VPI`S venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Noen her inne som har oppgradert tallerken til VPI Classic Aluminium ?
    Er oppgradering i lyd så bra som det gis inntrykk av fra div nettsteder ?
    Bruker i dag en gammel VPI TNT mk2 og tilhørende gammel tallerken.
    Tenkte nye lager og tallerken ville gjøre gode ting for lyden hjemme, selv om det funker ganske bra nå også.
    Blir fort en 7-8 tusen for en oppgradering.

    Synspunkter ?
    Eg oppgraderte ikkje til aluminium, men til den spesialtallerkenen som dei hadde som ekstrautstyr før dette.

    Opprinneleg var aluminium materialet. Så gjekk dei over til akryl. Dette gav ein annan (dårlegare, skreiv somme) lyd. Den tunge spesialtallerkenen til $ 1000 var ei betydeleg oppgradering, så den gjekk eg for. Grunnen til at denne ikkje lenger vert produsert, skal fyrst og framst vere at det var så vanskeleg å lage dei - skrotingsprosenten var 50. Aluminium var enklare å få til. No har eg ikkje høyrt aluminiumsvariant på min eigen SSM, men ut frå nyare "aluminiumsmodellar" verkar det som fornuftig å satse på aluminium...
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hjelp!

    Bestilte tnt mini feet "for all scouts " til min scout i England. Omsider fikk jeg de, men ante uggler i mosen når det stod classic feet på pakken. Er "gjengepartiet " til å ta av på de originale føttene? Ser ikke slik ut. Finnes det eventuelt noe man kan kjøpe for å få classic føttene til å passe? Tok 3 måneder å få disse levert, kjedelig hvis jeg må sende de tilbake.


    20181101_212254.jpg
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Er det noen som kan legge ut bilde av hvordan man oljer motoren til en classic eller spiller med tilsvarende motor? Jeg er redd for å gjøre uopprettelig skade, eller ikke få det korrekt sammen igjen. Har prøvd å lese beskrivelsene på utenlandske fora, men blir ikke helt klok på det.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Meget pent Holmium:cool:
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ett spørsmål ang 10.5i tonarmen? Sitter en sånn på min spiller som jeg overtatt som arvegods/minne, er det slik att man skall kunne finjustere VTF bak/inne i armrøret med en unbrako nøkkel, har da prøvd men ikke noe som beveger sig der inne?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Skal være en 'settskrue'-aktig sak inne i endestumpen på alle fra JMW 9 signature og opp, ja.

    Holmium har en JMW 9, ikke signature (ser det på at den ikke har 'krage' av stål utenpå alurøret). Den armen har heller ikke den innvendige justeringen som du etterlyser.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    soundsmith_2.jpg


    Såvidt synlig på armrøret til venstre. Kan det være at din mangler? Røret skal i hvert fall være gjenget innvendig, og ha denne innsatsen som kan skrus frem og tilbake uten å påvirke asimut, som ellers er nesten umulig ved justering av hivedloddet.

    Se bort fra Soundsmith sitt tilleggslodd, det er ettermarkedsgreier som du ikke har.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Så her ser dt ut der bak! Gjenget og en unbrako fattning med US mål der inne, men den beveger sig ikke. Skulle det ev sittet en til i gjengene som savnes?
    Mobil bilde
    20190120_180825-1.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Klarer du å skru, men ikke å få den til å bevege seg bakover? Kanskje skrudd forbi gjengene?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Klarer du å skru, men ikke å få den til å bevege seg bakover? Kanskje skrudd forbi gjengene?
    Jeg får ta en titt på det igjen, sette opp i skruvstykket og ta i litt kanske:confused: men takk for inspill Thomas:) vi har vel snakket om dette tidl også? Det og justere med loddet er ju en ganske så håpløs oppgave:p
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Den sitter bra langt inn. Det kan hende at den ligger an mot noe, eller at den er dratt forbi gjengene, eller at gjengene er slitt av. Det skal være enkelt å skru, og den skal bevege seg ut og inn uten noe problem eller for mye friksjon.

    Og ja. Jeg snakker om armen på platespilleren din....
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Den sitter bra langt inn. Det kan hende at den ligger an mot noe, eller at den er dratt forbi gjengene, eller at gjengene er slitt av. Det skal være enkelt å skru, og den skal bevege seg ut og inn uten noe problem eller for mye friksjon.

    Og ja. Jeg snakker om armen på platespilleren din....
    :DMen mye som er detsamme her! gjenge, ut og inn, langt inn:eek:;)
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    198
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Har en VPI Classic som mangler pu. Kanskje noen som har pu tips til denne ?
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.329
    Antall liker
    2.564
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Har en VPI Classic som mangler pu. Kanskje noen som har pu tips til denne ?
    Spørs hvor mye du skal bruke, under 10k ville jeg sett på Hana sine dyreste eller en av Audio Technica sine.Over 10 k gjør Dynavector mye bra.Soundsmith er og verd å nevne. Mvh.
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    198
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg hørte en Benz LP hos deg - den har jeg ennå og blir kanskje den jeg setter på først ;)
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    198
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Ja JMW 10,5" arm. Så Ortofon er en dårlig match ? Vurderte Benz LP, DV 20xL eller Kiseki Blue.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Personlig ikke så begeistret for Benz. Hørt flere ganger på VPI, og ikke blitt overbevist. Litt dempet presensområde som gjør at musikken mangler 'bitt' der den skal ha det. Personlig ville jeg sett i retning av Ortofon, Audio Technica eller Lyra. Dersom du ønsker mer raushet og varme, så er mitt forslag Dynavector.

    Jeg har hatt Scoutmaster med JMW9 signature, egen Ortofon Kontrapunkt h og Jubilee, samt hatt forrige utgave av Dynavector 20XL på lån en stund, ikke testet Benz på egen spiller.

    Jeg kan forresten nevne at jeg opplevde min spiller/arm som dempet i samme område som Benz, og at jeg opplevde som to komponenter som drar litt i samme retning og forsterker hverandre. Jeg opplevde også VPI som litt rufsete i presensområdet, samtidig som den var litt dempet. Å velge en pu som demper ytterligere vil nok kanskje maskere dette, men ikke på en måte som jeg opplever som optimal.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har XX2 på Scoutmaster'n det funker veldig fint:) sen att den står på Gingko plattformen gjør noe med det som Zomby skriver om.
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    198
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje Dynavector er en bra match. Hvordan takler armen tyngre pu 14-16 g ?
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Hva slags PU fungerer best på VPI classic.Jeg bruker en Benz LP-s i dag som jeg har brukt en stund.Noen som har hørt Soundsmith VPI Zephyr på denne spilleren?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    At ett og samme merke kan være så splittet i sin estetiske sans. Den siste – skjønnheten – er vel noe av det peneste i platespiller, og nå nesten på billigsalg i forhold til den forrige DD.

    Titan:
    the titan(1).jpg


    HW-40 Direct Drive
    1018.HW40.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    ottoenger

    Medlem
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Hei,
    Har kjøpt en VPI Classic 30th Anniversary model. Det ser ut som motoren støyer mekanisk inn i pick-up, selv når jeg har tatt av reim og legger PU ned på tallerken, mens motor går.

    Noen som har noen tips på hvordan dette kan dempes?

    Mvh Geir
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Har du samme problemet om du kobler armkabelen fra koblingshuset?
    Eller er det kun når motor går og nåla ligger i rilla (uten reim)?

    På min classic var det problemer i koblingshuset som lagde støy. Støy ble dempet om jeg la litt trykk på metallplata som motoren var festa i som gjorde det vanskeligere å finne roten til støyen (trodde det var motoren).

    Om det er en ny spiller er det bare å reklamere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn