Vinylsingler og verdi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Vi har arvet en haug med vinylsingler og vurderer å selge litt unna. Min samboers mor jobbet i et platestudio (Musikkindustri, underlagt philips) , så vi har arvet en haug med LPer og singler og har verken tid eller plass til å høre/beholde alt.

    Er det mulig å få solgt dem? Har singler noen verdi i det hele tatt?

    Her ser dere et lite utvalg fra relativt kjente band.



    Lf
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    www.popsike.com kan du søke på titler og se hva de har gått for på ebay et al for å få en oppfatning om prisen de ligger på.

    Det bør være mulig å få solgt de, men det avhenger så klart av prisen, og noen singler kan være verdt en pen slump penger dersom de er i meget bra forfatning.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alt trenger ikke være verdt så mye, men det var sannelig mye snacks der. Ser at blant annet den første norske hit i utlandet ligger der; Safts "People in motion", som gikk til topps på Europatoppen (et EBU-radioprogram som var hippere enn MGP). Den hadde jeg nok beholdt på av flere grunner enn musikken og verdien. Et stykke rockhistorie. En artig samling som jeg neppe ville solgt så veldig mye av, men noe hadde nok funnet veien til en samler eller flere.

    Grattis med fin arv, men årsaken er kanskje ikke like hyggelig.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Skal sjekke linken din, Roberten. Takk

    Hehe, arven skyldes at ”svigermor” byttet fra hus til leilighet.

    Er du fra haugesund, Baluba? Når vi snakker lokalhistorisk så fant jeg en dobbelt live lp fra Haugesund lyrikk og visefestival. Artig plater fra en fascinerende tid. Var det ikke denne festivalen som tok narkotika og kriminalitet til haugesund?

    Takk for tipset om Saft singelen. Alltid litt kjekkere å beholde, når du vet litt mer om plata. Tror kanskje den kommer til å bli solgt likevel, da vi har det meste av Saft på LP. Jeg synes nok det er litt tungvint med vinylsingler. Du får jo ikke satt deg i sofaen før du må snu plata.

    Uansett så hadde det vært gøy å få besøk av en vinylentusiast som kunne gått igjennom litt av samlingen. Kan legge ut flere bilder om det er noen som er spesielt interessert eller har mangler i singelsamlingen sin.

    Lf
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nok en urbanisert karmøybu, men det er jo ikke så langt fra å være haugesunder. ;)

    Haugesundfestivalen innførte nok på mange måter narko i større omfang enn tidligere, det stemmer. Haugesund var jo kjent som syrebyen andre steder i landet, så hippie-kulturen var nok ganske levende lang tid etter holdbarhetsdato der. Når det gjelder singler så skal du ikke sette deg ned i noen sofa, du skal ha en anstendig stol stående ved siden av platespilleren. Med 7" gir du blaffen i stereoperspektiv og denslags. Da er det bare musikken (og samlemanien) som gjelder.

    Det er forresten litt artig at Jan Eggum gjorde sin famøse debut på Haugesundsfestivalen. Som surrealistisk poet og dertil surrealistisk visesanger. Det er ikke rart at den mannen har en godt utviklet humoristisk sans og selvironi i bøtter og spann.
     

    pang

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    13
    Hvis vinylen er i like bra stand som covra , kjøper jeg hele haugen på flekken.

    Amund
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    ELEL6200 skrev:
    Skal sjekke linken din, Roberten. Takk

    Hehe, arven skyldes at ”svigermor” byttet fra hus til leilighet.

    Er du fra haugesund, Baluba? Når vi snakker lokalhistorisk så fant jeg en dobbelt live lp fra Haugesund lyrikk og visefestival. Artig plater fra en fascinerende tid. Var det ikke denne festivalen som tok narkotika og kriminalitet til haugesund?

    Takk for tipset om Saft singelen. Alltid litt kjekkere å beholde, når du vet litt mer om plata. Tror kanskje den kommer til å bli solgt likevel, da vi har det meste av Saft på LP. Jeg synes nok det er litt tungvint med vinylsingler. Du får jo ikke satt deg i sofaen før du må snu plata.

    Uansett så hadde det vært gøy å få besøk av en vinylentusiast som kunne gått igjennom litt av samlingen. Kan legge ut flere bilder om det er noen som er spesielt interessert eller har mangler i singelsamlingen sin.

    Lf
    mere bilder!!!
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Teksten på b-siden på Cornelis-singelen er veldig fornøyelig:

    Först träffade jag Marie-Louise och gösses vad jag blev kär.
    Vi tänkte väl lan förlova oss, men min pappa sa tyvärr.
    Håll fingrarna ifrån den damen min son och sky henne som pest.
    För du och hon har samma far och då blir det incest.

    Sen träffade jag Linnea och vi prasslade en tid.
    Sen kunde det inte hjälpas man Linnea blev gravid.
    När hennes mor fick se min far stämde hon upp ett tjut.
    Linnea var min syster och sen fick vi göra slut.

    Anita och Karina, Britt-Louise och Siv.
    Och hundra andra damer fick jag stryka ur mitt liv.
    För pappa kände deras mor och sade till direkt.
    Den kan du inte gifta dig med för ni är faktiskt släkt

    Förstår ni nu medborgare att jag blev ganska sen.
    Varenda dam i våran by var jag besläktad med.
    Mitt sexualliv kronglade förbaskad blev min glöd.
    Så jag gick till min mamma jag och klagade min nöd.

    Nu är det så sa mamma då uti all enkelhet.
    Din pappa är en riktig bock som alla människor vet.
    Och alla dessa damer är han säkert upphov till.
    Men han är inte far till dig så gift dig med vem du vill.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Det var mange godbiter der.
    Artig å bli minnet på danske Savage Rose igjen.

    Savage Rose, Ragnarock '73:

    Det var tider det..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var det ikke Savage Rose som i sin tid forlangte forbud mot import av anglo-amerikansk musikk?
    Okke som skal de være hyggelige mennesker ifølge min bror ml-eren, som er venn av bandet :)
    Han er forøvrig også svært hyggelig for de som skulle betvile at den typen mennesker er det.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    65finger: Takk for oppmuntringen. Bilder kommer, men jeg oppdaget plutselig at kamera ikke ble med hjem fra ”Syden”, så kamera må i første omgang lånes.

    Baluba: Er selv urbanisert karmøybu og relativ symptom fri på tross av mine 19 år på øya.

    Mye interessant kan leses i denne hovedfagsoppgaven om Haugesunds vise og lyrikk festival:
    https://bora.uib.no/bitstream/1956/2917/1/47331342.pdf

    Pang: Skal sjekke platene med metoden som baluba anbefalte ;) Jeg har sett på et par plater og de ser i alle fall meget bra ut. Av de jeg har sett på så har enkelte ett stort hull og andre har det vanlige lille som det er på LP. Hvorfor det? Jeg trodde singler skulle ha det store.

    jane: Ragnarock skulle jeg gjerne jugd på meg å ha opplevd.

    Lf
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ELEL6200 skrev:
    Baluba: Er selv urbanisert karmøybu og relativ symptom fri på tross av mine 19 år på øya.

    Mye interessant kan leses i denne hovedfagsoppgaven om Haugesunds vise og lyrikk festival:
    https://bora.uib.no/bitstream/1956/2917/1/47331342.pdf
    Vel, etter 23 år borte fra øya så er jeg som frisk å regne, men dialekten sitter fortsatt. Samt minnene om det virkelig musikkelskende miljøet i Karmøy Rockeklubb rundt 1980 +/-. Det var der jeg ble introdusert for Pere Ubu, The Residents og alle de andre raritetene som har formet livet mitt.

    Takk for den linken. Det blir hyggelig lesestoff på Kystbussen engang i neste uke. ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    totte skrev:
    Teksten på b-siden på Cornelis-singelen er veldig fornøyelig:

    Först träffade jag Marie-Louise och gösses vad jag blev kär.
    Vi tänkte väl lan förlova oss, men min pappa sa tyvärr.
    Håll fingrarna ifrån den damen min son och sky henne som pest.
    För du och hon har samma far och då blir det incest.

    Sen träffade jag Linnea och vi prasslade en tid.
    Sen kunde det inte hjälpas man Linnea blev gravid.
    När hennes mor fick se min far stämde hon upp ett tjut.
    Linnea var min syster och sen fick vi göra slut.

    Anita och Karina, Britt-Louise och Siv.
    Och hundra andra damer fick jag stryka ur mitt liv.
    För pappa kände deras mor och sade till direkt.
    Den kan du inte gifta dig med för ni är faktiskt släkt

    Förstår ni nu medborgare att jag blev ganska sen.
    Varenda dam i våran by var jag besläktad med.
    Mitt sexualliv kronglade förbaskad blev min glöd.
    Så jag gick till min mamma jag och klagade min nöd.

    Nu är det så sa mamma då uti all enkelhet.
    Din pappa är en riktig bock som alla människor vet.
    Och alla dessa damer är han säkert upphov till.
    Men han är inte far till dig så gift dig med vem du vill.
    ;D ;D ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Ja det var en artig tekst ;D
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Litt OT, men relatert til Cornelis teksten.

    Aasmund Nordstoga synger "Da Lars ville gifte seg".
    Spotify

    Fornøyelig tekst, som eg ikkje klarte å finne på nettet.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Kan du ikke bare selge de platene til meg for en billig penge?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Kan du ikke bare selge de platene til meg for en billig penge?
    Hvorfor tok det så lang tid før det kom et tilbud? Kledelig beskjedenhet??? Det er ingen vanlig kvalitet på HFS. ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    baluba skrev:
    BT skrev:
    Kan du ikke bare selge de platene til meg for en billig penge?
    Hvorfor tok det så lang tid før det kom et tilbud? Kledelig beskjedenhet??? Det er ingen vanlig kvalitet på HFS. ;)
    Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg er en trææææg trønder...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    baluba skrev:
    BT skrev:
    Kan du ikke bare selge de platene til meg for en billig penge?
    Hvorfor tok det så lang tid før det kom et tilbud? Kledelig beskjedenhet??? Det er ingen vanlig kvalitet på HFS. ;)
    Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg er en trææææg trønder...
    Ah, det forklarer jo alt. ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    BT skrev:
    baluba skrev:
    BT skrev:
    Kan du ikke bare selge de platene til meg for en billig penge?
    Hvorfor tok det så lang tid før det kom et tilbud? Kledelig beskjedenhet??? Det er ingen vanlig kvalitet på HFS. ;)
    Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg er en trææææg trønder...
    Ah, det forklarer jo alt. ;)
    Hva skal jeg som sunnmøring si da....?
    "hei-kan du ikkje berre sende alt til mej? Du ska sleppe å betale før det"

    Lykke til med salget ELEL. Platene havner forhåpentligvis hos noen som vet hva de kjøper :)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Ser det er en singel med Dylan i samlinga. Sikkert bare meg som er interessert i denslags. Så.......?

    Er det fler ?
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Sjekket platene vi har fått med oss til Stavanger, men fant desverre ikke flere Dylan singler. Vi skal kanskje til Oslo i påsken, og da skal jeg sjekke resten av samlingen for dylan.

    Litt flere singler av grupper jeg kjenner til:
     

    Vedlegg

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Her er det jævlig mye bra jo....mye prog også. Culpepers Orchard singelen er ganske skjelden tror jeg, og derfor sannsynligvis av de dyrere :) De spilte i Holmenkollen under Ragnaråkk i 1973 ;)
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Dette er rett og slett snadder (for gamlinger som meg)!

    Ole G :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Både Humble Pie og Delta Blues Band var store og kjente i sin tid, og The Rascals var ikke helt obskure de heller. Det bør være penger nok til en god middag, kvelden på nattklubb og natten på hotell i den bunken. Pluss en liten bunke fra Platekompaniet.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Veldig mye bra her. Kjent mye/det meste. Delta Blues Band. Som senere ble Delta Cross Band, når Billy Cross flytta til Danmark og ble medlem i bandet.

    Han kom fra turne med Dylan. Er med på "At Budokan"

    Men alt i alt så løper tenna i vann når jeg ser alt dette.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Takker for info.

    Nå skal jeg spare dere for flere bilder, men må bare legge ut ett til.

    Ukjente band for meg. Noen som kjenner gruppene?
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Spare oss for flere bilder ?! You sir, are clearly inebriated.
    Fantastisk tråd dette, legg gjerne ut bilder herfra og til evigheten for min del :)

    Og så en liten oppfordring, jeg vil be deg innstendig om å revurdere salg av disse, ut fra bildene du har lagt ut er det mange bra låter her, og de ser også ut til å være pent tatt vare på. Penger får man alltids tak i, men ting som dette er det verdt å kose seg med og la følge slekters gang.

    Dersom du er overbevist om at salg er det eneste rette ville jeg tatt bilder av hver enkelt, skrevet opp katalognummer osv og kontaktet Ringstrøms i Oslo og kanskje også The Garden i Tønsberg. De vil helt sikkert kunne hjelpe deg med hva dette kan være verdt, eventuelt tipse deg om hvem du bør kontakte. Du bør for all del ikke selge til den første og beste som sender deg en PM.

    Men igjen, tenk deg godt om :)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Roberten skrev:
    Spare oss for flere bilder ?! You sir, are clearly inebriated.
    Fantastisk tråd dette, legg gjerne ut bilder herfra og til evigheten for min del :)

    Og så en liten oppfordring, jeg vil be deg innstendig om å revurdere salg av disse, ut fra bildene du har lagt ut er det mange bra låter her, og de ser også ut til å være pent tatt vare på. Penger får man alltids tak i, men ting som dette er det verdt å kose seg med og la følge slekters gang.

    Dersom du er overbevist om at salg er det eneste rette ville jeg tatt bilder av hver enkelt, skrevet opp katalognummer osv og kontaktet Ringstrøms i Oslo og kanskje også The Garden i Tønsberg. De vil helt sikkert kunne hjelpe deg med hva dette kan være verdt, eventuelt tipse deg om hvem du bør kontakte. Du bør for all del ikke selge til den første og beste som sender deg en PM.

    Men igjen, tenk deg godt om :)
    Enig med Roberten her. Jeg ville betenkt meg mange ganger skulle jeg selge disse.
    Hvor verdifulle de er, skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke vet. Men dæven så mye bra musikk.

    Ellers har vel Record Collector god greie på verdien av sånt Og det er også gitt ut svære bøker som omtaler plateverdier.
     
    R

    rico

    Gjest
    Den Jericho Jones singelen må være sjelden! Hvis det er den Israelske gruppa som jeg har LP`en av, har også den som heter Jericho. Disse LP`ene er veldig sjeldne og dyre. Du MÅÅ ikke selge dette, for guds skyld.
    Hilsen en platesamler...
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    tja tja tja (har ikke svart deg før nå ;) )

    Vet ikke helt hva jeg skal si. Mistanke om at det er veldig mye singler i 50-100-150.- segmentet her. Skivene ser tilsynelatende ut til å være i god stand (covrene ihvertfall), og det er jo bra.

    F.eks ligger det flere av den Jericho Jones-singelen ute på eBay til "buy it now" for rundt 100-150.- (dog annen pressing/cover).

    Det som er virkelig prisdrivende på singler er hvis det appelerer til visse typer DJ's. Mye av det du har tatt bilde av, gjør det ikke. Alternativt at det er sære pressinger, med store band som kompletistene jakter på. Husk de fleste utgivelsene med kjente navn solgte i bøtter og spann.

    Ta deg tida, sjekk med popsike.com og ebay.com. Da får du fort en følelse for hva du sitter på.
    Ellers mistenker jeg det for å være mange haier/luringer der ute som helst vil betale grov underpris.

    så jeg føyer meg inn blant de som anbefaler deg å tenke deg godt om.

    evt sende undertegnede en PM før du skal til Oslo. *kremt* *host* ;) ;)
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Det er fantastisk morsomt å spille disse gamle singlene. For en tid siden "bygde" jeg om en gammel Garrard AT 6 til å takle vanlig MM PU.Det er en skifter må vite.Nå kan jeg lesse på ti stk i slengen uten å opp og gå mellom platene.Det verste er nesten at den gamle garrarden viste seg å faktisk være en bedre spiller enn sine ti-femten år nyere brødre fra 70 tallet.Dette lyder ikke så borti hampen det.Åsså så trivelig å se på da gitt!! Mulig det røyner litt nål med en skifter i aksjon,men det tar jeg meg gladelig råd til gitt.Det er verd det! 8)
    Mvh Rune :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Rune.U skrev:
    Det er fantastisk morsomt å spille disse gamle singlene. For en tid siden "bygde" jeg om en gammel Garrard AT 6 til å takle vanlig MM PU.Det er en skifter må vite.Nå kan jeg lesse på ti stk i slengen uten å opp og gå mellom platene.Det verste er nesten at den gamle garrarden viste seg å faktisk være en bedre spiller enn sine ti-femten år nyere brødre fra 70 tallet.Dette lyder ikke så borti hampen det.Åsså så trivelig å se på da gitt!! Mulig det røyner litt nål med en skifter i aksjon,men det tar jeg meg gladelig råd til gitt.Det er verd det! 8)
    Mvh Rune :)
    vik fra meg o'Store Satan.

    fy faen for et jævli misbruk av vinyl :mad: :mad: :mad: :mad:

    nummeret før jeg kaller det noe skikkelig dritt på orntli'.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn