Slenger meg på Nokian jeg og! Eneste jeg hører folk klager litt på, er at de kan bli litt fort harde i gummien.. Men helt kjempe de to første sesongene!
Når jeg kjøpte bilen min ('86 Mercedes 300GD) for 1 1/2 år siden, så fulgte det med Nokian piggdekk med omtrent 1 cm mønster med på kjøpet. Bilen har deltids 4x4 - dvs at på normal kjøring er det bakhjulstrekk, mens på glatt føre/redusert fremkommelighet kan jeg skifte til 4x4. Jeg kan ikke kjøre med 4x4 konstant inne på asfalt (pga at det ikke er senterdiff på bilen).
Disse Nokian piggdekkene hadde massevis av mønster, men var 6 år gamle og steinharde. Super-sladding i enhver rundkjøring, selv på lav hastighet. hvis det bare var antydning til snø eller is. Jeg kom forsåvidt alltid fram (4x4 og sperrer hjelper godt på ;D), men faren for sladd i svingene gjorde at jeg dumpa dekkene (med ca 8-9mm mønster igjen) og kjøpte nye.
Dekkene jeg byttet til er Continental IceContact 4x4 (m/pigg), og de er jeg veldig godt fornøyd med. Jeg regner med at jeg må bytte de også lenge før jeg er nede på minstekravet på mønsterdybde, rett og slett fordi jeg ikke rekker å "bruke de opp" før gummien er blitt for hard.
Jeg vet at mange 4x4-eiere opererer med AT (all-terrain)-dekk uten pigger, men de aller fleste slike dekk er IMO en nødløsning til vanlig veikjøring på vinteren, med alt for lite seiping og uegnet gummiblanding for norske forhold.
Johan-Kr