Sport, sykkel og trening Vintersport!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Hadde vært kult om Kilde tok fullengden i Wengen også.
    Sånn ellers så er det nok bare herrenes utfor i Wengen og Kitz jeg finner særlig interessant av vintersport på tv. Veldig synd at damene ikke kjører de to. De er vintersportens ekvivalenter til Flandern og Roubaix. Få ut fingern, FIS.
    De er jo to spektakulære løyper med fantastiske rammer, ski teknisk så er det løyper som er mye mer interessante men stemningen og historien kan ingen ta fra dem.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Ser at Foss-Solevåg er på draw list for i morgen, det betyr at han er påmeldt så da kjører han satser vi på. Polstre tommelen og gi gass, han er i kanonform for tiden.

    McGrath er også på lista så da er han også på gang igjen.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    De er jo to spektakulære løyper med fantastiske rammer, ski teknisk så er det løyper som er mye mer interessante men stemningen og historien kan ingen ta fra dem.
    Hvilke tenker du på som mer interessante rent skiteknisk ?
    Synes du de slake transportetappene hvor ingenting skjer som negativt i så måte ?
    For min del anser jeg de som en viktig del av vanskelighetsgraden fordi de suger krefter og krever evne til omstilling idet man suser over Hausberg.

    Jeg har sett intervjuer med Aksel Lund Svindal og spørsmål som innledes med "Du som har vunnet alt som kan vinnes...."
    Da drar han gjerne litt på det og man kan se på han at han tenker på det ene han aldri vant, - Hahnenkamm utfor, full løype fra toppen, på lørdag.
    For en utforløper er nok det større enn OL i en løype hvor det aldri har vært kjørt utfor tidligere og aldri vil bli kjørt i senere.
    Og ja, all historikken og alt som skjer rundt rennet er en del av det hele. Der har legender blitt født og karrierer har blitt drept.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Hvilke tenker du på som mer interessante rent skiteknisk ?
    Synes du de slake transportetappene hvor ingenting skjer som negativt i så måte ?
    For min del anser jeg de som en viktig del av vanskelighetsgraden fordi de suger krefter og krever evne til omstilling idet man suser over Hausberg.

    Jeg har sett intervjuer med Aksel Lund Svindal og spørsmål som innledes med "Du som har vunnet alt som kan vinnes...."
    Da drar han gjerne litt på det og man kan se på han at han tenker på det ene han aldri vant, - Hahnenkamm utfor, full løype fra toppen, på lørdag.
    For en utforløper er nok det større enn OL i en løype hvor det aldri har vært kjørt utfor tidligere og aldri vil bli kjørt i senere.
    Og ja, all historikken og alt som skjer rundt rennet er en del av det hele. Der har legender blitt født og karrierer har blitt drept.
    Ingenting som er negativt, tvert imot, jeg er alpint nerd og da er alt kjekt å se på. Men hvis jeg ser helt bort fra rammer, historien, hendelser og tenker moderne skikjøring så synes jeg det er kjekkere å se løpene i Bormio, Beaver etc., dette er løyper som lever mer synes jeg og krever teknikk, selv om det var den beste teknikeren som vant i dag i Wengen. Men poenget er at alle løyper er forskjellige og en god løper takler det meste.

    Tror også hvis du hadde spurt utforløperne om å vinne Kitz eller OL så hadde du nok fått mange svar på Kitz.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Hehe for et renn...

    Lucas Braathen

    Noe av det sprøeste jeg har sett.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.309
    Brutalt å se Kristoffersen henge over stavene samtidig som Braathen blir feiret som vinner. Men gøyalt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    LUCAS BRAATHEN !

    For en fyr.
    For en omgang.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    For 12 mnd siden var det ene kneet hans ødelagt, intet mindre enn utrolig.

    Henrik kjører utrolig bra på ski i dag men man skal til mål også, men han blir farlig fremover. Ellers litt overraskende at Noel tar det så rolig til han å være, han sliter med å finne den rette balansen i kjøringen sin. Tror også vi ser en annen Foss de neste ukene, brukte dagen i dag til «kalibrering» .
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    Kikker på andreomgangen igjen nå og prøver å se hvor de andre tapte. Stort sett hele veien. Han kjørte fortere enn de fleste stort sett alle partier, men spesielt det første flate åpningsstrekket, det første henget og ikke minst var han best på overgangen til det flate partiet etter den første bratta.
    De som var i nærheten av han i åpningen klarte ikke å holde flyten og farten i henget. De som kjørte godt i henget klarte ikke overgangen og tapte farten ut på flata etter. Og da var de ikke halvveis ennå.....

    Kristoffersen holdt følge på åpningsflata, tapte litt til andre split før bratten, tapte bare litt videre, helt til han gjorde en klassisk tabbe da han var litt presset ut av sistebratta og ble litt trang ut på flata.

    Som typisk når det går fort med startnummer 1 så virker det umiddelbart udramatisk fordi man ikke har noen å sammenligne med, men når man ser løpet til Braathen i ettertid og sammenligner med de andre ser man hvor spektakulært godt han kjørte. Ikke bare i de teknisk vanskelige partiene, eller overgangene hvor man gjør noen taktiske valg, men også i de "lette" partiene hvor ingen gjør noen klare feil.

    "Det kan fort ha vært omgangens beste tid, vi får se" ...kommenterte Lars Elton Myhre på NRK.
    Ikke bare ble det beste andreomgangstid, han var nesten ett sekund raskere enn de to neste.


    Det er smått utrolig å tenke på, men Norge har faktisk 3 gullkandidater slalomdisiplinen nå rett før OL.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Når jeg satt og så på så syntes jeg at han var en aning forsiktig over kanten og gjennom den hårnåla som var plassert litt tricky, etterhvert så ble det tydelig at han var den eneste utenom Henrik som taklet den, han kjører rett og slett smart der. Jeg tror også at han psyket ut de som stod igjen på toppen etter hvert når topp 15 begynte, flere som var skikkelig usikre og passive.

    Han har jo hatt sektorer tidligere i år som er blant de raskeste men når han klarer å sy en hel omgang i sammen så er han der han er i dag. Nå må han bare være med å bidra til å få fart på Atle igjen, det bor minst like mye der serru.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Grunnet værmeldingen så blir det noen forandringer i planen til helgen..


    Updated Programme for Cortina D'Ampezzo (ITA) and Kitzbuehel (AUT)

    This is to inform you that due to the weather forecast for the coming days in Kitzbuehel (AUT) and with the aim of better adapting to broadcaster need, the programme of the weekend will be as follows.



    Thursday 20 Jan: Women's Downhill Training 1 at 11.00 CET // Men's Downhill Training 2 at 11:30 CET

    Friday 21 Jan
    : Women's Downhill Training 2 at 11.30 CET // Men's Downhill 11:30 CET

    Saturday 22 Jan:
    Women's Downhill at 11.30 // Men's Slalom 1st run 10:15 CET / 2nd run 13:45 CET

    Sunday 23 Jan
    : Women's Super G at 11.45 // Men's Downhill 13:30 CET
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    Kilde ser ut til å toppe fredagsutforen etter 22 løpere.
    Det lyser av han hvor mye han nyter å kjøre for tiden!

    Dessverre starter de ved Mausfalle pga. vinden.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    6 seire allerede i sesongen er imponerende og det samme er måten han kjører på.
    Det sporvalget og den sikkerheten han viser i vanskelige partier er ekstremt krevende fysisk og psykisk. Og han virker utrolig sterk og gjennomtrent. Som Aamodt og Svindal i sine beste år.
    Rett og slett imponerende.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Ja i dag ville han vinne, men savnet publikum, det er noe eget når det står 50k mennesker rundt løypa.

    Ellers så har Ragnhild også kjørt bra på treningene før rennet i morgen, 7 best i går og nest beste tid i dag 0,4 bak Goggia, håper hun får det ut også i rennet i morgen.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Odermatt skal hjem og studere Kildes løp i dag på video. :)

    Ellers så er det slalom i morgen, den blir spennende. Henrik er nok revansjelysten etter Wengen, han kjørte bra der til han rotet det vekk, han kjører en rettere linje og er tidligere ferdig med svingen nå enn han var de første løpene, da var han for rund. Han har jo en fantastisk posisjon på skiene så tipper han blir farlig i morgen.

    Tipper også at Foss har kjørt på seg mer trygghet mtp tommeln i uka og er klar til å gi gass, det er kun Noel som kjører en tightere linje enn han, av og til for tight. Og hvis Lucas klarer to omganger på sitt beste så er han der oppe nok en gang. Han kjører smalt og veldig rett ned så han er sårbar men treffer han så går det fort.

    Gleder meg!

    Foss start 5
    Henrik start 7
    Lucas start 18
    Haugan start 24
    Atle start 32
    Steen Olsen start 48
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Skrudde på NRK for 2 omgangen i slalomen, fikk med meg slutten av skiskytingen, er egentlig ikke så vledig interessert men så på.

    NRK kommentatoren; Vanskelig å se at Johannes ikke skal vinner dette.
    Par minutter og èn skyting senere; Og der vinner Doll.

    Satser på at Foss gir like mye gass i andre omgang, da kan det gå. Stabil er ikke akkurat mellomnavnet til Noel og Vinatzer. Blir overrasket hvis Vinatzer har 2 slike omganger men få kjører like fort som han hvis han treffer. Noel vet vi er rågod. Lucas er også på skuddhold for å kunne kjøre seg opp, vi krysser det meste.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    Solid andre omgang av Braathen, bare en liten flærr i sistepartiet som kostet han 3-4 tiendeler. Og han ga mye skryt til forholdene. Det er en bra hilsen til bakkemannskapene som har jobbet hardt i snødrevet!

    Gøy å se gleden til Dave Ryding !
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    Og DAVE RYDING vinner !
    Teamet hans ligger i snøen og griner av glede :D

    Med Braathen 2 og Kristoffersen 3.

    Hvem hadde trodd det etter førsteomgang ???

    Dagens gladeste ?
    35 år og første verdenscupseier.

    Alpint er gøy å følge for tiden.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ikke mye å være stolt af for Norges udøvere denne vinter. Eller har jeg misforstået noget?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Utrolig kult med Ryding! Den var fortjent. Han har ikke den råeste kjøringen men står utrolig fint på skiene, alltid i balanse.

    Ellers så liker jeg den «tunge» skikjøringen til Lucas for tiden, veldig flink til å slippe skiene nedover, og så kjører han så smart på de tricky plassene. To paller på rad betyr rød trøye i Schladming på Tirsdag, gleder meg allerede!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser nå at Ryding faktisk er historiens eldste vinner av et vedencuprenn i slalom, og det med god margin.
    Og vi må se helt tilbake til 2017 for å se en tilsvarende gammel vinner.

    Braathen påpekte også nettopp aldersforskjellen på pallen som positivt da han ble intervjuet.
    Jeg ser det som et sunnhetstegn for sporten.

    FJtgKDJXwAcfcBb.png
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Aldersforskjellen var vel enda større i Wengen.

    SL Cupen er kjekk lesing for tiden...

    Skjermbilde 2022-01-22 kl. 15.41.26.png
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Fordi nå skal han være med, litt vanskelig å bære flagg der nede hvis han var hjemme.
    Vi har da Teams.... :) :)

    Må bare si at jeg ikke har helt store troen på en "gammel mann" som har vært med i 4 OL og som i tillegg skal kjøre med en skinne - men overrask meg gjerne Kjetil, du har klart det før ! De som ikke har prøvd det, tror gjerne at det bare er å stå ned en bratt bakke.. Duger nok som flaggbærer i alle fall. Mulig han går alene i fall - blir nok restriksjoner her og.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Tror vi får bare ha ned den røde delen av flagge vårt til Kina.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Aftenposten minner om at det var greit at det ikke ble noe av OL i Oslo 2022 som noen galninger ivret veldig for en gang i tiden

    Her kunne det ha vært OL om få uker (aftenposten.no)

    Hovedstaden har lite snø, mye koronasmitte og regler for arrangementer som gjør at ordet folkefest havner langt bak i køen over beskrivelser man har lyst å bruke. Helt folketomt hadde det ikke blitt. I Helsedirektoratets nye regler er det tross alt lov å ha inntil 200 personer uten faste, tilviste plasser og inntil 3 000 personer med faste, tilviste plasser utendørs. I tillegg hadde det blitt vanskelig å stanse folkevandringen som alltid skjer fra Nordmarka og inn mot løypenettet rundt Holmenkollen.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Da får trøsten være at det er satt ned et «sonderingsutvalg» for å se på mulighetene for et ol i fremtiden, utvalget består forøvrig for det meste av ol tilhengere mener jeg å huske. Lederen er Mina Gerhardsen.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hadde gått helt fint og trolig kostet mye mindre enn det de ikke vaksinerte koster oss om dagen. Snø er i alle fall det minste problemet enn så lenge.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Vi hadde kanskje hatt et spektakulært ol i Norge men så fant Oslo ut at hvis Tromsø fikk så ville det gå noen hundre år før de kunne arrangere så derfor måtte de inn og ødelegge for nordingene for så og forsøke seg igjen. Satser på at de ødelegger for seg selv etter hvert, utspilt sin rolle dette pampevelde.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Lucas fortsetter og imponere, veldig sterkt å følge opp de siste ukers renn på denne måten, han er i kanonform. Krille hadde en første omgang som det luktet svidd av, fy f.. han fikk fart på skiene, vanligvis holder han ikke 2 omganger men håper at det holder inn, det fortjener han etter den første omgamgen, men Noel ligger også der og lurer. Men det kjekkeste av alt er at Atle endelig er der vi som følger med vet at han hører til, satser på at det ikke blir noe tull i andre omgang men at han gir gass og ikke prøver å safe inn en god plassering.

    2045 NRK2.

    Ellers veldig bra av Thea i Kronplatz i dag, 6 plass etter mye motgang i år med skikkelig rå navn både rett foran og bak seg på lista.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    Atle Lie Mcgrath !

    Endelig skikkelig klaff.

    Og han er på pallen !

    Og han er nummer 2 !


    Mye følelser nå endelig lykkes.
    Atle Lie Mcgrath.JPG

    Vi har 3 blandt de 6 første.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn