Vinyl hos woodrand

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da er det vel på tide å lage en tråd rundt det som etterhvert er blitt en altoppslukende hobby. Håper den kan bli til glede. I det hele tatt er jo noe av den største gleden ved denne hobbyen å dele den med andre. Hvis du er nysgjerrig på hvordan det låter hos meg, send meg en PM. Jeg synes det er hyggelig med besøk. Håper flest mulig vil bidra til tråden - med mindre du er av dem som pleier å starte dagen med en solid dose huggormsaft :p Jeg begynner med å legge ut et bilde av det aller viktigste, nemlig noen plater jeg liker å høre på om dagen.
    20170528_215101.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Enig med Vermin! Väldigt bra du drar igång en egen tråd woodrand. Här skal följas med! :)
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Som dere skjønner er det altså vinyl som gjelder for meg. Riaaen er ikke den samme som på dette kule bildet Grumpy har tatt av min Transrotor Rondino Nero, men ellers er alt likt. Det vil si SME 309-arm og Lyra Delos pickup. Til sammen synes jeg det gir et flott, åpent og stort lydbilde - med ordentlig trøkk i bassen når det trengs. Må innrømme at jeg er blitt litt nysgjerrig på mono om dagen, men det får komme senere...
    377903d1461696770-jr-trans-rotor-20160417-dsc_4043-2.jpg
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Så fikk jeg også oppfylt en drøm for noen uker siden - nemlig nye høyttalere. I og med at de veier rundt 360 kg per stk, så hadde jeg (med god hjelp) et svare strev med å få dem inn i huset... Her et bilde av at venstre kanal ankommer:)
    høyttaler.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Å du store allverden.
    Seriøse greier de høytalerne, stort sett ukjent for meg, men ser heftig ut. Det bør låte inni granskauen bra, woodrand.
    Og fint med vinylfokus.
    Velkommen tråd.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.941
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Flott med ny tråd :) meget oppegående oppsett du har fått deg og grattis med flotte talere

    mvh
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Fikk plutselig ikke rotert bildet her, men dere får vel et visst inntrykk...
    eggleston01.jpg
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Så viktigere: Hvordan låter Eggleston? Jeg synes det er blitt veldig, veldig bra. Var skeptisk til om rommet mitt på ca. 60 kvm ville være for lite, men det holder. Ulempen med å velge så store høyttalere som dette er jo at det er umulig å låne et par hjem på test. Jeg hadde hørt andre Eggleston-modeller før, og jeg mener at mellomtonen er utrolig flott. Ivy Signature hadde jeg aldri hørt, men jeg tok sjansen. Så etter noen uker tør jeg å skrive litt :) Jeg hører mye på jazz, og da synes jeg de leverer store lytteopplevelser gang etter gang. Er blitt mange sene kvelder i det siste... Disse høyttalerne har en såkalt isobarisk konfigurasjon. Det vil si at her er det mer enn det øyet ser. Bak hver 12-tommer sitter det én til. Altså til sammen tolv 12-tommere. Bak hver mellomtone fra sitter det to til - til sammen 24 mellomtoner.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis!

    Snaue 40 stk ht-elementer! Dette er noe helt annet enn to enkle fulltonere, ja. Fascinerende :)

    Har lyst å ta en tur etter hvert, jeg. Hvor i Oslo holder du til?
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes høyttalerne var nette. :D

    Blir gøy å høre dem snart.
    Dette er jo en slags galskap, men i det minste er det en galskap til stor glede. Nette er vel kanskje ikke ordet, men i det minste er de så lite dominerende som mulig i hvitt...:D
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.589
    Antall liker
    11.069
    Lekkert, imponerende og inspirerende!! Dette var på tide og jeg kommer til og følge med på utviklingen i denne tråden.:cool:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Og her er de da på plass - Eggleston Works Ivy Signature Reference, for å være helt nøyaktig. Vis vedlegget 442633
    Skvatt mer än vanligt när jag plötsligt såg Rondinon och hur otroligt liten den ser ut där den står. Först då gick det upp hur stora de högtalarna är! :cool: Dessa glädjer jag mig också till att höra.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Morsomt med så svære høyttalere.
    De får tung hifi til å se ut som mikroanlegg, og 60 kvm rom ser ut som en liten hybel.
    Tøft!
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.619
    Antall liker
    15.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg glemmer aldri den dagen Woddi'ss "sjokka til" uten å fortelle annet enn; -kom så fort du kan. Det er noe du må se på!. Jeg ble helt satt ut og var nær besvimelse.

    Jeg hadde aldri drømt om å få hørt noe slikt her hjemme. Jeg synes jo mine egne Andra III er sånn passelig halvstore, men det er de ikke. -Ikke nå som jeg har sett disse som er like dype som Andra er høye...

    Ivy Signature er brutale og låter brutalt! Her får du fremstilt musikken som er sjeldent å kunne høre. Atpåtil er jeg sikker på at det er noe uforløst til tross for at de fores med helpepper x2 fra Bryston. -Tenk det. Dette er helt skeivt og crazy dere!!!

    Nei, jeg er bare sååå glad på dine vegne Wuddiss, at du fikk en anledning til å eie noe slikt - i perlemorfinish .....ahhhh, jeg fryder meg stort!!!!!!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gøy å se noen gå utenfor allfarvei i valg av høyttalere. De Eggleston-høyttalerne er ikke hverdagskost her til lands. Gratulerer med ny tråd, her kommer jeg til å følge med på hva som skjer. :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.619
    Antall liker
    15.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gøy å se noen gå utenfor allfarvei i valg av høyttalere. De Eggleston-høyttalerne er ikke hverdagskost her til lands. Gratulerer med ny tråd, her kommer jeg til å følge med på hva som skjer. :)
    Ja, i tillegg har jo gutten rimelig god musikksmak. Det lover meget bra for de kommende sidene :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.695
    Torget vurderinger
    23
    Kan det virkelig være nødvendig med slike store beist som dette i en liten stue? Og hva sier kona?
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Kan det virkelig være nødvendig med slike store beist som dette i en liten stue? Og hva sier kona?
    Jeg har hatt en god læremester på dette området, Sluket! Så lenge jeg ikke har plass til både slobber og hønn, så måtte det bli det nest beste. Og om kona sier jeg gjerne noe pent: Vi går ikke og trykker på hverandres smertepunkter her i heimen, men gleder oss over hverandres interesser i stedet Selv om begge deler krever en del plass... Jeg har altså lært litt med tanke på tidligere faser av livet.
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg glemmer aldri den dagen Woddi'ss "sjokka til" uten å fortelle annet enn; -kom så fort du kan. Det er noe du må se på!. Jeg ble helt satt ut og var nær besvimelse.

    Jeg hadde aldri drømt om å få hørt noe slikt her hjemme. Jeg synes jo mine egne Andra III er sånn passelig halvstore, men det er de ikke. -Ikke nå som jeg har sett disse som er like dype som Andra er høye...

    Ivy Signature er brutale og låter brutalt! Her får du fremstilt musikken som er sjeldent å kunne høre. Atpåtil er jeg sikker på at det er noe uforløst til tross for at de fores med helpepper x2 fra Bryston. -Tenk det. Dette er helt skeivt og crazy dere!!!

    Nei, jeg er bare sååå glad på dine vegne Wuddiss, at du fikk en anledning til å eie noe slikt - i perlemorfinish .....ahhhh, jeg fryder meg stort!!!!!!
    Takk for utrolig hyggelige ord, Grumpy! Det var jo du som fikk meg inn på Eggleston-sporet ;D Så tror jeg du har rett i at det er noe uforløst her også. Det er bare det at rør til å drive disse koster noe inn i granskauen..!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.393
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker velkommen flott ny tråd, med interessant oppsett.
    Platespiller og plater gjør det ekstra interessant.
    Gratulerer med høyttalere som sikkert har mye å fare med!

    Mvh bluesbreaker
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg skjønner vi snakker om andre sfærer her når:

    1) 60kvm stue blir omtalt som "liten stue".
    2) monoblokker på 1000w og fortsatt "uforløst ".
    :eek:
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Art Pepper meets the Rhythm section er en klassiker som har fått mye spilletid på vinyl her i heimen. The rhythm section er elitespillere!
    Da er vi to som gir dette albumet mye spilletid. Har i det hele tatt hørt mye på Art Pepper i det siste. Fikk også tak i noen album med ham på ei bruktsjappe i London nylig. Betalte vel 6-7 pund per stykk. Det vil kalle mye glede for en beskjeden sum...
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Nytt bekjentskap for meg den Art Pepper skiva. Lekent og smooooth...takker! :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk herfra også.
    Så, hvilke(n) versjon er verd lydmessig å samle på? :)
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nok en stor oppgradering! De har jo kommet ganske tett de siste par årene, men EgglestonWorks tok kaka! Nå er du jo virkelig i tungvektsklassen...

    Prøver meg på en "rekonstruksjon" av telefonsamtalen da jeg først fikk høre om din siste oppgradering:


    woodrand: "Hei! Har du tid til å prate litt?"
    particle: "Jada, jeg sitter på bussen, på vei til jobb"
    woodrand: "Akkurat. Det er noe jeg ville fortelle deg... Jeg har bestilt nye høyttalere!"
    particle: "Jahahh?!? Men...? Hva...?"

    (Her gikk altså snakketøyet helt i stå - mens de små grå jobbet på høygir... Nye høyttalere - bare sånn helt ut av det blå?!? Var det liksom plutselig tid for å skifte ut de fantastiske Audio Physic Caldera, som vel hadde kostet rundt en kvart million i dagens marked? Som sluker alle tenkelige musikksjangere med selvfølgelighet, og leverer en total innsikt og nøytralitet over hele frekvensområdet. Som har vekket begeistring (og sikkert en smule misunnelse) hos en rekke OVKere og andre erfarne entusiaster, selv før din vesentlige oppgradering til Whest RIAA. To super-høyttalere på 60 kg hver, pluss Rhea II subwoofere fra samme merke - spydspissene i et anlegg så solid og gjennomført at det føles tøvete å skulle prøve å peke ut noe "svakt ledd"... Hva i all verden skulle liksom toppe dette? Hadde OHC-gjengen hypnotisert deg til å kjøpe Cardeas 30 LJE - altså Audio Physics nye jubileumsmodell som kun blir laget i 30 par - for anledningen med inngraverte signaturer fra Springsteen, Clapton, Paven og Elvis?!?)

    woodrand: "Det blir EgglestonWorks Ivy Signature. De er 190 cm høye, og det er seks 12-tommere i hver"
    particle: "Det var da voldsomt! De blir å ruve bra i stua... Er ikke alle som får tillatelse fra madammen til å dra noe sånt inn i huset..."
    woodrand: "Nei, der er jeg veldig heldig - hun har godkjent dem."



    Etter å ha hørt anlegget i siste utgave kan jeg selvsagt skrive under på at det nok en gang er overveldende! Det skal sies at jeg hørte Caldera over lengre tid og på flere innspillinger, men det er ingen tvil om at disse "gulv-til-tak"-høyttalerne flytter anlegget opp atter en liga eller to... Forskjellen ligger kanskje ikke mest på detaljnivå og tonale kvaliteter - der vil jeg ikke akkurat si at Caldera gjorde skam på resten av systemet... Men det mest åpenbare synes jeg er hvordan EgglestonWorks fyller rommet - selv ved lavt lyttevolum - på en måte som er både krystallklar og avslappet. Dette gjør også underverker for perspektivet og opplevelsen av å sitte midt blant musikerne. Her glemmer man at det er studioinnspillinger man hører på - det blir som konsert!

    Det var også interessant å erfare hvor stor forskjell det plutselig ble mellom vinyl og streaming (som vi diskuterte tidligere). Moon-streameren opplevde vi jo som en stor oppgradering på ditt forrige oppsett, men med dine nye høyttalere ble det plutselig enorm forskjell mellom vinyl og streaming.

    Du har nok et av kongerikets beste anlegg! ;)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn