Mat, drikke og røyk Vinskap - anbefaling

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Per i dag så langtidslagrer vi ikke vin men jeg kunne tenke meg å kunne kjøpe litt større kvanta for nettopp å kunne lagre viner. I dag ligger gjerne hvitvinen på kjølerommet som primært brukes som svalrom for grønnsaker, frukt, øl, hvitvin, middagsrester og alt av mat som ikke trenger 0-4. Her er det typisk 10 grader med unntak av de kaldeste dagene hvor temperaturen synker mot null. Like utenfor kjølerommet har vi et spisskammers som gjerne holder noe lavere temperatur enn romtemperatur. Her holder temperaturen ved gulvet 10-18 grader jevnt over. Men det blir kaldere om vinteren og varmere om sommeren. Utfordringen er at dersom vi er bortreist over lang tid om sommeren så kunne jeg tenke meg å skru av hele kjølerommet og uansett så har jeg ikke helt jevn temperatur noen av stedene. Jeg vet ikke hvor skadelig temperatursvingninger er, men i spisskammerset ble det i sommer for varmt og jeg torde ikke annet enn å flytte all vinen ned i kjelleren.

Vi har et hvelv/safe som kunne vært brukt til vinlagring men også den ligger delvis over bakkenivå og da måtte jeg målt temperaturen gjennom året for å vurdere temperatursvingningene. Jeg ønsker ikke et lagringssted som må passes på og er slik at jeg kan risikere at det blir for kaldt om vinteren eller for varmt om sommeren.

Så til spørsmålet, er det noe man skal være oppmerksom på ved kjøp av skap? Hva går kvalitetsforskjellene ut på? Skapet blir i tilfelle stående i et rom i kjelleren som etterhvert blir verksted/lager og hvor det er ikke er viktig at skapet er fullstendig tyst eller avgir minimalt med varme. Energieffektivitet og lavt støynivå et selvsagt likevel en fordel.

Noen som vet hvilke modeller man bør unngå og hvilke som er å anbefale?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Og, er det noen som vet hvilket temeratursving som ansees som akseptabelt ved lengre lagring? Jeg har antatt at slik jeg lagrer vinen per i dag er ok for kortere tidsrom. Det vil si opp til ett år om jeg unngår sommeren med de varmeste periodene. Jeg har imidlertid ikke våget å kjøpe større mengder vin for lagring over tid så lenge temperaturen svinger så vidt mye.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.706
Antall liker
13.196
De viktigste tingene er stabil temperatur (nok viktigere enn eksakt hva temperaturen er så lenge den er i et passe område), ikke eksponert for sollys og at kompressoren ikke vibrerer. Flasker med kork skal ligge, om flasken blir stående lenge kan korken tørke helt ut og det kommer mer oksygen inn.

Og så er det sentralt at det ikke er større enn at du får det inn i huset dit det skal stå...

Det enkleste er om du har et sted i huset som kun krever oppvarming om vinteren men ellers har lav nok (og noenlunde stabil temperatur) resten av året. Da trengs det kun en liten varmekilde i form av en panelovn eller lignende og en nøyaktig temperaturkontroller (koster 100 kroner på eBay). Aktiv kjøling er mer komplisert enn aktiv oppvarming. Om du vurderer å bygge et kjølerom så er det greit å ha koll på kondensproblemer og lignende, dvs at det bør gjøres av noen som vet hva de driver med.

Sånn sett virker kjølerommet ditt som en ganske grei deal. Om 10 grader er grei temperatur for både maten og vinen så skal det kun en varmekilde til og en presis temperaturkontroller til, så er du i mål.

Jeg driver med ølbrygging og er avhengig av kontrollert temperatur for gjæring. En av løsningene jeg bruker nå om vinteren er et lite rom i kjelleren hvor tempen naturlig er ca 15 grader, da styrer jeg en panelovn med en STC-1000 (søk på eBay) og men den får jeg ønsket temperatur for gjæring som kan være alt fra 16 til 25 grader avhengig av øltype.
 
Sist redigert:

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
438
Antall liker
117
Hadde skrudd opp tempen i kjølerommet med to grader og oppbevart vinen der. Ypperlig!??????
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Noen som har konkrete anbefalinger til vinskap med plass til 40-50 flasker? Under 90cm høyt, støy uvesentlig, men bør fungere i temperaturer under romtemperatur.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Noen som har konkrete anbefalinger til vinskap med plass til 40-50 flasker? Under 90cm høyt, støy uvesentlig, men bør fungere i temperaturer under romtemperatur.
Spørs hva som menes med vinskap...................
For mage år siden gjorde jeg dette:
Et relativt stort kjøleskap hadde fått avløsning.
Kanskje det kunne benyttes til vinlagring? Plass til minst 100 flasker.
Jeg fikk tak i flere hyller, satte termostaten opp til maks som viste seg å regulere rundt 12°C.
Passelig fornøyd fartalte jeg om mitt gjenbruk av kjøleskap til en vinekspert.
FY og FY!
Vedkommende sa at reguleringen er for dårlig. For stor hysterese altså.
Og at vibrasjoner i et vanlig kjøleskap gjør vinen "nervøs".
En elektriker sa at det ikke var noe problem å få redusert temperatursvingninger til et lavt nok nivå.
Men hva med vibrasjoner?
Kan ikke tro at det er noe som vil ødelegge vin. Kommer sikkert an på vinen og hvor lenge den lagres.
Nå er mitt "vinskap" resirkulert og vinen får omtrent samme klima som alt annet i huset. Litt kaldere.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.097
Antall liker
9.398
Jeg snakket med en kar for noen år siden og han mente at temperaturvariasjoner ikke var så farlige, bare det ikke ble for varmt. Ved for lav temperatur stoppet bare modningsprosessen opp for å starte igjen når den ble høy nok.
Fyren er produsent av kvalitetsviner.
 

Soojonny

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.03.2010
Innlegg
401
Antall liker
256
Sted
Oslo
Hei.
Har også interesse for vin eller for å si det sånn så er jeg sommelier med interesse for HIFI.
Vin har behov for "stabil" lagring. Dvs. ingen vibrasjoner/gjerne mørkt/ stabil temperatur.
Ikke å anbefale kjøleskap som vibrerer. Stabil temperatur betyr ikke at det ikke er svigninger, men det er stor forskjell på en kjeller/lagringsrom som svinger 5-6 grader over 6mnd og 5-6 grader på en dag. Ville heller brukt penger på vin og vinrack enn skap om jeg hadde stabilt kjølerom/kjeller.
Det eneste som vil utgjøre en forskjell er gjennomsnitts temperatur... Jo høyere temperatur jo raskere "utvikling" av vinen. Det betyr ikke at man bare kan legge den i ett varmt rom hvor den vil bli "kokt", men at den vil utvikle seg mer ved lagring på 15g snitt enn 5g snitt.
Har man en krok/kjølerom som ligger mellom 8-16grader så er det godt nok, så kjøp heller vin/hyller for pengene :)
For de som lurer så legg alle flasker vertikalt. Om det er naturkork vil denne holdes fuktig og "tett". Er det syntetisk er ikke vinen laget for å lagres da denne vil tørke uansett. Er det skrukork/vinolock (glasskork) vil flasken uansett være tett men utvikler seg saktere pga. at korken ikke puster...
Generell regel la alle flasker ligge så slipper man å tenke på det...
Send PM om du ønsker flere råd :)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.685
Antall liker
9.284
Sted
Trondheim
Jeg er ikke så redd for temperatursvingninger bare de ikke skjer for fort. Et rom som holder 10° om vinteren og 16° om sommeren er helt OK. Hvis svingningene er mellom 10° og 16° i løpet av en uke er det verre. Vibrasjoner er nok også et problem. Dessuten bør det være fuktig i rommet/skapet for at korkene ikke skal tørke inn.
Da jeg bygde hus i fjor skulle jeg bygge kjølerom for vinoppbevaring og kontaktet en som bygger kjølerom. Han anbefalte det ikke, da det er alt for store temperatursvingninger i et vanlig kjølerom. Han anbefalte heller å kjøpe et dedikert vinlagringsskap eller to (noe jeg da også gjorde).

Jeg har kjøpt skap fra Climadiff herfra:

Vinskap fra Vinlagringskompaniet.no

de har mange varianter fra flere produsenter.

Når det gjelder lagringstemperatur er vel 12° ansett som ganske optimalt for langtidslagring. Svingninger mellom 10 og 16° tror jeg som sagt ikke er noe problem så lenge de ikke skjer for fort.
 
Topp Bunn