Vinsmaking

K

knutinh

Gjest
Etter mye om og men så planlegger jeg vinsmaking på ny-året.

Planen er å invitere opp mot 8-10 venner og kjente på en uformell blindtest, for å lære litt og sette ting i perspektiv. Ingen av deltakerne er eksperter på vin, og såvidt jeg vet har ingen deltatt i blindtester av vin før.

Jeg har googlet etter litt bakgrunnsinfo, men jeg tar gjerne imot innspill her.

Spørsmål nr 1: hva skal man teste, og hva er testens formål? Skal man ha en "horisontal test" eller "vertikal test"? Skal deltakerne ta med seg hver sin vin eller skal vertskapet kjøpe inn vin etter en plan? Jeg tror at det ville være interessant å se på korrelasjonen mellom faktisk pris, og forventet pris. Men også å lære mer om druetypenes smak hadde vært interessant.

Siden vi snakker om "ferskinger" så tror jeg at det er mest nyttig om man velger "ytterpunkter". Flaskepriser mellom 60,- og 3-400,- f.eks. Tung vin kontra lett vin. Etc. Jeg regner med at betjeningen på polet kan være hjelpsom om jeg kommer en rolig formiddag?

Jeg planlegger å ha en skjult duplikat. Dersom samme vin får veldig forskjellig karakter så kan det indikere usikkerheten i testen. Dessuten veldig gøy om noen har pondus nok til å erklære at de er helt like :)

Jeg vil gjerne delta selv, og planen er å utføre som følger:
1. Vinen tempereres og luftes som angitt.
2. Vinen helles i like glass som tilsvarer antall deltakere x antall viner
3. Jeg noterer hviken rad som er hviken vintype
4. En assistent merker hvert glass med en "tilfeldig" lapp og noterer hvilken rad den gikk i - uavhengig av meg
5. Assistenten sorterer glassene i grupper sortert pr deltaker - og bringer dem tilbordet til hver enkelt deltaker.
6. Hver deltaker har nå et antall glass, og hverken de, jeg eller assistenten vet hvem som er hvilken
7. Hver deltaker har et ark hvor man kan notere meningen fortløpende
8. Deltakerne styrer selv rekkefølgen på smakingen, de kan kryss-smake, og snakke fritt seg imellom, men de vet ikke at om diskuterer samme vin

Skjemaet bør være så enkel at selv jeg får til å fylle det ut. Hva med:

Fylde
mager
tynn/lett
middels fyldig
fyldig
meget fyldig

Friskhet
syrlig
frisk
velbalansert
slapp
tung

Søthetsgrad
meget tørr
tørr
halvtørr
søtlig
meget søt

Tannin
kraft snerpende
hard
fast
rund
bløt

Ettersmak
grov
kantet
balansert
mild
myk

Ettersmakslengde
ubetydelig
kort
normal
varig
lang

Liker vinen (0-100)
_ _ _

Forventet pris
_ _ _

Hvor mye instruksjoner må man ha før man forstår disse termene?

Vinmonopolet har litt info, men lite praktiske tips:
http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...Site/no_NO/-/NOK/viewCMS-Start?id=cms&key=696

Gourmetklubben har noen greie skjema:
http://www.gourmetklubben.aktivfokus.com/html/drikke/vin/vin.html

Forøvrig kunne jeg ikke unngå å legge merke til at det foregår en debatt mellom skeptikere og ikke-skeptikere også i vinverdeen :)
http://www.wineenhancer.net/
http://www.wineenhancer.net/Wine-Enhancer-Promo-Movie.asp

Do you enjoy wine but suffer from those horrible wine headaches; especially from red wine?
You are not alone; statistics tell us that 30% of the population suffers from this problem. Doctors still cannot agree on the cause of this. We can tell you with confidence that if you enhance your wine with our Catania Wine Enhancers it will solve this problem if it doesn't’t we will give you a full refund
...
Do you wish you could afford to purchase perfectly aged wine all the time?... With our Catania Wine Enhancers you can get the wine to its greatest potential in 7-12 minutes using our included instructions with professionally worked out time charts.
http://www.wineeducation.com/reports/wineenhance.pdf
Goal: The goal of this study was to determine the effectiveness of the Catania
Wine Enhancer in changing the individual components of a wine.
Participants: Those chosen for this wine tasting ranged from professional
tasters to well studied amateurs. All have extensive experience in blind tasting.
Five tasters (plus Dr. Reiss) were included in this study.
...
While no correlation between the wine that was enhanced by the
product and change in the wine over time was found, further study
and peer review are, as always, called for.
Subsequent tastings, not included in the trial, found that suggestion
played an overwhelming role in creating anecdotal evidence to
support the claims of the product.
This trial was deliberately designed to reduce or eliminate the
power of suggestion and it is suggested that any further studies not
only do the same, but endeavor to add even more controls.
-k

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Spørsmål nr 1: hva skal man teste, og hva er testens formål? Skal man ha en "horisontal test" eller "vertikal test"? Skal deltakerne ta med seg hver sin vin eller skal vertskapet kjøpe inn vin etter en plan? Jeg tror at det ville være interessant å se på korrelasjonen mellom faktisk pris, og forventet pris. Men også å lære mer om druetypenes smak hadde vært interessant.
Det er lite poeng i at deltakerene skal ta med noe tilfeldig. Det eneste man oppnår da er å smake litt ymse vin. Det er mye mer givende å ha et tema der vinene er utvalgt og satt sammen for å gi mening og innsikt utover det å ha smakt noe nytt.

Temaer kan være distrikter, viner av spesielle druetyper, forskjellige årganger av samme viner, forskjellige viner fra samme produsent etc.

Titt litt på sidene til Vitis Bergensis. Det er en stor og seriøs vinklubb og de legger ut referater på nett av vinsmakinger. Kanskje du får noen ideer av det.

Jeg vill ikke stolt mye på at en tilfeldig ekspeditør på polet vil kunne gi deg noen gode råd eller velge for deg. Det finnes endel seriøst kunnskapsrike personer på vinmonopolet men gjennomsnittsekspeditøren vet like lite om vin som damen i Rema kassen vet om Oster.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.118
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
For ferskinger bør man velge viner i "ytterkantene" og kanskje først og fresmt gå etter det druetypiske/smakene. Skjemaet du setter opp synes jeg er litt formelt; du har med grunnelementene i vinen, men det jeg går etter er ofte lukt/smakselementer, ettermakens lengde og om vinens ulike elementer er i balanse. Følger frukten på i hele smaksfasen, eller oppleves vinen som å mangle smak etter at den umiddelbart er kommet i munnen, og er ettersmaken etter at den er svelgt harmonisk (eller er frukten borte eg den ssmaker bare skjærende syrer eller bitre tanniner).

Her er et smaksnotat jeg nylig har skrevet som kanskje kan iullustrere hvordan jeg beskriver/vurderer vin:

Sauvignon Blanc Piri 2006, Nigl
Rik stil, særdeles druetypisk nese med stikkelsbær og melon. Snev av aprikoser. Flott syrlig bitt og fin lengde og balanse. En ørliten vegetal bitterhet i finish kler vinen. Litt i overkant outrert stil iflg enkelte, men jeg mener det holder.

Som sagt ville jeg gått for en del druetypiske viner og sett om deltagerne identifiserer noen av de typiske duft og smakselementer.

Her er en oversikt over druer med noen smaksbeskrivelser også:

http://www.kobrandwine.com/grape_library/index.php

Aftenpostens vinskole har mye om de ulike druetypene og deres karakteristiske smker her:

http://www.aftenposten.no/matogvin/article1620526.ece

Videre er det mye flott introduksjonsmateriale her:

http://www.wineanorak.com/newbie.htm

Jeg har vært primus motor i en stor vinklubb i 10 år og holder på hobbybasis vinseminarer og kurser (bla for Friundervisningen); og kan med tid og stunder lage et forslag til deg til viner som vil illustrere de ulike smakselementene på en bra måte.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Du har ikke nevt glass med et eneste ord, kanskje du ikke har tenkt på at en vin kan smake veldig forskjellig avhengig av hva slags glass som brukes.
Til vinsmaking så er det viktigste at glasset har en viss størelse på klokken og at den snevrer litt inn mot toppen.
Begrens antall viner og hold deg til de store distriktene. Da det som oftest er viner med bare en druesort (bortsett fra Bordeaux som alltid er en form for blanding av Cabernet Sauvignon og Merlot)
Du kan jo hvis budsjettet tillater prøvesmake en chianti og en Brunello back to back slik at du får illustrert hvor forskjellig en drue (Sangiovese) kan smake som et resultat av klima, jordsmonn og foredling.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
In 2001, Frederic Brochet, of the University of Bordeaux, conducted two separate and very mischievous experiments. In the first test, Brochet invited 57 wine experts and asked them to give their impressions of what looked like two glasses of red and white wine. The wines were actually the same white wine, one of which had been tinted red with food coloring. But that didn't stop the experts from describing the "red" wine in language typically used to describe red wines. One expert praised its "jamminess," while another enjoyed its "crushed red fruit." Not a single one noticed it was actually a white wine.

http://scienceblogs.com/cortex/2007/11/the_subjectivity_of_wine.php?source=rss_feed

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
OivindJ skrev:
Nok en gang: takker..

Edit; VidarP: LOL ;D
dust X 33

dette ::) er ;D med :D:) å la :-X idiot :-* postinger stå.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

r*s*h*l

B

Back_Door

Gjest
Soundproof skrev:
In 2001, Frederic Brochet, of the University of Bordeaux, conducted two separate and very mischievous experiments. In the first test, Brochet invited 57 wine experts and asked them to give their impressions of what looked like two glasses of red and white wine. The wines were actually the same white wine, one of which had been tinted red with food coloring. But that didn't stop the experts from describing the "red" wine in language typically used to describe red wines. One expert praised its "jamminess," while another enjoyed its "crushed red fruit." Not a single one noticed it was actually a white wine.

http://scienceblogs.com/cortex/2007/11/the_subjectivity_of_wine.php?source=rss_feed
Nå må du slutte å banne i kjerka! Slike fortellinger er ikke populære på dette forum.. ;D

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Karma skrev:
Soundproof skrev:

Nå må du slutte å banne i kjerka! Slike fortellinger er ikke populære på dette forum.. ;D
He-he. Syns bare det var fantastisk at 57 vineksperter (og de var anerkjente eksperter) ikke merket at det var hvitvin med matkulør og ikke rødvin. Ikke én eneste som fant "rødvinen" underlig -- og enda mer interessant, den smakte jo helt likt hvitvinen ... ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.118
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Ja, la oss le av de som gleder seg over vin og interesserer seg for å lære om vin, og heller oppfordre til å gulpe nedpå. Hva er budskapet?
Jeg har lest temmelig analoge situasjoner hvor vinelskere ikke har hatt noe problem med å skille rød og hvit vin blindt. Selv har jeg vært gjenstand for samme blinde situasjon mange ganger, og aldri hatt problem med å skille.

Jeg gremmes nesten over å lese slikt gledesdrepende prat på en tråd som helt åpenbart innbyr til å dele sine felles gleder i livet.

Mvh Vidar P
Som et eksempel på hvor lett sanseapparatet er å lure når du forventer et gitt resultat (at vinen er rød når den faktisk er hvit) er dette unektelig svært interessant. Problemet med blindtesting av vin er at man vanligvis ser fargen - å drikke med bind for æynene er noe søl - er du sikker på at du uten kunnskap om fargen konsistent vil klare å skille rødt fra hvitt? Er ikke helt sikker for egen del...selvsagt litt avhengig av vintypen.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Ja, la oss le av de som gleder seg over vin og interesserer seg for å lære om vin, og heller oppfordre til å gulpe nedpå. Hva er budskapet?
Hvem som helst kan jo skrive hvilken blog som helst som dette. Jeg kunne jo ha skrevet om en tilsvarende sammenlikning utført av "119 italienske eksperter" uten å på noe vis stilt meg disponibel for å dokumentere sannhetsgehalten i påstandene eller gjennomføringen av undersøkelsen. Jeg har lest temmelig analoge situasjoner hvor vinelskere ikke har hatt noe problem med å skille rød og hvit vin blindt. Selv har jeg vært gjenstand for samme blinde situasjon mange ganger, og aldri hatt problem med å skille.

Jeg gremmes nesten over å lese slikt gledesdrepende prat på en tråd som helt åpenbart innbyr til å dele sine felles gleder i livet.

Mvh Vidar P
Nå syns jeg du tar ting i verste mening, Vidar. Doktor Brochet er en av Frankrikes mest anerkjente ønologer og har gjort banebrytende forskning innen emnet. Han har også vært med på å utvikle metoder som hjelper til å avsløre vinsvindlere, og dem er det mange av.

http://www.ampelidae.com/hommes.htm

K

knutinh

Gjest
Kan de som bruker tråden til å krangle om hva som er lov til å snakke om vennligst respektere at tråden er opprettet for å få hjelp og en opplysende diskusjon?

mange takk
-k

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
793
Torget vurderinger
5
Hvordan skyller man best munnen etter en smaksprøve? Vann? Og hvor lenge bør det gå før man smaker på neste vin?
Tanken streifer meg at en vin fort kan smake veldig forskjellig avhengig av hvilken vin man smakte på i trinnet før.

Og som nevnt er glass viktig. Kanskje også smaksprøver av samme vin fra forskjellig dimensjonerte glass? Riedel har vel mye bra.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Hei knutinh,

Det var oppriktig ment fra min side at man kan varme opp med en rødvin/hvitvin test.

Ellers er jeg enig i kommentarer om at det blir feil å skulle ta med vin til vinsmakingen -- som oftest ønsker man å ha vinen liggende i ro og i riktig temperatur i lang tid før servering (hvor lang tid avhenger av hva man drikker. Satt nettopp og så en fransk film der Isabelle Huppert spiller en forhørsdommer (bygger på Eva Jolie). Hun får en kasse vin, og mannen hun er sammen med sier den må få være i ro i to uker før de åpner en av flaskene.)

Du kan legge opp til at man forsøker å smake forskjell på druetyper; regioner; eller land. Det kan være interessant å f.eks. sette italienske, spanske og franske rødviner opp mot hverandre. Disse skal/bør ha helt bestemte karaktéregenskaper. Gå til polet og be om å få kjøpe en flaske vin med korksmak -- det er meget interessant å få lukte ekte "korket" vin, så man kjenner det igjen neste gang man kommer over en slik flaske. (De kommer til å tro du tuller!)

Ellers var jeg nede og kjøpte to kartonger med Douro i dag. Fikk terningkast 6 i DN, og koster 250/kartong -- smakte ypperlig. (Fikk stå i ro i ca 10 minutter etter at jeg kom inn døren!)

K

knutinh

Gjest
Anbefalingen er å alltid ha vann tilgjengelig, og brød. Hvis man skal teste matvin som matvin så burde man sikkert ha mat til, men da økes "søkerommet" noe voldsomt.

Jeg synes at muligheten til å hoppe raskt fram og tilbake mellom vin er interessant, og noe jeg ikke har prøvd så mye på. Det er tross alt _differansen_ som gjør at en vin er å foretrekke foran en annen.

Unngå parfyme, røyk, etterbarberingsvann og tannpussing i forkant (velduftende forsamling altså...)

-k

K

knutinh

Gjest
Soundproof skrev:
Det var oppriktig ment fra min side at man kan varme opp med en rødvin/hvitvin test.
Jeg forstod det, og jeg ser poenget. Men jeg tror at jeg vil begynne med en normal test. Det å innføre skjulte dubletter avdekker muligens noen av det samme fenomenet?
Ellers er jeg enig i kommentarer om at det blir feil å skulle ta med vin til vinsmakingen
Kritikken på dette er tatt til ettertanke og jeg vil kjøpe vinen selv.
Du kan legge opp til at man forsøker å smake forskjell på druetyper; regioner; eller land. Det kan være interessant å f.eks. sette italienske, spanske og franske rødviner opp mot hverandre. Disse skal/bør ha helt bestemte karaktéregenskaper.
Jeg tror jeg går for bare rødvin. Druetyper er i utgangspunktet mer fristende enn geografi.
Gå til polet og be om å få kjøpe en flaske vin med korksmak -- det er meget interessant å få lukte ekte "korket" vin, så man kjenner det igjen neste gang man kommer over en slik flaske. (De kommer til å tro du tuller!)
Dette var et interessant innspill. I følge polet er 10% av all vin korket, men de mottar bare 1% eller noe. Resten gulpes presumptivt ned av noen som tror det skal være sånn?

En korket vin burde jeg forøvrig få gratis på polet om jeg spør etter det.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Jeg tror jeg går for bare rødvin. Druetyper er i utgangspunktet mer fristende enn geografi.
Gjerne greit å begynne med. Men ikke avskriv geografi som kjedelig! Klima og jordsmonn har utrolig mye å si for vinene. Men dette er jo en grei ting å kombinere da. Ta en mye brukt druetype og prøv typiske viner fra forskjellige lokaliteter med samme druen og sammeligne disse.

Det er iallefall artig å sitte tilbake med litt mer kunnskap når seansen er over.

Ellers er det, som tidligere påpekt, mye mer givende å i begynnelsen holde seg til viner som regnes for typiske for druen, metoden eller lokaliteten. Da får man et referansepunkt for senere variasjoner over dette temaet. Er vinene for tilfeldig valgt er det mye vanskeligere å lære noe som helst av smakingen. Jeg regner med at dette er litt av målsettingen og ikke bare en unskyldning for et festlig drikkelag :)

Ta for dere 1 variabel om gangen. Det samme gjelder jo ved lyttetester, det er ikke noe problem å høre forskjell på to totalt forskjellige oppsett, men hvis det er CD spillere eller forsterkere man skal teste er det greit å bytte en ting av gangen og så sammenligne. Er det for mange variabler er det vanskelig å peke på hva forskjellene forårsakes av.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.169
Holmium skrev:
Hvordan skyller man best munnen etter en smaksprøve? Vann? Og hvor lenge bør det gå før man smaker på neste vin?
Tanken streifer meg at en vin fort kan smake veldig forskjellig avhengig av hvilken vin man smakte på i trinnet før.
Mørk sjokolade er faktisk meget velegnet til å fjerne gjensittende smak i munnen.

Topp Bunn