Vinkel på høyttalerne?

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Har alltid slitt litt med vinklingen på høyttalerne. Hva er rett vinkel eller ikke. Hjemme blir jeg aldri helt fornøyd med vinkelen på høyttalerne mine.
For lite vinkel får man hull i midten. For mye veldig smalt lydbilde.
Har jeg bare liten vinkel blir vokalisten litt brei i kjakene, ikke smalt i midten. Fordelen er at lyden blir langt større utover sidene av høyttalerne, men mister kanskje litt av dybden i lyden. Vokalisten står godt fremfor alt annet, ingen hull i lyden. Mer vinkel føler jeg at lyden ikke strekker seg i like stor grad utover siden av høyttalerne.
Blir liksom ikke enig med meg selv hva som er å foretrekke. Kanskje høyttalerne blir mer usynlig med litt mer vinkel når instrumentene er plassert på siden.
Nå er det selvfølgelig ting som høyttalere og rom pluss avstand til lytteposisjon som også er med å bestemme. Men hva tenker folket? Hvordan velger dere å gjøre det i eget lytterom?
Det er vel ingen direkte fasitsvar, men hva foretrekkes?
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.549
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Uten at jeg er spesielt god på dette, så handler dette vel om spredningsmønsteret på HT.
Jeg har mine som krysser rett foran hodet mitt i lytterposisjons. Sonus faber er forøvrig mine HT, men de har nok ikke samme spredning som dine BW, ei heller har vi samme form på rommet.

Det er alltid en avveining mot egne preferanser :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Lige linie til ørerne - også i højden. Alle enheder skal summere i øre højde.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.156
Antall liker
2.104
Du har ikke nevnt muligheten av å trekke høyttalerne framover/bakover eller enda mer utover/innover? Eksempel; hva med å trekke dem enda mer fra hverandre og samtidig vinkle enda mer innover? Trekanten vil stadig være der. Så får man prøve å krysse lydaksen foran, rett på eller bak lytteren. Mange muligheter å prøve ut, men noen ganger er det viktig å senke skuldrene og nyte musikken også..
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
382
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Hvorvidt vokalisten står forran deg i rommet eller du opplever hull i lydbildet handler også om andre akustiske forhold i rommet. Det kan være lurt å eksprimentere med det også. Vinkling av ht handler også om hvor mye nivå du vil ha i diskanten. Vinkling gir høyere diskant. Spesielt på noen typer høyttalere.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.779
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Likesidet trekant er bra utgangspunkt. Jeg foretrekker mye toe-in. Aksen krysser foran hodet. Start med vinkling rett mot hodet, og prøv deg frem med mer eller mindre vinkling rundt det. Lyttestolen kan om mulig også flyttes litt frem og tilbake. Man kan vinne enormt mye på prøve seg frem til den beste plasseringen.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb
U

utgatt60135

Gjest
Det bør være riktig størrelse på vokal/intrumenter. Føles det for smalt så er det dessverre lytterommet som bare er sånn. Normalt sett vinkles det rett bak hodet.
 
L

Lassencad

Gjest
Efter er privat besøg hvor højttaler var vinklet 45 grader prøvede jeg det samme herhjemme.
Fik samme størrelse på lydbilledet men det blev mere punktformet. Havde aldrig tænkt på denne mulighed før dette besøg.
Så nu står mine højttaler sådan :)
 
L

Lassencad

Gjest
Det bør nævnes at det kræver at der er en usædvanlig spredning fra enhederne
Og en gevinst er at første refleksionen udebliver netop fordi enhed ikke spiller ud mod en væg :)
 

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Innlegg
158
Antall liker
160
Syns trådstarter beskriver vanlige forskjeller svært godt!

Å si at man bør plasseres sånn eller sånn er etter min mening helt feil. Her spiller alt for mange variabler inn, ikke minst de subjektive, så her må man bare prøve seg frem og finne et kompromiss som funker for egen smak, med gitt rom og utstyr.

Virker som vi alle er enige om en ting dog, at dette er viktig og har stor påvirkning på hvordan lydbildet presenteres!
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.549
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En likebeint trekant er en bra utgangspunkt, men ikke mer enn det.
Rommet, HT, preferanser etc endrer fort på det oppsettet.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Mange gode tips her. Pga rommets utforming og måten man må sette møblene får jeg ikke akkurat en likesidet trekant. Lyden forandrer seg ganske betydelig med vinkelen. Må vel egentlig bare forsøke meg frem for å sette dem slik jeg foretrekker lyden. Personlig kan jeg ha litt mindre knivskarpt fokus så lenge lyden ellers er stor utover sidene. Men fortsatt ikke så mye at fokuset blir på høyttalerne. Dem burde vel lage en vegg av lyd uten at man kan plassere dem i lydbildet? lyden på film er nok best med høyttalerne med liten vinkel. Uansett så føler jeg at B&W 805 d3 er en grei å ha med å gjøre. Tror nok at Lyngdorf Tdai 3400 også gjør jobben litt enklere med room perfect.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.549
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvis det er noen trøst så har jeg brukt et ikke ubetydelig antall kalorier på å flytte rundt på HT (og subber) for å få det jeg tror er best mulig.
 
Topp Bunn