Vinterdekk..

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Er nå relativt lei av å sette fast min litt for tunge bmw :-[

Den er bakhjulsdreven, og siden det har blitt kjørt endel asfalt i vinter, er nå bakhjulene ganske slitt..

dekkene foran er og blir piggdekk. Må vel da ha piggdekk bak også? tips til gode vinterdekk?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Her, serru...

Motor's vinterdekktest for 2006.
http://www.motor.no/pdf/M806_DEKKTEST.pdf

Har du pigg foran, så skal du etter kjøretøyforskriften ha pigg bak også.

(Sånn apropos - Kjøretøyforskriften sier jo at har bilen piggdekk, så skal hengeren og ha piggdekk, men alle henere leveres jo nå med helårsdekk ???)

Sånn eller sett - asfaltrens er bra hvis dekkene er fulle av asfalt. En snadsekk eller to baki gjør underverker. (Forøvrig så kan du og bruke sandsekken til å strø med, hvis det er glatt :)

Johan-kr

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Jeg anbefaler også Nokian.

Har selv en MB, bakhjulstrekk og lang akselavstand bidrar ikke akkurat kun til gleder om vinteren.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Pirelli Carving fikk 10 på akselerasjon.. var derfor jeg kjøpte det! ;) ;D ;D
Nei det var veldig gunstig priset,og ikke så mange andre som kunne levere min dimensjon..

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Slenger meg på Nokian jeg og! Eneste jeg hører folk klager litt på, er at de kan bli litt fort harde i gummien.. Men helt kjempe de to første sesongene!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.827
Sted
Østfold
Man bruker da ikke vinterdekk mer enn 2 sessonger.

Jeg fikk hakeslipp da jeg tok min første tur på Nokian etter å ha testet div annet, blant annet Yokohama (som jeg aldri skal ha igjen) og noen billigdekk.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg bruker Nokian piggfri kjøpt hos Sharif for kr 4.200.
Balansert og montert på bil.

Kjempegode dekk til en gunstig pris.

løp og kjøp

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Nokian pikkdekk holder også fenomenalt godt på piggene.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Slenger meg på Nokian jeg og! Eneste jeg hører folk klager litt på, er at de kan bli litt fort harde i gummien.. Men helt kjempe de to første sesongene!
Når jeg kjøpte bilen min ('86 Mercedes 300GD) for 1 1/2 år siden, så fulgte det med Nokian piggdekk med omtrent 1 cm mønster med på kjøpet. Bilen har deltids 4x4 - dvs at på normal kjøring er det bakhjulstrekk, mens på glatt føre/redusert fremkommelighet kan jeg skifte til 4x4. Jeg kan ikke kjøre med 4x4 konstant inne på asfalt (pga at det ikke er senterdiff på bilen).

Disse Nokian piggdekkene hadde massevis av mønster, men var 6 år gamle og steinharde. Super-sladding i enhver rundkjøring, selv på lav hastighet. hvis det bare var antydning til snø eller is. Jeg kom forsåvidt alltid fram (4x4 og sperrer hjelper godt på ;D), men faren for sladd i svingene gjorde at jeg dumpa dekkene (med ca 8-9mm mønster igjen) og kjøpte nye.

Dekkene jeg byttet til er Continental IceContact 4x4 (m/pigg), og de er jeg veldig godt fornøyd med. Jeg regner med at jeg må bytte de også lenge før jeg er nede på minstekravet på mønsterdybde, rett og slett fordi jeg ikke rekker å "bruke de opp" før gummien er blitt for hard.

Jeg vet at mange 4x4-eiere opererer med AT (all-terrain)-dekk uten pigger, men de aller fleste slike dekk er IMO en nødløsning til vanlig veikjøring på vinteren, med alt for lite seiping og uegnet gummiblanding for norske forhold.

Johan-Kr

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Viktig med matching. :)
Noen dekktyper passer bedre på visse biltyper enn andre. Litt snodig det der.

Har kjørt litt contonental piggfritt også, overrasket meg positivt. Men sliter (naturlig nok) på blank is og dessuten blir bremselengden mye lengre,

Trives med piggdekk, men mye avhenger av hvor man bor og kjører.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Har du pigg foran, så skal du etter kjøretøyforskriften ha pigg bak også.

(Sånn apropos - Kjøretøyforskriften sier jo at har bilen piggdekk, så skal hengeren og ha piggdekk, men alle henere leveres jo nå med helårsdekk ???)
Den der er vel endret nå så vidt jeg vet. Vinterdekk ( eller helårsdekk ) på henger når du har vinter dekk på bilen, uavhengig av om det er pigg eller ikke på bilen.

Trikset er at dekkene på hengeren skal være merket SNOW, M+S, eller winter eller noe i den duren.

Når det gjelder dekktester så er disse ikke helt til å stole på. Når dekkleverandørene vet at de leverer dekk til dekktesting sender de gjerne "spesiallagete dekk med en helt annen  gummiblanding enn den som brukes i vanlige produksjonsdekk. Flere av de store europeiske dekkfabrikkene er tatt med "stumpen bar" !!

Selv kjører jeg på asiatiske dekk med stor prosent naturgummi og minmalt syntetisk gummi. Med pigg, av gammel vane mest.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Vel, takk for mange svar. Da er jeg litt klokere på vei til dekkforhandler:)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Du kunne jo selvsagt vurdere å bytte inn din "litt for tunge BMW" ! ::)

I en annen bil som egner seg litt bedre på vinterføre ?? ;D ;D ;D

Tootall

Medlem
Ble medlem
29.10.2006
Antall liker
0
Anbefaler Nokian Hakkapelitta 4 el 5 til BMW.
Har sjøl hatt dette på en 530d E39 og på en 530d E61.
Har ikke stått fast en eneste gang. Disse dekkene er desverre ganske kostbare, men det har du igjenn for når isen kommer.

Disse dekkene har npe som kalles firkant pigg som du skal slite med å få ut av dekkene ved normal kjøring. Ganske rått å kunne stoppe i de fleste bratte bakker med så momentsterke biler og så bare kjøre videre som om det er bar asfalt.

Lykke til med dekk kjøp!

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Disse dekkene har npe som kalles firkant pigg som du skal slite med å få ut av dekkene ved normal kjøring. Ganske rått å kunne stoppe i de fleste bratte bakker med så momentsterke biler og så bare kjøre videre som om det er bar asfalt.
hehe... skulle gjerne hørt din definasjon av bratt. :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
hehe... skulle gjerne hørt din definasjon av bratt.  :)

Hørt under militær utmarsj:

Soldat: "Sjersjant, nå må troppen få hvile, stigningen er minst 1/10."

Sjersjanten: "Det spiller ingen rolle, troppen skal opp uten pause om så stigningen er 1/100 ! "

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Tootall- kjører en 525 E39. Ikke spesiellt morro å dytte :(

Jeg får kompispris på 4 stk michelinproduserte dekk. 3100.- m/ montering.. Satser på at dette går greit, og at jeg ikke skuffet noen av dere;)

Nå skal jeg dure over Haukelifjell og kjøre snowboard :)

God helg!

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Kjøp et sett hurtigkjetting å ha liggende i bilen. Kan fort være veldig nyttig på en slik tur.

Prøvemonter dem gjerne før avreise.

K

kathrine

Gjest
Hva med "Cooper"?
Ja, jeg vet at det er et dekk ikke mange bruker!
Hvorfor, nei det vet jeg ikke.
Beste dekk jeg har hatt!
Vh
S

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
695
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
8
Heisann!

Ser at noen anbefaler SHARIFS og NOKIAN. Sharifs selger Nokian dekk til svært fordelaktige priser.  :)

MEN vær obs på følgende - dekka Sharifs selger er såkalte XL - Xtra Load dekk. Dvs de har stivere stamme.

Jeg kan skrive under på at det ikke alltid er å foretrekke... Bilen min er forferdelig plaget med veksling mellom under og overstyring som følge av desse stive dekka :(  Den var i alle fall ikke slik med de gamle dekka.

Men fremkomligheten er bra! :)

Jeg har kjøpt både sommer og vinterdekk hos Sharifs, og begge gangene fikk jeg XL dekk uten at jeg ble informert om dette.

Arild

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Hvordan ser du at det er et XL-dekk?

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Du kunne jo selvsagt vurdere å bytte inn din "litt for tunge BMW" !  ::)

I en annen bil som egner seg litt bedre på vinterføre ??  ;D ;D ;D
SAAB! :D

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
jeg tenkte på saab engang i tiden, men da bør man ha litt peil på å skru. Motoren skal dog være en racer:)

En strøken 900 hadde selvfølgelig vært moro..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
jeg tenkte på saab engang i tiden, men da bør man ha litt peil på å skru. Motoren skal dog være en racer:)

En strøken 900 hadde selvfølgelig vært moro..
Kjører du SAAB får du peiling etterhvert, hvis ikke kjører du ikke SAAB ! ;)

96 V4 er da heller ikke å forakte, for ikke å snakke om en lagom trimmet 99. :) Det er gøy det !! ;D ;D ;D

Den gamle 900 var ikke dum den heller men den nye 900/9-3 blir litt trang for meg. Grei bil, men et nummer for liten.

Beste bilen SAAB har laget er 9000. Stor og bekvem som en amerikaner samtidig som den har kjøreegenskaper som passer til norske veier. ;D

Drømmen er en SAAB 97, men fruen blir sikkert gal om jeg kjøper ennå en bil. ( Samler på SAABer slik enkelte samler på Tandberg radioer eller Dual med Shure PU. ) :D :D

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
kan absolutt si saab er ypperlige biler på vinterføret. Sitter vedlig bra, og skulle bilen på ettelerannet vis slippe så tar den seg inn igjen uansett så, spreke motorer har de jo også :)

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Kjøpte meg en Saab 9-5 Estate her i vinter, og er kjempefornøyd med den så langt! Holder en knapp på denne i forhold til 9000. ;)
Men det som er litt synd er at Saab snart bare består av GM-deler. (Opel) Akkurat som Volvo snart er Ford...

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
jeg så en saab coupe på autofilmessen for, ja kan det være tre år siden.. den var rød og særdeles rå:) noen som veit hvem jeg mener? hadde vært artig å sett noen bilder av den..

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.536
Så har man AvgiftsNorge da........!!

piggdekkavgift

8)
Alle storbyer med respekt for seg selv har piggdekkavgift. Selvfølgelig må Porsgrunn ha det.
De har jo også snart norgesrekord i antall rundkjøringer pr. innbygger.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Alle storbyer med respekt for seg selv har piggdekkavgift. Selvfølgelig må Porsgrunn ha det.
Tror Andselv i indre Troms faktisk har den rekorden. :)

På strekningen mellom Fredrikstad og Sarpsborg har også veivesenet gått amokk med å lage rundkjøringer.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Tror Andselv i indre Troms faktisk har den rekorden. :)

På strekningen mellom Fredrikstad og Sarpsborg har også veivesenet gått amokk med å lage rundkjøringer.
På Verdal er det 8 rundkjøringer på 0,5 km2- SINNSYKT :eek:

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Og de hel##### fartsdumene.........!
Derfor er 4 W drive et must.

Respekt my ass.....hva med saltingn da....jorsdsmonnet osv.... Er det ok med å "kjøpe seg fri" for svevestøv!!

8)

Topp Bunn