vinylsjappe i Berlin?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.898
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Stikker en liten tur til Berlin i morgen, det er meldt regn både på tirsdag og onsdag, så da tar jeg nok ikke med kamera.. er det noen gode vinylbutikker å oppdrive i den byen?

N

nb

Gjest
Pearl Jam spiller i Berlin på torsdag om du fortsatt er der da...

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Antall liker
898
Sted
Ulsteinvik
Stikker en liten tur til Berlin i morgen, det er meldt regn både på tirsdag og onsdag, så da tar jeg nok ikke med kamera.. er det noen gode vinylbutikker å oppdrive i den byen?

Heisann!

Har bodd i Berlin i over 4 år nå og denne oversikten her er ganske utfyllende:

https://foursquare.com/matas/list/vinyl-in-berlin

Jeg har handlet mye hos Frans & Josef og The Record Store (hhv. nr. 3 og 15 på listen).
Nr. 25, Holy's Hit Records kjenner jeg også godt til.

Frans & Josef har mye tyske plater (utgivelser altså) og The Record Store handler mye i USA. Sistnevnte har ofte et godt utvalg av originale amerikanske utgivelser. Alle tre har litt av alt, men mye folk/rock/prog. Litt jazz og klassisk, men ikke så mye.

Mvh,
Kristian

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.898
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Takker så mye, blir nok bare en liten tur, reiser hjem onsdag morgen.

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
3.853
Prøver meg i denne tråden: Jeg planlegger en tur til Berlin, og trenger anbefalinger på et par-tre vinylsjapper. Jeg har sett flere oversikter, og jeg har appen Vinyl District. Dessuten har jeg vært i Berlin flere ganger før, uten å bli veldig imponert over kvaliteten på det jeg fant.

Så derfor: Kan noen kjentfolk gi meg et par-tre "musts" som har godt utvalg av jazz og 70-tallsrock med god kvalitet?

Tusen takk!! :rolleyes:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Børster støv av denne tråden. Har lagt opp høsten med en avstikker for hver måned, greit å få ut litt steam i en ellers hektisk hverdag. 6 dager er satt av til Berlin, rettere sagt, besøk til en onkel i Potsdam, og det er jo ikke lange biten inn til Berlin.

Setter pris på om noen kunne poste litt flere egne erfaringer her, for min egen del og andres. Kan i og for seg hente inn noen sikkertips fra kompiser som er der hvert år, men vet jo aldri, og poenget med et forum er vel å dele.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
73.315
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Du bør komme deg på loppemarkedet v Mauerpark.
Da jeg var der for ca to år siden var det enorme mengder med vinylplater.
Utfordringen/dilemmaet er hvor mye tid man skal bruke på å bla gjennom alle kassene.
Umulig hvis man har med seg noen som er 0 interesse i hvert fall. Planlegging kreves.

MYE annet morsomt der også.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Du bør komme deg på loppemarkedet v Mauerpark.
Da jeg var der for ca to år siden var det enorme mengder med vinylplater.
Utfordringen/dilemmaet er hvor mye tid man skal bruke på å bla gjennom alle kassene.
Umulig hvis man har med seg noen som er 0 interesse i hvert fall. Planlegging kreves.

MYE annet morsomt der også.
Null problem, dette er en skikkelig egotrip finansiert av litt ekstrajobbing de siste par mnd. :cool:
Dagene til 110% fri disp, blir godknall det!

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.214
Sted
Sørlandet
Hvis været skulle vise seg å bli bedre en meldingen så får du ta med deg sengeteppet fra hotellet, kjøpe deg en 6 pack med noe godt, kaldt brygg og stikke inn i parken på fantatiske Tempelhof flyplass:

Ene og alene verdt turen til Berlin.

Mvh
BB

osloaudio

Fersking
Ble medlem
03.06.2016
Antall liker
0
må ikke glemme spacehall records folkens, konge sjappe på vinyl i berlin :D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Wowsville visste jeg om, ellers er det mange fine bilder i linken din Cash. Dette er min første tur til Berlin, frykter jeg kan bli hekta. Bonus er at jeg bor gratis, ekstra boost til platebar og bar-budsjettet. :cool:
Halvannen uke etter Berlin, blir det sannelig en fire dagers i Gøteborg også. Høstjakta er i gang.......

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Men Benidorm kutter du ut i år? Du som kjenner den byen, er det forresten noen steder å kjøpe musikk på CD eller vinyl i det hele tatt der?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.991
Torget vurderinger
4
Da jeg var der første gang var det også mur gjennom byen. Siden har jeg vært der en gang nesten hvert år, så ja, det er en by man så visst kan bli hektet på.

Husk at byen er stor og flat så det lønner seg å planlegge litt, gjøre seg kjent med s-Bahn og u-Bahn som stort sett funker strålende. Det er også en perfekt sykkelby, flat som den er og med vannhull overalt. I linken til Cash ser jeg, ikke overraskende, at mange av vinylsjappene ligger i Kreuzberg, et stykke fra sentrum. mens Jazzforum er helt ute i Pankow på andre siden av byen.

Når du først bor i Potsdam er det verdt å besøke Neues Palais og Schloss Sanssouci.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Men Benidorm kutter du ut i år? Du som kjenner den byen, er det forresten noen steder å kjøpe musikk på CD eller vinyl i det hele tatt der?

Benidorm er ikke helt utelukket ennå. Fikk for et par dager siden avklart med Lovequeen når hun selv skal på reisefot, og det går klar av Funtastic Dracula. Fisker etter festivalpass, tak over hodet er ca. i mål, og flybillett foreløpig ikke booka. Og du?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

Benidorm er ikke helt utelukket ennå. Fikk for et par dager siden avklart med Lovequeen når hun selv skal på reisefot, og det går klar av Funtastic Dracula. Fisker etter festivalpass, tak over hodet er ca. i mål, og flybillett foreløpig ikke booka. Og du?
Flybillett er kjøpt, men de siste tre årene har vi reist tidligere til området enn før i tiden. Så vi reiser allerede på tirsdag, så når vi kommer hjem etter to uker er festivalen enda ikke påbegynt. Så det blir nok total mismatch med tid. :-\

Topp Bunn