VPR bassfeller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ok, har fått 4 stk 600x1200mm 10cm IsoBond WLG-35 plater fra Don Audio (1800,- pluss toll 240) og limt på ( lim Sikabond T2 x 2 (300,-) ) en 1mm stålplate i dimensjon 600x4800 (1200x2400) kjøpt på Smith stål for 400,- og kappet på Sigurd Oppheim Blikkenslager AS i Bææærgen. Montering: Vasker stålplatene med white sprit og limer, legger de på gulvet med plate oppå og ligger på vektpress. Arbeid helt greit, ingen mastergrad nødvendig der nei. Midlertidig montering: Det var litt resonnanser nede på bakvegg, så denne ble satt der. Resultat helt marginale forbedringer i etterklang mellom 60-100Hz, litt forbedringer i dipper mellom 100-200Hz. Skal prøve å få lagt inn vannfallsbilder her fra REW senere, jeg er tidligere IT-konsulent så dette blir en skikkelig utfordring som tærer alvorlig på tiltakslysten. Konklusjon foreløpig: kun 60cm høyde langt mindre enn anbefalt kan man bare glemme. Henter nye 1.5mm og 2mm stålplater på mandag og prøver med 1200x2400mm VPR på samme plass. Helge aktivitet, drass de eksisterende VPR'ene rundt i rommet på andre plasser med resonnanser og se om det blir bedre der...
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.432
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ok, har fått 4 stk 600x1200mm 10cm IsoBond WLG-35 plater fra Don Audio (1800,- pluss toll 240) og limt på ( lim Sikabond T2 x 2 (300,-) ) en 1mm stålplate i dimensjon 600x4800 (1200x2400) kjøpt på Smith stål for 400,- og kappet på Sigurd Oppheim Blikkenslager AS i Bææærgen. Montering: Vasker stålplatene med white sprit og limer, legger de på gulvet med plate oppå og ligger på vektpress. Arbeid helt greit, ingen mastergrad nødvendig der nei. Midlertidig montering: Det var litt resonnanser nede på bakvegg, så denne ble satt der. Resultat helt marginale forbedringer i etterklang mellom 60-100Hz, litt forbedringer i dipper mellom 100-200Hz. Skal prøve å få lagt inn vannfallsbilder her fra REW senere, jeg er tidligere IT-konsulent så dette blir en skikkelig utfordring som tærer alvorlig på tiltakslysten. Konklusjon foreløpig: kun 60cm høyde langt mindre enn anbefalt kan man bare glemme. Henter nye 1.5mm og 2mm stålplater på mandag og prøver med 1200x2400mm VPR på samme plass. Helge aktivitet, drass de eksisterende VPR'ene rundt i rommet på andre plasser med resonnanser og se om det blir bedre der...
    Digger folk som gidder å prøve og feilene, og ikke bare synse. Spennende å følge med😀
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ok da prøver vi igjen med 1,20x2,40, denne gang 1,5mm stålplate som skal på sidevegg. Her ligger den vasket med white sprit og pusset med sandpapir for å sikre vedheft.
    Senere skal jeg lime men den ligger å varmer seg på varmtvannstank en så jeg ikke får krampe i hånden av fugepistolen
    IMG_20200922_122831729.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Klemt på tre tuber og smekket den på... Tenker jeg ikke beskjæres hjørnene de slipper vel inn litt bass på baksiden...
    IMG_20200922_130510524.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Den er akkurat å gå på som en tjukkas ( sånn tykk gymmatte). Så da har jeg opplevd det og, eksklusiv klubb det de som har gått på VPR'ene sine...
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser du har brukt noen kroner på Vicoustic du også :)

    Men hvorfor stålplate bak?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Her skal de inn, og nå ut med de gamle Helmholtz resonnatorene som virket pitte litt, men de er altfor små i forhold til rommets volum. 180 kubikk/ 65 lvm
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg ser du har brukt noen kroner på Vicoustic du også :)

    Men hvorfor stålplate bak?
    Jeg vil ikke prøve å rive den gamle av, tror ikke det gjør noe. Bruker den til å feste hele greien til veggen med noe skruer, bakplaten altså, tenkte jeg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så en hvilken som helst måte å feste de på veggen er greit, det er ingen spesielle akustiske argumenter for å bruke stålplate bak?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Så en hvilken som helst måte å feste de på veggen er greit, det er ingen spesielle akustiske argumenter for å bruke stålplate bak?
    Nei det er ingen grunn for at bakplaten bør være der men den gjøre det lettere og feste den til veggen. Uten den må man feste med å klemme noen lister rundt isolasjonen som holder den fast, eller borre noen hull i hjørnene og bruke wire loddrett til ett festepunkt så det ikke ødelegger platene egenresonnans. Platen må alltid henge fritt limt på fleece-ullen. Så fester man ullen på veggen
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Nei det er ingen grunn for at bakplaten bør være der men den gjøre det lettere og feste den til veggen. Uten den må man feste med å klemme noen lister rundt isolasjonen som holder den fast, eller borre noen hull i hjørnene og bruke wire loddrett til ett festepunkt så det ikke ødelegger platene egenresonnans. Platen må alltid henge fritt limt på fleece-ullen. Så fester man ullen på veggen
    Spennende prosjekt 👍🏻👍🏻
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da var den store gymmatte oppå veggen ferdig malt og sikret, den var stor og tung, 1,2 x 2,3m. Tror det er en grunn til at RPG holder seg til 1x1,5......Ingen hjelp å få... Så var det å måle den, tenker jeg dekker den til med noen plater før og tar de vekk etter... Hører på basstunge låter at det har blitt tørrere, Belo Fleck med "Flight og the cosmic Hippo" eller Wilco "When the roses Bloom again" etc. Akk ja så har jeg 0,1x 2,3m=0,23 kvm mindre rom 😂😭 O det store og hele til å leve med... Tar meg en VPR øl ikveld....
     

    Vedlegg

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Herre Jesus, jeg er ikke mye religiøs men denne VPR'ene virker som faen. Sitter og finner den ene bass tunge innspillingen etter den andre og det er tørt som faen. Selv den takplaten som vibrerte som faen tidligere holder kjeft

    Hvis noen gidder å lage bakveggen i vanlig stil med Glava, så har de enten god plass eller lite utforskertrang...

    Uten måling foreløpig, dette er satan så bra.....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Når jeg spilte Bela Fleck "Flight of the cosmic Hippo" før så durte det i hele bygget, ikke nå.......
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Få ut målinger med vannfall, dette skal jo da ha få ned etterklangen med ganske mye.
    Men platen skulle helst ha hvert i kaldvalst aluminium.
    Aluminium skal ha en langt bedre effekt på dette.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja søren jeg er bare en (1) mann, og den greien var tung, ikke sjans at jeg kunne bære den ut alene.
    Må dekke den til med noen plater eller lign og måle før og etter.
    Men det er ikkje kødd engang, den virker som faen.
    Jeg har ett rom som er rimelig dempet fra før, veggen bak høytalerne er åpen, tekstil på isolasjon og tekstil bak mot ett lager,
    himlingen er akustikkplater med 20cm med isolasjon med 1,75 opp til møne.
    Allikavel konge beste jeg har gjort noensinne.....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Satan så bra, jeg sitter med gåsehud og våt øyekrok, jeg skal måle til uken og deretter skal jeg ringe Bjørn Omhllt (Orso) så kan han sjekke, han var her og målte for noen måneder siden.... tror han blir litt mer akseptabel i sine anbefalinger, har mye RPG produkter på veggene her og det er veldig bra....
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Bra du er fornøyd! Hadde vært veldig informativt om du klarte å få en før / etter måling her, synd du ikke fikk målt før montering. :)

    Tror det hadde vært nyttig for mange å få mer innsikt i hvor mye hvert tiltak hjelper. Ikke så mange som kan fylle hele stua med flere m3 med glava, så da er det interessant å se svart på hvitt hvordan litt mer moderate tiltak egentlig hjelper.

    Mener da ikke å så tvil om din subjektive opplevelse, men noen opplever "natt og dag" forskjell og tåre i øyekroken når de bytter DAC også, så det er vanskelig å bruke som objektivt grunnlag. :D
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja søren jeg er bare en (1) mann, og den greien var tung, ikke sjans at jeg kunne bære den ut alene.
    Må dekke den til med noen plater eller lign og måle før og etter.
    Men det er ikkje kødd engang, den virker som faen.
    Jeg har ett rom som er rimelig dempet fra før, veggen bak høytalerne er åpen, tekstil på isolasjon og tekstil bak mot ett lager,
    himlingen er akustikkplater med 20cm med isolasjon med 1,75 opp til møne.
    Allikavel konge beste jeg har gjort noensinne.....
    Alt er relativt, jeg har 9m3 med demping i lytterromet Mitt:)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Bra du er fornøyd! Hadde vært veldig informativt om du klarte å få en før / etter måling her, synd du ikke fikk målt før montering. :)

    Tror det hadde vært nyttig for mange å få mer innsikt i hvor mye hvert tiltak hjelper. Ikke så mange som kan fylle hele stua med flere m3 med glava, så da er det interessant å se svart på hvitt hvordan litt mer moderate tiltak egentlig hjelper.

    Mener da ikke å så tvil om din subjektive opplevelse, men noen opplever "natt og dag" forskjell og tåre i øyekroken når de bytter DAC også, så det er vanskelig å bruke som objektivt grunnlag. :D
    Hei
    Jeg skal måle, tenker jeg legger en tykk sponplate foran og stempler de av med noen 1 1/2" x3"....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Alt er relativt, jeg har 9m3 med demping i lytterromet Mitt:)
    Ja jo, hvis jeg regner med taket (22,5kvm) som demping, det er akustikk himling under 20cm isolasjon, også 1,8m opptil møne, og den åpne bakveggen 12kvm (Scenemolton tekstil på isolasjon og tekstil bak) så har jeg 55kvm med demping
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja jo, hvis jeg regner med taket (22,5kvm) som demping, det er akustikk himling under 20cm isolasjon, også 1,8m opptil møne, og den åpne bakveggen 12kvm (Scenemolton tekstil på isolasjon og tekstil bak) så har jeg 55kvm med demping
    Snakker om m3 med isolasjon som kun er satt opp løst i rommet.(med gardin foran)
    Bedre med tykk demping på de kritiske stedene. Snakker da om førsterefleksjon og der trykket er størst i bassen.
    Dette er virkelig gjort etter hvor det trengs, Der trykket er størst når det gjelder bass som ett eksempel.
    Fronten som da er bassfelle er 70cm dyp 240cm høy og 460 cm bred 7,7m3 med Spaceslab som er noe av det beste du kan få kjøpt i butikk.
    Dessverre så selges ikke dette i Norge lengre, fordi det har for dårlig varmeisolering.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kult, jeg har bare 20cm i førsterefleksjon. Hadde mest rot i øvre bass 120-250Hz også peaken på 40-50hz. Får se om det har bedret seg, noen kanselleringer rundt i rommet er ikke til å unngå... Må hjem å lete etter sponplater til å dekke VPR'en
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da har eg stemplet av VPR'ene med plater foran, og slengt fra meg mikrofonen i rommet ett sted. det ser jo ikke ut i måneskinn men men… Bruker rett mikrofon i hvert fall....45 til 105dB, venstre høyttaler med output, skrur opp volum så det er rett inder klipping.... Vis vedlegget 665092
    vpr tildekket med mic.jpg
    Vis vedlegget 665092
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Glatting på 1/48 er vel litt stramt.... Før jeg slet laptoppen i gulvet og knuste USB pluggen til USB mikrofonen til XTZ Room Analyzer så det mye jevnere ut med den, så det er noe feil... Her er det jo knapt lyd på 100 hz---
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    og det stemmer der mikrofonen står er det lite 100Hz, glem det.....Måling før....
    VPR måling før.jpg
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    så her er etter.... har ikke rørt mic eller gjort noe i REW....
    vpr åpen med mic.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja det er noe kluss, la ut før måling i posten hvor jeg svarer meg selv om 100Hz...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så store forskjellen der nei. Hm.

    Kan du legge ut en av bare grafen/kurven (ikke vannfall), så du kan vise begge grafene i samme bilde? Lettere å se forskjell, i den grad det er noen :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dippene har faktisk blitt litt dypere... ellers er det noen ubetydelige forskjeller...,skjønner ikke dette....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    vil ikkje bassen bare går rett gjennom dei tynne platene slik at dempingen fortsatt er "aktiv" ??
    Det var en benkeplate på 28mm og en gulvspon plate på 22mm, men de var også hardt presset inn med de stemplede 2x4" så de var ikke fri til å bevege seg ifølge mine praktiske vurderinger....
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har ett par sanger jeg hører på med samme volum, alt annet urørt (jeg stiller ikke på volumet i digital arbeidsstasjonen (DAW'en)). Den ene fikk takplatene ute til å dure/klirre, det ble borte....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn