Vinyl og CD er dødt - leve streaming!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vinyldust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2002
    Innlegg
    148
    Antall liker
    1
    Helt greit for fjortiser som ikke spiller Moody Water, Pink Floyd, Supertramp + noen tusen andre grupper og artister som ikke spiller inn lenger, mange rett og slett fordi de er døde! Eller ikke syntes det er viktig å ha den klassiske plata med det verket, det bestemte orkesteret, med yndlingsdirigenten og den bestemte solisten osv. Du kan jo selvsagt få en liten brøkdel av dette i streem format, men ikke spesielt morsomst om suset fra rørforsterkere og analoge taper ligger som en røkteppe over musikken.
    Fatter ikke hvorfor en ikke kan kobinere nytt og gamelt. Hva er det som er feil med å spille vinyl, cd, dvd blu ray, stream osv. etter hva som passer den enkelte best?
    Det sier ganske mye at når Sony og Philips introduserte SACD rund 2000 tallet brukte de opptak fra 40 år tilbake i tid. Jeg har lp ene hjemme å spille, hvorfor skulle jeg kjøpe de digitalisert? Men jeg kjøper gjerne ett nyere SACD opptak om jeg liker musikken!
    Nye opptak i større digitalformater er ofte komprimert for å lette fildeling, ganske dust spør du meg. Har inntrykk av at mange som streamer er noen jævlige gjerrigknarker som også syntes det er for dyrt å betale for en konsertbilett! Det er ønske om gratis musikk som driver og ikke noe annet! Der fikk du den! (Såpass må du tåle når du ønsker død over andre sine favoritter).
    Hyggelig at du er fornøyd, men som en fakta -opplysning må du skille mellom tre ting; Analoge opptak, stream og PCM. Riktig gamle opptak føre slutten av 70 tallet er analoge, deretter PCM med stadig større sampling og bit, og først i nyere tid er det gjort opptak i Stream. Uansett format vil jeg påstå at det lyder best i orginalformatet, og hifi må være å søke å avspille musikken i ett sytem som ligger så nært orginalformatet\masteren som mulig.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Vinyldust skrev:
    Helt greit for fjortiser som ikke spiller Moody Water, Pink Floyd, Supertramp + noen tusen andre grupper og artister som ikke spiller inn lenger, mange rett og slett fordi de er døde! Eller ikke syntes det er viktig å ha den klassiske plata med det verket, det bestemte orkesteret, med yndlingsdirigenten og den bestemte solisten osv. Du kan jo selvsagt få en liten brøkdel av dette i streem format, men ikke spesielt morsomst om suset fra rørforsterkere og analoge taper ligger som en røkteppe over musikken.
    Fatter ikke hvorfor en ikke kan kobinere nytt og gamelt. Hva er det som er feil med å spille vinyl, cd, dvd blu ray, stream osv. etter hva som passer den enkelte best?
    Det sier ganske mye at når Sony og Philips introduserte SACD rund 2000 tallet brukte de opptak fra 40 år tilbake i tid. Jeg har lp ene hjemme å spille, hvorfor skulle jeg kjøpe de digitalisert? Men jeg kjøper gjerne ett nyere SACD opptak om jeg liker musikken!
    Nye opptak i større digitalformater er ofte komprimert for å lette fildeling, ganske dust spør du meg. Har inntrykk av at mange som streamer er noen jævlige gjerrigknarker som også syntes det er for dyrt å betale for en konsertbilett! Det er ønske om gratis musikk som driver og ikke noe annet! Der fikk du den! (Såpass må du tåle når du ønsker død over andre sine favoritter).
    Hyggelig at du er fornøyd, men som en fakta -opplysning må du skille mellom tre ting; Analoge opptak, stream og PCM. Riktig gamle opptak føre slutten av 70 tallet er analoge, deretter PCM med stadig større sampling og bit, og først i nyere tid er det gjort opptak i Stream. Uansett format vil jeg påstå at det lyder best i orginalformatet, og hifi må være å søke å avspille musikken i ett sytem som ligger så nært orginalformatet\masteren som mulig.
    Stående applaus til Vinyldust!!!'
    Som man sier: "det er som om jeg skulle sagt det selv!"
    På tide å stikke hode i sanden? ;D
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Powerpoint skrev:
    Stående applaus til Vinyldust!!!'
    Som man sier: "det er som om jeg skulle sagt det selv!"
    På tide å stikke hode i sanden? ;D
    Har plutselig behov for en "Like" knapp :)
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Vinyldust skrev:
    Helt greit for fjortiser som ikke spiller Moody Water, Pink Floyd, Supertramp + noen tusen andre grupper og artister som ikke spiller inn lenger, mange rett og slett fordi de er døde! Eller ikke syntes det er viktig å ha den klassiske plata med det verket, det bestemte orkesteret, med yndlingsdirigenten og den bestemte solisten osv. Du kan jo selvsagt få en liten brøkdel av dette i streem format, men ikke spesielt morsomst om suset fra rørforsterkere og analoge taper ligger som en røkteppe over musikken.
    Fatter ikke hvorfor en ikke kan kobinere nytt og gamelt. Hva er det som er feil med å spille vinyl, cd, dvd blu ray, stream osv. etter hva som passer den enkelte best?
    Det sier ganske mye at når Sony og Philips introduserte SACD rund 2000 tallet brukte de opptak fra 40 år tilbake i tid. Jeg har lp ene hjemme å spille, hvorfor skulle jeg kjøpe de digitalisert? Men jeg kjøper gjerne ett nyere SACD opptak om jeg liker musikken!
    Nye opptak i større digitalformater er ofte komprimert for å lette fildeling, ganske dust spør du meg. Har inntrykk av at mange som streamer er noen jævlige gjerrigknarker som også syntes det er for dyrt å betale for en konsertbilett! Det er ønske om gratis musikk som driver og ikke noe annet! Der fikk du den! (Såpass må du tåle når du ønsker død over andre sine favoritter).
    Hyggelig at du er fornøyd, men som en fakta -opplysning må du skille mellom tre ting; Analoge opptak, stream og PCM. Riktig gamle opptak føre slutten av 70 tallet er analoge, deretter PCM med stadig større sampling og bit, og først i nyere tid er det gjort opptak i Stream. Uansett format vil jeg påstå at det lyder best i orginalformatet, og hifi må være å søke å avspille musikken i ett sytem som ligger så nært orginalformatet\masteren som mulig.
    Vel talt! :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Tja, hvor mange avspillinger av en vinylplate må til før slitasjen fører til avvik fra den opprinnelige pressingen?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Min CD-spiller lever i beste velgående ;D
    Spiller mange timer musikk på den hver dag. Og den har en dac som gjør at disse lettvindthetene skal få slite med å nå opp lydmessig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    lars_erik skrev:
    Min CD-spiller lever i beste velgående ;D
    Spiller mange timer musikk på den hver dag. Og den har en dac som gjør at disse lettvindthetene skal få slite med å nå opp lydmessig.
    Med et godt digitalsignal til din Puccini vil du ha akkurat like god lyd ved streaming: "In the worst case, using my lab PC with its RME soundcard to output, via 15' of TosLink cable, data that I then converted to coaxial S/PDIF with an antique Sonic Solutions format converter, I managed to measure 450ps p–p of jitter, with most of the energy in pairs of sidebands at ±60Hz and ±229Hz (fig.10). This is still low in absolute terms, however; and using higher-quality S/PDIF sources again dropped the jitter below the analyzer's own resolution limit."

    ;D
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Anonym skrev:
    lars_erik skrev:
    Min CD-spiller lever i beste velgående ;D
    Spiller mange timer musikk på den hver dag. Og den har en dac som gjør at disse lettvindthetene skal få slite med å nå opp lydmessig.
    Med et godt digitalsignal til din Puccini vil du ha akkurat like god lyd ved streaming "In the worst case, using my lab PC with its RME soundcard to output, via 15' of TosLink cable, data that I then converted to coaxial S/PDIF with an antique Sonic Solutions format converter, I managed to measure 450ps p–p of jitter, with most of the energy in pairs of sidebands at ±60Hz and ±229Hz (fig.10). This is still low in absolute terms, however; and using higher-quality S/PDIF sources again dropped the jitter below the analyzer's own resolution limit.

    ;D
    Det understreket hele poenget mitt ;D
    Play it simple...
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Får vel ikke håpe at litt jitter, eller at musikken ikke finnes på Spotify, eller at man "bare" har musikken på CD eller vinyl hindrer folk i å spille det de liker :eek:.


    Har man kun selve anlegget og/eller lyden som hobby, og ikke musikken, så forstår jeg det.
    Men er det virkelig mange som bruker sinnsvakt mye penger på et musikkavspillingsanlegg uten å høre på selve musikken, men bare lyden da?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    trex skrev:
    Får vel ikke håpe at litt jitter, eller at musikken ikke finnes på Spotify, eller at man "bare" har musikken på CD eller vinyl hindrer folk i å spille det de liker :eek:.


    Har man kun selve anlegget og/eller lyden som hobby, og ikke musikken, så forstår jeg det.
    Men er det virkelig mange som bruker sinnsvakt mye penger på et musikkavspillingsanlegg uten å høre på selve musikken, men bare lyden da?
    Det er seiglivet myte at man lytter til anlegget, og ikke musikken. Men ikke sann fordi. Man bygger opp anlegget med tanke på best mulig framføring av musikk.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Jo mer denne digitalisbasillen sprer seg, jo mer hardcore vinylfantast blir jeg.
    Gjorde et valg for et par år siden, før var det ikke så nøye, rent bortsett fra vinylsingler selvsagt. Nå kjøper jeg 99% konsekvent alt nytt på vinyl, mens binærmusikken havner mer og mer i skyggenes dal.

    kall meg gjerne en dinosaur, men en oppegående sådan. ;)
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    lars_erik skrev:
    trex skrev:
    Får vel ikke håpe at litt jitter, eller at musikken ikke finnes på Spotify, eller at man "bare" har musikken på CD eller vinyl hindrer folk i å spille det de liker :eek:.


    Har man kun selve anlegget og/eller lyden som hobby, og ikke musikken, så forstår jeg det.
    Men er det virkelig mange som bruker sinnsvakt mye penger på et musikkavspillingsanlegg uten å høre på selve musikken, men bare lyden da?
    Det er seiglivet myte at man lytter til anlegget, og ikke musikken. Men ikke sann fordi. Man bygger opp anlegget med tanke på best mulig framføring av musikk.

    Ja, jeg forstår det. Men det kan virke som om anlegget og teknikken noen ganger er i veien for å lytte på musikken. Hvis det er musikken som griper deg, kan det umulig spille så stor rolle hva det blir avspilt på.
    Selv om det er bedre å lytte til på et godt anlegg.

    Har inntrykket av, noen ganger, at pga dårlig opptak, dårlig miksing, dårlig mastering, lav bitrate (på kjøpt musikk) osv, grunnene er mange, så avstår man å
    høre på musikk man egentlig liker.

    Eller liker man ikke musikken godt nok bare.....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    trex skrev:
    lars_erik skrev:
    trex skrev:
    Får vel ikke håpe at litt jitter, eller at musikken ikke finnes på Spotify, eller at man "bare" har musikken på CD eller vinyl hindrer folk i å spille det de liker :eek:.


    Har man kun selve anlegget og/eller lyden som hobby, og ikke musikken, så forstår jeg det.
    Men er det virkelig mange som bruker sinnsvakt mye penger på et musikkavspillingsanlegg uten å høre på selve musikken, men bare lyden da?
    Det er seiglivet myte at man lytter til anlegget, og ikke musikken. Men ikke sann fordi. Man bygger opp anlegget med tanke på best mulig framføring av musikk.

    Ja, jeg forstår det. Men det kan virke som om anlegget og teknikken noen ganger er i veien for å lytte på musikken. Hvis det er musikken som griper deg, kan det umulig spille så stor rolle hva det blir avspilt på.Selv om det er bedre å lytte til på et godt anlegg.

    Har inntrykket av, noen ganger, at pga dårlig opptak, dårlig miksing, dårlig mastering, lav bitrate (på kjøpt musikk) osv, grunnene er mange, så avstår man å
    høre på musikk man egentlig liker.

    Eller liker man ikke musikken godt nok bare.....
    Selvsagt spiller det en rolle. Dess bedre anlegget er, dess bedre trer detaljer i musikken fram. Og dermed blir den helhetlige opplevelsen av musikken mer givende og bedre.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Nå nevnte jeg det i neste linje.

    "Selv om det er bedre å lytte til på et godt anlegg", men kommer det i veien for å høre på musikken i det hele tatt. Det er spørsmålet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    lars_erik skrev:
    Anonym skrev:
    lars_erik skrev:
    Min CD-spiller lever i beste velgående ;D
    Spiller mange timer musikk på den hver dag. Og den har en dac som gjør at disse lettvindthetene skal få slite med å nå opp lydmessig.
    Med et godt digitalsignal til din Puccini vil du ha akkurat like god lyd ved streaming "In the worst case, using my lab PC with its RME soundcard to output, via 15' of TosLink cable, data that I then converted to coaxial S/PDIF with an antique Sonic Solutions format converter, I managed to measure 450ps p–p of jitter, with most of the energy in pairs of sidebands at ±60Hz and ±229Hz (fig.10). This is still low in absolute terms, however; and using higher-quality S/PDIF sources again dropped the jitter below the analyzer's own resolution limit.

    ;D
    Det understreket hele poenget mitt ;D
    Play it simple...
    Spørsmålet er bare hva som er enklest av å spille av fra en pc eller legge i en cd i skuffen hver gang, forutsatt at lydkortet i datamaskinen er brukbart er jo lyden like god.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Anonym skrev:
    lars_erik skrev:
    Anonym skrev:
    lars_erik skrev:
    Min CD-spiller lever i beste velgående ;D
    Spiller mange timer musikk på den hver dag. Og den har en dac som gjør at disse lettvindthetene skal få slite med å nå opp lydmessig.
    Med et godt digitalsignal til din Puccini vil du ha akkurat like god lyd ved streaming "In the worst case, using my lab PC with its RME soundcard to output, via 15' of TosLink cable, data that I then converted to coaxial S/PDIF with an antique Sonic Solutions format converter, I managed to measure 450ps p–p of jitter, with most of the energy in pairs of sidebands at ±60Hz and ±229Hz (fig.10). This is still low in absolute terms, however; and using higher-quality S/PDIF sources again dropped the jitter below the analyzer's own resolution limit.

    ;D
    Det understreket hele poenget mitt ;D
    Play it simple...
    Spørsmålet er bare hva som er enklest av å spille av fra en pc eller legge i en cd i skuffen hver gang, forutsatt at lydkortet i datamaskinen er brukbart er jo lyden like god.
    Nei, den er nok ikke det. Det er det flere som har testet ut. PCen danker nok ikke ut Puccinien enda 8)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    ErosLoveking skrev:
    Jo mer denne digitalisbasillen sprer seg, jo mer hardcore vinylfantast blir jeg.
    Gjorde et valg for et par år siden, før var det ikke så nøye, rent bortsett fra vinylsingler selvsagt. Nå kjøper jeg 99% konsekvent alt nytt på vinyl, mens binærmusikken havner mer og mer i skyggenes dal.

    kall meg gjerne en dinosaur, men en oppegående sådan. ;)
    Jeg kan ikke skryte på meg like rå fordeling på vinyl og cd, men det er jaggu ikke langt unna, når jeg tenker meg om!!
    Uansett, tiltreder det Koveking uttrykker!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    trex skrev:
    lars_erik skrev:
    trex skrev:
    Får vel ikke håpe at litt jitter, eller at musikken ikke finnes på Spotify, eller at man "bare" har musikken på CD eller vinyl hindrer folk i å spille det de liker :eek:.


    Har man kun selve anlegget og/eller lyden som hobby, og ikke musikken, så forstår jeg det.
    Men er det virkelig mange som bruker sinnsvakt mye penger på et musikkavspillingsanlegg uten å høre på selve musikken, men bare lyden da?
    Det er seiglivet myte at man lytter til anlegget, og ikke musikken. Men ikke sann fordi. Man bygger opp anlegget med tanke på best mulig framføring av musikk.

    Ja, jeg forstår det. Men det kan virke som om anlegget og teknikken noen ganger er i veien for å lytte på musikken. Hvis det er musikken som griper deg, kan det umulig spille så stor rolle hva det blir avspilt på.
    Selv om det er bedre å lytte til på et godt anlegg.

    Har inntrykket av, noen ganger, at pga dårlig opptak, dårlig miksing, dårlig mastering, lav bitrate (på kjøpt musikk) osv, grunnene er mange, så avstår man å
    høre på musikk man egentlig liker.

    Eller liker man ikke musikken godt nok bare.....
    Jeg tror trex har et godt poeng (eller flere).

    Som vanlig lytter/musikkunde er vi prisgitt avgjørelsene i mange ledd før musikken er hos oss/vi hører musikken. Dette gjelder alle kilder inkl. konserter (vi bestemmer f.eks. hverken lokale, musikernes instrumenter eller dagsform). Vi må dermed gjøre det beste ut av det. Det samme må musikkavspillingsanlegget vårt gjøre. Vi snakker altså om det muliges kunst (i motsetning til en (teoretisk) ideell verden).

    Da jeg begynte prosessen med å anskaffe et nytt anlegg, var dette en av hovedkriteriene. Det skulle håndtere både gode og dårlige, gamle og nye opptak på en god måte slik at jeg kunne ha glede av musikalsk interessante/givende opptak uavhengig av opptakenes tekniske kvalitet og alder. Fra Bix Beiderbecke, Bessie Smith, gammel deltablues og det som eldre er, frem til de nyeste superopptak (hva nå det enn er).


    Apropos digital musikk:
    Den ble allemannseie da CDen ble innført og er altså allerede et ganske gammelt fenomen. Jeg forstår ikke hvorfor noen tror at musikk på CD ikke er digitalt lagret musikk.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Vinyldust skrev:
    [...]
    Uansett format vil jeg påstå at det lyder best i orginalformatet, og hifi må være å søke å avspille musikken i ett sytem som ligger så nært orginalformatet\masteren som mulig.
    Jeg stusset litt på dette. Dette utsagnet passer vel best for Riksarkivet o.l. institusjoner? Lydopptak har vært utført med en rekke ulike teknologier og apparater opp gjennom historien inkl.:
    • Piano med hullkort
    • Voksruller
    • Analoge magnetiske "ståltrådopptagere"
    • Analoge båndopptagere for bånd i ulike formater
    • "Direct to disc"-opptak
    • DAT
    • Harddisker
    • Mye annet jeg har glemt eller ikke vet om

    "Direct to disc"-opptak (http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_to_disc_recording) ble aldri særlig utbredt. Dette betyr altså at de fleste utgivelser av musikk på vinyl-LP ikke er utgitt i orginalformatet.

    Det er ikke særlig praktisk, enn si mulig, for de fleste å ha en rekke av de ovennevnte kildene. Vi velger isteden en eller noen få, og det fungerer utmerket. En god CD-utgivelse er riktig bra, og det vil sikkert en god lydfil distribuert via (lovlig) nedlasting eller strømming også være.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Skulle man kommet så nær original-lytteforhold som mulig, så kunne nok de fleste senket budsjettet til elektronikk (herunder også høyttalere), men de måtte nok øket budsjettet betraktelig på rombehandling.

    I de fleste rom hvor det foregår miksing/mastering starter man med å designe rommet for lyd, og det spiser nok opp adskillig mer av budsjettet enn selve monitoranlegget. I hvert fall for miksing.

    Når man snakker om å bedre lyttingen i et studio, er det ofte rombehandling det er snakk om, og ikke oppgradering av selve monitoranlegget.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Ja takk til de kilder man har behov for sier nå jeg. Forskjellige kilder har sin egen sjarm og bruk.

    Selv har jeg en gammel Thorens vinylspiller, en cd-drev AN dac for cd avspilling og tar stehet inn i streaming/data på onsdag ved anskaffelse av en Hegel hd2 til databruk.

    Streaming/harddisk avspilling er jo genialt med den lettvintheten det gir i forhold til ny musikk osv. men personlig for meg ser jeg at det blir hardt å gå bort fra de fysiske medier helt.
    Jeg synes de store vinylplatene/cover og cd plater/cover er en del av pakka, hente i hylla, bla igjennom det evt. artisten har skrevet, se liste over musikere osv. er en del av totalpakka som betyr noe for meg.

    Men jeg er en gammel mann på 33 ;D
     

    HHH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2009
    Innlegg
    212
    Antall liker
    2
    Alle som er enig med trådstarter kan sende sine gamle cd'er og vinyl til meg, kun som en ren tjeneste altså, fordi jeg er så snill.....
    Send! Send! Send NÅ!
    ;D
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    CDWMcInSpots skrev:
    Apropos digital musikk:
    Den ble allemannseie da CDen ble innført og er altså allerede et ganske gammelt fenomen. Jeg forstår ikke hvorfor noen tror at musikk på CD ikke er digitalt lagret musikk.
    Er det noen/mange som tror det?

    Men altså:
    CD er kun 16bit/44kHz - og vanskeligere å spille av bit-perfect enn fra harddisk. Vinyl er kompleks både å produsere og å spille av - og har pr. def. mye mindre dynamikk enn lyd i 16 og 24 bit.
    Avspilling fra PC/MAC er mye mer fleksibel når det gjelder formater f.eks. 24bit/192Khz – og er ikke avhengig av media.

    HighRes filer kan lastes ned fra et økende antall leverandører – som faktsik også kutter fysiske medier f.eks. 2L.

    CDer kan RIPes.

    Igjen står vi med en diskusjon databasert lydavspilling via USB- eller FireWire-DAKer, lydkort etc. gir- eller kan gi like god lyd som tradisjonelle CD eller platerigger? Jeg mener altså ja.

    I tillegg kommer den emosjonelle siden, som egentlig ikke har noe med saken å gjøre. Føles det bedre å spille en LP eller CD enn en lydfil? Fører databasert musikkavspilling til at vi endrer vaner og spiller låter istedenfor hele verk osv. osv. Det kan vi helt sikkert diskutere i årevis!

    Og utover det – så spiller jeg nå kun musikk via PC og USB-DAK – fordi det er enklere og gir mye bedre kost/nytte. Likevel kjøper jeg haugevis med CDer. De blir rippet og arkivert. Og jeg kommer til å beholde både CDer og LPer som backup og opplevelse. Platecover er fantastiske!
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    HHH skrev:
    Alle som er enig med trådstarter kan sende sine gamle cd'er og vinyl til meg, kun som en ren tjeneste altså, fordi jeg er så snill.....
    Send! Send! Send NÅ!
    ;D
    Faktisk så gidder jeg ikke å rippe CD'er som dukker opp i min rekkevidde lengre, så tanken din er ikke så veldig fremmed.

    Jeg var akkurat ferdig med å rippe mine egne og omgangkretsen min sine da Spotify dukket opp. Følte meg litt snytt da!
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Men kvaliteten Spotify tilbyr er bare IKKE god nok!!!!!!!!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    nistad skrev:
    Men kvaliteten Spotify tilbyr er bare IKKE god nok!!!!!!!!
    Har du husket å huke av på "enable high bitrate" i Spotify?

    Selv om det ikke er lossless kvalitet synes jeg Spotify på high bitrate er helt ok.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    nistad skrev:
    Men kvaliteten Spotify tilbyr er bare IKKE god nok!!!!!!!!
    Kvalitet?
    Største problemet der som andre steder er utvalget. Et (greit) suplement ja, "hovedbibliotek", nei.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    nistad skrev:
    Men kvaliteten Spotify tilbyr er bare IKKE god nok!!!!!!!!
    La meg si det med en gang: Jeg er totalt novise på nedlasting av musikk fra internett, både til pc og andre remedier. Jeg har riktig nok vært innom både Youtube og ( fysjom-fysjom..) Piratebay, men ut over det null-nix. Jeg er under nybegynnerstadiet, med andre ord. Men også jeg anser nedlastbar musikk å være et greit supplement til vinyl og cd. Og siden man er født naturlig nysgjerrig, har jeg en viss utforskertrang til nye muligheter også..

    Du og dere andre som er skribenter i div. hifi- og musikkmagasiner; kan ikke dere starte en opplysningsserie hvor dere tar dette fra grunnen av? Start gjerne med hvor man finner gode / best mulige musikkfiler på internett, nødvendig utstyr, hvilke lydkort som er bra, hva som er nødvendig av andre ting ( Squeesebox'er, streamere eller hva det nå enn heter ) og hvordan man går fram. Det må da kunne fylle noen sider i f.eks. Fidelity. En sånn "musikknedlasting for dummies"-artikkel.

    Dere må gjerne ta dette i en egnet tråd her på forumet også - mulig den finnes allerede, for alt jeg veit. Jeg - og sikkert mange med meg - har heilt sikkert lyst å prøve. I alle fall har jeg det!

    Jeg vil være svært takknemmelig for slik guiding inn i musikk pr. internett's verden!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nistad skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Apropos digital musikk:
    Den ble allemannseie da CDen ble innført og er altså allerede et ganske gammelt fenomen. Jeg forstår ikke hvorfor noen tror at musikk på CD ikke er digitalt lagret musikk.
    Er det noen/mange som tror det?
    [...]
    Jeg ser stadig artikler og oversikter med kategorier á la:
    • Vinyl
    • CD
    • Digitalt

    Det tyder på at det i hvert fall er en ganske utbredt misforståelse blant den gemene hop inkl. (mange) journalister.

    En mulig parallell er alle som ikke har forstått at LED-TVer er LCD-TVer med LED-baklys istedenfor lysrørbaklys. Begge er altså LCD-TVer som benytter LCD-paneler, men med forskjellig baklysteknologi.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    VilhelmW skrev:
    nistad skrev:
    Men kvaliteten Spotify tilbyr er bare IKKE god nok!!!!!!!!
    La meg si det med en gang: Jeg er totalt novise på nedlasting av musikk fra internett, både til pc og andre remedier. Jeg har riktig nok vært innom både Youtube og ( fysjom-fysjom..) Piratebay, men ut over det null-nix. Jeg er under nybegynnerstadiet, med andre ord. Men også jeg anser nedlastbar musikk å være et greit supplement til vinyl og cd. Og siden man er født naturlig nysgjerrig, har jeg en viss utforskertrang til nye muligheter også..

    Du og dere andre som er skribenter i div. hifi- og musikkmagasiner; kan ikke dere starte en opplysningsserie hvor dere tar dette fra grunnen av? Start gjerne med hvor man finner gode / best mulige musikkfiler på internett, nødvendig utstyr, hvilke lydkort som er bra, hva som er nødvendig av andre ting ( Squeesebox'er, streamere eller hva det nå enn heter ) og hvordan man går fram. Det må da kunne fylle noen sider i f.eks. Fidelity. En sånn "musikknedlasting for dummies"-artikkel.

    Dere må gjerne ta dette i en egnet tråd her på forumet også - mulig den finnes allerede, for alt jeg veit. Jeg - og sikkert mange med meg - har heilt sikkert lyst å prøve. I alle fall har jeg det!

    Jeg vil være svært takknemmelig for slik guiding inn i musikk pr. internett's verden!
    Søkemotorene står nederst i wiki artikkelen og det meste av musikk er tilgjengelig. Det er også mulig å leie en proxy for å være anonym for lavere kostnad enn Spotify pr måned. De beste søkemotorene er de som krever invitasjon for å kunne bruke de.

    http://en.wikipedia.org/wiki/BitTorrent_tracker
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nistad skrev:
    [...]
    Igjen står vi med en diskusjon databasert lydavspilling via USB- eller FireWire-DAKer, lydkort etc. gir- eller kan gi like god lyd som tradisjonelle CD eller platerigger? Jeg mener altså ja.
    [...]
    Jeg siterer meg selv:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Vi velger isteden en eller noen få, og det fungerer utmerket. En god CD-utgivelse er riktig bra, og det vil sikkert en god lydfil distribuert via (lovlig) nedlasting eller strømming også være.
    Jeg tror altså at lydfiler avspilt via f.eks. en datamaskin eller Logitech Squeezebox Touch via en god DAK kan være like bra som en CD, SACD eller blu-ray via en avspillingskjede på tilsvarende nivå (kanskje endog en tanke bedre).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    VilhelmW skrev:
    nistad skrev:
    Men kvaliteten Spotify tilbyr er bare IKKE god nok!!!!!!!!
    La meg si det med en gang: Jeg er totalt novise på nedlasting av musikk fra internett, både til pc og andre remedier. Jeg har riktig nok vært innom både Youtube og ( fysjom-fysjom..) Piratebay, men ut over det null-nix. Jeg er under nybegynnerstadiet, med andre ord. Men også jeg anser nedlastbar musikk å være et greit supplement til vinyl og cd. Og siden man er født naturlig nysgjerrig, har jeg en viss utforskertrang til nye muligheter også..

    Du og dere andre som er skribenter i div. hifi- og musikkmagasiner; kan ikke dere starte en opplysningsserie hvor dere tar dette fra grunnen av? Start gjerne med hvor man finner gode / best mulige musikkfiler på internett, nødvendig utstyr, hvilke lydkort som er bra, hva som er nødvendig av andre ting ( Squeesebox'er, streamere eller hva det nå enn heter ) og hvordan man går fram. Det må da kunne fylle noen sider i f.eks. Fidelity. En sånn "musikknedlasting for dummies"-artikkel.

    Dere må gjerne ta dette i en egnet tråd her på forumet også - mulig den finnes allerede, for alt jeg veit. Jeg - og sikkert mange med meg - har heilt sikkert lyst å prøve. I alle fall har jeg det!

    Jeg vil være svært takknemmelig for slik guiding inn i musikk pr. internett's verden!
    Fidelity har allerede gjennom en lengre artikkelserie tatt tak i utstyrs- og programvaredelen m.m. av dine ønsker. Hifisentralen har mange relevante tråder og Google er atter din venn og hjelper.

    Jeg er litt mer usikker når det gjelder Fidelity og musikkdelen. Her på Hifisentralen finnes det til gjengjeld flere tråder der det er skrevet om:
    • Nettbutikker som selger "hi-rez"-lydfiler for nedlasting
    • Nettradiokanaler med høy bitrate

    Tillegg:
    Se f.eks. bambadoos "Foobar innstallasjon - guide (Windows)" (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=55773)
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    nistad skrev:
    Men kvaliteten Spotify tilbyr er bare IKKE god nok!!!!!!!!
    Siden jeg ikke lar Hifi aspektet styre musikkvalget mitt i særlig grad, så er en overveldende del av muskken jeg hører på i god nok kvalitet på Spotify.

    Hovedpoenget er likevel at jeg ikke ser meningen med å ha svære disker med musikk liggende bare for å ha muligheten for å høre på det lengre. Spotify er kommet for å bli her!
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    CDWMcInSpots skrev:
    nistad skrev:
    [...]
    Igjen står vi med en diskusjon databasert lydavspilling via USB- eller FireWire-DAKer, lydkort etc. gir- eller kan gi like god lyd som tradisjonelle CD eller platerigger? Jeg mener altså ja.
    [...]
    Jeg siterer meg selv:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Vi velger isteden en eller noen få, og det fungerer utmerket. En god CD-utgivelse er riktig bra, og det vil sikkert en god lydfil distribuert via (lovlig) nedlasting eller strømming også være.
    Jeg tror altså at lydfiler avspilt via f.eks. en datamaskin eller Logitech Squeezebox Touch via en god DAK kan være like bra som en CD, SACD eller blu-ray via en avspillingskjede på tilsvarende nivå (kanskje endog en tanke bedre).
    Jeg mener det kan være enda bedre enn en CD-spiller. Linn har kuttet helt ut å produsere CD-spillere og satser kun på sine DS spillere. Linn Klimax DS (uten Dynamik oppdateringen) har bl.a. blitt testet mot Accuphase DP-800/DC-801 til flere hundre tusen kr. i tyske Audio. Begge fikk samme poengscore, 140, som jeg tror er det høyeste de har gitt til en CD/nettverksspiller.

    Das Duell - der Hörtest

    Der Kampf dieser Prinzipien führte letztlich zum Duell der Titanen: Linn Klimax DS gegen die AUDIO-Referenz von Accuphase, bestehend aus CD-Laufwerk DP-800 und Wandler DC-801. Gibt es eine Revolution in der HiFi-Geschichte? Wird die abstrakte Netzwerk-Welt oder die seit 25 Jahren bestehende Stereo-CD-Technik siegen? Der Kampf der beiden Großmächte begann leise, mit Katie Meluas „Shy Boy" („Piece By Piece“, RTD). Der Linn spielte seine Räumlichkeit aus, die Accuphase-Kombination Kraft und Grundton. Auch bei „King Of The Mountain" von Kate Bush („Aerial“, EMI) gab es ein Kopf-an-Kopf-Rennen: schlanker, dabei detaillierter und eleganter Klang vom Linn, farbenreiches, kräftiges Spiel via Accuphase.

    Letztlich brachte die AUDIO „pure music Vol. 4" (Bose) mit dem Adagio der Orgelsinfonie von Camille Saint-Saëns die Entscheidung: ein klares Unentschieden. Beide Kandidaten, der Linn und das Accuphase-Duo, meisterten ihre Aufgaben gleichermaßen souverän. Vielleicht hat Linn nun doch nicht die HiFi-Welt radikal verändert. Aber bewiesen, wie viel audiophile Freude Musik aus der Datenwelt bereiten kann. Natürlich ist der Klimax DS ein teurer Spaß. Aber er bringt uns die unentdeckten digitalen Möglichkeiten ein großes Stück näher.

    http://www.audio.de/testbericht/netzwerkplayer-linn-klimax-ds-313866.html

    Audio sin toppliste CD/SACD-spillere:

    http://www.magnus.de/bestenlisten-1702.html?catId=10501&magazine=audio

    Audio sin toppliste nettverksspillere:

    http://www.magnus.de/bestenlisten-1702.html?catId=10602&magazine=audio
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Et lite apropos:
    Et potensielt problem med CD- og andre digitalplatespillere er at de normalt leser informasjonen, og etter evt. feilkorrigering sender den videre til DAK(-delen). Det hele skjer i reell tid med én sjanse til å lese hver bit, fare for jitter osv.

    Ved ripping kan digitalplateavleseren (i teorien) gjøre et uendelig antall leseforsøk for å få tak i alle bit, jitter er ikke noe problem i denne delen av prosessen osv.

    Noen relativt få CD-spillere roterer CDen med høyere hastighet, typisk 2-4 ganger normalhastighet, bufrer og prosesserer informasjonen før den sendes videre til DAK(-delen). Man får dermed et skille mellom avlesning og videresending til DAK(-delen), og kranglete CDer kan leses mere enn 1 gang, typisk 2-4 ganger.

    • Hvor utbredt er denne metoden/teknologien?
    • I hvilke prisklasser er den tilgjengelig?
    • Er den i praktisk bruk/den virkelige verden bedre enn tradisjonelt konstruerte CD-spillere?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trond_B skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    nistad skrev:
    [...]
    Igjen står vi med en diskusjon databasert lydavspilling via USB- eller FireWire-DAKer, lydkort etc. gir- eller kan gi like god lyd som tradisjonelle CD eller platerigger? Jeg mener altså ja.
    [...]
    Jeg siterer meg selv:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Vi velger isteden en eller noen få, og det fungerer utmerket. En god CD-utgivelse er riktig bra, og det vil sikkert en god lydfil distribuert via (lovlig) nedlasting eller strømming også være.
    Jeg tror altså at lydfiler avspilt via f.eks. en datamaskin eller Logitech Squeezebox Touch via en god DAK kan være like bra som en CD, SACD eller blu-ray via en avspillingskjede på tilsvarende nivå (kanskje endog en tanke bedre).
    Jeg mener det kan være enda bedre enn en CD-spiller. Linn har kuttet helt ut å produsere CD-spillere og satser kun på sine DS spillere. Linn Klimax DS (uten Dynamik oppdateringen) har bl.a. blitt testet mot Accuphase DP-800/DC-801 til flere hundre tusen kr. i tyske Audio. Begge fikk samme poengscore, 140, som jeg tror er det høyeste de har gitt til en CD/nettverksspiller.
    Enig i dette. Jeg kan ikke se at et drivverk med mekaniske og optiske komponenter kan bli mer enn nesten like bra som en nettverksavspiller med samme komponentkvalitet. Det er også hva jeg hører hjemme hos meg selv: Naim Uniti låter bedre med FLAC-fil fra trådløst nettverk enn med samme CD avspilt fra CD-skuffen i samme Uniti, og Logitech Transporter låter bedre enn EMC-1UP brukt som CD-transport. Det er bare to datapunkter, men jeg merker meg også at Kontrapunkt, Linn- og Naim-forhandleren i Oslo, bruker nettverksavspilling i demo-anleggene og er helt klare på at det gjør de fordi det låter best slik.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    CDWMcInSpots skrev:
    Noen relativt få CD-spillere roterer CDen med høyere hastighet, typisk 2-4 ganger normalhastighet, bufrer og prosesserer informasjonen før den sendes videre til DAK(-delen). Man får dermed et skille mellom avlesning og videresending til DAK(-delen), og kranglete CDer kan leses mere enn 1 gang, typisk 2-4 ganger.
    DVD-spillere (Yellow Book?) leser vel cd-er i høyere hastighet og bufrer signalet?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Asbjørn skrev:
    Trond_B skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    nistad skrev:
    [...]
    Igjen står vi med en diskusjon databasert lydavspilling via USB- eller FireWire-DAKer, lydkort etc. gir- eller kan gi like god lyd som tradisjonelle CD eller platerigger? Jeg mener altså ja.
    [...]
    Jeg siterer meg selv:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Vi velger isteden en eller noen få, og det fungerer utmerket. En god CD-utgivelse er riktig bra, og det vil sikkert en god lydfil distribuert via (lovlig) nedlasting eller strømming også være.
    Jeg tror altså at lydfiler avspilt via f.eks. en datamaskin eller Logitech Squeezebox Touch via en god DAK kan være like bra som en CD, SACD eller blu-ray via en avspillingskjede på tilsvarende nivå (kanskje endog en tanke bedre).
    Jeg mener det kan være enda bedre enn en CD-spiller. Linn har kuttet helt ut å produsere CD-spillere og satser kun på sine DS spillere. Linn Klimax DS (uten Dynamik oppdateringen) har bl.a. blitt testet mot Accuphase DP-800/DC-801 til flere hundre tusen kr. i tyske Audio. Begge fikk samme poengscore, 140, som jeg tror er det høyeste de har gitt til en CD/nettverksspiller.
    Enig i dette. Jeg kan ikke se at et drivverk med mekaniske og optiske komponenter kan bli mer enn nesten like bra som en nettverksavspiller med samme komponentkvalitet. Det er også hva jeg hører hjemme hos meg selv: Naim Uniti låter bedre med FLAC-fil fra trådløst nettverk enn med samme CD avspilt fra CD-skuffen i samme Uniti, og Logitech Transporter låter bedre enn EMC-1UP brukt som CD-transport. Det er bare to datapunkter, men jeg merker meg også at Kontrapunkt, Linn- og Naim-forhandleren i Oslo, bruker nettverksavspilling i demo-anleggene og er helt klare på at det gjør de fordi det låter best slik.
    Det er mulig at jeg uttrykte meg slik at jeg kunne misforstås.

    • CDWMcInSpots: "Jeg tror altså at lydfiler avspilt via f.eks. en datamaskin eller Logitech Squeezebox Touch via en god DAK kan være like bra som en CD, SACD eller blu-ray via en avspillingskjede på tilsvarende nivå (kanskje endog en tanke bedre)."
    • Trond_B: "Jeg mener det kan være enda bedre enn en CD-spiller"
    • Asbjørn: "Jeg kan ikke se at et drivverk med mekaniske og optiske komponenter kan bli mer enn nesten like bra som en nettverksavspiller med samme komponentkvalitet"

    Er ikke dette tre måter å si at begge er gode, men at den nyere metoden har noen forutsetninger/premisser som disponerer for at den kan bli/være (litt) bedre enn den eldre?

    Neste spørsmål er hvor stor forskjellen evt. er og kan bli, og om den kan oppnås til en lavere pris med den nye metoden enn med den eldre. Det siste vil jo være utmerket. Asbjørns utsagn "nesten like bra" tyder på at han (foreløbig) ikke anser forskjellen som stor. Trond_B er (klokelig?) mindre presis. Selv har jeg foreløbig ikke gjort noen seriøse forsøk på å undersøke dette, selv om jeg (antagelig) har det nødvendige verktøyet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    CDWMcInSpots skrev:
    Er ikke dette tre måter å si at begge er gode, men at den nyere metoden har noen forutsetninger/premisser som disponerer for at den kan bli/være (litt) bedre enn den eldre?

    Neste spørsmål er hvor stor forskjellen evt. er og kan bli, og om den kan oppnås til en lavere pris med den nye metoden enn med den eldre. Det siste vil jo være utmerket. Asbjørns utsagn "nesten like bra" tyder på at han (foreløbig) ikke anser forskjellen som stor. Trond_B er (klokelig?) mindre presis. Selv har jeg foreløbig ikke gjort noen seriøse forsøk på å undersøke dette, selv om jeg (antagelig) har det nødvendige verktøyet.
    Ja, det er slik jeg mente det, og slik jeg forstår de andre utsagnene. Denne teknologien har bedre forutsetninger, bl.a. fordi det ikke er nødvendig å bruke effekt til å bevege mekaniske komponenter, noe som vil dra strøm og dermed vil/kan føre til spenningsfall fra strømforsyningen, som igjen vil/kan påvirke klokkefrekvensen og skape jitter på datastrømmen ut. Dette skjer ikke i en nettverksavspiller, som også er beskyttet fra harddisken med et fysisk skille og forholdsvis store databuffere.

    Hvor stor forskjell, vel, lett å høre på Naim Uniti, såpass at fjortisen kommenterte det uoppfordret og foretrekker å høre på musikken sin fra server heller enn fra CD, svartmetallhue som han er. Det var faktisk han som gjorde meg oppmerksom på at streaming låter bedre enn CD. Tror ikke han har brukt CD-delen på et års tid. Kunne kjøpt en UnitiQute til ham i stedet og spart de pengene. ;) Ikke fullt så lett å høre i hovedanlegget, men likevel klart merkbart ved finlytting og A/B-test i form av litt "flatere artistsilhuetter" og litt "hardhet i mellomtonen". Det kan hende at en bedre transport enn EMC-1UP (som helt enkelt er et Philips CD-PRO drivverk når den brukes som transport) ville endt med dødt løp mellom transport og Transporter, men jeg vil bli overrasket om noen optisk/mekanisk transport er i stand til å låte vesentlig bedre enn Transporteren. 15 ps jitter...
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Kommer også Meridian mediacore 200 som er en ytterliggående spennende produkt. Den skal visst være bedre enn G08 cd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn