Vreng - men hvilken fase

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.646
Antall liker
3.350
Ett DIYaudio kollektiv med Nelson Pass i hovedrollen har lagt merke til noe litt underlig. På en av sine kreasjoner (SIT-1) var det en knapp hvor man kunne variere mengden og fasen av 2.harmoniske mellom positiv og negativ fase.

I had a knob on the front of the amplifier which varied the amount and phase of the 2nd harmonic. It was easy enough to lend the amplifiers to listeners who didn't know what the knob did and gather their comments. Roughly speaking, they tended to prefer about 1% negative phase 2nd harmonic, so it became my standard setting for that knob."

Fra tidligere har jeg hørt om forsterkere som leverer ulike mengder 2.harmoniske og 3.harmoniske, men aldri har jeg hørt snakk om dette. Det skal altså være forskjeller å spore om man snur fasen på 2.harmonske. Hva går så disse forskjellene ut på?

"So why is the phase important? Well, it's a subtle thing. I don't suppose everyone can hear it, and fewer particularly care, but from listening tests we learn that there is a tendency to interpret negative phase 2nd [harmonic] as giving a deeper soundstage and improved localization [of images] than otherwise. Positive phase seems to put the instruments and vocals closer and a little more in-your-face with enhanced detail." When you turn the knob to the left, which is negative-phase second harmonic, the room gets bigger, more atmospheric, you start to see images of musicians. Turn the knob right, you get positive-phase second harmonic, which brings the musicians closer to you: drier but more intimate, more apparent detail. But of course," Pass reminded us, grinning hugely," this is all illusion!"

Det kan derfor tenkes at det kan ligge noe subjektiv god lyd her som i vært fall jeg ikke har vært klar over tidligere.

Nelson Pass har selvsagt utviklet en egen dings som genererer 2.harmonisk vreng. Jeg er usikker på om denne er å få kjøp, men han gav bort mange printkort på en diyfest en stund tilbake. Men likevel er det vell mere interessant å kjenne til fasen til egen forsterker, eller den man kunne tenke seg.


119gdreams.distortiongenerator.jpg


https://www.stereophile.com/content/gramophone-dreams-26-nelson-pass-harmonic-distortion
https://positive-feedback.com/audio-discourse/the-pass-h2-harmonic-generator/
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.646
Antall liker
3.350
Jepp, samme link.

Det var vell egentlig Korg, de som lager musikkinstrument, som kom opp med en liten boks som lager 2.harmoniske. Nelson Pass utviklet så en liten sak basert på JFet som gjør det samme. Det er faktisk mulig å kompensere bort 2.harmonske fra en forsterker (typisk SE), muligens for å få klinisk lyd fra en rørforstreker (om man vil det da).
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Tilførsel av 2h kan gi inntrykk av at en tone høres renere ut enn uten forvrengning, og fasen på 2h-bidraget har betydning for hvordan det høres ut. Et 2h bidrag fra rundt 2% og mer gir hørbar forskjell.

Så dette er ikke nødvendigvis tull. Forsåvidt veldig lite tull fra Nelson Pass rent generelt.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg har en rørpre som jeg liker svært godt, men noen ganger - særlig på klaverstykker - kan jeg være i tvil om pianisten "dobler" ved også å spille oktaven over. Noen ganger gjør han/hun faktisk det, mens andre ganger blir jeg "lurt" til å tro det... Jeg regner med at dette er en 2.h-forvrengning som jeg gjerne kan være foruten, eller i alle fall redusere. Er dette i praksis noe som kan "fikses", eller kan jeg bare glemme det og helle satse på en annen rørpre? (Det er visst litt 3.h-forvrengning også.....)
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.646
Antall liker
3.350
Jeg aner ikke om det kan fixes. Regner jo egentlig med at det er en slags nerdespøk fra Nelson Pass sin side når han skriver at man kan kompensere bort 2.h. fra en rørforsterker. Han skriver jo at man ikke bør introdusere 2.h. mere enn en plass i kjeden, slik at den 2.h. generatoren han har laget passer i ett anlegg med lite forvrengning. Da kan man leke seg med positiv og negativ 2.h. Resultatet av innstillingen man da kommer frem til kan kanskje brukes i en slags reverse engineering for å velge en rørsak med den riktige mengde av riktig type 2.h. Eller?

Det andre han nevner er jo at 2.h. passer best til enkelt materiale. Med mere kompleks materiale blir den mere en byrde enn ett asset som han skriver. Dette henger helt sikkert sammen med at 2.h. nettopp blir en musikalsk fylde en oktav opp fra den fundamentale frekvensen.

Spennende tema.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.893
Antall liker
11.283
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis man har tilgang til et piano, er dette et kjent eksperiment med 2h.... slå en tone relativt hardt, hvilken som helst. Hold tangenten eller bruk pedalen. Slå samtidig oktavtonen over, men mye svakere..... det er nokså forbausende hvor sterk 2h må være før den er direkte hørbar....
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.646
Antall liker
3.350
Flott.
Men klarer du

a)a deeper soundstage and improved localization
b)a little more in-your-face with enhanced detail

ved å endre timing bitte litt på oktav over? Altså ved å endre positiv og negativ 2.h. fase.

:)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hvis man har tilgang til et piano, er dette et kjent eksperiment med 2h.... slå en tone relativt hardt, hvilken som helst. Hold tangenten eller bruk pedalen. Slå samtidig oktavtonen over, men mye svakere..... det er nokså forbausende hvor sterk 2h må være før den er direkte hørbar....
Har nok gullører, jeg. :rolleyes: Trolig har nok konstruktøren Helmut Becker visst hva han gjorde da han utviklet preampen rundt 2010 - de fleste vil nok oppleve overtonene som en slags berikelse av lyden. Han har også fått til det jeg vil kalle et stort lydbilde som gir en live-følelse utover det vanlige. Har hatt atskillige preamper inne som kanskje har lått mer presist, men ikke kunnet matche makrodynamikken og live-følelsen som denne preampen gir. Men disse egenskapene går øyensynlig på bekostning av noe. Enkelte detaljer - for eksempel en svakere annenstemme i mellomregisteret, har en tendens til å skille seg mindre ut enn med en god SS-preamp, og går dermed lett "hus forbi". Innimellom spiller den på en måte "ringer" rundt diskanttonene. Det gjør at lyden tilsynelatende er krystallklar, men hører man nærmere etter, og for eksempel sammenlikner med et piano i samme rom, virker det som om preampen legger til et sett av overtoner som i beste fall kan karakteriseres som overdrevne i forhold til virkeligheten. Jeg er enig i at det sannsynligvis ikke vil være noe godt sjakktrekk å begynne å kludre med konstruksjonen. Og en ekstra boks vil sannsynligvis skape mer problemer enn det løser. Men hvis noe slikt eksisterer til en overkommelig penge, kunne det vært artig å eksperimenter litt for å se hvordan utslagene ble. Kanskje forsvinner noe av romvirkningen dersom man vender fasen i andre harmoniske - ut fra den teori at Becker kanskje har snudd den allerede for nettopp å få til den live-følelsen som forsterkeren gir. Litt spekulativ ønsketenkning dette her fra min side. :D
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.646
Antall liker
3.350
https://www.youtube.com/watch?v=CQG2j9fkr9E

In this video you see the effect of "P3" on the total distortion output from the Nelson Pass BA-3 amplifier. The camera remains on the oscilloscope as I narrate what's happening. The top trace is a 1K sinewave that is input to the amp, it will output 1W into a 4 ohm load. The bottom trace is the distortion residual output from the HP339A distortion analyzer. As P3 is adjusted, the source degeneration of the input Jfets is changed, and the 2nd harmonic can be greatly nulled out. As this happens the total distortion reduces, but it changes shape as the 3rd harmonic becomes more dominant.

Note that there is now way to tell the THD % from looking at the scope, when I mention a number, I am reading the meter on the HP339A.

This adjustment of P3 would give essentially identical results on an F5 or F5T amplifier
.
 
Topp Bunn