Diverse Vintersolverv

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.425
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja det hjelper mentalt å vite at vintersolhverv er passert.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.888
Torget vurderinger
0
Nå burde faktisk den tabellen også si hvor den er gyldig. Norge har såvidt stor utbredelse i øst/vest retningen at tiden faktisk ikke er den samme i hele "kongleriket". Administrativt ligger hele landet i samme sone, men geografisk/astrologisk tid varierer ganske så mye fra ytterste vest til lengst øst.

15 lengdegrader ( Meridianer ) utgjør 1 time i geografisk tid.

Fastlands-Norges vestligste punkt er Vardetangen i Austrheim. Denne ligger på 004 grader, 56 minutter, 46 sekunder østlig lengde.
Fastlands-Norges østligste punkt er Kibergnesset i vardø. Denne ligger på 031 grader, 03 minutter, 51 sekunder østlig lengde.

Avstanden mellom disse lengdegradene er 026 grader, 07 minutter, 05 sekunder og det utgjør sånn cirka 1:45 i forskjell. Det betyr at når klokka er 24:00 i Vardø er klokken bare 22:15 i Austrheim.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Nå burde faktisk den tabellen også si hvor den er gyldig. Norge har såvidt stor utbredelse i øst/vest retningen at tiden faktisk ikke er den samme i hele "kongleriket". Administrativt ligger hele landet i samme sone, men geografisk/astrologisk tid varierer ganske så mye fra ytterste vest til lengst øst.

Fastlands-Norges vestligste punkt er Vardetangen i Austrheim. Denne ligger på 004 grader, 56 minutter, 46 sekunder østlig lengde.
Fastlands-Norges østligste punkt er Kibergnesset i vardø. Denne ligger på 031 grader, 03 minutter, 51 sekunder østlig lengde.

Avstanden mellom disse lengdegradene er 026 grader, 07 minutter, 05 sekunder og det utgjør sånn cirka 1:45 i forskjell. Det betyr at når klokka er 24:00 i Vardø er klokken bare 22:15 i Austrheim.
Sukk. Hvorfor startet jeg egentlig denne tråden?:confused:

T

TT.

Gjest
Ja da pirk, tabellen er gyldig for Askim! Man kan anta at det vil være et avvik på noen minutter etter hvor man befinner seg i kongeriket, men 00:03 blir feil, som igjen betyr at vintersolverv ER i dag den 21. Desember år 2014. Ønskes mer korrekt tidsangivelse for når vintersolverv opptrer lokalt, send gjerne en PM. Ved spørsmål innen kl 01:36 i dag, medfølger en selvkolorert og meget godt illustrert flo og fjæretabell i et hendig A3 format for turformål

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.636
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ja da pirk, tabellen er gyldig for Askim! Man kan anta at det vil være et avvik på noen minutter etter hvor man befinner seg i kongeriket, men 00:03 blir feil, som igjen betyr at vintersolverv ER i dag den 21. Desember år 2014. Ønskes mer korrekt tidsangivelse for når vintersolverv opptrer lokalt, send gjerne en PM. Ved spørsmål innen kl 01:36 i dag, medfølger en selvkolorert og meget godt illustrert flo og fjæretabell i et hendig A3 format for turformål
Pokker; ble jeg for sen til å få denne kolorerte flo og fjæretabellen?

Men jeg bor en del vest for Vardø, så kanskje det likevel er håp?

;)

• Liker
Reaksjoner: TT.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

Du har min største medfølelse.

Men vintersolverv er faktisk uavhengig av hvor man bor. Det er en hendelse som skjer samtidig for alle på vår lille klode. Så kan man naturligvis angi klokkelsettet i GMT eller i norsk normaltid eller i Beijing-tid - etter hva man foretrekker - men det er bare det ene punktet i jordens bane rundt solen som gjelds. Som passeres samtidig for alle - uavhengig av hvor man bor.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.888
Torget vurderinger
0
Du har min største medfølelse.

Men vintersolverv er faktisk uavhengig av hvor man bor. Det er en hendelse som skjer samtidig for alle på vår lille klode. Så kan man naturligvis angi klokkelsettet i GMT eller i norsk normaltid eller i Beijing-tid - etter hva man foretrekker - men det er bare det ene punktet i jordens bane rundt solen som gjelds. Som passeres samtidig for alle - uavhengig av hvor man bor.
Ja det er riktig, men i det øyeblikket jorden er på det punktet i sin bane vil klokken være noe forskjellig avhengig av hvor man bor!!

Var det ikke for å "fore" en kverrulant som meg??? Nå ble jeg faktisk veldig skuffet!!;)

Mitt forsvar? Jo hadde ikke jeg gjort ville helt sikkert en annen ha gjort det!! :rolleyes:

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Hurra, det går den riktige veien for en ny fluefiskesesong. Dagen blir lengre og lysere, og snart er det vår! ??????
R

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.903
Sted
Nøtterøy

Folk bor vel på østlandet? :confused:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.888
Torget vurderinger
0
Folk bor vel på østlandet? :confused:

Det kommer jo helt an på hva du mener med "folk"??

Og bare så det er sagt så bor jeg nok mer på "østlandet" enn hva du gjør!!;);)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.281
Torget vurderinger
1
Finnmark ligger i samme tidssone som Finland, egentlig. Men det er jo slik at det egentlig er lite ekte nordmenn, sør for Dovre.

/Det går mot lysere tider/
/Det står i alle avisenes sider/

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.636
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Vi bor alle på vestlandet (vest for Russland).
Nå er det slik at de østligste delene av Norge ligger øst for de vestligste delene av Russland! ;)
hehe - hilser til alle som tror de er nordmenn, i f.eks Kirkenes :)
bjornh; Finnmark ligger i samme tidssone som Finland, egentlig. Men det er jo slik at det egentlig er lite ekte nordmenn, sør for Dovre.
Og hvem mener du er de "ekte" nordmenn??

Noen merkelige skapninger, fordrevet fra de sydligere strøk. Lykkejegere.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Topp Bunn