Vinyl essentials!

AlfaR1

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.04.2025
Antall liker
41
Sted
Klokkarvik
Nye utfordringer melder seg i dette vinyl prosjektet. å da jeg fant fram alle platene jeg har arvet, gikk det opp for meg at jeg burde gi platenes nye lommer samt burde jeg kjøpe inn bøtter og annet essensielt "verktøy" verktøy for å få mest mulig ut av Platene.

har dere noen Plastlommer som er bedre en andre med tanke på statiske utfordringer.,

noe "vaske midtdel" som er bedre enn noe annet

børster???

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
1.990
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ingenting er obligatorisk, men mye er veldig bra å ha.

Platebørste: Finn en du liker. Koster ikke skjorta
Stiftsbørste: Finn en du liker, koster heller ikke skjorta
Platevasker: Er å anbefale. Gjerne noe rimelig ala Knosti / Spin Clean, helt opp til ultralydvasker ala Degritter. (Jeg er veldig fornøyd med min Degritter, selv om jeg savner å ha en Knosti også :) )
Rent undertøy til skivene.
Ja, jeg har ultralyd stiftsreneser også, den koster heller ikke skjorta.
Noen skvetter med isopropanol funker i en vasker :)

Jo flinkere du er med renhold, jo lengre levetid på PU, og bedre lyd.

Så er det sikker mer stæsj som jeg ikke kommer på, eller vet om.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.759
Torget vurderinger
0
Det er allerede opprettet mange tråder innen de samme tema som du lager nye tråder for.
Les deg litt opp i eksisterende tråder så finner du mye matnyttig informasjon (y)

AlfaR1

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.04.2025
Antall liker
41
Sted
Klokkarvik
Ingenting er obligatorisk, men mye er veldig bra å ha.

Platebørste: Finn en du liker. Koster ikke skjorta
Stiftsbørste: Finn en du liker, koster heller ikke skjorta
Platevasker: Er å anbefale. Gjerne noe rimelig ala Knosti / Spin Clean, helt opp til ultralydvasker ala Degritter. (Jeg er veldig fornøyd med min Degritter, selv om jeg savner å ha en Knosti også :) )
Rent undertøy til skivene.
Ja, jeg har ultralyd stiftsreneser også, den koster heller ikke skjorta.
Noen skvetter med isopropanol funker i en vasker :)

Jo flinkere du er med renhold, jo lengre levetid på PU, og bedre lyd.

Så er det sikker mer stæsj som jeg ikke kommer på, eller vet om.
Platebørste: Nylon / karbon / naturhår bust??? jeg heller mot naturhår da eg er redd karbonfiber blir for agresivt å skader platene. eller kanskje det er bra på litt slitt plater for å jevne ut skaden?

Platevasker, da eg har en Ultralyds vasker som jeg bruker når jeg vasker forgasser deler til bil eller smykker os videre kan jeg nokk få til å bruke denne til platene også, er det noe vaskemiddel som er mer egnet enn no annet?

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
1.990
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Platebørste: Nylon / karbon / naturhår bust??? jeg heller mot naturhår da eg er redd karbonfiber blir for agresivt å skader platene. eller kanskje det er bra på litt slitt plater for å jevne ut skaden?

Platevasker, da eg har en Ultralyds vasker som jeg bruker når jeg vasker forgasser deler til bil eller smykker os videre kan jeg nokk få til å bruke denne til platene også, er det noe vaskemiddel som er mer egnet enn no annet?
Jeg bruker ikke vaskemiddel i min UL-vasker, bare vann og en dæsj isoropanol.
Hva børstene bør være laget av har jeg ingen formening om :/

Ivgubahta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2016
Antall liker
388
Sted
Skibotn . Sapmi
Torget vurderinger
1
de e utrulig kor mye perefenalia som følge med vinyl avspilling som fins i dyre og rimelige varianta.
de aller fleste platebøste e akkurat likens, bare eget navn klistra på . Kordan fiber e hipp som happ , de e ikke serlig antistastisk uansett. Har geitehår som føles for myk, men den sveiper vekk lo og støv og kattehår.
Har også en Audioquest fra Hifiklubben med en metallstripe ved børstene , som lweder til handtaket og skal "jorde" , den funke avogtil , spørs kor svette lesta eg har på føttern. AT har også en combo filt og børste som eg like.
Har også en oppladbar el-lighter fra kjell, denne vifte eg over plata mens eg holder den , fjerne statisk elektrisitet, eller det blir mye enklere å børste plata.
Stift børste følger vel med de fleste pu'er. stiv bust e best til uhumskheta ved feks hosting . Ultralyd renser funke knall .
Har brukt en gugge som heite "Moon Gel" , (skal klistres på xymbaler og slikt til demping) og dyppet pu forsiktig ned i denne. Va litt oppstyr for litt om slikt , var en som mente å se avleiringe, så brukes kunn ved gjenstridig støv.
Stiftvekt og protraktor trenges også. Kan lastes gratis ned på nett og printes ut selv, eller feks papp variant fra ortofon til ca en hundrings, eller for endel mere penger en Dr.Feikert som eg annbefale.
Småe unbrakonøkkel og skrujern og Pinsett

alltså husk på pinsett

Topp Bunn