Per i dag så langtidslagrer vi ikke vin men jeg kunne tenke meg å kunne kjøpe litt større kvanta for nettopp å kunne lagre viner. I dag ligger gjerne hvitvinen på kjølerommet som primært brukes som svalrom for grønnsaker, frukt, øl, hvitvin, middagsrester og alt av mat som ikke trenger 0-4. Her er det typisk 10 grader med unntak av de kaldeste dagene hvor temperaturen synker mot null. Like utenfor kjølerommet har vi et spisskammers som gjerne holder noe lavere temperatur enn romtemperatur. Her holder temperaturen ved gulvet 10-18 grader jevnt over. Men det blir kaldere om vinteren og varmere om sommeren. Utfordringen er at dersom vi er bortreist over lang tid om sommeren så kunne jeg tenke meg å skru av hele kjølerommet og uansett så har jeg ikke helt jevn temperatur noen av stedene. Jeg vet ikke hvor skadelig temperatursvingninger er, men i spisskammerset ble det i sommer for varmt og jeg torde ikke annet enn å flytte all vinen ned i kjelleren.
Vi har et hvelv/safe som kunne vært brukt til vinlagring men også den ligger delvis over bakkenivå og da måtte jeg målt temperaturen gjennom året for å vurdere temperatursvingningene. Jeg ønsker ikke et lagringssted som må passes på og er slik at jeg kan risikere at det blir for kaldt om vinteren eller for varmt om sommeren.
Så til spørsmålet, er det noe man skal være oppmerksom på ved kjøp av skap? Hva går kvalitetsforskjellene ut på? Skapet blir i tilfelle stående i et rom i kjelleren som etterhvert blir verksted/lager og hvor det er ikke er viktig at skapet er fullstendig tyst eller avgir minimalt med varme. Energieffektivitet og lavt støynivå et selvsagt likevel en fordel.
Noen som vet hvilke modeller man bør unngå og hvilke som er å anbefale?
Vi har et hvelv/safe som kunne vært brukt til vinlagring men også den ligger delvis over bakkenivå og da måtte jeg målt temperaturen gjennom året for å vurdere temperatursvingningene. Jeg ønsker ikke et lagringssted som må passes på og er slik at jeg kan risikere at det blir for kaldt om vinteren eller for varmt om sommeren.
Så til spørsmålet, er det noe man skal være oppmerksom på ved kjøp av skap? Hva går kvalitetsforskjellene ut på? Skapet blir i tilfelle stående i et rom i kjelleren som etterhvert blir verksted/lager og hvor det er ikke er viktig at skapet er fullstendig tyst eller avgir minimalt med varme. Energieffektivitet og lavt støynivå et selvsagt likevel en fordel.
Noen som vet hvilke modeller man bør unngå og hvilke som er å anbefale?