VPI`S venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Iby

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    274
    Antall liker
    266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har erfaringer med VPI periphery ring?

    Vurderer denne til min Prime, men synes den er relativt dyr, og har klart å stå imot fristelsen så langt..
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg har Classic, første versjon. Og JEG syntes den idag er et must!!
    Både Clamp og ring....
     
    • Liker
    Reaksjoner: Iby
    2

    2xJ

    Gjest
    Kun standard matte som fulgte med.. men bør nok ta en runde etterhvert og teste noen forskjellige..
    Men usikker på hvor mye det har og si når enn omtrent låser vinylen fast med clamp og ring
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.139
    Antall liker
    2.685
    Sted
    Kongsberg
    Noen her som har erfaringer med VPI periphery ring?
    Vurderer denne til min Prime, men synes den er relativt dyr, og har klart å stå imot fristelsen så langt...
    Hei.

    Jeg bruker denne på min VPI Classic. Det aller meste av tiden ligger denne under plata, og virker i så måte kun som et periferilodd.
    Teoretisk skulle dette gi en mer konstant ganghastighet, men jeg kan ikke påstå at jeg hører noen forskjell - med - eller uten - ringen.

    DSC_5593.jpg


    En veldig skjelden gang i mellom (platene miner er stort sett flate nok) bruker jeg den som den er tenkt (sammen med "pucken");
    oppå plata - for å flate ut ujevnheter. Til denne oppgaven er periferiringen bedre enn alle andre tiltak (inkludert vakum) som jeg
    har prøvd. Men som sagt er dette meget skjeldent.

    Når det gjelder platematte til tallerkenen (som er den samme på Classic og Prime), synes jeg det finnes langt bedre løsninger der ute
    enn den tynne gummilefsa fra VPI. Denne demper dynamikken noe(, men er noe bedre enn de fleste andre (tykke) gummimatter).
    Personlig bruker jeg en meget tynn tyskprodusert mappe med noe som minner om korthåret fløyel på lerret. Fantastisk god, men
    sannsynligvis umulig å få tak i. Da kan en enkel ProJect CorkIt være en mer tilgjengelig og billigere løsning. Med periferikransen
    (oppå plata) blir forskjellene mellom platemattene ennå tydligere...

    DSC_5595.jpg


    Med tanke på den høye prisen, ville jeg heller brukt de 10 lappene på en bedre pickup.
    Det vil gi en langt større forbedring (på de flata platene). Og prøv andre platematter...

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    Sist redigert:

    Iby

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    274
    Antall liker
    266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har erfaringer med VPI periphery ring?
    Vurderer denne til min Prime, men synes den er relativt dyr, og har klart å stå imot fristelsen så langt...
    Hei.

    Jeg bruker denne på min VPI Classic. Det aller meste av tiden ligger denne under plata, og virker i så måte kun som et periferilodd.
    Teoretisk skulle dette gi en mer konstant ganghastighet, men jeg kan ikke påstå at jeg hører noen forskjell - med - eller uten - ringen.

    En veldig skjelden gang i mellom (platene miner er stort sett flate nok) bruker jeg den som den er tenkt (sammen med "pucken"); oppå
    plata - for å flate ut ujevnheter. Til denne oppgaven er periferiringen bedre enn alle andre tiltak (inkludert vakum) som jeg har prøvd.
    Men som sagt er dette meget skjeldent.

    Når det gjelder platematte til tallerkenen (som er den samme på Classic og Prime), synes jeg det finnes langt bedre løsninger der ute
    enn den tynne gummilefsa fra VPI. Denne demper dynamikken noe (, men er noe bedre enn de fleste andre (tykke) gummimatter)
    Personlig bruker jeg en meget tynn tyskprodusert mappe med noe som minner om korthåret fløyel på lerret. Fantastisk god, men
    sannsynligvis umulig å få tak i. Da kan en enkel ProJect CorkIt være en mer tilgjengelig og billigere løsning. Med periferikransen
    (oppå plata) blir forskjellene mellom platemattene ennå tydligere...

    Vis vedlegget 469174

    Vis vedlegget 469175

    Med tanke på den høye prisen, ville jeg heller brukt de 10 lappene på en bedre pickup.
    Det vil gi en langt større forbedring (på de flata platene). Og prøv andre platematter...

    mvh
    Gunnar Brekke
    Takk for tips.

    Eg foretrekker å kjøre platene rett på tallerkenen uten den originale vpi matta.

    Vurderer om eg skal prøve den Akromat (Funk) matta (3eller 5mm) som de selger på Mala Audio.

    Ser mange anbefaler denne.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    Noen her som har erfaringer med VPI periphery ring?

    Vurderer denne til min Prime, men synes den er relativt dyr, og har klart å stå imot fristelsen så langt..
    Det er nettopp lagt ut én på brukten. Jeg har også vurdert en sånn, men har slått det fra meg. Har stort sett flate plater, og tenker at dette bli ekstra styr ved platebytte. Velger å ikke tenke på eventuelle lydmessige forbedringer.

    Like greit å legge pengene i en pickup, som Gunnar foreslår. :)
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Eg foretrekker å kjøre platene rett på tallerkenen uten den originale vpi matta.

    Vurderer om eg skal prøve den Akromat (Funk) matta (3eller 5mm) som de selger på Mala Audio.

    Ser mange anbefaler denne.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Jeg har benyttet VPI periferiring sammen med VPI sentervekt på en VPI Prime. Jeg skal ikke gå inn i en polemikk om evt lydforbedring, men det er mekaniske og praktiske ting å ta i betraktning:
    1. Periferiringen må brukes sammen med sentervekt - ellers vil strekket på oversiden av platen gi platen en tendens til å løfte seg mot senter.
    2. Jeg forsøkte en acromat 3mm, men den ble for tykk slik at det ble vanskeligere å sentrere periferiringen som er et absolutt krav for stabil gange, spesielt med tykkere plater - i.e. 180 og 200g. En tynn matte kan sikkert brukes, men jeg endte opp med å legge platen rett på aluminium som har en passende mekanisk demping.
    3. Jeg forsøkte å måle om gangen (stabil rotasjonshastighet) ble bedre - dvs mindre fluktuering om 33 1/3 - hvis jeg brukte periferiring, men fikk ikke tatt gode nok målinger pga at Prime motoren ikke er god nok. Den går rett og slett ikke jevnt nok.

    Skulle jeg anbefale en forbedring til VPI-Prime vil det - gitt punkt 3 ovenfor, bli en ekstern motorstyring. Den må selvsagt testes og måles i en installasjon og det krever hjemlån noen uker. Siden det ikke er (i hvertfall var det ikke i sommer) en VPI repesentant i Norge er dette komplisert. Jeg kontaktet VPI for et slikt lån av deres nye enhet, men det kunne ikke gjenomføres pga manglende representasjon.
     

    Iby

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    274
    Antall liker
    266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Eg foretrekker å kjøre platene rett på tallerkenen uten den originale vpi matta.

    Vurderer om eg skal prøve den Akromat (Funk) matta (3eller 5mm) som de selger på Mala Audio.

    Ser mange anbefaler denne.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Jeg har benyttet VPI periferiring sammen med VPI sentervekt på en VPI Prime. Jeg skal ikke gå inn i en polemikk om evt lydforbedring, men det er mekaniske og praktiske ting å ta i betraktning:
    1. Periferiringen må brukes sammen med sentervekt - ellers vil strekket på oversiden av platen gi platen en tendens til å løfte seg mot senter.
    2. Jeg forsøkte en acromat 3mm, men den ble for tykk slik at det ble vanskeligere å sentrere periferiringen som er et absolutt krav for stabil gange, spesielt med tykkere plater - i.e. 180 og 200g. En tynn matte kan sikkert brukes, men jeg endte opp med å legge platen rett på aluminium som har en passende mekanisk demping.
    3. Jeg forsøkte å måle om gangen (stabil rotasjonshastighet) ble bedre - dvs mindre fluktuering om 33 1/3 - hvis jeg brukte periferiring, men fikk ikke tatt gode nok målinger pga at Prime motoren ikke er god nok. Den går rett og slett ikke jevnt nok.

    Skulle jeg anbefale en forbedring til VPI-Prime vil det - gitt punkt 3 ovenfor, bli en ekstern motorstyring. Den må selvsagt testes og måles i en installasjon og det krever hjemlån noen uker. Siden det ikke er (i hvertfall var det ikke i sommer) en VPI repesentant i Norge er dette komplisert. Jeg kontaktet VPI for et slikt lån av deres nye enhet, men det kunne ikke gjenomføres pga manglende representasjon.
    Takk for tips.

    Har faktisk motorstyring, en fra phoenix engineering, tror den heter Eagle. Kjøpte denne da den var billigere enn VPIs sds, og ble vurdert til å være like god eller bedre. Den har også ett tachometer som måler rpm, og med denne går motoren svært nøyaktig.

    Noe støy fra motor på 45 rpm, men det er kun hørbart når rommet er helt stille og jeg står like ved spilleren.


    Sent from my iPad using Tapatalk Pro
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg brukar ringen. Og opplever vesentleg skilnad på dei tynnaste platene, men slit med å merke nokon effekt når eg spelar 180 eller 200gramsutgåver. Men eg brukar ALLTID plateloddet (ein knapp kg). Det er også verdt å merke seg at eg har ein ekstra påkosta kunststoff-platetallerken, som veg nærare 10 kg. Då eg samanlikna akryltallerk med denne, var denne oppgraderinga (kostnad $1000) ganske nødvendig. Kanskje denne tallerkenen overflødiggjer platekransen eit stykke på veg?
    Så er det drivsystemet. Rimdrive har noko før seg, men det er litt dillete. Du må ha akkurat rette presset mellom rimdrive og platetallerk. Dessutan bør motoreininga stå på eit eige, dempande underlag (gløym bein og denslags) om du skal ha fullstendig støyfri attgjeving.
    Endeleg opplevde eg ei betydeleg oppgradering ved å gå frå 9" JMW til 12" Kuzma.
    Og så har eg brukt platematte av skinn dei siste månadane. Slik eg har det no, er det ei bra oppgradering, samanlikna med naken tallerk eller korkmatte.
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Har en slik platerenser 16,5 men hvor får man kjøpt nye armbørster ?
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Eg brukar ringen. Og opplever vesentleg skilnad på dei tynnaste platene, men slit med å merke nokon effekt når eg spelar 180 eller 200gramsutgåver. Men eg brukar ALLTID plateloddet (ein knapp kg). Det er også verdt å merke seg at eg har ein ekstra påkosta kunststoff-platetallerken, som veg nærare 10 kg. Då eg samanlikna akryltallerk med denne, var denne oppgraderinga (kostnad $1000) ganske nødvendig. Kanskje denne tallerkenen overflødiggjer platekransen eit stykke på veg?
    Så er det drivsystemet. Rimdrive har noko før seg, men det er litt dillete. Du må ha akkurat rette presset mellom rimdrive og platetallerk. Dessutan bør motoreininga stå på eit eige, dempande underlag (gløym bein og denslags) om du skal ha fullstendig støyfri attgjeving.
    Endeleg opplevde eg ei betydeleg oppgradering ved å gå frå 9" JMW til 12" Kuzma.
    Og så har eg brukt platematte av skinn dei siste månadane. Slik eg har det no, er det ei bra oppgradering, samanlikna med naken tallerk eller korkmatte.
    Hei Arve, hvem er produsent av matten du bruker ?
    Tenkte jeg skulle prøve ut en tynn matte som er god, og som kan brukes for å utjevne høydeforskjell mellom tynne og tykke plater.

    Er det forresten noe spesielt dyr som er mer hifi enn andre ved valg av skinn ??? kremt......

    Edit : fant testen din på audiophile.no
     
    Sist redigert:

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hvem i nærheten har egentlig agentur på VPI?
    Hvor kjøpe deler?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.866
    Antall liker
    26.615
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har en slik platerenser 16,5 men hvor får man kjøpt nye armbørster ?
    Lyric Hifi.
    Finner ikke Vpi på hjemmesiden ?
    Har sendt mail.
    Lyric har ikke lenger agenturet,men de kan jo ha liggende noen deler.
    Du får kjøpt hos hos amazon ellers går inn rett under 350kr grensen inkl frakt 337kr.
    https://www.amazon.co.uk/VPI-Vacuum...id=1512464600&sr=8-1&keywords=vpi+vacuum+tube
    Spurte hos Lyric for ett år eller to siden? prisen var da nesten 500
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Finner ikke Vpi på hjemmesiden ?
    Har sendt mail.
    Lyric har ikke lenger agenturet,men de kan jo ha liggende noen deler.
    Du får kjøpt hos hos amazon ellers går inn rett under 350kr grensen inkl frakt 337kr.
    https://www.amazon.co.uk/VPI-Vacuum...id=1512464600&sr=8-1&keywords=vpi+vacuum+tube
    Spurte hos Lyric for ett år eller to siden? prisen var da nesten 500
    200 for rør og 100 for børste hos Lyric
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Har en VPI Classic fra ca 2011, 1500 timer. Har fått en syklisk lyd fra lageret under pulley som kommer og går. Lyden opptrer for hver omdreining og er en slags svusj - svusj - svusj lyd.
    Det er ikke en typisk motorlyd, men det virker som at noe er i berøring for hver omdreining. Presser jeg fingeren lett på akslingen mens den roterer så kan lyden opphøre en periode.
    Har noen erfaring med dette og hva som kan gjøres?
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.319
    Antall liker
    2.557
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Har en VPI Classic fra ca 2011, 1500 timer. Har fått en syklisk lyd fra lageret under pulley som kommer og går. Lyden opptrer for hver omdreining og er en slags svusj - svusj - svusj lyd.
    Det er ikke en typisk motorlyd, men det virker som at noe er i berøring for hver omdreining. Presser jeg fingeren lett på akslingen mens den roterer så kan lyden opphøre en periode.
    Har noen erfaring med dette og hva som kan gjøres?
    Prøv med litt olje i lageret.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd ulike typer olje i lageret, svusjer likevel.
    Merkelig at manualen ikke sier noe om dette!
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Ble oppringt av Lyrics i dag. Sier de skal igang igjen og at de prøver å ta opp VPI samt andre.
    De skal også ta opp service til gamle kunder. De fant meg i registeret fra 2011
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Billa, er dette den type lager med en rund kule i bunnen av brønnen ?
    Er ikke hjemme og får ikke sjekket nå, men husker at jeg ser lagerkulene rotere. Gjennom lageret går akslingen og på topp av lageret er det vel en innretning som sørger for bæring....!
    Skal ta bilde i kveld.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har en VPI Classic fra ca 2011, 1500 timer. Har fått en syklisk lyd fra lageret under pulley som kommer og går. Lyden opptrer for hver omdreining og er en slags svusj - svusj - svusj lyd.
    Det er ikke en typisk motorlyd, men det virker som at noe er i berøring for hver omdreining. Presser jeg fingeren lett på akslingen mens den roterer så kan lyden opphøre en periode.
    Har noen erfaring med dette og hva som kan gjøres?
    Beklager, leste ikke godt nok, og trodde først du snakket om lager under tallerken.

    Har liten erfaring med motorer og ulyder på Classic.
    Det jeg ville sjekket, er at pulley ikke har noe slark, og om det er samme ulyd hvis du tar av beltet og kjører uten noe belastning.
    Ta av plastikkspindel og gjøre rent der også, før olje tilsettes.
    Regner med du har sjekket dette.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Har en VPI Classic fra ca 2011, 1500 timer. Har fått en syklisk lyd fra lageret under pulley som kommer og går. Lyden opptrer for hver omdreining og er en slags svusj - svusj - svusj lyd.
    Det er ikke en typisk motorlyd, men det virker som at noe er i berøring for hver omdreining. Presser jeg fingeren lett på akslingen mens den roterer så kan lyden opphøre en periode.
    Har noen erfaring med dette og hva som kan gjøres?
    Beklager, leste ikke godt nok, og trodde først du snakket om lager under tallerken.

    Har liten erfaring med motorer og ulyder på Classic.
    Det jeg ville sjekket, er at pulley ikke har noe slark, og om det er samme ulyd hvis du tar av beltet og kjører uten noe belastning.
    Ta av plastikkspindel og gjøre rent der også, før olje tilsettes.
    Regner med du har sjekket dette.
    Helt i orden POB:D
    Jo, jeg har prøvd med og uten reim samt at jeg har smørt og latt den gå 24 t.
    Ulyden kan være borte for så å komme tilbake. Den er ikke høy og plager ikke foruten at den indikerer at noe ikke er helt bra. Kan ikke høre forringelse av lydkvaliteten heller.
    Har ikke tatt av pulley, skal prøve det snarest. Kan ikke se at den har slark ved visuel observasjon.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Noen her inne som har oppgradert tallerken til VPI Classic Aluminium ?
    Er oppgradering i lyd så bra som det gis inntrykk av fra div nettsteder ?
    Bruker i dag en gammel VPI TNT mk2 og tilhørende gammel tallerken.
    Tenkte nye lager og tallerken ville gjøre gode ting for lyden hjemme, selv om det funker ganske bra nå også.
    Blir fort en 7-8 tusen for en oppgradering.

    Synspunkter ?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Slik ser det ut etter at pulley og ring er fjernet. Finner ikke noe synlig lager. Det jeg trodde var lagerkule var en ball av støv og olje som var med rundt. I tillegg så var ringen muligens dårlig skrudd til. Skruen løsnet veldig lett når jeg skrudde den utover. Har renset, tilført litt olje og skrudd sammen. Det er stille nå og jeg håper det blir sånn.
    Anbefaler å åpne for rens og smurning. :)


    EC1C23F6-CC57-4B20-BDFB-382EADE1A940.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    To spørsmål:

    1) Hva er erfaringen med de plastikkarmene (3D) vs. de gode gamle metallgreiene i armrørene? Er det for å få ned produksjonkonstnader eller høyne lydgjengivelsen?

    2) Noen som har erstattet armen på HR-X (JMW 12) med noe annet - f.eks. en Kuzma4 point, eventuelt hørt om noen som har gjort et slikt bytte - og erfaringer?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hva brukes / anbefales av «bearing oil» trur jeg det kalles, altså olje / fett til kontaktpunktet hvor tallerkenen hviler og snurrer rundt?
    Ser det finnes ulike leverandører og kan kjøpe en liten tube /flaske siden jeg likevel skal bestille VPI Vacuum Tube til VPI vinyl sugemaskin.
    Search Results
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn