VPI`S venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    På Scoutmaster med JMW 10.5i arm som jeg overtagit fra min bortgångne venn har jeg prøvd Feickert protractor, ettersom den org jiggen ikke finnes lenger.
    Her blev jeg litt forundret over mounting distance på armen? Feickert viser 255mm noe som ikke stemmer med info fra nett som jeg funnit!
    10.5i skall ha 262mm ev 258 som noen skriver på nett? en 10.5 skall ha 250mm så her er det noe mittmellan?

    VPI Tonearm Geometry Analysis - Vinyl Engine

    Før meg virker det som armbase er fast i sin posisjon, det går ikke og justere mounting distance? er så fallet eller har jeg misset noen her?

    DSC_2427.jpg


    Overhang blir ganske feil i dette tilfelle!
    DSC_2425.jpg


    Zomby du har vel ikke glemt dine VPI kunnskaper?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Noe sitter igjen. Greia med VPI er at de opererer med geometri som avviker en del fra det vanlige, som Rega gjør det, og sikkert flere andre. Det kan godt være at det er sånn VPI vil ha det. Det trenger slett ikke være 'feil'. Jeg syntes i sin tid at det ble bedre med Feickert enn den medfølgende protraktoren (husker ikke hvilken side jeg brukte).

    Uansett. Armlengde, overheng og offset henger sammen med hverandre og nullpunktene. Får du det til med Feickert og skruene innenfor sporene i headshell, så er det ingen ting å bekymre seg for.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Takk for du er kjappt på'n Zomby:) jorå får justert inn pu i headshell innafor Feickert's sine nullpunkter, så da får monterings avstand bare vare som det er?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror det går helt fint. Ser ut som det er rikelig rom for å flytte bakover i sporene. Litt avvik mellom vinkel på headshell og pickup kan det kanskje bli. Ser snålt ut, men funker fint, i hvert fall på unipivot.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hei, hvor kjøper dere dempe-olja som skal ned i pivot arm-hullet??
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Billa - skal det være dempeolje nedi pivot armhullet?

    Bestilte hvitt fett, ny reim og "alignment-tool"(den svarte vpi-saken) til min 9" idag. Blir spennende å se om det gjør noen stor forskjell.. :)
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    Postmannen kom nettopp med en VPI XLR Junction Box, og nå er spørsmålet: Hvordan tar jeg av RCA-boksen som sitter på Scoutmasteren nå, og hvordan festes den nye? Jeg trodde skruene skulle være gjennomgående, men det er de åpenbart ikke.

    Noen som har erfaring med dette? Jeg er evig takknemlig for hjelp! :rolleyes:

    VPI XLR.jpg
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hei,
    Har en classic 1 m. Kleos pu.
    Vibrasjon? fra motoren skaper during i pu'en.
    Blir "stillere" om jeg holder/legger press rundt akslingen (skruene ned i spilleren er stramme).
    Noen som har et tips?
    Olje i lageret (armopphenget), kan det hjelpe?
    Hvordan sjekke lagre / smøre lagrene på akslingen (type olje)?

    --
    Martin Sandvik
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har du samme problem om du kjører motoren uten reim festet til tallerknen ?
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hei,

    Etter litt mer feilsøking, fant jeg at støyen blir markant lavere om jeg kobler fra jordingsledningen til riaa'en.
    Endret avstanden mellom Phono kabelen og strømkabelen til vorta, samt krysningen mellom phono kabelen og kabelen fra vorta til spilleren.
    Ble betraktelig bedre!

    Men ligger den samme "støyen" med og uten reim til platetallerken i bakgrunnen.
    Alle 4 skruene til motoropphenget sitter godt (har ikke åpna å sett under enda).
    Fortsatt endringer i støygulvet om jeg legger litt vekt på festeplata til motoren.

    Har blitt så mye bedre at jeg ikke legger merke til det mellom hver sang lenger, men siden jeg vet hva jeg skal høre etter, merker jeg at det er noe som ikke skal være der om jeg nilytter.

    Tips mottas med takk!

    --
    Martin Sandvik
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har hatt 2 classic1, men aldri vært borti dette problemet.
    Tror jeg ville løsnet skruene bittelitt og sjekket om støyen endret seg.
    Kan hende de er skrudd for hardt i plata slik at motorstøy overføres til plintet ?
    Har aldri åpnet denne plata selv, så jeg vet ikke hvordan det ser ut nedi.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    På Scoutmaster så er ringen av børstet rustfritt et kosmetisk deksel. Selve motorhuset har en firkantet topplate som sitter på oversiden av plintet. Skruene går gjennom begge og ned i gjengede hull i motorhuset av metall (stål, mener jeg å huske). Det er stor sannsynlighet for at det er akkurat samme på Classic, det er vel en metall topplate på plintet på disse?

    I så fall skrur man løs motoren når man skrur løs pynteflensen (den runde ringen av rustfritt stål). Tror neppe det er noe problem, men kanskje ikke så mye å lære av det heller? Med mindre man vet hva man holder på med, da.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er ikke overbevist om kvaliteten på vpi`s motorer, men de er i hvert fall ikke overpriset, da prisen på motor fra produsent omtrent er lik den som er på hjemmesiden til vpi eller needledoctor f.eks. Har hatt noe during min motor nr.2 til scout`n. Motor nr.1 gikk for fort.. Løsningen min ble å dempe under føttene på motoren med gummi og kork. Deretter dempe føttene under plinthet noe mer også ;)
     

    Løwen

    Fersking
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    Hei,
    Har en classic 1 m. Kleos pu.
    Vibrasjon? fra motoren skaper during i pu'en.
    Blir "stillere" om jeg holder/legger press rundt akslingen (skruene ned i spilleren er stramme).
    Noen som har et tips?
    Olje i lageret (armopphenget), kan det hjelpe?
    Hvordan sjekke lagre / smøre lagrene på akslingen (type olje)?

    --
    Martin Sandvik
    Hei Martin! Høres ut som samme problemet jeg har hatt med min Classic Signature, during fra motor som ble borte når jeg trykket på den runde plata rundt akslingen.
    Jeg løsnet skruene og fikk løftet opp den runde plata nok til at jeg fikk lagt inn en gummipakning mellom den runde plata og chassis. Det løste problemet hos meg.
    Fortsatt bittelitt motorstøy men overhode ikke plagsomt men man skal jo ikke oppleve slike ting på platespillere i denne prisklassen!
    Sjekk ut VPI`s brukerforum, motorstøy er nevnt mange ganger så man kan jo begynne å lure litt på kvaliteten på motorene.

    mvh.
    Per-Øyvind Løwen
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hei Per-Øyvind.

    During forsvinner når jeg løsner motor og holder den vekk fra chassiset.

    Plana videre blir da:
    -Løsne motor fra spiller.
    -Borre opp hull til skruene.
    -Finne gummi pakninger som vil isolere skruene fra plata oppe og i skruhullene, samt mellom plate og spiller.
    Eller kanskje i motsatt rekkefølge.

    --
    Martin Sandvik
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg høyrde VPI SSM platespelaren min når han var i gong, i starten då eg tok han i bruk. Etter kvart fekk eg bort problemet ved å
    1. spele inn motoren ca 30 - 40 timar
    2. Smørje lageret på svinghjul og tallerken
    3. plassere spelar og motoreining på ei litt sær, blaut musematte eg ikkje anar kvar kom i frå. Blå, klissete plast, firkanta.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hei Arve,
    Hvor påførte du olja på svinghjulet?
    Rett på akslingen?
    Vanlig symaskin olje?

    --
    Martin Sandvik
     

    Enjafisk

    Fersking
    Ble medlem
    12.03.2015
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    4
    Problem med min VPI Scote. Har JMV 9"arm med Benz Ruby III og var veldig fornøyd med dette. Så kjøpte jeg en Lyra Helikon SL og ekstra arm for enklere bytte av pickup. det var da problemet oppsto, litt støy i original armen når jeg beveger den. Den nye var det så mye støy i att jeg bestilte ny RCA unit, trudde det var jordingsfeil i den, samme problem, måtte prøve med ekstra jordingskabel det ble bedre på originalarmen. Det eneste jeg kan tru nå er jordingsfeil i pluggen på arm kabelen. Er det andre her i vennegjengen som har vert borti noe lignende, Går jo heller ikke og ringe Tor på taa import lenger en fin fyr det.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Lyric er vel enda i drift, så vidt jeg vet?

    Johan-Kr
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Om du har tilgang til et multimeter er det bare å sette dette til motstand å måle ut om det er kontakt mellom armkabel lederene og chassi / mellom lederene.
    Da finner du fort om det er noe problemer med armkabelen.

    Var det sånn at du hadde støy med begge armene, men betraktelig mer med den nye armen?

    Har du støy når stiften ikke er borti plata (og motoren går)?

    --
    Martin Sandvik
     

    Enjafisk

    Fersking
    Ble medlem
    12.03.2015
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    4
    Fikk bokt med støyen på den ene armen, den andre er det støy fra bare jeg kobler den til ikke motor i gang, støy om den står på armbasen eller ligger løs på spilleren kun koblet til
     

    Enjafisk

    Fersking
    Ble medlem
    12.03.2015
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    4
    En ekstra jordingskabel fra ene skruen på foten av armbasen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hei Arve,
    Hvor påførte du olja på svinghjulet?
    1. Rett på akslingen?
    2. Vanlig symaskin olje?

    --
    Martin Sandvik
    Har ikkje sett denne. Men her er svar:
    1. Jepp
    2. Nei og ja - hadde ein dråpe olje frå min gamle Technicsspelar Men for eit par månadar sidan hadde eg ny olje på, og då var det coop-symaskinolje som eg brukte. Gjekk heilt fint. Neste gong skal eg prøve snelleolje frå ABU, hadde eg tenkt. Har nemleg sett at symaskinolja endrar seg over tid når eg brukar ho til fiskesneller (Ambassadeur). Så sjølv om eg tvilar på at dette skjer også på ein platespelar, kan det i det minste vere interessant å prøve noko nytt.
    Må eksperimentere litt, må vite....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Noe av det litt irriterende med vpi er stadige skifter i modeller. Noen som vet hva som skjedde med Classic Direct?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er det forresten slik at TNT mini feet har blitt erstattet med classic mini feet? Ser identiske ut i mine øyne og classic passer på f eks scout slik som også TNt gjorde.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.536
    Antall liker
    4.357
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Er det noen som har erfaring med Miyajima pu på Classic?
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.536
    Antall liker
    4.357
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Jeg bruker JMW 10.5 armen. Tenkte på Shilabe eller Kansui.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.536
    Antall liker
    4.357
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    I følge Rudi kan Miyajima pu'ene bli litt stive min arm. Men det kan gå bra hvis det er høy temperatur i rommet. Det bruker jeg å ha.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn