Vinyl priser - skjer'a?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Vel, " Den som frakter varen (i de fleste tilfeller Posten) tar seg som regel betalt for fortollingsjobben. Dette er ikke et gebyr til Tolletaten, men en betaling fraktselskapet tar."

Posten er heleid av staten som igjen vil si at i enden på byråkratiet ender gebyret i statskassen.

Selv har jeg aldri mottat noen liten pakke eller rekomandert sending der posten ikke har vært befrakter.

Dette forgår hos Oslo Lettercenter som er posten. (Så det blir nok ikke så mye $ på Jokernord.)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Posten er heleid av staten som igjen vil si at i enden på byråkratiet ender gebyret i statskassen.
Og likevel skal altså posten ha 158,- for å fortolle varen din. Tilsvarende fra DHL (ikke fra Tyskland, da kommer det via posten) har vært helt oppe i 800,- for to par sko og noen bokser skokrem i mitt tilfelle.

Hvor mye som havner i stats-"kassa", og hvor mye som rett og slett er kostnader for tjenesten de utfører får noen andre ta regnestykket på. Posten er blant de billigste i bransjen her.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Jobber du mye gratis selv? I så fall har jeg en del oppdrag til deg.
hva har dette med å jobbe gratis å gjøre. det eneste vi snakker om er innkreving av moms. det burde være grei skuring i disse tider full av datakraft.
Vel, pr i dag er mye av dette oppgaver som håndteres av mennesker som gjerne vil ha betalt. Om noe er mulig teoretisk er inntil videre irrelevant.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Hvilke arbeidsprosedyrer utfører posten for innkreving av moms på platen til 400 vs den til 300? Har du kjennskap til tidsbruken og prosedyre? Er det vanskelig å forenkle henimot et tastetrykk eller to?

Og det har lite med teori å gjøre; det har vel med å automatisere prosedyrer som for det meste allerede er automatisert.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Ser ut som det blir poste restante turer over grensen eller et par utenlandsturer til London eller andre relevante land :mad:
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Hvilke arbeidsprosedyrer utfører posten for innkreving av moms på platen til 400 vs den til 300? Har du kjennskap til tidsbruken og prosedyre? Er det vanskelig å forenkle henimot et tastetrykk eller to?

Og det har lite med teori å gjøre; det har vel med å automatisere prosedyrer som for det meste allerede er automatisert.
Det er mennesker ansatt som jobber med slikt og det koster penger. Maskiner for automatisering koster også penger. Konkurrentene til posten tar seg enda mer betalt. Jeg ville ikke tatt på meg fortolling og momsinnkreving for staten uten å få betalt for det. Det er absolutt rimelig at dette er en tjeneste som koster penger. Hva er så vanskelig?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Når man skal ha norsk lønnsnivå og på død og liv må handle til utenlandske prisnivå synes jeg det er helt greit å betale kostnadene med det.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Hvilke arbeidsprosedyrer utfører posten for innkreving av moms på platen til 400 vs den til 300? Har du kjennskap til tidsbruken og prosedyre? Er det vanskelig å forenkle henimot et tastetrykk eller to?

Og det har lite med teori å gjøre; det har vel med å automatisere prosedyrer som for det meste allerede er automatisert.
Det er mennesker ansatt som jobber med slikt og det koster penger. Maskiner for automatisering koster også penger. Konkurrentene til posten tar seg enda mer betalt. Jeg ville ikke tatt på meg fortolling og momsinnkreving for staten uten å få betalt for det. Det er absolutt rimelig at dette er en tjeneste som koster penger. Hva er så vanskelig?
At det er noen rimelig grunn til at det koster slike summer. (Snakker ikke spesielt om posten her. helt irrelevant)
 
2

2xJ

Gjest
Prøv og ta fortolling selv.. har gjort det noen ganger på jobb, men skulle jeg gjort det mer, hadde jeg tatt minst ti x av det posten gjør....
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
I Sverige har de store aktørene (Post Nord) gått sammen og samler inn moms/toll avgifter til en sum av 10kr nå, det er ikke aktuellt og følge den løsning i Norge er att lese.
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
198
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Muligens litt OT, men ser at Platekompaniet legger ned alt utenom 3 butikker. Trist utvikling.
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
198
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Kan jo være at dyre husleier i kjøpesentre og lange åpningstider med høye lønnsutgifter er et dårlig konsept.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kan ikke forestille meg at det kommer noe positivt ut av at 350kr grensa forsvinner. Ser ikke for meg at staten gir fra seg denne inntektsposten.
Det er bare å se på hvor mye man "sparer" ved egenfortollig.

Resultatet vil nok bli at vi må betale et uforholdsmessig stort gebyr fra første krone.
Fortollingsgebyret går ikke til staten.
Og hvor går det da?
Til speditøren. Altså den som fortoller. Posten, DHL, Postnord. ...private selskaper. Det er de som setter den prisen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jobber du mye gratis selv? I så fall har jeg en del oppdrag til deg.
hva har dette med å jobbe gratis å gjøre. det eneste vi snakker om er innkreving av moms. det burde være grei skuring i disse tider full av datakraft.
Så lenge posten har kapasitetsproblemer og kundene betaler det de ber om, kommer prisen neppe til å gå ned.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Da tenker jeg at vi kan oppsummere denne tråden slik:

De fleste på HFS synes det norske avgiftssystemet er så bra det kan bli og ser med glede på å måtte betale NKR.158 for å få betale NOK.0,25 i mva.

De synes også at det er greit å betale det samme gebyret om de gjør jobben selv(egenfortolling). Og speditøren som innkrever dette er Posten, som er statseid.(100%).

Dermed er det bare noen få unikum her på HFS som ikke bifaller dette, som dermed burde hode tett. Forøvrig kan jeg ikke huske å ha sett noen stor skare her på HFS applauderer avgifter på f.eks alkohol, biler osv.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.289
Antall liker
9.138
Ikke helt sikker på at du har skjønt det. Det meste jeg bestiller kommer via Fed-Ex, de tar seg betalt for å ordne varene inn i landet, er den betalingen en del av det norske avgift systemet? Eller driver de bissniss? De kunne jo gjort som Posten gjør når verdien er over 3000,-, altså kr. 0,- i gebyr men de velger å tjene penger, litt slik som alle oss andre med det vi driver med.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ikke helt sikker på at du har skjønt det. Det meste jeg bestiller kommer via Fed-Ex, de tar seg betalt for å ordne varene inn i landet, er den betalingen en del av det norske avgift systemet? Eller driver de bissniss? De kunne jo gjort som Posten gjør når verdien er over 3000,-, altså kr. 0,- i gebyr men de velger å tjene penger, litt slik som alle oss andre med det vi driver med.
Skjønt hva?

Jeg har ikke nevnt hverken Fed-Ex, UPS eller DHL. Har mottat varer igjennom alle tre og vet hva det koster. Det er altså gebyr på fillebeløp jeg snakker om og ikke at bedrifter skal drive veldedighet.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.289
Antall liker
9.138
Igjen, det er speditørene som selv bestemmer om det skal være gebyrer, det er ikke en del av det norske avgiftsystemet. Selv om det alltid er kjekkest å skylde på myndighetene.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ikke helt sikker på at du har skjønt det. Det meste jeg bestiller kommer via Fed-Ex, de tar seg betalt for å ordne varene inn i landet, er den betalingen en del av det norske avgift systemet? Eller driver de bissniss? De kunne jo gjort som Posten gjør når verdien er over 3000,-, altså kr. 0,- i gebyr men de velger å tjene penger, litt slik som alle oss andre med det vi driver med.
Skjønt hva?

Jeg har ikke nevnt hverken Fed-Ex, UPS eller DHL. Har mottat varer igjennom alle tre og vet hva det koster. Det er altså gebyr på fillebeløp jeg snakker om og ikke at bedrifter skal drive veldedighet.
Alle er nok enige i at fortollingsgebyret er for høyt.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Prøv og ta fortolling selv.. har gjort det noen ganger på jobb, men skulle jeg gjort det mer, hadde jeg tatt minst ti x av det posten gjør....
En vet at en har en god sak når en kommer med slike argumenter.
Sånn litt i perspektiv:
Nja Dongen, isåfall må man være villig til å endre systemene og samtidig gi avkall på en viss kontroll og statistikkoversikt på hva som innføres - satt litt på spissen, men dog men en stor grad av sannhet. Det er ikke lenge siden jeg tenkte at å fortolle en vare selv var easy match. Mest av alt for å få varen raskest mulig hjem. Men, det var før jeg ankom tollager på Gardermoen og fikk utlevert papirene som skulle fylles ut med både koder og allskens rariteter til nasjonale statistikker etc. Etter diverse kursutregninger på gitte datoer og kopiering av originaldokumenter, måtte selvsagt mva innbetales og dokumenteres før varene kunne utleveres. Det skjedde et helt annet sted. Det tok meg to, tre minutter og forstå at jeg aldri ville kunne reise hjem med varen samme dag og betalte gladelig den tusenlappen og litt til som det kostet å få fiksa byråkratiet på under to timer.

Dette forklarer ikke alt Dongen, men jeg tror hverken 2xJ eller Trondmeg er helt borte i natta - tvert om! At påslaget på en skarve LP oppleves som irriterende er vi helt enige om, men det handler om å forstå systemene også. Kanskje du kunne sette noen av dine kloke studenter på saken og finne en systemløsning som kunne erstattet manuelle rutiner. Det vil være like lett som å legge ut semesterne i sin helhet på Youtube for å spare oppmøte og gjentakelser fra filosofer :) FORTSATT GOD SOMMER!
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
Z

Zomby_Woof

Gjest
Uansett mistenker jeg at markedet for momsing av småtteri inn til Norge kommer til å bli stort nok til at det kommer tilbydere og konkurranse. Så får vi se hva som skjer med prisnivået etterhvert.
 
2

2xJ

Gjest
Dan Dare
Hadde du klart og lese, så hadde du visst det.

Men om dere ikke klarer og se hele bilde av dette, så kommer dere heller ikke til og forstå hvorfor det er som det er...
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Så det er altså proteksjonisme det er snakk om, som jeg sa, - en så høy "skatt" at salget stopper og da mener man at man vil handle det i butikken på hjørnet i stede ? Problemer er vel at den ikke ligger på hjørnet lenger men i et kjøpesenter 10-15 km unna, så da skal jeg altså sette meg i bilen og kjøre 2-3 mil for å handle en overpriset plastboks, om jeg klarer å finne en? Kommer ikke til å skje.
 
2

2xJ

Gjest
Uansett mistenker jeg at markedet for momsing av småtteri inn til Norge kommer til å bli stort nok til at det kommer tilbydere og konkurranse. Så får vi se hva som skjer med prisnivået etterhvert.
Det er jo en spennende tanke... likeså om Posten Norge "lar" seg kjøpe opp av Postnord, og at vi får distribusjon ifra.... København ???
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Dan Dare
Hadde du klart og lese, så hadde du visst det.

Men om dere ikke klarer og se hele bilde av dette, så kommer dere heller ikke til og forstå hvorfor det er som det er...
Mulig det, jeg jobber ikke med logistikk så dette har du sikkert greie på. Men at Virke påstår at vi har mistet 4500 arbeidsplasser (i 2017) pga. netthandel er det reneste tøv. Det var vel Virke sammen med KrF som fikk fjernet 350,- kr. grensen.
 
2

2xJ

Gjest
Sånn ca... så mister vi 1000 arbeidsplasser pr MILLIARD vi handler i utlandet, i 2018 handlet vi for ca 17 milliarder....

Logistikk / Distribusjon / Transport, så er det elementer man taper penger på og og noen enn tjener på, selvfølgelig.
Men de vilkårene vi har i Gnore, med dem geografiske utfordringene vi har og samtidig så er det slik at det ikke er noe folk vil bruke penger på... det skal bare virke lissom.. Det ser vi jo i denne diskusjonen.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Hvor har du dette tallet fra, minus 1000 arbeidsplasser pr. milliard? Kommer dette også fra Virke eller finnes det dokumentasjon på dette? I så fall, har du link til dokumentasjon?
 
Topp Bunn