz LP spiller optimalt da imo.

P

Parelius

Gjest
Husk samtidig på at slike angivelser er betinget av stiftetrykk og hvor nøyaktig nålen er festet i fanen etc. Det er vel likevel det beste utgangspunktet for finjusteringen.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Parelius skrev:
Husk samtidig på at slike angivelser er betinget av stiftetrykk og hvor nøyaktig nålen er festet i fanen etc. Det er vel likevel det beste utgangspunktet for finjusteringen.
Ja, det er egentlig SRA (stylus rake angle) det er snakk om. Armen bør henge litt i bakkant med Benz pickuper i følge de som vet noe om dette. Hvis du senker armen for mye blir lyden litt for rund og dau, andre veien kan den fort bli litt påtrengende. Dette er i hvertfall det som er lettest å høre. Juster så det passer med det du liker selv.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
ayaboh skrev:
Ja, det er egentlig SRA (stylus rake angle) det er snakk om. Armen bør henge litt i bakkant med Benz pickuper i følge de som vet noe om dette. Hvis du senker armen for mye blir lyden litt for rund og dau, andre veien kan den fort bli litt påtrengende. Dette er i hvertfall det som er lettest å høre. Juster så det passer med det du liker selv.
Og hvem er så disse som vet noe om det, ayaboh? Jeg har en Benz LP selv (+ en Ruby 2) og de spiller fortreffelig slik konstruktøren har laget dem uten å måtte senke armen.

Så jeg vet altså ikke noe om dem og det gjør vel ikke Lukachek heller siden han har bomma på SRA.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
FZ skrev:
Og hvem er så disse som vet noe om det, ayaboh? Jeg har en Benz LP selv (+ en Ruby 2) og de spiller fortreffelig slik konstruktøren har laget dem uten å måtte senke armen.

Så jeg vet altså ikke noe om dem og det gjør vel ikke Lukachek heller siden han har bomma på SRA.
Du klarer sikkert å google litt selv. Sjekk med importør også. Du får sikkert det samme svaret. De tre Benz'ene jeg har hatt (inkl LP) har spilt best med litt negativ VTA. Dette har ingenting med produksjonsfeil å gjøre.

Y

ymir

Gjest
Hei

Jo,takk,den skal være i vater.Hadde rota det litt til med målene/bladene på søker/føler.Glemmer ut at alderen gjør sitt :)
så etter en del arbeid med å få armen i vater er målene notert ned.

Prøvde meg ned 2/10 mm...ikke bra,mildt sagt.Avsluttet kvelden med AIDA. Price,Gorr,Vickers,Merrill/Rome opera house orchestra med Solti på DECCA ; ::) ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
ayaboh skrev:
Du klarer sikkert å google litt selv. Sjekk med importør også. Du får sikkert det samme svaret. De tre Benz'ene jeg har hatt (inkl LP) har spilt best med litt negativ VTA. Dette har ingenting med produksjonsfeil å gjøre.
Trenger vel ikke google når jeg har førstehåndskunskap om dette selv. Hvilken importør? Det er tre av dem i Norge.
Hvis du har hatt pågående lyd med en LP uten å bruke negativ VTA tror jeg du må lete etter feil annet sted i anlegget ditt ;)

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Jeg har endt opp med ørlite (<1grad) negativ VTA på min SLR Gullwing. På mitt system fungerer det antakelig best. Importøren (HIFI Guiden Hamar) anbefalte også dette.

Dr.Evil

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Dr.Evil skrev:
Jeg har endt opp med ørlite (<1grad) negativ VTA på min SLR Gullwing.
Hvordan opplevde du forskjellen i lyden mellom parallell og negativ VTA på mindre enn en grad?

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
179
Torget vurderinger
2
Jeg har prøvd å variere høyden på min Benz Ebony, og opplevd forskjeller. Til slutt har jeg likevel justert tilbake til
parallell arm, mest fordi jeg synes det låter realistisk/ dynamisk slik, ikke for mørkt/tamt og ikke for lyst/slitsomt. NA spiller og Mørch arm.

P

Parelius

Gjest
Som sagt tidligere; snakker en om tonearmens hellning hit eller dit, så forutsetter det et gitt stiftrykk (endring av stifttrykk endrer SRA/VTA) og at stiften er monteret eksakt likt i de forskjellige PUene (av samme merke); hvor små er toleransene til produsent på dette? Dette er en ukjent faktor, vil jeg anta.

Også sagt; det er SRA som er kritisk, ikke VTA, men de henger selvfølgelig sammen. Så når vi snakker om VTA og horisontale armrør, så er det egentlig SRA og endringer i denne vi er ute etter.

En grei innføring på forskjellen mellom VTA og SRA finnes her:

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/1240.html

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
179
Torget vurderinger
2
Det er selvsagt og logisk. Jeg forutsetter fabrikantens anbefalte stifttrykk, for Benz Ebony er vel det 2g, hvis jeg ikke husker feil.
Jeg har også prøvd å variere stifttrykket, men har alltid endt opp med fabrikantens anbefaling. Ved stabil temperatur tror jeg det er å anbefale, men det er morsomt å prøve seg fram!

P

Parelius

Gjest
btolli skrev:
Det er selvsagt og logisk. Jeg forutsetter fabrikantens anbefalte stifttrykk, for Benz Ebony er vel det 2g, hvis jeg ikke husker feil.
Kanskje; det er likevel merkelig at en snakker om armens hellning uten at det sies et ord om stifttrykket…

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
btolli skrev:
Kanskje; det er likevel merkelig at en snakker om armens hellning uten at det sies et ord om stifttrykket…
+ atter en ny omgang med produksjonstoleranser (ikke bare den «mekaniske» monteringer, men også mht opphengets kompilanse, jf stifttrykk og sikkert noe annet) >> det blir fort noen prosenter hit og dit, som tilsier at en med fordel kan prøve seg fram, og ikke være beskjemmet av å bruke det man synes fungerer best, alternativt siste innstilling etter at man ikke gidder mere eksperimentering.

mvh
KJ

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Parelius skrev:
Det er vel fordi de fleste legger seg på fabrikantens anbefalte stifttrykk. På LP er dette 1.9g, og jeg har funnet ut at dette også spiller best hos meg.

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
3.989
Her gjelder det å bruke ørene, som flere har vært inne på. Justering av VTA medfører endret stifttrykk, som også bør justeres. Endring av stifttrykket påvirker VTA (egentlig SRA).
Jeg har som flere her blitt anbefalt å justere VTA på Benz slik at den "subber" i bakkant. Samtidig anbefaler VPI at stifttrykk bør være 1/10 høyere enn produsentens maksangivelse. På denne måten kan det bli for mye av det gode. Så altså: Lytt deg fram til hva du synes funker best, er min konklusjon!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.062
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
glem vta og konsentrer dere på sra
min rowland var cantileverløs; hvordan justere du vta da?
det er diamanten som leser rillene, ikke cantilever
mvh
Leif

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.807
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Min platespiller er satt opp av importør, Hifi guiden (Arild) på Hamar.
Tror han vet hva han gjør. Holdt på med platespillere lenger enn de fleste andre vil jeg tro.
Armen er ørlite lavere i bakkant.
Dette låter bra i mine øre. Benz Ace p.u.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.062
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
armen kan stå på hodet for den del, bare nålen er rett ned i sporet
ja Arild har vel holdt på siden Boahs på Grünerløkka
lenge, men ikke nødvendigvis lengst
mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.062
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ikke på SL10 og et par andre! ;D
beste verktøyet jeg har hatt for å se diamantens vinkel i sporet var et tynt fortrinnsvis sort ca 10mm tykt plast-rør med en enkel forstørrende linse i ene enden
dette fungerte perfekt og var noe som jeg tror fulgte med Forsell spillerne i sin tid
i og for seg lett å lage selv
bare å kjøpe en liten lupe og plukke ut ene linsa
mvh
Leif

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
LMC skrev:
ja Arild har vel holdt på siden Boahs på Grünerløkka
lenge, men ikke nødvendigvis lengst
Enda lenger, helt siden sjappa i Bernt Ankers gate. Jeg kjøpte forøvrig min første Linn LP12 før det igjen også, hos Boahs i Innherradsveien i Trondheim da jeg gikk på NTH. Så det er fler enn Arild med lang fartstid med plattenspielere.....

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.062
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ERA444 med SME og Shure V15 i -73 tror jeg det var..mimre-mimre
mvh
Leif

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
I '73 hadde jeg enten Garrard SP25 mkIV eller Phillips 212 som etter hvert fikk en Shure M95ED. Husker de hadde ERA 444 med SME på den platesjappa som lå vis-a-vis Steen & Strøm. Tror det var Electric Cirkus. Time flies........

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
FZ skrev:
I '73 hadde jeg enten Garrard SP25 mkIV eller Phillips 212 som etter hvert fikk en Shure M95ED. Husker de hadde ERA 444 med SME på den platesjappa som lå vis-a-vis Steen & Strøm. Tror det var Electric Cirkus. Time flies........
SP 25 var ille. Eg hadde AP 76. Pickup var der også, men eg hugsar ikkje merket (Sikkert pickering eller noko anna høgst upassande. Men då eg knakk stiften, fekk eg ny for 25 kr. Då var han kanskje ikkje original?)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
SP 25 var ille.
Håpløs spiller, men et sted må en begynne og det var det HiFi? pusher'n dytta på meg som 16 åring. Jeg var såre fornøyd.....men ikke veldig lenge :)

P

Parelius

Gjest
-73? Dual 601 inn i en Tandberg 4000 og noe båndopptager med foresterkeri. VTA/Azimuth/SRA og gudene vet hva, var ukjente størrelser. Dylan sang Watching the river flow så godt som alltid! Av og til lurer jeg på om jeg har lost that loving feelin'.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
1966-Revolver på Bambinoen til min søster. Utrolig feeling. Og det samme da jeg hadde skrapt sammen 39.50 og kjøpte Sergeant Pepper i '67. Spilt av på samme platespisende Bambino. Får ikke den følelsen av nyinnkjøpte plater spilt av på vinylriggen til godt over 100K nå.....dessverre.

Men vi er vel noe off-topic nå....beklager til trådstarter at det sklei ut.

Back to VTA/SRA.

Topp Bunn