Vinyl- og hi-fi-jakt i Gdańsk – noen anbefalinger?

91 Stomperud

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2008
Antall liker
94
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
25
Jeg skal en tur til Gdańsk i Polen – har du tips til gode platebutikker med vinyl eller spennende hi-fi-butikker jeg bør besøke?

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
2.849
Sted
Polen
Hifi i Gdansk:

Vinyl i Gdansk:

Dette er bare steder jeg har Googlet meg frem til, så jeg aner ikke hvor «bra» de er. Og min erfaring med polsk hifi-sjapper er ganske vekslende, må jeg si. Betjeningen er ofte svært lite imøtekommende.

Det finnes også hifi- og vinylbutikker i nabobyene Sopot og Gdynia, ser jeg. «Platebutikk» og «hifibutikk» på polsk er henholdsvis «sklep winylowy» og «salon hifi» / «salon audio», så kan du jo søke litt selv. Lykke til, og god tur!

91 Stomperud

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2008
Antall liker
94
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
25
Tusen takk for innspillene så langt – veldig nyttige! 🙏 Jeg prøver fortsatt å finne noen gode steder både for vinyl og hi-fi i Gdańsk, så hvis noen har egne erfaringer eller tips fra byen (eller nærliggende steder som Sopot eller Gdynia), setter jeg stor pris på det.

Alt fra små, sjarmerende platebutikker til seriøse hi-fi-salonger er av interesse. Gjerne med mulighet for å titte litt og kanskje gjøre et lite kupp 😊

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
2.849
Sted
Polen
Var i Gdansk i vår. En trist vinylopplevelse, for å si det mildt. Fant en bokhandel som hadde litt nytt. Giant Steps Mono for nesten 700 kroner!

Vis vedlegget 1134203
Det var vel i kjedebokhandelen Empik? De er generelt dyre på alt de selger. Også har de denne fantastiske praksisen at når de kjører «Kjøp 2, få 70 % rabatt på den billigste»-kampanjer, så skrur de jo bare opp prisene tilsvarende i forkant. Hjelper heller ikke med usedvanlig svak krone for tiden.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
2.849
Sted
Polen
Det tror jeg stemmer. Gdansk er en flott by, men ikke stedet for å kjøpe vinyl.
Jeg lenket til noen sjapper lenger oppe her. Du så kanskje ikke dem før du reiste? I Gdansk og området opptil Gdynia bor det bra med folk, og det er mye turister, så det ville vært merkelig om det ikke fantes noe mer enn det du kom over.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Jeg var der i april, men hadde gjort research og lagd min egen liste. Fant ingen av sjappene som skulle være i gåavstand i sentrum. Kan godt være de hadde helgestengt eller hadde flyttet. Var ikke så viktig, da dette var en langhelg med mine voksne barn og kjæresten.
Selvsagt var jeg innom det jeg kom over av second hand og antikvariater, uten resultat. Man er jo alltid på jakt ;)

dask

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2010
Antall liker
862
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
4
Jeg er ofte i Gdynia. Har samme erfaringer. Dårlig utvalg, høye priser og kursen er ikke i min favør. Brukte plater har samme pris som ellers i Europa. Har gitt opp å kjøpe plater. Mer gunstig å kjøpe hjemme. Det er alltid en kampanje.

dask

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2010
Antall liker
862
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
4
Riga veldig fin by. Gamlebyen har gode restauranter og gode plasser til å leske ganen. Folk fra Latvia klager når de skal hjem på ferie, alt er så dyrt. Vi var der ifjor høst med bobil. Minnet oss om en blanding av Budapest og Gdansk.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Tenkte mest på sjapper med 2nd hand vinyl;) Det øvrige er nok veldig fint.
Skal reise sammen med min søster og min bror, uten barn. Noe vi aldri har gjort. Gutta er lidenskapelige vinyl geeks, så søster kan bli nødt til å gå litt alene:sneaky:

dask

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2010
Antall liker
862
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
4
Husk at østeuropeiske hadde lange perioder uten vinyl så det neste kommer fra Tyskland og landene rundt. Dette bare for å justere forventningene. For din søster er det et kjekt marked med alt mulig en liten spasertur fra Gamlebyen. God tur (har polsk kone og leilighet i Gdynia)

Topp Bunn