Vinylplater og varmepumpe.

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Innlegg
160
Antall liker
46
Jeg har fått meg en varmepumpe i hus av typen luft til luft for en tid tilbake. Innedelen er montert i samme rom som jeg oppbevarer platene mine. Har merket at jeg har en del tørrere luft nå enn tidligere og det er vell som forventet. Det jeg er mer usikker på er om oppbevaring av plater tar skade av denne tørrere luften. Hørte litt plater igår og mener bestemt at nålen beveger seg mer opp å ned nå på enkelte av de nye platene enn tidligere dvs mer "bulkete" plater. Mulig dette bare er en ting jeg ikke har lagt så mye vekt/merke til tidligere. Sjekket selvfølgelig først etter ujevnheter i undermatten som er av karbon (boston acoustics) Ingen tegn til ujevnheter der!

Regner med jeg ikke er eneste med varmepumpe og vinyl i hus så kom gjerne med tanker/erfaringer rundt dette.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.510
Antall liker
7.537
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Mener du seriøst at platene dine har blitt mer bulkete av at du har fått deg varmepumpe og med det jevn temperatur i rommet ?
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Innlegg
160
Antall liker
46
Mener du seriøst at platene dine har blitt mer bulkete av at du har fått deg varmepumpe og med det jevn temperatur i rommet ?

Nei jeg mener ikke det direkte, men jeg stiller spørsmål ved at jeg nå har gått ned i en fuktighet til rundt 25% (målt med ett billig hygrometer fra jula) og jeg spør derfor om det er "heldig" å oppbevare vinylplater i så tørt miljø?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Oppbevaring vet jeg lite om, men kan ikke se at det skulle ha noen betydning. Sannsynligvis skaper tørrere luft mer problemer med statisk elektrisitet.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Tørrere luft er vel heller en fordel for papp/papirbaserte covere osv, - men som det sies, - tørr luft gir ofte også mer problemer med statisk....
Kanskje supplere med en luftfukter?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Jeg har også en luft til luft varmepumpe.
Tørrere luft har ikke vært noe problem.
Men siden det står en vifte og blåser kontinuerlig ut i rommet blir det nødvendigvis litt mer støv som virvler.
Bortsett fra viftestøy ingen problemer, bare fordeler.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.709
Antall liker
5.901
Dette har varmepumpen gjort med mine høyttalere:
1611927523802.jpeg
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.043
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvordan vet du at det skyldes varmepumpen og ikke ville ha skjedd uansett?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
de vanlige strømovnene gir tørrere luft enn varmepumper. De »brenner» støvet. Dårlig kvalitet på HT skyldes neppe varmepumper.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det der er tre, 1/2 Tam. Den blir tørr over tid hvis du - i dens område- har en høyere temperatur og tørrere luft. Som læret i godstolen sprekker hvis det ikke næres.

Prebs: Hold skivene så langt unna selve pumpa som mulig. Hold temperatuen jevn, men ikke for varm. Og demp lysbruken. Da holder skivne.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.709
Antall liker
5.901
Hvordan vet du at det skyldes varmepumpen og ikke ville ha skjedd uansett?
Vel, når høyttalerene har holdt seg fint i åresvis inntil de ble plassert ved siden av varmepumpen som er montert ved gulvet, så er det nok varmepumpen som er skylden. Vinylen slapp på den siden som stod nærmest varmepumpen. Plassering ca 1 meter fra. I etterpåklokskap så er det min egen feil, men dog en liten advarsel til dere andre.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.709
Antall liker
5.901
Det der er tre, 1/2 Tam. Den blir tørr over tid hvis du - i dens område- har en høyere temperatur og tørrere luft. Som læret i godstolen sprekker hvis det ikke næres.

Prebs: Hold skivene så langt unna selve pumpa som mulig. Hold temperatuen jevn, men ikke for varm. Og demp lysbruken. Da holder skivne.
Høyttalerene er laget av MDF-plater som er kjent for å være robuste. Materialet er «dødt», hvilket betyr at det ikke utvider seg ved temperaturforskjeller eller fuktighet. Vinylen som slapp er laget av plastikk.
Det er kontaktlimen som har sluppet taket her.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Enig, Det er nok varmen fra pumpa, som gjør det. ingenting bør stå for nærme en varmekilde.
 

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Innlegg
160
Antall liker
46
Det der er tre, 1/2 Tam. Den blir tørr over tid hvis du - i dens område- har en høyere temperatur og tørrere luft. Som læret i godstolen sprekker hvis det ikke næres.

Prebs: Hold skivene så langt unna selve pumpa som mulig. Hold temperatuen jevn, men ikke for varm. Og demp lysbruken. Da holder skivne.
Takker for tips. Brukte lørdagen på å flytte vekk platesamlingen til ett annet rom som gjør at platene ikke er i direkte kontakt med luften som blåser ut fra pumpen. I dette romme er det også en ventil. Hygrostat verdien gikk umiddelbart opp 10+ prosent så slår meg til ro med dette nå.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.832
Antall liker
50.820
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Det der er tre, 1/2 Tam. Den blir tørr over tid hvis du - i dens område- har en høyere temperatur og tørrere luft. Som læret i godstolen sprekker hvis det ikke næres.

Prebs: Hold skivene så langt unna selve pumpa som mulig. Hold temperatuen jevn, men ikke for varm. Og demp lysbruken. Da holder skivne.
Utrolig! du er jo expert på dette også😉
 
Topp Bunn