Vinyl priser - skjer'a?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Kan ikke forestille meg at det kommer noe positivt ut av at 350kr grensa forsvinner. Ser ikke for meg at staten gir fra seg denne inntektsposten.
Det er bare å se på hvor mye man "sparer" ved egenfortollig.

Resultatet vil nok bli at vi må betale et uforholdsmessig stort gebyr fra første krone.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Kan ikke forestille meg at det kommer noe positivt ut av at 350kr grensa forsvinner. Ser ikke for meg at staten gir fra seg denne inntektsposten.
Det er bare å se på hvor mye man "sparer" ved egenfortollig.

Resultatet vil nok bli at vi må betale et uforholdsmessig stort gebyr fra første krone.
Hva mener du? Staten taper inntekter (mva) på en 350.- grense.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Momsen overlever vel de fleste, - da er det verre med de tildels absurde "behandlingsgebyrene" som kreves, litt avhenging av hvilken transportør som brukes.....
 
2

2xJ

Gjest
Prisen for den Tool skiva er da latterlig billig, burde den ikke vært høyere ? ;)
Kvalitet koster, og dyrt er bedre. Dere som har "kjøpe anlegg" vet vel det :rolleyes: ;)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Kan ikke forestille meg at det kommer noe positivt ut av at 350kr grensa forsvinner. Ser ikke for meg at staten gir fra seg denne inntektsposten.
Det er bare å se på hvor mye man "sparer" ved egenfortollig.

Resultatet vil nok bli at vi må betale et uforholdsmessig stort gebyr fra første krone.
Hva mener du? Staten taper inntekter (mva) på en 350.- grense.


For å gjøre det litt klarere, det er ikke mva jeg snakker om men gebyret man må betale for å få betale mva.

Poenget mitt var at om du handler for kr.351,- må du betale kr.158,- i "Forenklet fortolling import per oppdrag".
Handler du for kr.351,- og velger egenfortolling må du også betale kr.158,- i "Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad".

Det vil si at du betaler kr.158,- for å betale 88 kr og 75 øre i mva.

Og jeg kan ikke se for meg at staten vil gi fra seg denne salderingsposten, dermed vil du måtte betale et uforholdsmessig stort gebyr fra første krone.

Hypotetisk sett kan vi se for oss at man handler for kr.1,- og da måtte betale kr.158,- i en eller annen form for gebyr for å få betale kr.0,25,- i mva.
 
2

2xJ

Gjest
For og få ting i perspektiv, kanskje ikke relevant... Jeg ser den, men allikevel.
Jeg jobber i et 3PL/4PL firma, en av kundene våres skal ha 2 sjøpaller (120x120cm x 2stk) ifra California til England.
Flyfrakt, spedisjonsfirmaer og avgifter, nært 100K. (og dette er uten verdi av innholdet) Og så skal det gjøres noe med det på kølaholmen før frakt til Norge/Gardemoen.
Altså så skal det avgifter og slikt her og + transport til våres logistikksenter.
Og da har vi bikket 100K med lett margin, for TO stk PALLER.
Og sånn er det rundt hele veien...

Og vi gnåler om en hundrelapp ?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Slik jeg for forstår snakkes det kun om å beregne og kreve inn moms for et produkt der verdien står på pakken, da de færreste produkter har toll. Dette gjøres normalt av post i butikk i en matbutikk som selger alt fra sukkertøy til halv gris og tar betalt med full moms, halv moms med mer. De klarer til og med å ta ekstra betalt for pant men å beregne moms på en pakke fra Kina som har verdi NOK 200 klarer de ikke uten å ta betalt NOK 158.

Ingen problem med å betale moms på verdien men finner meg ikke i slike tenk på et tall gebyrer. Dette er politikk og intet annet.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
@ 2xJ

Ut i fra dine ytringer her får jeg inntrykk av at:

A: Du handler ikke for småbeløp i utlandet.

B: Du sitter i Nærings- og fiskeridepartementet.

C: Du i en eller annen form har økonomiske interesser i et eller flere av følgende foretak:

Posten Norge
Bring Express, tidligere Box Delivery
Bring Cargo, tidligere Nor-Cargo, Box Solutions og Nettlast, samt deler av Posten Norge
Bring Warehousing, tidligere Wajens og Nor-Cargo
Bring Citymail, tidligere CityMail
Bring Dialog, tidligere talk2me
Bring Frigo, tidligere bare Frigoscandia
Bring Parcels, tidligere Pan Nordic Logistics og deler av Posten
Bring Mail, tidligere Posten bedriftstjenester innen brev og reklame
Bring Supply Services tidligere del av Frigoscandia

D: Utelates ettersom vi ikke vil ha noen krangel her.
 
2

2xJ

Gjest
Never ASS.U.ME......

A Jeg handler en hel del i utlandet.. både musikk og mat, og annet relatert til nevnte.

B Jobber på gølvet i en logistikkbedrift, men har endel kunnskap, fordi jeg liker og lære.

C NEI!

D Du må gjerne krangle med meg, men da må du kunne vite fakta først om transport og logistikk først. Gjerne om hvordan nevnte bransje kan tjene mer penger.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Det er litt forskjell på fraktkostnader i en logistikkbedrift kontra en privatperson som bestiller et par lp’er eller cd’er. Tøvete sammenligning.
 
2

2xJ

Gjest
DD, det er mulig, men se på hva det koster og frakte en pall med cd og vinyl ifra ... La oss si USA og til Gnorge.. det blir ganske mye totalt sett. Uten tvil så blir det tjent penger innen logistikk, men det kreves ganske så enorme investeringer og. Og det er ikke helt irrelevant for hva det koster for oss, selv om vi er en og en som bestiller en CD eller så... Alltid sluttbruker som betaler mest for gilde, lik det eller la vær og handle, evnt flytt utenlands hvor det er så mye billigere.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.291
Antall liker
9.138
Nå må dere slutte med sytet om dette gebyret, det kan nesten se ut som om platekjøpere av små volum blir forfulgt av staten. Gebyret har alltid vært der, kommer til å være der enten du kjøper plater, kondomer, strutseegg, skismørning, skiftenøkkler, vaskefiller, boksehansker etc.

Tips; Kjøp 50 plater (eller kondomer...) om gangen, da vil gebyret være ubetydelig. (Det er det vel uansett når jeg tenker meg om....)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Never ASS.U.ME......

A Jeg handler en hel del i utlandet.. både musikk og mat, og annet relatert til nevnte.

B Jobber på gølvet i en logistikkbedrift, men har endel kunnskap, fordi jeg liker og lære.

C NEI!

D Du må gjerne krangle med meg, men da må du kunne vite fakta først om transport og logistikk først. Gjerne om hvordan nevnte bransje kan tjene mer penger.
Nei, ikke ute etter krangel men fant det litt merkelig at noen har så avslappet forhold til dette gebyret.

I 2018 betalte jeg dette gebyret på over 20 forsendelser for bare noen småkroner over grensen og det hadde jo blitt noen flere plater for å si det slik.

Til sammenligning tar Post Nord 75kr for samme jobb i Sverige.
 
2

2xJ

Gjest
Men vi er ikke i Sverige!! Totalt irrelvant hva dem betaler i utlandet.
 
2

2xJ

Gjest
Never ASS.U.ME......

A Jeg handler en hel del i utlandet.. både musikk og mat, og annet relatert til nevnte.

B Jobber på gølvet i en logistikkbedrift, men har endel kunnskap, fordi jeg liker og lære.

C NEI!

D Du må gjerne krangle med meg, men da må du kunne vite fakta først om transport og logistikk først. Gjerne om hvordan nevnte bransje kan tjene mer penger.
Nei, ikke ute etter krangel men fant det litt merkelig at noen har så avslappet forhold til dette gebyret.

I 2018 betalte jeg dette gebyret på over 20 forsendelser for bare noen småkroner over grensen og det hadde jo blitt noen flere plater for å si det slik.

Til sammenligning tar Post Nord 75kr for samme jobb i Sverige.
Jeg syntes gebyrene er for små... så for og kompensere dette så handler jeg godt på polet !!!!! ;)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Det som er problemet her at dette gebyret varierer. Dere prater om en hundrings eller to i gebyr.
Jeg som firma kjøpte 3 stk. Noritake display til Primare SPA20 / 21 fra Malmö.
Til en verdi av 350 kroner.
Posten sitt gebyr var 750 kroner og oppå der mva.
Jeg klagde på det for døve ører...….
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det handler vel ikke å dekke inn kostnader, men heller proteksjonisme fra butikknæringen som ser på netthandel som den stor stygge ulven. De tror at om de tar bort fritaket for varen under 350 kr så øker slaget hos de tilsvarende. Der tror jeg de tar grundig feil.

Det siste jeg kjøpe var en vanntett boks for å ha mobil, nøkler, lommebok mm i når jeg er ute å padler. Man kan jo gå rundt må vite... Da kunne jeg velge mellom rundt 50 forskjellige og valgte en som akkurat passet mitt behov til en kostnad på NOK 55 fritt hjem. Med den ordningen som kommer hadde den koster meg godt over NOK 200. Skulle droppet nettet og gått i butikk kunne jeg holdt på en stund, brukt masse energi før jeg fant en og trolig droppet hele greia.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
DD, det er mulig, men se på hva det koster og frakte en pall med cd og vinyl ifra ... La oss si USA og til Gnorge.. det blir ganske mye totalt sett. Uten tvil så blir det tjent penger innen logistikk, men det kreves ganske så enorme investeringer og. Og det er ikke helt irrelevant for hva det koster for oss, selv om vi er en og en som bestiller en CD eller så... Alltid sluttbruker som betaler mest for gilde, lik det eller la vær og handle, evnt flytt utenlands hvor det er så mye billigere.
Det er stor forskjell på et firma som kjøper 1 pall og en privatperson som kjøper 1 lp. På 1 pall blir fraktkostnader fordelt på noen tusen lp’er. Som privatperson betaler du frakt for 1 lp og nå kommer mva og gebyr i tillegg snart.
Mva er greit, det kan gjerne trekkes ifra i avsenderlandet også. Saken er vel at mange har tungt for å svelge gebyret som gjerne blir høyere enn mva.
Det er ikke alle som har økonomi til å bestille for flere tusen kroner i slengen.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Forstår lite av disse logistikkeksemplene.

pr. i dag så koster det altså intet ekstra når summen er under grensen; en betaler fraktkostnader!

Hvorfor det skal koste 150 pluss for å få moms på plass er meg en gåte. jeg betaler moms på det meste når jeg handler i butikk uten store gebyr. hvorfor ikke når jeg henter ut en lp på post i butikk. Alt dette er jo elektroniske overføringer uten særlig mye mannskap eller ekstra flytting.
 
2

2xJ

Gjest
Priser blir mer og mer internasjonaliserte, med snart mindre og mindre og tjene på for oss, seff vil det være noe variasjoner.
Selv så prøver jeg så godt det lar seg gjøre og støtte både norske butikker og norsk netthandel, før jeg tyr til utlandet.
Da kan jeg i det minste si her inne at jeg har prøvd og være med på og holde liv i noe... isteden for og måtte starte en ny tråd om "Xxxxxx" har gått konkurs pga utenlandsk konkurranse fra wish.. amazon eller bukta...
Og fraktprisene i Gnorge er helt ok, TIDSBRUKEN til speditørene.. DEN kan jeg godt være med på og diskutere.....
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Forstår lite av disse logistikkeksemplene.

pr. i dag så koster det altså intet ekstra når summen er under grensen; en betaler fraktkostnader!

Hvorfor det skal koste 150 pluss for å få moms på plass er meg en gåte. jeg betaler moms på det meste når jeg handler i butikk uten store gebyr. hvorfor ikke når jeg henter ut en lp på post i butikk. Alt dette er jo elektroniske overføringer uten særlig mye mannskap eller ekstra flytting.
Kan det pr idag leveres til 350kr uten +++ men 351kr da får en betale+++:confused: betaler mva så gjerne:)Staten och Kapitalet ror så svetten lackar:p
 
Sist redigert:

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.291
Antall liker
9.138
DD, det er mulig, men se på hva det koster og frakte en pall med cd og vinyl ifra ... La oss si USA og til Gnorge.. det blir ganske mye totalt sett. Uten tvil så blir det tjent penger innen logistikk, men det kreves ganske så enorme investeringer og. Og det er ikke helt irrelevant for hva det koster for oss, selv om vi er en og en som bestiller en CD eller så... Alltid sluttbruker som betaler mest for gilde, lik det eller la vær og handle, evnt flytt utenlands hvor det er så mye billigere.
Saken er vel at mange har tungt for å svelge gebyret som gjerne blir høyere enn mva.
Det er ikke alle som har økonomi til å bestille for flere tusen kroner i slengen.
Klarer man ikke å kjøpe mer enn en plate og to om gangen + litt gebyr uten at det blir problemer så har man brukt altfor mye penger på hifi.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
DD, det er mulig, men se på hva det koster og frakte en pall med cd og vinyl ifra ... La oss si USA og til Gnorge.. det blir ganske mye totalt sett. Uten tvil så blir det tjent penger innen logistikk, men det kreves ganske så enorme investeringer og. Og det er ikke helt irrelevant for hva det koster for oss, selv om vi er en og en som bestiller en CD eller så... Alltid sluttbruker som betaler mest for gilde, lik det eller la vær og handle, evnt flytt utenlands hvor det er så mye billigere.
Saken er vel at mange har tungt for å svelge gebyret som gjerne blir høyere enn mva.
Det er ikke alle som har økonomi til å bestille for flere tusen kroner i slengen.
Klarer man ikke å kjøpe mer enn en plate og to om gangen + litt gebyr uten at det blir problemer så har man brukt altfor mye penger på hifi.
ja du vet, vet du, at sannere ord har aldri blitt ytret. en skal vite hvor en skal plassere pengene sine. jeg sa det til naboen her forrige dagen; å klage på fyrte kronasjer i tankomatgebyr på de noen og tyve liter du tappet på tanken burde få deg til å tenke på å bytte ut skodaen med en trabant. fin bil skal han ha, men drivstoff … for en fyr.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
DD, det er mulig, men se på hva det koster og frakte en pall med cd og vinyl ifra ... La oss si USA og til Gnorge.. det blir ganske mye totalt sett. Uten tvil så blir det tjent penger innen logistikk, men det kreves ganske så enorme investeringer og. Og det er ikke helt irrelevant for hva det koster for oss, selv om vi er en og en som bestiller en CD eller så... Alltid sluttbruker som betaler mest for gilde, lik det eller la vær og handle, evnt flytt utenlands hvor det er så mye billigere.
Saken er vel at mange har tungt for å svelge gebyret som gjerne blir høyere enn mva.
Det er ikke alle som har økonomi til å bestille for flere tusen kroner i slengen.
Klarer man ikke å kjøpe mer enn en plate og to om gangen + litt gebyr uten at det blir problemer så har man brukt altfor mye penger på hifi.
Synes ikke det er enkelt å finne flere plater man vil ha på et og samme sted, noen ganger er man heldig men det har lett for å bli en og en.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.291
Antall liker
9.138
DD, det er mulig, men se på hva det koster og frakte en pall med cd og vinyl ifra ... La oss si USA og til Gnorge.. det blir ganske mye totalt sett. Uten tvil så blir det tjent penger innen logistikk, men det kreves ganske så enorme investeringer og. Og det er ikke helt irrelevant for hva det koster for oss, selv om vi er en og en som bestiller en CD eller så... Alltid sluttbruker som betaler mest for gilde, lik det eller la vær og handle, evnt flytt utenlands hvor det er så mye billigere.
Saken er vel at mange har tungt for å svelge gebyret som gjerne blir høyere enn mva.
Det er ikke alle som har økonomi til å bestille for flere tusen kroner i slengen.
Klarer man ikke å kjøpe mer enn en plate og to om gangen + litt gebyr uten at det blir problemer så har man brukt altfor mye penger på hifi.
ja du vet, vet du, at sannere ord har aldri blitt ytret. en skal vite hvor en skal plassere pengene sine. jeg sa det til naboen her forrige dagen; å klage på fyrte kronasjer i tankomatgebyr på de noen og tyve liter du tappet på tanken burde få deg til å tenke på å bytte ut skodaen med en trabant. fin bil skal han ha, men drivstoff … for en fyr.
Ja, ikke sant, en jævla gnom hele fyren.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg syns ikke denne 350 kroners grensa er så farlig, får nesten aldri kjøpt noe fra ebay eller tilsvarende under den grensa, det er unntaket, ikke normen for min del. ;)

Musikk vil vel alltid koste, samme om det er CD, streaming eller vinyl, sier ja takk jeg, til alle formatene. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kan ikke forestille meg at det kommer noe positivt ut av at 350kr grensa forsvinner. Ser ikke for meg at staten gir fra seg denne inntektsposten.
Det er bare å se på hvor mye man "sparer" ved egenfortollig.

Resultatet vil nok bli at vi må betale et uforholdsmessig stort gebyr fra første krone.
Fortollingsgebyret går ikke til staten.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Kan ikke forestille meg at det kommer noe positivt ut av at 350kr grensa forsvinner. Ser ikke for meg at staten gir fra seg denne inntektsposten.
Det er bare å se på hvor mye man "sparer" ved egenfortollig.

Resultatet vil nok bli at vi må betale et uforholdsmessig stort gebyr fra første krone.
Fortollingsgebyret går ikke til staten.
Og hvor går det da?
 
2

2xJ

Gjest
Til Speditørene som fortoller dette, derfor jeg dro inn logistikk i det her...
Staten tar momsen av dette igjen...
 
2

2xJ

Gjest
Posten / Bring er en speditør.
Om pakken blir tatt imot av Jokernord eller DHL, andre... så er det dem som setter gebyret
 
Topp Bunn