Bil, båt og motorsykkel Vindusvisker ....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.866
Sted
Holmestrand
Tenkte at jeg skulle starte det nye året med nye vindusviskere.
La inn ordre ved siste besøk på dieselstasjonen, og fikk beskjed om de dessverre ikke hadde riktig type, men på spørsmål opplyste de at det kostet 490 kr .... for 1! Altså nokså nært 1000 penger for det paret vi normalt kjøper.
Dette er drøyt det dobbelt av hva jeg forventet.

Har jeg vært bevistløs en lengre periode?

Bilen er en 2000-modell passat, og den vil øke merkbart i verdi med 2 nye pussere for å si det slik.

T

TT.

Gjest
Jeg har Audi A4 og til den koster det under 500,- for paret hos merkeforhandler. Tipper de ikke er ulike Passat.

Btw: vet du hva en 1/2 cola koster på bensistasjon kontra feks Kiwi?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.096
Sted
Sølvbyen
Mener også at jeg betaler omtrent halvparten for viskere til min egen bil. Og det er av typen som har integrerte spyledyser, d.v.s. at dysene til spylevæske sitter på selve viskeren, og ikke foran på panseret. Ergo slutter jeg meg til slutningen at 1000,- for et par er ren ågerpris.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.866
Sted
Holmestrand
Jeg ble litt svimmel, men betjeninga så hverandre, og fastslo at jeg antagelig var den kjipeste kunden de hadde møtt, noe som ikke gjorde større inntrykk på meg.
:)

Integrerte spyledyser høres smart ut.
Hvilke biler har det?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.869
Sted
Ytterst i havgapet...
Mener at viskerbladene til min Mondeo koster rundt 490kr i normalpris - var 35% kampanje da jeg skifta sist.....
I en test i fjor var Bosch superduper best, men- de dyreste på Biltema, til under halve prisen, ble bedømt kun marginalt dårligere, og definitivt Best Buy.....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.866
Sted
Holmestrand
Jeg har vært mye i Tyskland, og der har jeg ofte byttet bare gummi. Det koster nesten ingen ting.

Fant 8 bytteblader for flatblade til 12€.
Det ligner mer på hva de tburde koste.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.206
Du får helt greie viskere på Biltema. Måtte bytte ut den søpla som fulgte med min Model S fra California og som var allergisk mot alt under 15 plussgrader. Biltema sine var minst på høyde med Boschviskerne de satte på ved siste service.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.919
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja, Biltema vant vel test også hvis jeg ikke husker feil - dog versjon som koster 100 kroner og ikke den som koster 30-50,-.

Nå er jeg utrolig lite bilinteressert men skrur mesteparten selv, og alt av filter, bremser, pærer, viskere, olje osv osv osv kjøper jeg på Biltema! Har aldri opplevd manglende kvalitet på noe av det!

Mvh
OMF

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.206
Ja, de "dyreste" de har. De er pakket i en plastpakke med noe gult på om jeg ikke husker feil.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.096
Sted
Sølvbyen
Jeg ble litt svimmel, men betjeninga så hverandre, og fastslo at jeg antagelig var den kjipeste kunden de hadde møtt, noe som ikke gjorde større inntrykk på meg.
:)

Integrerte spyledyser høres smart ut.
Hvilke biler har det?
Vet ikke om de nye utgavene har det, men min vintage Mercedes Vito har spyledyser på selve viskerne. Grombilen sin det, tenker jeg. MB har skjønt det. ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.945
Ja, Biltema vant vel test også hvis jeg ikke husker feil - dog versjon som koster 100 kroner og ikke den som koster 30-50,-.

Nå er jeg utrolig lite bilinteressert men skrur mesteparten selv, og alt av filter, bremser, pærer, viskere, olje osv osv osv kjøper jeg på Biltema! Har aldri opplevd manglende kvalitet på noe av det!

Mvh
OMF

Biltemaviskerene er greie de.....i ca. 2 mnd.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.904
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gått over til biltema på en A4 -09 modell. Holder fint i et år. De som passer til disse er biltemas (dyreste)... Rundt 180kr/stk mener jeg.

S

Syncrolux

Gjest
De billigste Biltema-viskerne er noe ræl. De litt dyrere er bra. Jeg har hatt de på i 2 år snart, og de er omtrent som nye.

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Vindusviskere er DYRT på bensinstasjoner.Dette er sikkerhetsutstyr og blir de først dårlige merkes det jo best i skikkelig drittvær og folk blir usikre pga dårlig sikt og nye blir kjøpt og montert i full fart koste hva det koste vil.Om bensinstasjonene spekulerer i dette kan godt hende,dette er jo masseprodusert fra store fabrikker å skulle ikke koste allverden.
Nei det er bedre å bytte før de ryker helt.Kjøp gjerne på biltema ol.
NB! Viskerbladene kan fint vaskes flere ganger med avfetning på en klut.Blir ofte veldig bra etterpå.

S

Syncrolux

Gjest
Det kan virke som viskere på bensinstasjoner har hengt i hylla temmelig lenge, siden omsetningen av de muligens er lav? Jeg har flere ganger opplevd å betale blodpris for viskere med gammal knallhard gummi... penger rett i skåla.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.312
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er ALDRI lurt å handle noe annet enn drivstoff på bensinstasjoner. Men selv om man handler andre steder bør man ikke utelukkende handle på pris.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.052
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Nå er jeg utrolig lite bilinteressert men skrur mesteparten selv, og alt av filter, bremser, pærer, viskere, olje osv osv osv kjøper jeg på Biltema!

Mvh
OMF
Da skar je itte kjøpe bruktbil ta dei;)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.052
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Sjekk alltid merkeforhandler sin pris.
Ofte ikke dyrt og langt bedre enn mye annet.

Biltema blir dyrt i lengden når de ikke varer mer enn få mnd før de første stripene kjem.
Kjøpte biltema i høst, typen som ligg i disse plastpakningene. Må kjøpe nye nå igjen.

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.945
Biltema, bilverdenens svar på First Price.

Jeg har egentlig god erfaring med det dyreste verktøyet fra Biltema, men resten ...........

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Antall liker
246
Sted
Helsingborg Sverige

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.096
Sted
Sølvbyen
Biltema, bilverdenens svar på First Price.

Jeg har egentlig god erfaring med det dyreste verktøyet fra Biltema, men resten ...........
Har hørt at flere verksteder faktisk handler blankverktøy på Biltema. Selv har jeg også litt delte erfaringer med det de har, noe er absolutt brukbart og vel så det, mens andre ting man kjøper billig der blir dyrt fordi det ikke gjør jobben, og man må ut og kjøpe det samme verktøyet en gang til for å få gjort jobben.

Ellers kjøpt jeg under sterk tvil luftmengdemåler der i sommer, og forventet vel egentlig at den i beste fall bare skulle virke sånn halvveis. Men den kostet en brøkdel av prisen som merkeforhandler skulle ha, og hva ekvivalenter fra f.eks. Bosch kostet, og den funker som bare det. Sånt syns jeg er gøy.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.919
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nå er jeg utrolig lite bilinteressert men skrur mesteparten selv, og alt av filter, bremser, pærer, viskere, olje osv osv osv kjøper jeg på Biltema!

Mvh
OMF
Da skar je itte kjøpe bruktbil ta dei;)
Nei det skal du slippe - er jo som på andre steder mange som sverger til "merkevarer". Ellers synes jeg Biltema kommer overraskende godt ut på tester - om det er bilbatterier, poleringsmiddel, vindusviskere eller andre ting.

Har skrudd så godt som alt selv i de siste 15 årene, og for eksempel bytte av skiver og klosser foran på en Avensis kostet vel en drøy tusenlapp og ca 2 timer arbeid - så kan folk for min del tro at de har mye bedre bremser når de legger igjenn 5-7000,- på merkeverksted.

Kjøper en god del verktøy der også - og selv om jeg selvsagt kjenner at Hazet, Snapon, Stahlwille og Dowidat (de to siste mine favoritter) er tightere og har bedre kvalitet (noe som tidvis var viktig når jeg skrudde anleggsmaskiner hjemme på gården) så har jeg på ingen måte behov for slik kvalitet i garasjen nå.

Nå vet ikke jeg hva folk har i vedlikeholdskostnader på bilene sine, men med min Avensis hadde jeg i perioden 2005 til 2014 rundt 1000,- i året.

Mvh
OMF

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg bytter vindusviskere 2 ganger i året, kjører 18 000km og handler på Biltema.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.831
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Har hørt at flere verksteder faktisk handler blankverktøy på Biltema. Selv har jeg også litt delte erfaringer med det de har, noe er absolutt brukbart og vel så det, mens andre ting man kjøper billig der blir dyrt fordi det ikke gjør jobben, og man må ut og kjøpe det samme verktøyet en gang til for å få gjort jobben.
Sønnen til samboeren er mekaniker, og i forholdt til pipenøkkelsett og slikt, kjøper de den typen fra Biltema med 10 års garanti. Det er bra greier.

Det billige verktøyet kan være elendig - jeg kjøpte f.eks en justerbar hullskjærer. Der viste det seg at skjærebladet er umulig å få til å sitte fast i det sporet det skal skrus fast i...

Jeg har en billig snøfres, (sånn kinavare, kjøpt på Mekk) - Motoren blir anakeligvis å vare tilnærmet evig, men det man merker at det er dårlig kvalitet på, er at skruene er det veldig dårlig gods i, og lakk-kvalitet og overflatebehandling er begredelig - mao, den ruster som et helvete...

Johan-kr

X-Cell

King of the North!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.342
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Biltema sine "dyreste" viskere fungerer knall. Har dem på pendlerbilen å de får gjennomgå mye her i nord både sommer som vinter.. holder koken som bare juling.

Men ingen viskere holder noe serlig mer enn 1år vis de ikke tas vare på og renses litt.. en dæsh cola i ny og ne funker fint.. viskerne på min andre bil er 2år nå, gode som nye enda, etterlater ikkemstriper eller noe..

Begge bilene går over 10.000km i året, pendlerbilen 25.000...

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.052
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Nei det skal du slippe - er jo som på andre steder mange som sverger til "merkevarer".
Det er maaaange argumenter for hvorfor man bør velge OEM-deler som produseres etter gitte spesifikasjoner fremfor piratdeler. Både av økonomisk art - over tid, og utfra ulike sikkerhetsaspekt. I disse tider kan man også henge på miljøargumenter.

Argument for piratdeler = noe lavere pris, litt billigere der og da.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.904
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Og erfaringsmessig bedre holdbarhet i mange tilfeller.
Piratdeler er det det sanme som uorginalt bare et mer negativt ladet ord?

Topp Bunn