Voss-vann, verdens reneste

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Virket som en god dokumentar det der men jeg fikk bare sett slutten.

Var et godt poeng det med å ikke undervurdere det afrikanske folk også.

V

vredensgnag

Gjest
Fantastisk program. Bare tull, alt sammen ...

;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
Voss vannet er snart en saga blott. Kan hende de holder det gående et par år til. Kanskje de re-brander vannet og tapper det fra et annet sted.

Alt som Voss er bygd opp på er hjernevask. Branding. Å få folk til å oppfatte Voss som et spesielt vann, forbeholdt de få.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.211
Ref Edge igjen?
De har nå holdt det gående en stund.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
Det fins en idiot rundt hver en sving...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
Analogien til Voss vannet i undertøysverden er Bjørn Borg boxere. Rekk opp hånda alle som ikke har eid en Bjørn Borg boxer... :D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.754
Sted
Østfold
Det kan vel like gjerne skyldes at varene til en stor del selges som rester. Det samme ser jo ut til å gjelde merkevarer som Ed Hardy osv. Skal man ha seg noe billig for å oppfylle en praktisk funksjon og ingen ting mer er sjansen fortsatt stor for at man ender opp med en slik merkevare.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.713
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Måtte kjøpe en flaske Voss vann da jeg var på fjellet en helg og trengte en plastflaske.

Makan til tamt og kjedelig vann skal man lete lenge etter. Litt som Evian.

Man oppnår noe av samme smak når man rister en farris tom for kullsyre.

Dødt!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Fantastisk hva man kan få til når man har det rette etternavnet...

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Dette må sidestilles med produsenter av magiske fruktjuice etc. Laget for og selges til dumme mennesker, og det er kanskje like greit at disse må betale et slags idiot-gebyr? Ikke så ulikt Edge, når vi først er inne på et Hi-Fi forum.

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Espen R skrev:
Analogien til Voss vannet i undertøysverden er Bjørn Borg boxere. Rekk opp hånda alle som ikke har eid en Bjørn Borg boxer... :D
hånda oppe

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
shaunv skrev:
Espen R skrev:
hånda oppe
EDIT: Det står flere flasker VOSS vann i skapet. Men de var fikk vi riktignok gratis fra en VOSS investornabo. :p

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.053
Hånda opp ;D

De som kjøper Voss vann eller lignende produkter er ikke primært ute etter en varen, de kjøper et image.

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Pink_Panther skrev:
Hånda opp ;D

De som kjøper Voss vann eller lignende produkter er ikke primært ute etter en varen, de kjøper et image.
Det skal sies at det er fine flasker å fylle minst like rent vann på fra springen og sette i kjøleskapet igjen! :)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.370
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
shaunv skrev:
Pink_Panther skrev:
Hånda opp ;D

Det skal sies at det er fine flasker å fylle minst like rent vann på fra springen og sette i kjøleskapet igjen! :)
Helt enig - også kan man late som om man drikker Voss-vann - litt som å kjøpe en fake-Rolex på Tivoli :)

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Antall liker
844
Sted
Oslo
Espen R skrev:
REkker opp hånda :)

Men har kjøpt EN flaske Voss vann, på restaurant i Praha..

G

Gjestemedlem

Gjest
Penn & Teller har en fin en om flaskevann.

[video]XfPAjUvvnIc[/video]

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.425
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Oh shit - nå er det vel like før det blir avslørt at Dolly Dimples aldri har jobbet på pizzarestaurant. Illusjonene brister.....

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Dette er klassiske eksempler på markedskrefter, posisjoneringer, korrupsjon og branding på høyt nivå.
Synes Vreden kunne skrivd litt om det, da han tillsynelatende sitter inne med mye kunnskap om dette tema.
Ordføreren og de andre innvolverte ble tatt med buksene nede til gangs. Jeg er glad for at jeg ikke står på julekort listen til dette selskapet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Espen R skrev:
Jeg har faktisk aldri hatt en Bjørn Borg-boxer på skrotten....skulle til å si at jeg holder meg til Janus type hvit, men riktig så galt er det ikke. Men altså aldri Bjørn Borg.

For bra mange år siden, sa en jaktkompis sånn halvironisk mens han betraktet oss andre som drakk Imsdal til den store gullmedaljen ute i terrenget, at vi var noen gode idioter som kjøpte vann til rundt kr. 50,- pr. liter - mens det randt friske fjellbekker overalt, som vi heller kunne drikke av. Han mente sågar at vi trolig drakk heilt vanlig, kommunalt rensa "kildevann", mens vi altså passerte fjellbekk etter fjellbekk med friskt, velsmakende, naturlig rensa og nedkjølt vann på veien..Han jobba på toppen av alt i Mattilsynet med nettopp...vann, men trodde vi på han av den grunn? Åneida!!!

Nå hører det med til historien, at på en jakttur hvor vedkommende drakk fra en sildrebekk og vi andre hadde vårt medbragte flaskevann - fant vi minst 200 lemenlik i ei bakevje i den selvsamme bekken...bare LITT lengre opp. Vedkommende fikk noen leie dager med diare. Gjett om vi fryda oss...

Hva angår Voss vann, og mye anna, så er det nok sånn at den siste idioten fortsatt ikke er født. Men analogien går vel ikke på HiFi og sånne ting? ;D

PS: Virkelig bra dokumentar. Jeg fikk med meg de første 70% av programmet, men man kan jo håpe på en reprise.

Mvh. VilhelmW

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Oh shit - nå er det vel like før det blir avslørt at Dolly Dimples aldri har jobbet på pizzarestaurant. Illusjonene brister.....
Dårlig orientert om pizza, Erato? Alle vet jo at Dolly jobbet på et omreisende sirkus. Det har jeg lest på en meny.

N

nb

Gjest
Hadde priselsastisiteten for bensin vært den samme som for vann på flakse hadde man kunnet solgt bensin for ca 150 kroner literen.

Det var for øvrig en lang dokumentar i DN for noen år siden hvor de viste hvordan Ringnes systematisk over mange år hadde jobbet med å overbevise nordmenn om at det var noe galt med vannet i springen og at det således var nødvendig å kjøpe vann på flaske. Marginene på flaskevann er selvsagt astronomiske på selve produktet siden råvaren finnes i uendelige mengder her til lands og koster ingenting.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.425
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
erato skrev:
Dårlig orientert om pizza, Erato? Alle vet jo at Dolly jobbet på et omreisende sirkus. Det har jeg lest på en meny.
Der ser du. Men kan vi stole på at hun spiste pizza? Og at hun hadde smilehull? I denne jungelen av moderne markedsføring; hva er truth og hva er fiction? Hvor er Mulder, jeg er sikker på at "The truth is out there".

V

vredensgnag

Gjest
Det med pris på bensin går tilbake til min fascinasjon rundt prissetting.

Hva er bensin egentlig verdt? Og når innser vi verdien?
I dag kan du kjøpe flaskevann til mange flere kroner pr. liter enn hva bensin koster. Men hva kan du bruke flaskevann til, utover å drikke det, sammenlignet med hva du kan bruke bensinen til?

Et mulig svar på hva bensinen egentlig er verdt kan man få om man kalkulerer hva det ville tatt av innsats å gjøre samme arbeid fysisk, i forhold til effekten man kan frigjøre fra bensinen i én bensintank.

Nå finner jeg ikke det eksakte regnestykket, men om jeg husker rett tilsvarer en snittank fire årsverk kroppsarbeid.

Hva ville man betalt for å slippe det?

;D

G

Gjestemedlem

Gjest
vredensgnag skrev:

I dag kan du kjøpe flaskevann til mange flere kroner pr. liter enn hva bensin koster. Men hva kan du bruke flaskevann til, utover å drikke det, sammenlignet med hva du kan bruke bensinen til?

Et mulig svar på hva bensinen egentlig er verdt kan man få om man kalkulerer hva det ville tatt av innsats å gjøre samme arbeid fysisk, i forhold til effekten man kan frigjøre fra bensinen i én bensintank.

Nå finner jeg ikke det eksakte regnestykket, men om jeg husker rett tilsvarer en snittank fire årsverk kroppsarbeid.

;D
Minner meg på en kip dokumentar jeg så en gang om barn i India som, utstyrt med en hammer og en flat stein, hadde som arbeid å knuse småstein til litt mindre stein slik at dette kunne brukes som grus. :-\

Litt uflaks å bli født inn i en slik situasjon. Kanskje vi burde sende et lass med Voss til stedet slik at de hadde hatt noe leskende å slukke tørsten med?

S

Supertramp

Gjest
For oss som bor her i området, var det ikke noe nytt i programmet i går ang. selve vannet....

Vi vet at vannet som befolkningen i Vatnestrøm/Iveland bruker til å vaske tøy i, er det samme som Madonna drikker av flaskene i suiten sin på hotellet i L.A.

Og NRK har hatt et program om dette tidligere med "Norsk attraksjon" og Linda Eide.

[video]YhBudl7cUwE[/video]

http://www.dagbladet.no/2009/09/11/kultur/tv_og_medier/linda_eide/nrk/8057660/

"Et av høydepunktene i første sesong av «Norsk attraksjon» var testingen av Voss på Sørlandet. Vossejenta Linda Eide dro til Iveland i Aust-Agder for å vise oss kilden til designervannet Voss of Norway — som er populært blant Madonna og andre megakjendiser, uten at det kunne forhindre et underskudd på 117 millioner kroner i fjor.

Linda testet designervannet i springen hos en av naboene til Voss-vannet, lokalt kjent som Oggevann. Det smakte godt.

En mer sjarmerende utdriting av «designervanviddet» skal du lete lenge etter."

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.347
vredensgnag skrev:

Bensin klarer mennesket seg uten. Men rent vann er livsviktig og slett ingen selvfølge for mange mennesker. Når tid innser vi verdien av dette?

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:

;D
Før avgifter koster vel bensin rundt 3 kroner og 50 øre literen. Da er den til dels pumpet opp fra langt under havbunnen av høyteknologiske installasjoner, transportert over lange avstander, raffinert og distribuert til bensinstasjoner (for å gjøre en lang historie veldig kort). At flaskevann da koster 15-20 ganger så mye sier litt om galskapen.

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Bensin klarer mennesket seg uten. Men rent vann er livsviktig og slett ingen selvfølge for mange mennesker. Når tid innser vi verdien av dette?
Jeg mener å ha lest at den mengden ferskvann som renner i havet fra Norge tilsvarer hele verdens forbruk av ferskvann eller noe i den duren. Så markedsveriden på flaskevann i Norge burde være omtrent null.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.053
erato skrev:
Forskjellen er at når du drikker Voss så signaliserer du urbanitet, rikdom og god smak. Spiser du på Dolly Dimple signaliserer du uvitenhet og dårlig smak. Samt at du kanskje er en gnier.

N

nb

Gjest
Pink_Panther skrev:
Samt at du kanskje er en gnier.
I alle fall ikke det, pizzaene koster jo en hel del, særlig sammenlignet med hvor dårlige de er.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
erato skrev:
Forskjellen er at når du drikker Voss så signaliserer du urbanitet, rikdom og god smak. Spiser du på Dolly Dimple signaliserer du uvitenhet og dårlig smak. Samt at du kanskje er en gnier.
Nei, da går du på Pizzabakeren.

N

nb

Gjest
baluba skrev:
Eller baker selv;) Min junkfood-pizza er ekstremt dyr, anslår at råvarene koster meg rundt 150 kroner for en pizza samt at det blir kjøttsaus til overs til en anstendig pastalunch eller noen ostesmørbrød til frokost. Fortsatt godt under skvipet fra Dollys, Peppes etc

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.661
nb skrev:
Det var for øvrig en lang dokumentar i DN for noen år siden hvor de viste hvordan Ringnes systematisk over mange år hadde jobbet med å overbevise nordmenn om at det var noe galt med vannet i springen og at det således var nødvendig å kjøpe vann på flaske. Marginene på flaskevann er selvsagt astronomiske på selve produktet siden råvaren finnes i uendelige mengder her til lands og koster ingenting.
Jeg skrev en rapport om dette for noen år siden. Aktører i markedet var svært flinke til å fore riksmediene med bilder av rustne vannrør og skrekkeksempler på hva dårlig vannkvalitet kan føre til i tiden opp mot, og under, lansering av flaskevann. Det ble blant annet skutt vannvittig mengder bilder og film av rørnettet i Oslo og Bergen.
Noen informasjonsbyråer har gjort gode penger på dette. Og ære være de for det.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.053
baluba skrev:
Pink_Panther skrev:
erato skrev:
Du signaliserer gnieregenskaper dersom Dolly ligger i nærhet av en god restaurant. "Skal vi ha en romantisk aften på restaurant, kjære? Dolly Dimple får holde, noe annet blir for dyrt"

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
For en stund tilbake leste jeg en lang tråd her på Hi-FI Sentralen (kan det ha vært tråden om Snåsamannen?) hvor en kar skrøt fælt av en fruktjuice laget av en asiatisk frukt og solgt til flere hundre kroner for flasken. Voss er egentlig ikke noe verre, sånn sett. Samme ulla.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
393
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Hva med miljøaspektet. Her kjører lastebil på lastebil flere tusen km lastet med VANN!!

Topp Bunn