Bil, båt og motorsykkel Vindusvisker ....

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.081
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Det finnes jo ulike definisjoner på dette der pirat er et internasjonalt samlende begrep for en industri som driver ren (både lovlig og ulovlig) kopiering av merkevarer generelt - men én ting til felles - avvikende (primært dårligere) spesifikasjoner og materialvalg til lavere pris.

Innenfor bilindustrien er begrepene i EU tildels regulert og definert innenfor Block Exemption Regulations.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.317
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ofte er disse "pirat" delen produsert på samme sted som originalen men med en annen innpakning.

Skiftet skiver på min Subaru Outback i fjor sommer. De som satt det var fra bilen var nesten ny - byttet på garanti da originalen fra fabrikk slo seg i saltsuppa vinteren før. Sammenliknet med mine Biltema handlede og var ikke kar om å se forskjell noe sted, mulig de hadde vært på Biltema original verkstedet og :p

Viskerne til Biltema har jeg bare gode erfaringer med.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.081
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Ofte er disse "pirat" delen produsert på samme sted som originalen men med en annen innpakning.
Nei, man må skille snørr og barter her.:)
En piratdel, eller uoriginal del har avvikende spesifikasjon/materialvalg - og er ikke produsert på samme sted. Dvs - den kan være produsert på samme sted dersom produsenten produserer ulike kvalitetsnivåer.

Ingen bilprodusenter produserer alt av tilsyns- og slitedeler selv. Nesten uten unntak kjøpes slike deler fra ulike underleverandører, etter gitte spesifikajsoner. Er reservedelen produsert på samme sted som det som leveres av bilprodusenten og er av samme spesifikasjon, så er det ingen piratdel, men det som kalles OEM-del (original equipment manufacturer).
Disse vil i de fleste tilfeller finnes tilgjengelig på markedet gjennom andre aktører enn bilprodusentenes merkeverksteder.

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.352
Nå er jeg utrolig lite bilinteressert men skrur mesteparten selv, og alt av filter, bremser, pærer, viskere, olje osv osv osv kjøper jeg på Biltema!

Mvh
OMF
Da skar je itte kjøpe bruktbil ta dei;)
Nei det skal du slippe - er jo som på andre steder mange som sverger til "merkevarer". Ellers synes jeg Biltema kommer overraskende godt ut på tester - om det er bilbatterier, poleringsmiddel, vindusviskere eller andre ting.

Har skrudd så godt som alt selv i de siste 15 årene, og for eksempel bytte av skiver og klosser foran på en Avensis kostet vel en drøy tusenlapp og ca 2 timer arbeid - så kan folk for min del tro at de har mye bedre bremser når de legger igjenn 5-7000,- på merkeverksted.

Kjøper en god del verktøy der også - og selv om jeg selvsagt kjenner at Hazet, Snapon, Stahlwille og Dowidat (de to siste mine favoritter) er tightere og har bedre kvalitet (noe som tidvis var viktig når jeg skrudde anleggsmaskiner hjemme på gården) så har jeg på ingen måte behov for slik kvalitet i garasjen nå.

Nå vet ikke jeg hva folk har i vedlikeholdskostnader på bilene sine, men med min Avensis hadde jeg i perioden 2005 til 2014 rundt 1000,- i året.

Mvh
OMF
Bremseskivene fra biltema har jeg gode erfaringer med, men klossene holder jeg meg unna.
Byttet en gang til biltema skiver og klosser. Ved neste eu-kontroll var skivene utslitt og klossene var som nye. Etter det kjøpte jeg biltema skiver og klosser fra en annerkjent produsent. Da fungerte det bra.
Dette kan nok variere mye fra bil til bil og parti til parti da opprinnelig produsent kan variere mye på biltema. Problemet er at man ikke vet hvem som har produsert det, så mye er bra, men noe er dårlig.

Jeg tar sjansen på biltema deler iblandt for å teste, men ting som tar lang tid å bytte som feks foringer, kjøper jeg fra annerkjent produsent for å være sikker på at jeg slipper å gjøre jobben flere ganger.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.240
De billigste Biltema-viskerne er noe ræl. De litt dyrere er bra. Jeg har hatt de på i 2 år snart, og de er omtrent som nye.
Jepp. "Premium"-viskerne på Biltema kjøper jeg gjerne. Samme med de engelske malerkostene på Europris. ;D

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.142
Sted
Sølvbyen
Jeg tror nok Biltema sine deler og "piratdeler" generelt ikke alltid er like gode som originaldeler, selv om noen ganger kan de være fra samme produksjonslinje som originaldeler, bare i annen innpakning og annen logo påstemplet. Men hvis man har en gammel bil man bare skal bruke opp, ser jeg ikke alltid poenget med å betale flere ganger prisen av det de billige delene koster bare fordi noen deler er originale, og andre ikke. Man må se litt på verdien av bilen også, og hva man forventer av nytte/levetid kontra vedlikeholds- og rep-kostnader, mener jeg.

Men aldri kompromisse med ting som går direkte på sikkerhet, som bremser og lys o.s.v. Forøvrig har jeg aldri opplevd at vindusviskere har holdt seg gode og i bra bruksstand mer enn maks. et halvt år. Pleier å bytte om høsten og til våren selv, her på østlandet slites de veldig om vinteren når man kjører 50% av tiden i salt og sørpesprut fra bilene foran.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Før kronekursen stupte fikk man gjerne kjøpt originaldeler og deler med kjent opphav til en tilsvarende eller rimeligere pris enn Biltema fra utenlandske nettbutikker.

Mekonomen må være den råeste kjeden når det gjelder delepriser, selv sammenlignet med merkeverksteder.

• Liker
Reaksjoner: ePi

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.833
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Men hvis man har en gammel bil man bare skal bruke opp, ser jeg ikke alltid poenget med å betale flere ganger prisen av det de billige delene koster bare fordi noen deler er originale, og andre ikke. Man må se litt på verdien av bilen også, og hva man forventer av nytte/levetid kontra vedlikeholds- og rep-kostnader, mener jeg.
Jeg har en sliten 2001 Mercedes ML, og var nødt å bytte hovedlykter i høst for å få bilen EU-godkjent. De gamle lyktene hadde gulnede og matte glass. Jeg prøvde et slikt poleringskit, men det ble ikke helt bra (den ene lykta ble nesten ok, mens den andre var bare å kaste. Jeg forhørte meg på listeprisen, og Mercedes forlangte 6500kr/stykk for nye lykter. Jeg bruker ikke 13000kr på nye lykter på en 14 år gammel bil, for å si det slik...

Jeg grov litt på nett og fant autodeler.co.no. De forlangte 1000kr/stk +moms og toll på OEM-lykter. De hadde også et sett med facelift-lykter (lik de på to år nyere Mercedes), med projektor til nær- og fjernlys, reflektor til tåkelysene og LED kjørelys. Dette kitet kom seg på 3800kr +mva og fortolling, men med fri frakt. Jeg gikk for disse og de har utolig bra lysbilde og cutoff... Satte osram Nightbreaker +110 i projektoren, og Osram Diadem i blinklysene.

Johan-Kr

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg har ca tilsvarende erfaring med Neobros, 4x Bilstein B4 ble levert på døra til en lavere pris enn det Biltema skulle ha for sine.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.142
Sted
Sølvbyen
Men hvis man har en gammel bil man bare skal bruke opp, ser jeg ikke alltid poenget med å betale flere ganger prisen av det de billige delene koster bare fordi noen deler er originale, og andre ikke. Man må se litt på verdien av bilen også, og hva man forventer av nytte/levetid kontra vedlikeholds- og rep-kostnader, mener jeg.
Jeg har en sliten 2001 Mercedes ML, og var nødt å bytte hovedlykter i høst for å få bilen EU-godkjent. De gamle lyktene hadde gulnede og matte glass. Jeg prøvde et slikt poleringskit, men det ble ikke helt bra (den ene lykta ble nesten ok, mens den andre var bare å kaste. Jeg forhørte meg på listeprisen, og Mercedes forlangte 6500kr/stykk for nye lykter. Jeg bruker ikke 13000kr på nye lykter på en 14 år gammel bil, for å si det slik...

Jeg grov litt på nett og fant autodeler.co.no. De forlangte 1000kr/stk +moms og toll på OEM-lykter. De hadde også et sett med facelift-lykter (lik de på to år nyere Mercedes), med projektor til nær- og fjernlys, reflektor til tåkelysene og LED kjørelys. Dette kitet kom seg på 3800kr +mva og fortolling, men med fri frakt. Jeg gikk for disse og de har utolig bra lysbilde og cutoff... Satte osram Nightbreaker +110 i projektoren, og Osram Diadem i blinklysene.

Johan-Kr
Det er jo sånt som er kult, når man sparer en diger haug med penger bare ved å sjekke litt rundt før man går for merkeverkstedalternativet. På den annen side er det ganske hårreisende å se hva delene egentlig kunne/burde ha kostet hvis ikke bilbransjen i Norge omtrent utelukkende livnærte seg på ettermarkedet med servicer, rep, og eu-kontroller... Gosser meg på dine vegne over at du fikk ordnet lykter av bra kvalitet til en god pris istedenfor å sponse BOS. :cool:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.312
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
700 kr for et speilhus til min Ford hos Kverneland, fant det samme på Internett til 250 kr. Dessverre var frakten også nesten 200 kr + innfortolling i Norge (et par hundre kr bare i gebyr) gjorde at det var lite lønnsomt, men det forteller hva slags avanser det er i bransjen.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.833
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er jo sånt som er kult, når man sparer en diger haug med penger bare ved å sjekke litt rundt før man går for merkeverkstedalternativet.
For to år siden, så hadde jeg en knekt bakfjær. Dette selger ikke Mercedes i løs vekt, men som integrerte moduler sammen med støtdempere. Ikke nok med det, men de har endra på det, slik at jeg ville ha måttet bytte på begge sidene, til den nette sum av 7500kr +mva - per side...

Jeg snakka med Stjerneservice, og fikk tak i nye, tredjeparts fjærer til den nette sum av 1300kr/stykk.

Johan-Kr

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.142
Sted
Sølvbyen
Det er jo sånt som er kult, når man sparer en diger haug med penger bare ved å sjekke litt rundt før man går for merkeverkstedalternativet.
For to år siden, så hadde jeg en knekt bakfjær. Dette selger ikke Mercedes i løs vekt, men som integrerte moduler sammen med støtdempere. Ikke nok med det, men de har endra på det, slik at jeg ville ha måttet bytte på begge sidene, til den nette sum av 7500kr +mva - per side...

Jeg snakka med Stjerneservice, og fikk tak i nye, tredjeparts fjærer til den nette sum av 1300kr/stykk.

Johan-Kr
Ja, det lønner seg som regel å sjekke litt rundt. Ikke alltid man kommer opp med noe, men det er mange uavhengige deleforhandlere som har skjønt at mange vil ha et alternativ til merkeforhandlerne.
Har hørt av folk i bransjen at før var det mer vanlig å demontere og bytte smådeler internt i ting som gikk i stykker, men de senere åra har det blitt mer og mer vanlig at man MÅ bytte hele greia fordi de individuelle smådelene ikke selges lenger. Blir jo lettere å forsvare høye verkstedregninger på den måten.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.892
Sted
Holmestrand
Bytta til Biltema i går.
[FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]109 kr/stk og ser ut til å fungere iupåklagelig. Enn så lenge.[/FONT]

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.183
Kjøpte idag nye originale viskere foran til VW Touran og Passat. 350,- kostet settet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tror jeg må en tur til optikeren. Trodde først det sto Windowsvisker...

Topp Bunn