Vinglass

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg sitter og vurderer innkjøp av vinglass i gave til meg selv til jul.
Jeg har fra før av Single malt glass fra Riedel (Vinum), og fant ut at jeg vil holde meg til Riedel denne gangen også.
Men det har seg jo slik at Riedel er rimelig spesialisert mtp. hvilke viner man drikker.
Jeg har ikke lyst til å kjøpe glass til alle vinsortene som jeg har i kjelleren, men kunne tenke meg et som er fleksibelt i så måte. Vi har i grunnen plukket ut Vinum Zinfandel/Chianti som et rimelig fleksibelt alternativ

Noen som har peiling på om jeg bør kikke på andre av disse glassene i stedet?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.331
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har ca 20 av dette glasset og det funker bra til champagnre, nesten alle hvitviner og et rimelig bra utvalg av røde. et strålende allroundglass!

Men til rød og hvit burgund (inkl Chablis), Rhoneviner og Nebbiolo (Piemonte) synes jeg det er nødvendig med en glasstype til, nemlig denne:

Om ikke nødvendigvis Vinumserien kan du kanskje få tak i Spiegelau sine, nestne like og halve prisen.

Jeg mener dette er de to basisglassene som alle vininteresserte bør ha i en eller annen form.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Godt forslag erato.

Disse glassene må sjekkes ut :)

At de i tillegg er stilrene og "tidløse" passer meg midt i blinken!

Noen som vet hvilke butikk kjeder som har godt utvalg av disse glassene i butikken?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Hva synes du egentlig om det burgunderglasset til Riedel, erato? Jeg har et par selv, men blir ikke helt komfortabel med den smale åpningen. Virker på meg som om tilvarende i Sommelierserien er et mer vellykket design, men det er selvsagt altfor dyrt.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.767
Sted
Trondheim
Kitch'n har Riedel-glassene. Jeg bruker også Chianti-glassene som et slags standard-glass. De passer også flott til Riesling. Jeg bruker stort sett 5 forskjellige Riedel-glass:

Champagne-glassene til Champagne/musserende (men Chiantiglasset fungerer greit til det)
Chianti-glassene til relativt lette rødviner og Riesling/Grüner Veltliner
Bordeaux-glassene til Bordeaux-relaterte viner (Medoc, Graves, Pomerol etc...)
Burgund-glassene til Burgund, Barolo, Barbaresco og Rhone (men her bruker jeg også Spiegelaus burgundglass - det har en litt større åpning)
Montrachet-glassene til hvit sentralburgund og noen ganger Chablis.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.331
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Virker på meg som om tilvarende i Sommelierserien er et mer vellykket design, men det er selvsagt altfor dyrt.
Har noen av de og jeg, men prisen er hinsides og stetten brekker lett. Vinumglassene synes jeg er greie - men så har jeg liten nese ;D. Men det MÅ ikke være Riedel, det finnes alternativer som nevnt til halve prisen som ser like godt ut, og virker like bra.

PS Til Bords kjeden pleier å føre Vinum Burgund.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
xerxes skrev:
FallenA skrev:
"...Jeg har fra før av Single malt glass..."
Hva skiller glass for single malt fra andre whiskyglass?
Riedels Single Malt glass er designet, og testet ut for å gi deg en "bedre" smaksopplevelse ;)
Brukes forøvrig til alle typer Whisky, men har fått navnet "Single Malt" glass hos Riedel.

In early 1992, a panel of Scotch whisky experts convened at Riedel's headquarters in Austria to test a range of nineteen different glass shapes.

On the basis of this first selection, Georg Riedel undertook further research with the help of master distillers in Scotland.

This research resulted in a glass that is an elongated thistle shape on a truncated stem. The design incorporates a small, slightly outturned lip which directs the spirit onto the tip of the tongue, where sweetness is perceived, and serves to emphasize the elegant creaminess of top quality single malt whisky.

Recommended for: Single Malt Whisky, Malt Whisky, Whisky.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.331
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
FallenA skrev:
xerxes skrev:
FallenA skrev:
"...Jeg har fra før av Single malt glass..."
Hva skiller glass for single malt fra andre whiskyglass?
Riedels Single Malt glass er designet, og testet ut for å gi deg en "bedre" smaksopplevelse ;)
Brukes forøvrig til alle typer Whisky, men har fått navnet "Single Malt" glass hos Riedel.

Jeg har et par av disse glassene jeg og, men må innrømme at jeg har endt opp å bruke små tulipanglass av cognacypen også til maltwhisky.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.960
Sted
Holmestrand
Takker for utfyllende og oppklarende svar. Jeg er helt på linje når det gjelder glassets rolle når det kommer til inntak av edle dråper. Det samme gjelder kaffe/tekopper. Min særdeles ujålete far som syntes 15 år gamle boblejakker fra Dressman var stilig, drakk aldri kaffe av annet enn mors beste porselen, og da mener jeg beste porselen,

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Må jo bare nevne at den edle malten nytes i fra de klassiske krystall glassene også :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.331
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har sånne også - helt identiske - men foretrekker fortsatt små tulipanglass! ;D

Jeg er muligens en glassfetisjist.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
erato skrev:
Har sånne også - helt identiske - men foretrekker fortsatt små tulipanglass! ;D

Jeg er muligens en glassfetisjist.

Er det disse Cognac Hennessy glassene,

....eller Spirits glassene som foretrekkes?

(Har inntrykk av at svært mange av "oss" her på sentralen er noen fetisjister på forskjellige områder) ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.331
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det sistnevnte her er vel et grappaglass? Det har jeg ;D - tror det er Riedels, og det funker bra til mye forskjellig sprit. Det øverste kjenner jeg ikke til, men det ser meget interessant ut ja. Mine cognacglass er relativt små (store ballonger er en uting til sprit) og svært billige....

Fetisjismen lenge leve.

Men glass er en billig investering i forhold til hva det gir for oss som nyter edle dråper, og i forhold til hva noen flasker av dråpene koster. Fristende med referanser til kabeldebatt, men står over.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.767
Sted
Trondheim
De Hennesy-glassene til Riedel er lekre. Bruker bare dem til Cognac. Riedel har jo også Akevitt-glass (som ligner på Grappa-glassene). Både Chianti og Akevitt-glasset har vært på tilbud hos Kitch'n nå i høst.

I

ijustpop

Gjest
Akevitt-glassene til Riedel:

Liker disse best. Får single malt i disse på steder som skryter av sitt whisky utvalg; Internasjonalen og Eik/gamle Savoy.

I

ijustpop

Gjest
Finner det ikke på Kitchn-sidene, men så det da senest i butikken i går.

Så det på Kitchn seneste i går.

Synes whisky- og gognacglassene til riedel ser kjipe ut.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Alas skrev:
Du finner det her...

www.riedel.com

Under vinum serien.
Der var det ja!

Jeg var inne på Vinum serien tidligere, men det må ha vært gjennom noen andre "hyperlinker" for jeg ser flere glass nå enn tidligere. Takker! :)
Rart at Riedel ikke nevner dette glasset i "vinguiden" sin når man velger akevitt ;)

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Det absolutt kuleste vinglasset jeg har sett er dette:

Egentlig et blindtestglass, men jeg synes det er så utrolig tøft, passer perfekt til noe servise jeg har.

Ble først oppmerksom på det her inne og har kjøpt ett, det går seint med samlingen, mest fordi det er altfor dyrt egentlig.

Ellers har jeg noen single-malt whisky glass i vinumserien og synes de er utrolig flotte. Vinglassene er IMO også veldig flotte, enkle og ikke noe jåleri, sånn utad.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Pent glass (mtp design) helt klart, men jeg synes noe av opplevelsen med god vin, er å kunne se fargen. Dette er jo imo viktig når vinen skal "smakes". (noe av helhetsopplevelsen)
Men designmessig så er jeg med på hva du mener. Allikevel ikke noe jeg ville valgt selv.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
JuK skrev:
Grunnen til akevittglassene er vanskelige å finne, er at de er nye, og spesiellt for det norske markedet. (tilpasset Norsk Akevitt!)

Se bilde av Riedels XO-glass fra Sommlier-serien under. Ille dyrt, men bedre får du ikke. Bruker disse til Cognac, Armagnac og Whisky.
http://www.riedel.com/english/glasserien/sommeliers/popups/sommeliers_4400-70.html
Et utrolig lekkert glass!
Nå trenger jeg ikke glass til whisky, da jeg har det jeg trenger av dette fra før, men i tillegg til vinglass, skal jeg ha nye Cognac glass, og disse duger vel til flere typer edle dråper også. Kanskje til og med Akkevitt ;)

Men XO glassene fra Vinum Sommlier-serien er uhorvelig dyre. Disse håndlagde glassene koster i overkant av 600,- pr. stk. :eek: 8)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Biltema har en 12 pk med vinglass som kan brukes til både rød og hvitvin til 89 kroner.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Anonym skrev:
Biltema har en 12 pk med vinglass som kan brukes til både rød og hvitvin til 89 kroner.
De kan sikkert brukes til mye annet også, men er ikke helt hva jeg ser etter når jeg skal komplettere det jeg allerede har. Riedel passer meg bra. Både mtp funksjonalitet, enkelt design, og pris. Man trenger jo ikke handle den dyreste serien når man skal ha anledning til å dekke til 12 eller fler ;)
Dramme/brennevinglassene er også en ting som jeg synes er morro å ha "det lille ekstra" med. Men jeg har også en pen samling med forskjellige "gammeldagse" drammeglass med og uten stett. Dette er samlet og arvet, og jeg har vel en gjeng med slike som ikke er like/av samme type ;)
Ellers så synes jeg det er viktig med "det lille ekstra", enten man nå skal nyte det edle brennevin, eller en god vin.
Har selvfølgelig også vinglass fra både biltema og Ikea (i bøtter og spann).... De fungerer greit til grillmaten i hagen, eller til et glass vin til hverdagsmiddagen.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.331
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Glass gjør større forskjell for smaken enn kabler for lyden. Og i likhet med kabler så har det noe med estetikk å gjøre, like lite som man vil forsimple flott elektronikk med kjipt utseende kabler (uansett hvordand et lyder), like lite vil man forsimple en festlig oppdekking med billige og uelegante glass. Har IKEA glass selv jeg, de er flotte for hytta og for en pjall på terassen hjemme, men til fest vil jeg ha noe penere.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
ikea-glass er for hverdagssuping, påkostede glass er for kvalitets grøftefyll.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Putter dere Riedel-glass i oppvaskmaskinen? Det ser ut som om det er håndvask produsenten selv anbefaler. Har i alle fall skaffet oss basisglassene Vinum Chianti og Burgundy nå. Så da er det bare å prøve Napa Dominus'en innkjøpt i NY til hjortesteken i morgen aften 8).

erato skrev:
Mine cognacglass er relativt små (store ballonger er en uting til sprit) og svært billige....
Og hvem selger disse glassene? :)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.669
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
erato skrev:
Har ca 20 av dette glasset og det funker bra til champagnre, nesten alle hvitviner og et rimelig bra utvalg av røde. et strålende allroundglass!

Men til rød og hvit burgund (inkl Chablis), Rhoneviner og Nebbiolo (Piemonte) synes jeg det er nødvendig med en glasstype til, nemlig denne:

Har akkurat de samme glassene som erato og de funker meget bra.

sandecker

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2009
Antall liker
1.116
Sted
Oslo / Viksfjord
Torget vurderinger
5

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.199
Torget vurderinger
1
Alas skrev:

Egentlig et blindtestglass, men jeg synes det er så utrolig tøft, passer perfekt til noe servise jeg har.

Ble først oppmerksom på det her inne og har kjøpt ett, det går seint med samlingen, mest fordi det er altfor dyrt egentlig.

Ellers har jeg noen single-malt whisky glass i vinumserien og synes de er utrolig flotte. Vinglassene er IMO også veldig flotte, enkle og ikke noe jåleri, sånn utad.
Tøft å se på ja.

Men, jeg foretrekker da å kunne se innholdet gjennom glasset da. Mye fine farger.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.110
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Alas skrev:

minner om det utgåtte samlerobjektet i den svarte krystallserien fra Baccarat
dødskult
mvh
leif

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.669
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
kibsgard skrev:
C. Alshus skrev:
Har akkurat de samme glassene som erato og de funker meget bra.
I oppvaskmaskinen? :)
Vinum-serien er maskinlagde, så de går fint i oppvaskmaskin. Det er kun Sommeliers-serien som er håndlagde. De vasker man for hånd.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
erato skrev:

Om ikke nødvendigvis Vinumserien kan du kanskje få tak i Spiegelau sine, nestne like og halve prisen.

Jeg mener dette er de to basisglassene som alle vininteresserte bør ha i en eller annen form.
Tar frem denne igjen. Det første glasset det er snakk om er vel Riedel Vinum 6416/15 som kalles både Chianti/Zinfandel/Riesling Grand Cru. Har fått en hel del Riedel Vinum 6416/5 Chablis (Chardonnay) glass, men vurderer å bytte de til 6416/15 varianten.

Men hvilket tilleggsglass er det du anbefaler til eksempelvis Nebbiolo og Burgundere, Erato?
6416/7 Burgundy?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.669
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
6416/07 Burgundy gjør susen. Har fått anbefalt dette som et allround rødvinsglass. Og det gjør nytten for min enkle sjel.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.331
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
C. Alshus skrev:
6416/07 Burgundy gjør susen. Har fått anbefalt dette som et allround rødvinsglass. Og det gjør nytten for min enkle sjel.
Stemmer det. Men ideelt sett trenger man også et litt smalere glass, feks 6416/0 Bordeaux til strammere viner som Bordeaux, Taurasi, mange Syrahviner osv. Spiegelau har tilsvarende varianter som er en hundrelapp billigere.

Topp Bunn