Volumkontroll

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei
Har en DIY Hypex effektforsterker, også har jeg lyst til å koble på en bluethoot receiver slik at smarttelefon kan brukes som kilde - men er urolig for at noen kobler seg på med full effekt og dermed ødelegger høyttalerne.
Tenker derfor på å sette på en passiv volumkontroll på forsterkeren som kan brukes foran bluethoot receiveren slik at jeg med den kan begrense maks effekt fra forsterkeren.

Noen som har forslag til både bluethoot receiver og volumkontroll som kan plasseres inne i forsterkerkabinettet?

-TEK
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Hmmm. Ingen som vil svare deg på dette? Jeg kan ikke noe om blåtanndingser. Men volumkontroll, der kan jeg sikkert hjelpe. Og du mente å sette volumkontroll mellom blåtannmottaker og effektforsterker, ikke sant?

Finn frem data for inngangsimpedans på Hypex. Balansert eller ubalansert?
Tipper en god løsning vil være et (stereo) 10 kohm log. pot. meter.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Personlig ville jeg gått for en helt annen løsning. Å ha hoved volumkontroll på digital siden er ikke den beste løsningen. Og en Hypex forsterker vil ha behov for litt gain. Du burde satse på en pre amp med litt gain. og du burde definitivt satse på en god DAC plassert mellom blåtann reciveren og pre ampen.
Selv bruker jeg en liten blåtann reciver fra E-bay med optisk og coaxial digital utgang. Via en FetAudio FDA2 (videreutvikling av Pass Labs D1) DAC.Og en Pass Labs P1.7 pre amp (clone) og deretter effekt amper. Deriblant noe Hypex UcD400 til sub bruk.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmmm. Ingen som vil svare deg på dette? Jeg kan ikke noe om blåtanndingser. Men volumkontroll, der kan jeg sikkert hjelpe. Og du mente å sette volumkontroll mellom blåtannmottaker og effektforsterker, ikke sant?

Finn frem data for inngangsimpedans på Hypex. Balansert eller ubalansert?
Tipper en god løsning vil være et (stereo) 10 kohm log. pot. meter.

Dette gir vel noe info om input impedansen?
 

Vedlegg

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har et input kort med buffer som kan øker nivået med litt over 14,6db.
HT’ene er ikke så tungdrevet, så kan være at det er nok gain med en passiv volumkontroll.
Målet er å unngå å blåse opp ht’ene med ett uhell, under forutsetning av at volum regulering styres fra bluethoot - og det forutsetter vel at dac’en er i bluethoot receiveren?
Egen dac og preamp gir nok potensiale for bedre kvalitet - det tviler jeg ikke på, men betyr også egen fjernkontroll til preamp’en for å justere lyden - noe som er litt upraktisk.

Dette er til en 15-år gammel jente som ikke er hifi-frelst, praktisk slår det meste, ellers kan hun finne på å høre rett fra telefonen istedenfor😳

Bluethoot til preamp et en mulighet, men virker ikke helt helt hensiktsmessig...
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Okei. Ja da er det grense for hvor mye det er vits i å legge i. En relè styrt volumkontroll som alltid er skrudd ned til minimum når forsterkeren slås på kunne muligens vært aktuelt. Det er litt høyere kostnad enn bare n 10K pot men.
 

Torvbakkane

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2019
Innlegg
844
Antall liker
916
Sted
Alver
Hva med å vurdere DAC med innebygget Bluetooth og Volume kontroll,
f.eks av fabrikat Topping. Selges på Ebay, men også hos franske Audiophonics.
Har god erfaring med Audiophonics.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Har et input kort med buffer som kan øker nivået med litt over 14,6db.
HT’ene er ikke så tungdrevet, så kan være at det er nok gain med en passiv volumkontroll.
Målet er å unngå å blåse opp ht’ene med ett uhell, under forutsetning av at volum regulering styres fra bluethoot - og det forutsetter vel at dac’en er i bluethoot receiveren?
Egen dac og preamp gir nok potensiale for bedre kvalitet - det tviler jeg ikke på, men betyr også egen fjernkontroll til preamp’en for å justere lyden - noe som er litt upraktisk.

Dette er til en 15-år gammel jente som ikke er hifi-frelst, praktisk slår det meste, ellers kan hun finne på å høre rett fra telefonen istedenfor😳

Bluethoot til preamp et en mulighet, men virker ikke helt helt hensiktsmessig...
Hrmf! Hvis jeg tolker data for Hypex riktig så må jeg først si at dette er den særeste forsterkermodul jeg noengang har sett!
Inngangen er differensiell med 1,8 kohm inngangsimpedans og slik jeg forstår datablad krever forsterkeren en symmetrisk jordreferert kilde med maks kildemotstand på 25 ohm pr. fase + at koblingskondensator = forbudt. Himmel!

Her nytter det ikke med Pass B1, passiv volumkontroll eller andre kilder om du ikke har stålkontroll på de sære inngangskravene til Hypex. Men bevares, det er ikke rocket science å mekke til noe som funker. Så vidt jeg kan se trenger du også noe gain. En dobbel opamp og 7-8 motstander + et par kondensatorer pr. kanal må til. Før jeg begynner å tegne: Har du data (helst skjema) på buffer kortet. Kanskje lettest å starte der.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Og derr.....
...fant jeg databladet.
Dette er nok bufferen du nevner. Den har i alle fall 15,4 dB gain...
Symmetrisk balansert inn/ut.

1605114285197.png

Dette skjemaet mangler strømforsyning osv. Kommer dette fra Hypex-modulen?

I fig. 3 viser Hypex en variant med jordet INC, altså ubalansert inngangskobling.
Det gjør ting litt enklere. Venter bare på at du bekrefter at det er bufferen i fig. 1 du har.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bruker 2x denne pr. nå (jada, burde nok bygget noe bedre - men når målet er minst mulig endring fra originalsignalet så funker denne ganske greit)
Og den har en innebygget buffer som skal gi 14,6db gain om aktivert.

Forsterkermodulen du sikkert fant link til er 2x denne:

Med denne strømforsyningen:

Klarer å dra rundt et par HT'er ;-)
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva med å vurdere DAC med innebygget Bluetooth og Volume kontroll,
f.eks av fabrikat Topping. Selges på Ebay, men også hos franske Audiophonics.
Har god erfaring med Audiophonics.
Var og tittet på topping her på sentralen, første gang jeg har oppdaget at sentralen også har en nettbutikk ;-)

Men nå finner jeg egentlig ikke noe topping med Bluethoot, DAC og preamp til en rimelig pris.
Enten er det ren DAC, eller så det en full integrert forsterker - om det da ikke er noen produkter jeg ikke finner.
Men jeg liker forsåvidt tanken - men kanskje jeg burde sett etter ett kort med Bluethoot, DAC og preamp, også bygget det inn i forsterkeren min?
Da blir den i praksis en integrert forsterker med bluethoot støtte, og innfrir behovene mine...

Eneste jeg lurer på med en slik løsning er om volum vil kunne justeres fra mobilen (samtidig som jeg ønsker en begrensning som gjør at HT'ene ikke skal kunne sprenges om man tilfeldigvis har volum på mobilen på max), og hvor jeg i kan få tak i et slikt kort...
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Jeg blingsa litt, bufferen har 14,6 dB gain.

Bufferene kan vanskelig lages bedre! Regner med at du kjører bufferene fra +/- 12V.
For å få høyt nok signalnivå med +/- 12V så trenger du diff. utgang. Noe slikt:

1605127863739.png
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Var og tittet på topping her på sentralen, første gang jeg har oppdaget at sentralen også har en nettbutikk ;-)

Men nå finner jeg egentlig ikke noe topping med Bluethoot, DAC og preamp til en rimelig pris.
Enten er det ren DAC, eller så det en full integrert forsterker - om det da ikke er noen produkter jeg ikke finner.
Men jeg liker forsåvidt tanken - men kanskje jeg burde sett etter ett kort med Bluethoot, DAC og preamp, også bygget det inn i forsterkeren min?
Da blir den i praksis en integrert forsterker med bluethoot støtte, og innfrir behovene mine...

Eneste jeg lurer på med en slik løsning er om volum vil kunne justeres fra mobilen (samtidig som jeg ønsker en begrensning som gjør at HT'ene ikke skal kunne sprenges om man tilfeldigvis har volum på mobilen på max), og hvor jeg i kan få tak i et slikt kort...
Jeg vet ikke hva du legger i rimelig pris, men DX7 pro ser ut å tilby det du spør om og mer til :
https://www.hifisentralen.com/butikk/topping-dx7-pro-da-konverter-hodeletelefonforsterker/
Blåtann, volum, balansert ut og strålende ytelse iht audio science review

Mht å begrense maksimalt nivå ut av effekttrinnet så vil jeg først og fremst foreslå at du setter ned forsterkingen i buffertrinnet til det nivået du behøver, dvs slik at maksimalt nivå ut av dac (0 dBFS) ikke gir mer nivå/effekt ut av effekttrinnet enn det HT kan takle. Dersom du trenger ekstra sikring så kan du f.eks. sette inn et enkelt dempeledd på inngangen av effekttrinnet, der du med en vippebryter velger mellom udempet og f.eks. 20 dB / 1:10 demping. Dempeleddet kan du lage med tre motstander pr kanal, to i serie og en på tvers.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Jeg vet ikke hva du legger i rimelig pris, men DX7 pro ser ut å tilby det du spør om og mer til :
https://www.hifisentralen.com/butikk/topping-dx7-pro-da-konverter-hodeletelefonforsterker/
Blåtann, volum, balansert ut og strålende ytelse iht audio sience review

Mht å begrense maksimalt nivå ut av effekttrinnet så vil jeg først og fremst foreslå at du setter ned forsterkingen i buffertrinnet til det nivået du behøver, dvs slik at maksimalt nivå ut av dac (0 dBFS) ikke gir mer nivå/effekt ut av effekttrinnet enn det HT kan takle. Dersom du trenger ekstra sikring så kan du f.eks. sette inn et enkelt dempeledd på inngangen av effekttrinnet, der du med en vippebryter velger mellom udempet og f.eks. 20 dB / 1:10 demping. Dempeleddet kan du lage med tre motstander pr kanal, to i serie og en på tvers.

mvh
KJ
Nix. Dempeledd funker ikke. Se tidligere postinger om balansering og impedanser.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Med inngangstrinnet på evalueringskortet til NC500 bør det være grei skuring å lage et dempeledd framfor. Et dempeledd rett inn på NC500 er litt mer utfordrende. Alternativt kan en kanskje lage en veksler mellom inngangstrinnet på evalueringskortet og direktekobling til NC500. Uansett er det et poeng å ikke har så mye mer forsterking enn det en har behov for.

Topping d50 har også blåtann og volumkontroll, men ikke balansert ut https://www.hifisentralen.com/butikk/topping-d50s-da-konverter/

mvh
KJ
 

Torvbakkane

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2019
Innlegg
844
Antall liker
916
Sted
Alver
Var og tittet på topping her på sentralen, første gang jeg har oppdaget at sentralen også har en nettbutikk ;-)

Men nå finner jeg egentlig ikke noe topping med Bluethoot, DAC og preamp til en rimelig pris.
Enten er det ren DAC, eller så det en full integrert forsterker - om det da ikke er noen produkter jeg ikke finner.
Men jeg liker forsåvidt tanken - men kanskje jeg burde sett etter ett kort med Bluethoot, DAC og preamp, også bygget det inn i forsterkeren min?
Da blir den i praksis en integrert forsterker med bluethoot støtte, og innfrir behovene mine...

Eneste jeg lurer på med en slik løsning er om volum vil kunne justeres fra mobilen (samtidig som jeg ønsker en begrensning som gjør at HT'ene ikke skal kunne sprenges om man tilfeldigvis har volum på mobilen på max), og hvor jeg i kan få tak i et slikt kort...
Ja det er ofte problemet at ein del produkter koster meir enn ein liker, men her adressa til Audiophonics i Franrike, linken er mot den engelske varianten av WEB butikken deira. Link: https://www.audiophonics.fr/en/
Der er også andre DAC enheter hos dei. Men det letteste er å handle her heime nå når det viser seg som ein mulighet :)
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har tittet litt, og det virker som om bdisse vil fungere


Men kanskje mest tro på denne:

eller kanskje A

med tilhørende volum kontroll
 
Topp Bunn