Vivaldi edition: anbefalinger søkes!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Vivaldi danner et stort hull i min platesamling. Dette håper jeg å kunne gjøre noe med ved første anledning. Jeg har hørt visse utdrag av operaene og andre relativt tøffe ting på radio, og blke overrasket over at dette var laget av samme mann som skrev årstidene, denne søteste og mildeste av alle svisker.

Kort sagt: "Vivaldi edition" kaller. Stilige plateomslag kombinert med en fetisj for barokkplater utgitt på franske plateselskap gjør at pengene formelig brenner i lommen...

Men hva skal jeg kjøpe?

N

nb

Gjest
Jeg har ikke veldig mye Vivaldi selv, men noe jeg har og som heg er veldig fornøyd med er:

- Fiolinkonserter op 3 med Alan Loveday som solist og St. Martin-in-the-fields dirigert av Iona Brown (Decca). Dette er definitivt ikke tidsriktig, men meget spenstig og vakkert spillt

- Fløytekonserter op 10 med Patric Gallois (eller noe slikt) som solist. Orpheus Chamber Orchestra spiller. Ei heller på origialinstrumenter, men med lite orkester og friske tempi (DG)

- Dixit Dominus og Beatus Vir (to korverk). Husker ikke i farten hvem det er som spiller, men det var noen britiske kor i alle fall (Decca)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bare å støtte ovenstående. Biondis innspillinger av op 8 og op 6 settene på hhv Virgin og op 111 er konge. Er også svak for operastoffet og kirkemusikken, finnes ett flott 8CDers sett på Hyperion til hyggelig pris. Vivaldi var en framifrå vokalkomponist.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Om du synes at årstidene er spilt ihjel, prøv Fabio Biondi / Opera Galantes versjon på Virgin. (Finnes også på Opus 111, et tidligere opptak med bedre lyd, men er vrioen å oppdrive!)
Dette er Barock´n Roll, med mengder av energi, om du liker den type tilnærming.

Så kan du jo prøve Jordi Savall / Le Consert des Nations "La Viola da gamba in Concerto på AliaVox. Fransk selskap, musisering av en annen verden, nydelig lyd. Ingen grunn til nøling. Løp og kjøp, som det heter...

En annen mann som kan sin Vivaldi er Andrew Manze og hans English Consert. Prøv " Concertos for the Emperor" på Harmonia Mundi. Bedre kan det ikke gjøres, spør du meg.

Lykke til!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Biondi i Vivaldi er rock ja, eller kanskje heller jazz, utrolig flott synkopering og frasering. Og skulle dette fall i smak, prøv samme manns Boccherini kammermusikkplater på Virign, noen av dere vil få dere en overraskelse........

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.465
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Denne har sine magiske stunder :

Giuliano Carmignola har flere bra Violin plater av Vivaldi, bl.annet Årstidene, samt denne:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Takk, kbwh! Det skulle selvfølgelig ha vært "Var ikke å oppdrive sist jeg forsøkte"..:) ...som ved nærmere ettertanke var to år siden.
Den er bestillt!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Glimrende, nå er det jo etterhvert litt å gripe fatt i. Takk for alle anbefalinger og keep 'em coming!

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.768
Torget vurderinger
4
Om du synes at årstidene er spilt ihjel, prøv Fabio Biondi / Opera Galantes versjon på Virgin. (Finnes også på Opus 111, et tidligere opptak med bedre lyd, men er vrioen å oppdrive!)
Dette er Barock´n Roll, med mengder av energi, om du liker den type tilnærming.
Tiltredes!

Biondi's årstider så langt fra sviske man kommer. Har ikke hørt Virgins versjon, men Opus 111 sin versjonen har nydelig lyd med trøkk, dynamikk og detaljer...som selvfølgelig står perfekt til Biondi / Galantes måte å spille på.

Til forskjell fra sviskeversjonene så ER Biondi årstidene, mens de andre tilbakelent forteller og beskriver.

ahh

Medlem
Ble medlem
12.07.2003
Antall liker
0
den 05/04/06 klokken 13:11:15, skrev impulse :Om du synes at årstidene er spilt ihjel, prøv Fabio Biondi / Opera Galantes versjon på Virgin. (Finnes også på Opus 111, et tidligere opptak med bedre lyd, men er vrioen å oppdrive!)

Akkurat så vrien :
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/CD/OP569120.htm
**********''
Mange takk til den/ de som kom med denne anbefalingen. Lytter til Fabio Bondi Le Quatro Stagioni og til en innspilling som representerer en forfriskende variant til mya annet i markedet.
Flere Vivaldi forslag eventuelt annen italiensk av klasse, og av samme genre?

mvh

F

FMG

Gjest
Jeg vil anbefale Monica Huggett. Hennes versjon av "Årstidene" er meget bra! 8)
Har "Årstidene" i tre andre versjoner: Nigel Kennedy, Anne Sophie Mutter + en jazzinnspilling. Ingen av disse kan matche driven og energien fra Huggetts innspilling.

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
Om du synes at årstidene er spilt ihjel,
... så prøv Amsterdam Guitar Trio sin innspilling. Navnet burde være selvforklarende.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hei, kbwh! Jeg har faktisk hatt den platen i noen uker allerede nå. Glimrende utgivelse! Kommer sikkert til å satse på noen av operaene som neste, og kanskje den nye fiolinkonsertplaten med Enrico Onofri som som "på sporet" anmeldte. Med Vivaldi er det jo absolutt nok å velge mellom.

K

kbwh

Gjest
Den Onofri-platen ser spennende ut. Jeg må sjekke om jeg har noen av konsertene fra før. Er lite flink til å pugge RV-numre. KV-numre går bedre.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Her er en plate jeg ønsket å si noe godt om ved en anledning som aldri materialiserte seg. Men altså: Konserter av Vivaldi, transkribert for av JS Bach for cembalo, men spilt på en moderne Steinway modell D av en av vår tids mest lovende unge pianister, Alexandre Tharaud. Et veritabelt mestermøte altså, og et fantastisk pianoalbum:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//HMC901871.htm

Topp Bunn