Vinylmøte hos tkr

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Ser at det ikke er åpnet en tråd ennå, så her er den!

Vi var samlet en god gjeng hos tkr i går. Fokus var på vinyl og sammenligning av to ulike armer/pickup og step-up på samme drivverk!
Vi spilte en del låter 2 ganger - en gang på hver kombinasjon.

Nå skal det vel sies med en gang at det ble mye skravling og lite kritisk lytting i går, men for min del var artig å oppleve at det varierte hvilken kombinasjon som spilte best! Det fine med en slik sammenlinginig er jo også at man slipper å lure på om det er samme innspilling/mastering man lytter på....


Takk for hyggelig kveld tkr - og basert på stemning/oppmøte - så ser det bra ut for lauget i 2017!

Mvh
OMF

DSC_0070[1].jpg
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.980
Antall liker
81.828
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Der skulle jeg gjerne vært med, selv uten musikk.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Takk for trivelig kveld og godt oppmøte hos tkr.
For min del var dette første møte med den nye vinylriggen, og det var selvfølgelig artig å se Verdier "in person". Har lest mye positivt om denne spilleren. Som OMF nevner ble det hovedsaklig spilt vinyl, og kveldens tema var sammenlikninger mellom de to armene SME/Koetsu Coralstone og FR 64S/ AN IO. Utover kvelden når den værste skravlinga hadde avtatt, fikk vi lyttet litt mer kritisk. På de sporene jeg hørte var SME/Koetsu å foretrekke. Synes dette låt mest naturlig og med en god balanse i lydbildet, egenskaper jeg setter pris på ved musikkgjengivelse.
Jeg har hørt basiskomponentene i dette anlegget mange ganger og kjenner lyden ganske godt. Med det nye drivverket, riaa og Koetsu Coralstone på plass i systemet opplevde jeg beste lyd i casa tkr så langt.

mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Takk for nok en trivelig kveld i casa tkr.
Og gledelig å registrere at en gammel traver fortsatt har medlemmer som mer enn gjerne tar turen.
At det var trivelig hos tkr, kan gjerne kaklingen være et symptom på.
Selv ble det null sekunder i sweetspot på undertegnede, et frivillig valg - all den tid jeg fikk nyte en helaften med vinyl hos verten like før jul. (dette er for øvrig lagt inn i tkr anleggstråd)
Erfaringene og opplevelsene jeg gjorde meg da, kan "kort" sies slik, så får den enkelte som fikk lytte fra sweetspot vurdere hvorvidt og i hvilken grad min beskrivelse sammenfaller:
"Først ut var en gammel traver med Dire Straits. Her foretrakk jeg nok SME/Koetsu fremfor FR/AN - sistnevnte var noget mørkere/varmere i klangen, mens SME/Koetsu var litt mer frempå og oppløst.
De resterende skivene som ble spilt, derimot, kom FR/AN best ut av - men det var små forskjeller.
Vokal ble gjengitt mer ørevennlig via sistnevnte, mens jeg godt kunne levd med instrumentgjengivelsen fra SME/Koetsu. FR/AN på sin side, bød på en smule mer kropp, varme og var nok totalt sett mest "ørevennlig".
Når dette er sagt, er jeg spent på hva tkr etterhvert melder tilbake.
Jeg opplevde at det ble litt trangere i telefonkiosken med SME/Koetsu enn med FR/AN - i den forstand at jeg mener å ha opplevd hakket større bredde på lydbildet med sistnevnte. SME/Koetsu, på sin side, har nok den mest "hifikorrekte" bassgjengivelsen - rett og slett fordi denne komboen av kjappere, mer kontant og hadde mer snert enn FR/AN.
Dybden på lydbildet gjennom FR/AN ble opplevd som bittelitt dypere enn med SME/Koetsu - men har var det små forskjeller.
Gjengivelsen opplevdes også som mer organisk, litt varmere og med hakket mer kropp via FR/AN enn via SME/Koetsu.
Begge komboene hadde en imponerende evne til å grave frem den dypbassinfoen som fantes på skivene, men litt forskjell var det.

En liten kuriositet var at forskjellene mellom komboene varierte i større eller mindre grad ut fra hvilke innspillinger som ble spilt av. På noen var forskjellen større enn på andre, og kanskje aller størst på Dire Straits og Kari Bremnes "Svarta Bjønn"...

mvh
Proffen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.478
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ja, takk for sist! Det ble en litt trangbodd kveld i Sweetspot, jeg mener at jeg talte 11 medlemmer pluss verten. :)

Jeg er av den mening at det sosiale betyr vel så mye som det lydmessige av og til, og i så måte var det jo et svært så vellykket møte.

Som SOA skrev, ble det lyttet litt mer seriøst senere på kvelden. Det var litt pussig at ved litt nøyere lytting ble Koetsuen foretrukket fremfor den mer ørevennlige Audio Noten.

DSC_0115.jpg


DSC_0120.jpg


Jeg er ganske glad for at jeg ikke må stresse med å velge den ene fremfor den andre. Liker begge to, jeg. ;)

Mvh
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
Hei

Takk for en trivelig samling. Lite analytisk lytting (da jeg var der), desto mer hyggelig prat:)
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for en trivelig kveld. Godt det ikke ble analytisk! Blir bare nervøs av slikt.:rolleyes: Men som forventet var det ikke store forskjellene mellom de to armene. Gode ting begge to. Kanskje det var det ultratunge/stabile drivverket som gjorde susen!! I alle fall en fin opplevelse.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr
Topp Bunn