Vintage Integrert med godt RIIA-trinn?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det for merke/benevnelse på den øverste med tre-chassi? den så jo litt fin ut:)

    Andre godbiter:

    Tips: Technics hadde en del vellydende merket Class A eller New Class A
    ikke fokuser like mye på class AA, som kom senere.
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger også en Accuphase 203E på Finn nå, til 3500,-? Kan vel være noe ok den?
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    724
    Antall liker
    2.063
    Torget vurderinger
    13
    Hei
    tror ikke det er noe å lure på. Om alt er i orden og at den er helt tyst, ville jeg gått for den.

    QUOTE=Wikos;2131116]Det ligger også en Accuphase 203E på Finn nå, til 3500,-? Kan vel være noe ok den?[/QUOTE]
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    724
    Antall liker
    2.063
    Torget vurderinger
    13
    Den øverste med tre chassis er Accuphase E - 202 fra ca 1977 :)

    Hva er det for merke/benevnelse på den øverste med tre-chassi? den så jo litt fin ut:)

    Andre godbiter:

    Tips: Technics hadde en del vellydende merket Class A eller New Class A
    ikke fokuser like mye på class AA, som kom senere.
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Hva er en anstendig pris for en defekt Pioneer SA9800 når eier ikke vet hva de som feiler den? Og er det lett å skaffe deler til disse?
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Oppdatering: har kjøpt en velfungerende Fisher RS1056E Reciver (Mangler kun et par lyspærer som allerede er bestilt) og en defekt Pioneer SA9800. Pioneeren er levert inn til kontroll/service. Spent på hva verkstedet finner ut! Fisheren virker så langt overraskende frisk. Bra punsh og forholdsvis klart lydbilde men ikke hatt tid til å teste phono-trinnet på enda.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Takk for svar :)

    Har selv vært i kontakt med de, men fikk beskjed om at det ikke var vits levere inn eldre utstyr, da de ikke ville få tak i deler. Det gjaldt spesifikt en Marantz 1060. Mulig det stiller seg annerledes med andre merker.

    Du har en til som jeg vet om her i Trondheim, Serviceverksted | Trondheim Lyd Lysverket AS, men de er ikke alltid like lett tilgjengelig for privatpersoner når det står på som verst på verkstedet med andre oppdrag.

    Gi gjerne en tilbakemelding i tråden når du får svar hos City.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Finnes Kinderegget - tre ting på en gang: Både vintage sound, god RIAA og god hodetelefonutgang?? Har kommet fram til at virkelig god lyd ikke er mulig å få til innenfor budsjett og rom nesten uansett hva jeg gjør. Men blir stadig positivt overrasket over hvor god og tilfredsstillende lyd jeg får fra mine relativt rimelige hodetelefoner, selv rett fra PCen.

    Det bugner jo av dedikerte HT-amper både nye og brukte. Og de er sikkert svært gode, men de mangler tonekontroller og av erfaring er det kjekt å ha for å kompensere litt for ulik innspillingsfilosofi mellom plateselskapene. Setter man på en SACD fra Channel Classics og Pentatone blir man overrasket over hvor stor forskjell det er i klangbalanse på tilnærmet samme type musikk.

    Jeg ser for meg å bruke stereoen på vanlig måte til film og musikk når vi er flere i en sosial setting, men bruke gode hodetelefoner i de mer intense lyttestundene alene. Pga soverom rett over lytterommet er det uansett ikke mulig å spille musikk på annet enn veldig lavt volum på kveldstid uansett.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Svaret på det spm er ja, det finnes - men hva er budsjett?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Hva får man for 5000 - og hva vinner man på å doble til 10k? Skal jeg bruke 10 tusen på en (vintage) forsterker selger jeg kanskje min Nad M3 idag hvis den ikke er spesielt bedre. Naden har ikke RIAA eller hodetelefonutgang, men er fin på alle måter ellers. Kraftig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tenkte primært i retning Luxman, Accuphase, Sansui osv. Tidvis dukker det jo opp noen slike på bruktmarkedet til fornuftige priser. Det man vinner på å gå opp i pris er jo primært kanskje en "større", kraftigere modell/utgave og/eller påvirket av generell tilstand.
    Men - for vintage er det jo ikke akkurat noe veil. prisnivå. Om man har litt tålmodighet, så dukker det tidvis opp noen virkelig gode kjøp, hvilket det bl.a. er vist til tidligere i tråden.

    Og - det finnes jo flere alternative merker til de jeg lister opp her - og det finnes mange her på HFS som besitter kunnskap om hva som er bra, ok - og ikke.

    Om man kommer over et potensielt bra produkt som ikke har Riaa, så vil det vel ikke være helt ekskluderende. Å ha et separat Riaa-trinn er vel overkommelig?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Separat RIAA er greit ja. Har en stående som kan brukes. Men er det uproblematisk å bruke moderne høretelefoner på gamle forsterkere? Tenker på impedans, dempefaktor eller hva det nå heter alt sammen. Ingen av dagens høretelefoner var jo påtenkt den gang man laget disse forsterkerne.

    det finnes jo nye forsterkere fra Yamaha, Marantz og andre som har funksjonaliteten og allsidigheten til vintageforsterkere, men er usikker på om de ikke har for nøytral og moderne lyd...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men er det uproblematisk å bruke moderne høretelefoner på gamle forsterkere? Tenker på impedans, dempefaktor eller hva det nå heter alt sammen. Ingen av dagens høretelefoner var jo påtenkt den gang man laget disse forsterkerne.
    Ja, et er helt uproblematisk. Det er ikke alltid like enkelt å finne ut data/spec på htlf-utgangen på en vintage amp for å finne ut om det er en optimal elektrisk match, eller ikke. Men, ja det er helt uproblematisk mht bruk. Har nettopp testet en Luxman L-30 med tre (elektrisk) temmelig ulike htlf: Sennheiser HD650, Ultrasone Edition 8 og Oppo PM-1. Det låter bra med alle tre.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Hva med halvgammel Marantz (PM-serien) fra sent nittitall? Disse husker jeg var testet med godt resultat (Audio og High Fidelity?) og de dukker opp brukt innimellom. De skulle vel være i orden mhp på uttørking av kondensatorer osv. Lydsignatur og kvalitet på hodetelefonutgang vet jeg ingenting om.

    SÅ har man jo alltids Sansui det er klart. Men de krever service av kyndige fagfolk...
     
    Sist redigert:

    Cozy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2014
    Innlegg
    162
    Antall liker
    89
    Hei Wikos!

    De gamle toppmodellene fra Denon hadde gode RIAA'er. PMA 2000 og 1500 serien f.eks., har dem selv og er godt fornøyd..

    Hilsen Cozy
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar :)

    Har selv vært i kontakt med de, men fikk beskjed om at det ikke var vits levere inn eldre utstyr, da de ikke ville få tak i deler. Det gjaldt spesifikt en Marantz 1060. Mulig det stiller seg annerledes med andre merker.

    Du har en til som jeg vet om her i Trondheim, Serviceverksted | Trondheim Lyd Lysverket AS, men de er ikke alltid like lett tilgjengelig for privatpersoner når det står på som verst på verkstedet med andre oppdrag.

    Gi gjerne en tilbakemelding i tråden når du får svar hos City.
    Hei,

    Forsterkeren lot seg dessverre ikke redde mente de. Det var for mange defekte komponenter slik at det ikke var hensiktsmessig å reparere. Denne SA9800 blir nok et langvarig diy garasjeprosjekt. De var også litt usikre på om alle komponentene var å få tak i, men hovedårsaken her var at det var for mye arbeid.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.180
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg kan anbefale SU - 80xx serien fra Technics. Serien har meget gode RIAA trinn i tillegg til meget gode forsterkere. Kan spesielt anbefale SU-8080 (2x72W) og SU-8099 (2x120W). Har selv SU-8077, SU-8080 x 3 , SU-8088 x 2 og SU-8099. Disse er fra 1978-79. Flere av nevnte har opptil 3 stk phonoinnganger derav 1 stk MC og 2 stk MM. Lykke til med valg
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    jeg har et sett yamaha slutt og pre fra 80 tallet til salgs med meget godt riaa trinn.C50 heter preampen,og der har de lagt stort arbeid i riaa delen,de var anerkjent for det.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan anbefale SU - 80xx serien fra Technics. Serien har meget gode RIAA trinn i tillegg til meget gode forsterkere. Kan spesielt anbefale SU-8080 (2x72W) og SU-8099 (2x120W). Har selv SU-8077, SU-8080 x 3 , SU-8088 x 2 og SU-8099. Disse er fra 1978-79. Flere av nevnte har opptil 3 stk phonoinnganger derav 1 stk MC og 2 stk MM. Lykke til med valg
    Hva slags klang er det i disse? Gode RIAA-trinn og hodetelefonutganger?
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Synd med Sony'en.

    Ser uansett ut til at du har fått erstattet den med et godt oppsett fra Sansui :) Har en AU-5500 selv som jeg er en smule glad i.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.180
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg kan anbefale SU - 80xx serien fra Technics. Serien har meget gode RIAA trinn i tillegg til meget gode forsterkere. Kan spesielt anbefale SU-8080 (2x72W) og SU-8099 (2x120W). Har selv SU-8077, SU-8080 x 3 , SU-8088 x 2 og SU-8099. Disse er fra 1978-79. Flere av nevnte har opptil 3 stk phonoinnganger derav 1 stk MC og 2 stk MM. Lykke til med valg
    Hva slags klang er det i disse? Gode RIAA-trinn og hodetelefonutganger?
    spørs hvilken av dem du mener, men 8077 og 8080 er en anelse varmere i klangen enn 8088 og 8099. 8099 er nok den mest nøytrale av serien, men også den vanskeligste å få tak i. Hodetlf har jeg ikke prøvd på noen av dem. 8080 er vel den med flest valg ang PU instillinger
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Oppdatering: har kjøpt en velfungerende Fisher RS1056E Reciver (Mangler kun et par lyspærer som allerede er bestilt) og en defekt Pioneer SA9800. Pioneeren er levert inn til kontroll/service. Spent på hva verkstedet finner ut! Fisheren virker så langt overraskende frisk. Bra punsh og forholdsvis klart lydbilde men ikke hatt tid til å teste phono-trinnet på enda.
    Gi en lyd når du har fått resultatet av feilsøk og evt rep. av SA9800.
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Oppdatering: har kjøpt en velfungerende Fisher RS1056E Reciver (Mangler kun et par lyspærer som allerede er bestilt) og en defekt Pioneer SA9800. Pioneeren er levert inn til kontroll/service. Spent på hva verkstedet finner ut! Fisheren virker så langt overraskende frisk. Bra punsh og forholdsvis klart lydbilde men ikke hatt tid til å teste phono-trinnet på enda.
    Gi en lyd når du har fått resultatet av feilsøk og evt rep. av SA9800.
    Verkstedet mente at det ikke var hensiktsmessig å reparere den. Var for mange defekte og brente komponenter, mye usikkerhet rundt hvilke deler som var å skaffe og hvor mye tid som ville gå med. Jeg har dog funnet en annen kar som er villig til å se på den.
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Der har du fått en knall god platespiller og forsterker ;)

    O
    Litt spent på platespilleren. Ikke sett så mange av disse for salg. Kjennes ut som en meget robust spiller. mener å ha lest at plinthen er en helstøpt alublokk?! Fikk også med en Dynavector Ultimo DV30B. Denne finner jeg ikke mye info om annet enn hva som står i den danske hifi revyen fra 1980. Kostet 1295,- DK den gang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn