Sport, sykkel og trening Vintersport!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.550
    Men tok han noengang gull på samtlige øvelser i VM og året etter i OL?
    Eneste Klæbo mangler er Northugs farts og promille medaljer
    Neppe, men om man vinner eller blir nr 2 eller 3 i en eller annen øvelse som ender i en spurt er uansett ganske marginalt. Eller sagt på en annen måte, at en herremann fra Norge er helt i toppen av såpass ulike øvelser som sprint og 5-mila er ikke akkurat noe som aldri har skjedd før. I følge internett slet også Northug med dårlige ski i deler av Vancouver og som kjent er langrenn en sport der utstyret kan bety svært mye, spesielt under vanskelige forhold. Hvilket er en av grunnene til at jeg synes det tenderer til tulleidrett uansett hvor topptrente de som står oppå skiene faktisk er.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.550
    I tillegg var vel konkurransen svakere nå. Sverige som normalt er habile på herrelangrenn var helt useless og russiske utøvere deltok ikke. En av de bra finnene på 5-mila brøt pga helseproblemer eller hva det nå var.

Det er fullt mulig at Johannes Klæbo er den beste langrennsløper noen sinne, men det betyr ikke at han ville gjort rent bord under andre omstendigheter.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.767
    Sted
    Oslo
    I tillegg var vel konkurransen svakere nå. Sverige som normalt er habile på herrelangrenn var helt useless og russiske utøvere deltok ikke. En av de bra finnene på 5-mila brøt pga helseproblemer eller hva det nå var.

Det er fullt mulig at Johannes Klæbo er den beste langrennsløper noen sinne, men det betyr ikke at han ville gjort rent bord under andre omstendigheter.
    Det har du sikkert rett i. Og uten Pele og Maradona hadde sikkert ikke Brasil og Argentina vunnet så mye heller.
    Men slike argumenter blir i bunn og grunn bare "whataboutism".
    Man konkurrerer mot og vinner over de som til enhver tid står på startstreken.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.550
    Det har du sikkert rett i. Og uten Pele og Maradona hadde sikkert ikke Brasil og Argentina vunnet så mye heller.
    Men slike argumenter blir i bunn og grunn bare "whataboutism".
    Man konkurrerer mot og vinner over de som til enhver tid står på startstreken.
    Tja, det har vært kommentert ørten ganger at innen langrenn så har Norge mye større ressurser på utstyrssiden enn hva ander nasjoner har. Innimellom driter de norske smørerene seg ut også, men over tid gir det en konkurransefordel som ikke har spesielt mye med utøverens ferdigheter å gjøre. Russiske langrennsløpere har stort sett vært gode, eller godt dopet avhengig av synspunkt, og det er ikke akkurat uvensentlig om en av de svært få nasjonene som driver med denne sporten ikke er med. For de som husker Steinar Hoen (norsk høydehopper) så sa han en gang at han ville vært kandidat til verdens beste høydehopper om han bare ikke hadde konkurrert akkurat da han drev på - han var på samme tid som Sotomayor og Patrick Sjöberg og vel en tysker - uten de så hadde merittlisten hans vært betydelig bedre. Verdensrekorden i høydehopp er fortsatt Sotomayors fra 1993 og Sotomayor hadde verdensrekorden fra 1988. Hadde Hoen vært på topp på nesten ethvert annet tidspunkt ville medaljefangsten fort sett betydelig annerledes ut.

På rent prinsipielt grunnlag har jeg temmelig lite til overs for idretter der en betydelig del av konkurransen avgjøres av ting som langt på vei er utenfor utøverens kontroll - Formel 1 er stjerneksempelet i så måte - det er ikke en konkurranse om hvem som er den beste sjåføren akkurat. Fritt etter hukommelsen ble det under OL i Sochi kommentert at det norske kvinnelandslaget i langrenn var den største favoritten til å vinne i vinter-OLs historie, de kom vel på 5. plass eller noe slikt langt bak vinneren fordi det norske smøreteamet, i motsetning til de fleste andre lag ikke klarte å knekke koden til de spesielle forholdene der.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.660
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    ...som kjent er langrenn en sport der utstyret kan bety svært mye, spesielt under vanskelige forhold. Hvilket er en av grunnene til at jeg synes det tenderer til tulleidrett uansett hvor topptrente de som står oppå skiene faktisk er.
    På rent prinsipielt grunnlag har jeg temmelig lite til overs for idretter der en betydelig del av konkurransen avgjøres av ting som langt på vei er utenfor utøverens kontroll
    Du glemmer et par andre idretter da. F.eks alt av alpine øvelser.

Tilnærmet alt av motorsport, mye av friidretten og en rekke andre idretter faller også inn i såmåte.

Og - når det gjelder langrenn, så er det ikke kun smøreteamet som gjør valgene. Utøverne selv er aktivt med i den prosessen.

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fritt etter hukommelsen gjorde vel Petter Northug det skarpt både på sprint og 5-mila i OL i sin tid?
    Det stemmer. Men Northug var ikke ett Vo2 monster. Faktisk var hans Vo2 max overraskende lav. Men han var flink taktisk og en jævel på detaljer og det måtte han være når han ikke har samme "kondis" som de aller beste.

Klæbo er helt rå. Å ligge bak verdens absolutt beste klassisk skiløper i 4.8 mil i ett tempo som hadde fått Niskanen til å blekne for så å rykke i motbakken er nesten uten sidestykke. Trolig har verden ikke sett en bedre skiløper noen gang.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    På rent prinsipielt grunnlag har jeg temmelig lite til overs for idretter der en betydelig del av konkurransen avgjøres av ting som langt på vei er utenfor utøverens kontroll - Formel 1 er stjerneksempelet i så måte - det er ikke en konkurranse om hvem som er den beste sjåføren akkurat.
    Med andre ord, du har lite til overs for toppidrett.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    2.070
    Torget vurderinger
    1
    Det einaste som ikkje er tulleidrett er friidrett utan sko ;)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.550
    Med andre ord, du har lite til overs for toppidrett.
    Tja, hvor viktig utstyr er i ymse idretter varierer rimelig mye vil jeg påstå. Potensialet for at noe som i utgangspunktet er en teknikk-, utholdenhets- og taktikkøvelse kan avgjøres i smøreboden synes i alle fall jeg strider en smule mot hva idrett rent prinsipielt skal være. Jeg skjønner jo også at det omtrent i enhver sport er masse faktorer utenfor "banen" som påvirker sluttresultatet i varierende grad. Man kunne, i alle fall i teorien, se for seg at det ble konkurrert på standarisert utstyr eller på andre måter legge til rette for at selve konkurransen gjennomføres på mest mulig like vilkår.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.550
    Det stemmer. Men Northug var ikke ett Vo2 monster. Faktisk var hans Vo2 max overraskende lav. Men han var flink taktisk og en jævel på detaljer og det måtte han være når han ikke har samme "kondis" som de aller beste.
    Det er vel nok av eksempler på at unge, lovende med en enorm Vo2 max ikke når helt til topps, for å holde seg til skigåing så er det også mye teknikk og i den morderne varianten med mer fellesstarter også mer taktikk enn det er med individuell start.

Han trialtleten, Blumenfeldt eller hva han heter har vel målt Vo2 max på over 100 og er, i kraft av å være triatlet godt vant til å løpe marathondistanse. Jeg aner ikke hvor langt bak verdenseliten han hadde kommet i mål på en ren marathon men tipper det ville vært ganske langt.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    16.101
    Torget vurderinger
    2
    Når èn person vinner alt i et VM og gjør det samme i OL året etter så forteller det ganske mye mer om sporten enn kun noe om Klæbo.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.550
    Når èn person vinner alt i et VM og gjør det samme i OL året etter så forteller det ganske mye mer om sporten enn kun noe om Klæbo.
    Da svømmeren Michael Phelbs drev på diskuterte jeg litt med en på jobben som var tidligere aktiv konkurransesvømmer på høyt (norsk) nivå. Min påstand var at det var merkelig at de konkurrerte i så mange ulike stilarter, vedkmmende påpekte at det at en person dominerer alle distanser i alle stiler i svømming var temmelig uhørt og noe som ikke hadde skjedd før, de ulike disiplinene var såpass ulike at det pleide å være bra variasjon i vinnere.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da svømmeren Michael Phelbs drev på diskuterte jeg litt med en på jobben som var tidligere aktiv konkurransesvømmer på høyt (norsk) nivå. Min påstand var at det var merkelig at de konkurrerte i så mange ulike stilarter, vedkmmende påpekte at det at en person dominerer alle distanser i alle stiler i svømming var temmelig uhørt og noe som ikke hadde skjedd før, de ulike disiplinene var såpass ulike at det pleide å være bra variasjon i vinnere.
    USA har som strategi å produsere champions hvor målet er total dominans. Phelps den gang. Nå er det Stoltz. Siden barndommen har hans trening ene og alene handlet om å i fremtiden totalt dominere skøytesporten. Sånn skaper dem helter der borte.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Langrenn er en nisje i nisjen så at det dukker opp noen unikum innimellom i et av de to-tre landene som satser hardt er ikke spesielt bemerkelsesverdig.
    Uenig. Dukker opp ett unikum.... 🤔 At talenter eksisterer innen alle idretter er velkjent men selv ikke dem når langt uten at hen ofrer alt og prioriterer knallhardt. Toppidrett handler om alt man ikke ser bak medaljene.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    16.101
    Torget vurderinger
    2
    Uenig. Dukker opp ett unikum.... 🤔 At talenter eksisterer innen alle idretter er velkjent men selv ikke dem når langt uten at ofrer alt og prioriterer knallhardt. Toppidrett handler om alt man ikke ser bak medaljene.
    Toppidrett er spenning og underholdning, i langrenn finnes det ikke noe slikt men helt fint for meg at andre lar seg begeistre. Ser frem til den dagen vi får en vinner i kunstløp, det blir stas.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.660
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Tja, hvor viktig utstyr er i ymse idretter varierer rimelig mye vil jeg påstå. Potensialet for at noe som i utgangspunktet er en teknikk-, utholdenhets- og taktikkøvelse kan avgjøres i smøreboden synes i alle fall jeg strider en smule mot hva idrett rent prinsipielt skal være. Jeg skjønner jo også at det omtrent i enhver sport er masse faktorer utenfor "banen" som påvirker sluttresultatet i varierende grad. Man kunne, i alle fall i teorien, se for seg at det ble konkurrert på standarisert utstyr eller på andre måter legge til rette for at selve konkurransen gjennomføres på mest mulig like vilkår.
    Hvordan skulle f.eks skiutstyr kunne standardiseres? En bestemt ski fra en skiprodusent? Samme struktur under skiene? Samme spenn? Et smøreteam som la samme glider og festesmøring under skiene? Alt dette uten å ta hensyn til individuell vekt, teknikk osv?
    Det samme gjelder flere andre idretter der individuelt tilpasset utstyr er en forutsetning.

Og - hva med de idretter der det ikke er målbare resultater, men subjektive dommerpoeng som avgjør hvem som kvalifiserer og evt vinner?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn