Vinyl-jomfru!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ElDuce86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens,

har lenge gått og fundert på å prøve meg på plastespiller i oppsettet da jeg begynner og bli lei av det digitale.

Men, har ett smått begrenset budsjett, og tenker og begynne litt forsikti nå, få en fot inn i vinylverden.

kikker jevnlig på brukt'n her og på Finn, men er mye og velge mellom, og lite erfaring som sagt.

Så kanskje dere kan hjelpe meg litt på vei til en god og rimelig inngangsbillett til platespiller og RIAA-trinn?
    Hva bør jeg se på/etter? Tips? Noe jeg bør være oppmerksom på? etc...

Har for tiden Densen B-110+ integrert forst m/innebygd dac-kort og Audio Physic Sitara 25 høyttalere.
    Hører på det aller meste innen musikk, men litt ekstra fokus på jazz, blues, rock, akustisk ol.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    78.206
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

Jeg anbefaler deg å lese på "vinylavdelingen".
    Det du lurer på er kjente tema og det finnes mye stoff du kan fordype deg i der.
    Lykke til.
    mvh

tuco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2004
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    En brukt rega-spiller som du stadig finner til salgs på brukten vil selvsagt være et standardforslag

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.587
    Sted
    Pt. Høvik
    Two Virgins (kunne ikke dy meg):

square.jpg

Har du noe vinyl? Det tar sin tid å få opp en liten bunke med PVC.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Haha ;)

Neeei, har ikke noe nå, så begynner helt fra scratch her.

Men fokuserer på spiller og RIAA først nå. Har forøvrig kommet fra til at Pro-ject, Thorens og Rega er gode og greie spillere til fornuftige priser, og god inngangsbillett til vinyl ;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.780
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Pro-Ject Debut Carbon har jo fått hederlig omtale, og er vel et av de bedre kjøpene i budsjettklassen.
    Pro-Ject Debut Carbon platespiller 2M red - Sort høyglans

Pro-ject´s RIAA-trinn til kr. 1500,- er vel også et helt ok alternativ i den rimeligere prisklassen.

Og - så har du jo også bruktmarkedet selvfølgelig.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Pro-Ject Debut Carbon har jo fått hederlig omtale, og er vel et av de bedre kjøpene i budsjettklassen.
    Pro-Ject Debut Carbon platespiller 2M red - Sort høyglans

Pro-ject´s RIAA-trinn til kr. 1500,- er vel også et helt ok alternativ i den rimeligere prisklassen.

Og - så har du jo også bruktmarkedet selvfølgelig.
    Sett på den selv.
    Men pro-ject har også riaa i flere prisklasser, bl.a Pro-Ject Phono Box SE 2 - Sølv som jeg har kikket litt på, sammen med samme spiller du linket til her :)

Innos

Medlem
    Ble medlem
    29.03.2011
    Antall liker
    2
    Var i samme situasjon som deg, og min løsning var å kjøpe et DJ-sett med 2 stk. Technics 1210 og en mikser.

Får fortsatt en Technics til 2500-3000 kr i OK stand, og det som er så fint med disse er at verdien ikke kan gå noen annen vei enn opp (veldig greit om du skulle gå lei).
    Mikser fikk jeg for 500 kr, og denne bruker jeg bare sammen med et sluttrinn fra Emotiva, så jeg fikk altså en forforsterker på kjøpet.

Kanskje ikke det mest hifi man får tak i, men nå er jeg i hvert fall sikra på vinylfronten i tiår fremover.
    Du bør derimot sette deg inn i oppsett og vedlikehold av disse, selv om det ikke er spesielt vanskelig. Dette gjelder vel uansett alle spillere som har vært i aktiv bruk en stund.

Det at det tar tid å bygge opp en samling kommer vel helt an på deg selv.
    Slik jeg forbruker musikk har jeg, om jeg ikke tar helt feil, for lengst passert hundre plater, og jeg begynte vel for litt over én måned siden. Jeg har plassmangel, ikke vinylmangel.
    Er kanskje litt heldig i at jeg ikke liker de typiske 60-70-talls bandene som alle vinylfrelste er ute etter, så jeg betaler vanligvis 50-150 kr per plate, og sjeldent mer enn 200-300 kr.

edit: For ordens skyld; en DJ-mikser inneholder RIAA-trinn, og du trenger selvfølgelig ikke to spillere slik som jeg kjøpte.

CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    117
    Sjekkede et søk på finn (platespiller på torget), disse er med ditt ståsted en god start:

Pro-Ject Debut Carbon platespiller! EISA award vinner 2012-2013 (enkel stiv konstruksjon, men velprøvd og gode materialer fra seriøs produsent)

Denon DP-57-L eksklusiv platespiller selges - FINN Torget (igjenn stiv konstruksjon, direkte drevet, servo-tonearm - tung (i denne sammenheng positivt!)

Thorens TD 318 MKII - FINN Torget (denne sanns. både billigere og bedre end ovennevnte).

Intet som faller i smak - så vent litt og følg med. Et hint er at en platespiller bør vere litt tung - divergerende meninger om stiv eller avkoblet - det finnes veldig gode blandt begge. Eksempelvis er MicroSeiki stive - og gode, andre veldig gode som er har flytende oppheng er Linn Sondek og Ariston audio - som i sin tid ble solgt som "linn light...).

En god platespiller gir like god musikk som annen god signalkilde - med sterke sider - og svake sider. Sterke er mer levende/dynamisk gjengivelse (gør feil på en grei måte), svake er støy (alt fra dårlig pressing til riper, statisk elektricitet etc), dårligere dybbas end digitale og mer arbeide med at trimme riggen slik den fungerer optimalt. Eksempelvis må du finne en tonearm som passer til din pick-up, omvendt bli begrenset av den tonearm som er fastmontert til valg av pick-up type (complianse i stift-oppheng).

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Jeg holder litt jevnt utkikk på Torget og Finn, og i utgangspunktet blir det vel Thorens eller Pro-Ject jeg holder utkikk etter, evt se om noe annet spennende kan dukke opp.

Men, hva med riaa? Noen anbefalinger der? Pro-ject er jo da selvskreven, men noe annet jeg kan holde øyne åpne etter? :)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Om du ikke har erfaring med platespillere, eller har noen med peiling som kan hjelpe deg i gang, så ville jeg kjøpt en helt ny. Greit å vite at alt fungerer som det skal, eventuelt få hjelp av en forhandler. Du kan jo være heldig å finne noe bra på finn, men får du får mye bra nytt for heller lite penger i dag.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Om du ikke har erfaring med platespillere, eller har noen med peiling som kan hjelpe deg i gang, så ville jeg kjøpt en helt ny. Greit å vite at alt fungerer som det skal, eventuelt få hjelp av en forhandler. Du kan jo være heldig å finne noe bra på finn, men får du får mye bra nytt for heller lite penger i dag.
    Jo da, får sikker de å, men jeg tenker, at om jeg kjøper brukt får jeg jo "mer" i produkt for tilsvarende penge.
    Men er åpen for og kjøpe nytt og, er det noe spes du kan anbefale i farten? :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Let etter en lettere brukt(som i "nesten ny") Rega P3/24. Den burde gå for omkring 4000,-, er utbyggbar med separat strømforsyning når du vil oppgradere, spiller glimrende, har en veldig god arm til prisen og burde gi deg glede i årevis. Når det gjelder riaa, er Trichord Dino et ubegripelig bra bruktkjøp.

Jeg har personlig bedre erfaringer med Rega enn tilfellet er med Project, og da særlig hva armkvaliteten angår.

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.502
    Torget vurderinger
    0
    En god ide kan nok være å kjøpe ny spiller og brukt riaa. Forsterkere lar seg ikke herje med helt på samme måte som spillere, så virker det så virker det.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Er enig med totte om at riaa kan du kjøpe brukt. Jeg ville gått for den Pro-ject/Rega som passer budsjettet ditt, og valgt den som du liker best av disse.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.780
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Jeg ville gått for den Pro-ject/Rega som passer budsjettet ditt, og valgt den som du liker best av disse.
    Støtter dette - og støtter også at det kan være "klokt" å velge en ny spiller fremfor brukt. Som tidligere nevnt her så går det an å "herje" mye med en platespiller, eller justere den "bort". Kjedelig å starte vinylkarrieren med en masse strul, om man skulle være uheldig.

Det er noen butikker (i hvertfall i Oslo) som fører både Rega og Pro-Ject, slik at man kan får lyttet til begge mot hverandre. Det vil skille noe lydmessig mellom de, ikke minst fordi de har ulik PU - noe som selvfølgelig kan byttes/oppgaderes på begge.

inc

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.06.2006
    Antall liker
    16
    De tester rimelige plate-spillere i siste Lyd&Bilde .
    Rega RP1 kommer ut som beste kjøp . :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.319
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skal du ha pro-Ject, så kjøp en med akryltallerken med det samme. Debut Carbon Esprit, f.eks.

Pro-Ject Debut Carbon Esprit Platespiller - Sort

Speedbox (litt bedre strømforsyning) hjelper også littegrann. Det kan du kjøpe etter hvert hvis du gidder: koster 1200 Kr hos Big Dipper, f.eks.

Stiften som følger med Esprit carbon er en 2M red, some r helt OK, men det som er flott, er at alle 2M-stiftene passer på den, så etter hvert kan du oppgradere til f.eks. en Bronze-sift, dersom du ønsker det:

https://www.hifiklubben.no/produkte...on_2m_bronze_erstatningsnaal_stift_bronze.htm

Ang. rimelige RIAA-er, foreslår jeg at du i stedet for pro-ject kikker på f.eks. Cambridge og Graham Slee:

Stereolab - Graham Slee Projects

Gram Amp 2 koster f.eks. 1650,-

CAMBRIDGE 651P RIAA Forforsterker | Hi-Fi Klubben

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Takkar mye for all hjelp her!

Graham Slee som Dazed nevnte virker jo interessant.
    Ellers heller jeg litt mot Rega p3-24 eller Pro-Ject Debut Carbon Espirit

Har nå også sendt mail til Soundgarden, høre hva det kan tilby meg av pris. Regner med hvertfall platespiller blir kjøpt ny :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.780
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Det virker jo å være et ok tilbud det. 20% under listepris.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Litt off-topic, men jeg må ha kabler til herligheten... Noen som har vært borti Vipera Cables?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.780
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    ^ Det følger med kabel på Pro-Ject spillere (fra spiller til RIAA).

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Jo da, men de som følger med er vel ikke det beste ser jeg for meg;) Så kjøper like gjerne to, så har jeg fra platespiller -> RIAA -> forsterker i samme merke :)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    47.302
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jo da, men de som følger med er vel ikke det beste ser jeg for meg;) Så kjøper like gjerne to, så har jeg fra platespiller -> RIAA -> forsterker i samme merke :)
    Da må du frem med loddebolten,det er ikke Rca utanger på Pro-Ject spilleren men faste kabler.

mvh

Innos

Medlem
    Ble medlem
    29.03.2011
    Antall liker
    2
    Du får ingen lydmessige fordeler med dyre kabler, cluet er å kjøpe noe skikkelig som varer. Ville prøvd disse: Mogami 2549 Cable -- Neglex w/ Neutrik Gold RCA to RCA
    Har god erfaring med den pluggen og Mogami-kabler (jeg lager mine selv). Om det mot formodning ikke skulle være så solid allikevel, så kommer de med livstidsgaranti.

De Neutrik/Rean-pluggene er ganske nye, men Neutrik kjører stort sett alltid god kvalitet, og akkurat disse bruker samme type feste som de klassiske jack/XLR-pluggene til Neutrik (Rean pleier å være litt kjipere). Mogami trenger du aldri å tvile på.

Pengene du sparer kan du bruke på vinyl. :D

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skulle få med en Nordost Dreamcatcher til en MEGET rimelig penge, og Nordost er vel kvalitet så vidt meg kjent?

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Da er det bestilt fra OsloHiFiCenter, og det endte med Pro-Ject Debut Espirit (akryltallerken og 2M red pick-up), Avid Pellar Phono stage og Nordost Dreamcaster rca samt en platebørste :)

Da gleder jeg meg stort!!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.780
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Vi venter på lytteinntrykk etterhvert:)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.780
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Da må du frem med loddebolten,det er ikke Rca utanger på Pro-Ject spilleren men faste kabler.

mvh
    Nope! Jeg er rimelig sikker på at også Debut Carbon har RCA-kontakter og separat medfølgende kabel, slik det er på de dyrere Pro-Ject modellene.
    Men, det finner jo trådstarter snart ut.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    47.302
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

mvh
    Nope! Jeg er rimelig sikker på at også Debut Carbon har RCA-kontakter og separat medfølgende kabel, slik det er på de dyrere Pro-Ject modellene.
    Men, det finner jo trådstarter snart ut.
    Sorry,jeg har blandet kortene litt så du har helt rett i det :)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Da er det bestilt fra OsloHiFiCenter, og det endte med Pro-Ject Debut Espirit (akryltallerken og 2M red pick-up), Avid Pellar Phono stage og Nordost Dreamcaster rca samt en platebørste :)

Da gleder jeg meg stort!!

Gratulerer! Fin spiller og et fantastisk bra riaatrinn. :)

En Avid Pellar vokser du ikke fra med det første, så når du er bitt av basillen, har blitt en skikkelig vinyljunkie og har innsett at "Digital is for people that can´t handle reality" og skal oppgradere Projecten om noen år, er riaatrinnet ditt mer enn voksent nok til å bli med på turen.;)

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Takk impuls!

Godt å høre at riaa-trinnet er godt og noe som kan bli med på vinylferden framover;)

Men det skal sies, klør meg litt i hodet når når jeg skal stille inn herligheten... Det er noe helt nytt for meg de her =/

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Takk impuls!

Godt å høre at riaa-trinnet er godt og noe som kan bli med på vinylferden framover;)

Men det skal sies, klør meg litt i hodet når når jeg skal stille inn herligheten... Det er noe helt nytt for meg de her =/
    Ingen fare. Har hatt vinyl i over 40 år. Alltid hjelp å få. Impulse, RoDa & Rudi kan meget. Også Skink 1234 (Øøystein på OHFC).

Grattis & vennlig hilsen

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg prøver å ringe Øystein på OHFC (jeg kjøpte alt med han), men får ikke svar nå da, såklart.

Og sliter litt med oppsette av platespiller... Er første gang, og usikkerp å om jeg gjør alt riktig =/

Og ta på drivbelte, akryltallerken etc var jo såklart enkelt nok...
    Det jeg er usikker på nå er innstillingen av downforce og noe småtterier, og det er det eneste det står på før jeg kan sette på min første nyinnkjøpte vinylplate og finne fredagsroen :p

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Ja, jeg prøver å ringe Øystein på OHFC (jeg kjøpte alt med han), men får ikke svar nå da, såklart.

Og sliter litt med oppsette av platespiller... Er første gang, og usikkerp å om jeg gjør alt riktig =/

Og ta på drivbelte, akryltallerken etc var jo såklart enkelt nok...
    Det jeg er usikker på nå er innstillingen av downforce og noe småtterier, og det er det eneste det står på før jeg kan sette på min første nyinnkjøpte vinylplate og finne fredagsroen :p
    Du har P.M.

mvh

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.12.2011
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan med stor glede informere om at jeg fikk justert inn platespiller tidligere idag, det var egentlig en ganske grei sak, bare jeg som hadde misforstått noe av bruksanvisningen :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn